Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Duitstaligen: attitude Waalse partijen aan basis van crisis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150637)

Shadowke 7 februari 2011 18:44

Duitstaligen: attitude Waalse partijen aan basis van crisis

http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...n-crisis.dhtml

en het wordt met de dag leuker!

het komt echt nooit meer goed!
de franstaligen trappen het nog liever af dan dan in een confederaal België, laat staan Vlaanderen binnen een federaal België ruime autonomie te geven.

we kunnen al beginnen een gokje te wagen wanneer de Franstalige partijen de boel laten ontploffen.

Vlaanderen Boven 7 februari 2011 18:49

Dan snap ik niet waarom ze diezelfde franstaligen in de kaart spelen door een belangenconflict in te roepen rond B-H-V. Ben ik nog niet vergeten.

Of had ProDG daar niets mee te maken?

Shadowke 7 februari 2011 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5282932)
Dan snap ik niet waarom ze diezelfde franstaligen in de kaart spelen door een belangenconflict in te roepen rond B-H-V. Ben ik nog niet vergeten.

had prodg nix mee te maken.
prodg is btw de n-va van de duitstaligen :)

Zeno! 7 februari 2011 19:14

Eindelijk laten de Duitstaligen zich ook eens horen. Zij mogen zich wat mij betreft veel meer mengen in het debat.

poekieJ 7 februari 2011 19:20

Mooi dat zij zich ook eens roeren, benieuwd wat de Franstalige(n)(pers) hier weer op te zeggen heeft.

:-P

MORPHEUS 7 februari 2011 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5282919)
http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...n-crisis.dhtml

en het wordt met de dag leuker!

het komt echt nooit meer goed!
de franstaligen trappen het nog liever af dan dan in een confederaal België, laat staan Vlaanderen binnen een federaal België ruime autonomie te geven.

we kunnen al beginnen een gokje te wagen wanneer de Franstalige partijen de boel laten ontploffen.

is dit al een duidelijke barst in het Waalse front?

Roderik 7 februari 2011 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5283012)
Eindelijk laten de Duitstaligen zich ook eens horen. Zij mogen zich wat mij betreft veel meer mengen in het debat.

Leven ze nog?:roll:

COCHINILLO 7 februari 2011 20:32

Citaat:

ik neem aan dat je duitstaligen bedoelt.

Wel, ik begreep het ook niet, tenzij dat we moeten beseffen dat die sukkelaars wèl mee vasthangen aan het Waalse gewest, en daar vast aan handen en voeten gebonden zijn.

Weet iemand waarom die taalgemeenschappen er in feite moesten zijn? en dan bovendien waarom enkel de Vlaamse gemeenschap meende dat ze geen apart parlement nodig had? te duur of zo? niet genoeg centjes over om aan de walen en brusselaars te geven of zo? Beste leerlingske van de klas willen zijn?

HOE RIDICUUL WAREN DIE GASTEN TOCH?

MORPHEUS 7 februari 2011 20:50

Citaat:

toch nog even opmerken. Was het ook niet dezelfde regering die een alarmbel luidde voor BHV?

fonne 7 februari 2011 21:45

Citaat:

Nee dat waren de sossen van Karl-Heinz Lambertz. Even gewillig als Merrie Karolien.

UFSIA 7 februari 2011 22:11

Misschien ... als de Walen nog eens beginnen over hunne corridor , dat de Vlamingen een corridor naar de Oostkantons kunnen eisen ? Kwestie van de Duitstaligen de mogelijkheid te geven later bij een onafhankelijk Vlaanderen toe te treden zeg maar ? ^^

mvg. Sint Ignacius

fonne 7 februari 2011 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 5283484)
Misschien ... als de Walen nog eens beginnen over hunne corridor , dat de Vlamingen een corridor naar de Oostkantons kunnen eisen ? Kwestie van de Duitstaligen de mogelijkheid te geven later bij een onafhankelijk Vlaanderen toe te treden zeg maar ? ^^

mvg. Sint Ignacius

Aangezien Bitsingen, Wezet, Aubel en Blieberg van oorsprong Vlaamse gemeenten zijn, lijkt mij dat een vanzelfsprekende eis.

Mahalingam 7 februari 2011 23:14

Zo te zien benaderen de oost-kantons en het Vlaamse gebied elkaar bij de grens met Nederlands Limburg. Ik denk dat die Nederlanders vast wel bereid zijn een corridor toe te staan over hun gebied.

poekieJ 7 februari 2011 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 5283725)
Zo te zien benaderen de oost-kantons en het Vlaamse gebied elkaar bij de grens met Nederlands Limburg. Ik denk dat die Nederlanders vast wel bereid zijn een corridor toe te staan over hun gebied.

Dat is zelfs niet nodig, via Wezet en Bitsingen hebben we een corridor naar Voeren en van Voeren naar de Oostkantons zijn ook slechts twee gemeenten. Volgens Fonne zijn die ook van oorsprong Vlaams, dus die eis lijkt me acceptabel om op de onderhandelingstafel te leggen.:-P

Hollander 8 februari 2011 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 5283725)

tuurlijk, wij willen best een tol-corridor bouwen ;-)

(zo ene met een vignetje)

pajoske 8 februari 2011 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5283765)
Dat is zelfs niet nodig, via Wezet en Bitsingen hebben we een corridor naar Voeren en van Voeren naar de Oostkantons zijn ook slechts twee gemeenten. Volgens Fonne zijn die ook van oorsprong Vlaams, dus die eis lijkt me acceptabel om op de onderhandelingstafel te leggen.:-P

Noem mij eens die gemeenten die van oorsprong Vlaams waren?
Limburgse (hertogdom) gemeenten vind je daar wel. Hertogdom Limburg en Luxemburg waren na de slag van Woeringen bestuurlijk Brabants gebied. maar je kan toch niet het middeleeuwse Brabant vereenzelvigen met het huidige Vlaanderen. In die redenering is het gebied dat vroeger Luxemburg omvatte ook Vlaams gebied. Ben benieuwd of Duitsland die gebieden ook aan Vlaanderen gaat afstaan.

Herr Flick 8 februari 2011 10:46

Citaat:

Eer dat die zich roeren en hun stem gehoord wordt , kunt ge er zeker van zijn dat het water heel diep geworden is.

Xenophon 8 februari 2011 13:03

Citaat:

De CD&V had hen uitdrukkelijk gevraagd om dit te doen.

Die (Duitstalige) mensen waren duidelijk daarover, we doen dit alleen als we daarom uitdrukkelijk gevraagd worden.

Herr Flick 8 februari 2011 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5284737)

Die (Duitstalige) mensen waren duidelijk daarover, we doen dit alleen als we daarom uitdrukkelijk gevraagd worden.

Ik zie die Duits gemeenschap ook eerder als medestanders dan tegenstanders, juist de lokale PS en Ecollo abteilung moet natuurlijk in de gaten gehouden worden.

Amon_Re 8 februari 2011 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5284737)

Ja, de CD&V had geen 5 minuten tijd, dus moest de alarmbel klinken, anders moesten ze moed tonen!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be