Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Spa : Haal die monsters van debaan’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150698)

Politics.be 8 februari 2011 16:20

Spa : Haal die monsters van debaan’
 
Haal pick-ups en zware terreinwagens van onze wegen, dat zeggen sp.a-Kamerleden David Geerts en Karin Temmerman.Ze vragenstaatssecretaris van mobiliteit Schouppe de juridische mogelijkheden om een verbod in te voeren, te onderzoeken.

Het ongeluk van zaterdag, waarbij een meisje van vijf werd doodgereden door een Toyota Tundra, doet het debat over pick-ups en zware terreinwagens op onze wegen weer oplaaien. “Deze wagens zijn niet geschikt voor onze wegen”, zeggen David Geerts en Karin Temmerman , “en daar zien we nu de gevolgen van.”

“Deze voertuigen zijn het toppunt van egoïsme en machogedrag op de weg”, zegt David Geerts. “Ze zijn zeer vervuilend en verbruiken onnodig meer dan een normale personenwagen van dezelfde categorie. Deze wagens creëren een vals gevoel van veiligheid waardoor chauffeurs meerrisico’s nemen en sneller rijden. Ze belemmeren het zicht voor hun achterliggers. Bovendien zijn ze zo gebouwd dat ze zwaardere letsels veroorzaken bij ongevallen. Voetgangers of fietsers hebben geen schijn van kans bij een aanrijding.”
“Het zijn monsters op vier wielen. We halen deze wagens best gewoonweg van de baan”, zegt Karin Temmerman. “In België zijn dergelijke wagens echt niet nodig.” Uit een enquête van MO blijkt overigens dat 60 procent van de respondenten vindt dat zware terreinwagens moeten verboden worden in het gewone verkeer.
David Geerts zal staatssecretaris van mobiliteit Schouppe ondervragen naar de juridische mogelijkheden om een verbod in te voeren.


Info
David Geerts –
Karin Temmerman –

Bron: politics.be

Steben 8 februari 2011 16:23

7% van de gewone wagens ongevallen
7,5% van de terreinwagens

...

socialistische conclusie: terreinwagens afpakken 8O

sossenwiskunde :cheer:
Gewone wagens hebben maar 6 % minder reden om verboden te worden.

abou Anis 8 februari 2011 16:24

David Geerts, dat is toch het genie van de legerdienst, hè.

CyberpunX 8 februari 2011 16:29

Citaat:

Er bestaat sinds 2009 een Europese wetgeving die fabrikanten verplicht voetgangersveiligheidstests uit te voeren op de voorkant van de auto. Maar die tests gelden voor toerismewagens en commerciële voertuigen, 4X4's glippen vaak door de mazen van het net.
Voertuigen die geen veiligheidstesten moeten uitvoeren zouden in principe niet op de weg mogen. Weer een brilliant staaltje politiek, we zullen maar niet raden bij welk bevolkingssegment dat soort wagens populair (en betaalbaar) is :lol:

roger verhiest 8 februari 2011 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5285414)
7% van de gewone wagens ongevallen
7,5% van de terreinwagens

...

socialistische conclusie: terreinwagens afpakken 8O

sossenwiskunde :cheer:
Gewone wagens hebben maar 6 % minder reden om verboden te worden.

Er gebeuren ongelukken met fietsen, voetgangers, treinen, autobussen, vrachtwagens... het verkeer is een dodelijke plaats om in te verkeren.
Maar misschien zou het wel een goed idee zijn om naar analogie met allerlei verschillende rijbewijzen (voor autobussen, vrachtwagens, vrachtwagens met oplegger...) een speciale categorie voor zware tereinwagens en pick ups in te voeren - preventie van ongevallen is altijd een noodzaak.

Txiki 8 februari 2011 16:39

Bij de sp.a zijn ze radelozer dan ik al dacht... Jawadde.

kelt 8 februari 2011 21:24

Ik moet mij aansluiten bij een eerdere reactie hier......laat de politiek er voor zorgen dat veiligheidstesten vergelijkbaar en vereist zijn voor ALLE soorten motorvoertuigen die op de openbare weg mogen rijden.Dat zal al veel helpen.

Ondertussen,wat die "buitenwijk-traktoren" betreft,laat de verzekeraars,de auto-fiscaliteit en de brandstofprijzen maar hun werk doen...

Onnodig om nu politiek,met de tanden ontbloot,op die belachelijke voituren te springen,er zijn echt wel andere PRIORITEITEN in het verkeer .....

Mr. Orange 8 februari 2011 22:34

Dat is net zoals mensen met winterbanden sneller accidenten doen omdat ze zich meer permiteren in de sneeuw. Dan ook maar winterbanden verbieden?

Demper 8 februari 2011 23:14

Ik ben die socialistische beknottingen van de vrijheid meer dan beu.

Misschien moeten we allemaal met dezelfde auto rijden?
Dat zouden ze daar zeker fijn vinden.

Rizzz 9 februari 2011 02:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5286769)
Ik ben die socialistische beknottingen van de vrijheid meer dan beu.

Misschien moeten we allemaal met dezelfde auto rijden?
Dat zouden ze daar zeker fijn vinden.

Jep, maar met uitzondering dat als je in bezit bent van een partijkaart van de spa of ps, je recht hebt op een lederen interieur.
En ohja, nog een kleine uitzondering, leden van de socialistische vakbond en mensen die binnen de spa/ps politiek actief zijn hebben ook nog de keuze tussen een cabrio versie of een V12 motor als extra optie.
Het is overwegens vanzelfsprekend dat verkozenen van de spa/ps recht hebben op beide opties en daarnaast ook de keuze hebben tussen een stationwagon versie, een hatchback of een sedan; of als ze echt willen, de sportieve versie (je weet wel die rode wagen met dat geel/zwart paard embleem vooraan op de motorkap, deze mensen moeten het land vertegenwoordigen dus logischerwijze moet hun wagen de 3 kleuren dragen).
En als laatste, het is zo onbelangrijk dat ik het bijna was vergeten vermelden, zelfstandigen, en/of leden van elke andere partij dan de spa/ps, of mensen die openlijk tegenstander zijn van de spa/ps hebben enkel recht op de 2-wielige versie met trappers.

thefishdoesntthink 9 februari 2011 13:05

De SPa heeft weeral overschot van gelijk. Als je een terreinwagen koopt, gebruik die dan voor Paris-Dakar en voor niets anders. En dan nog, Paris-Dakar sucked.
Als mensen te lomp zijn moet de staat maar slim zijn en ze gewoon verbieden.
Belgen die een 4maal4 kopen zijn dom.

Steben 9 februari 2011 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 5287827)
De SPa heeft weeral overschot van gelijk. Als je een terreinwagen koopt, gebruik die dan voor Paris-Dakar en voor niets anders. En dan nog, Paris-Dakar sucked.
Als mensen te lomp zijn moet de staat maar slim zijn en ze gewoon verbieden.
Belgen die een 4maal4 kopen zijn dom.

in tegenstelling tot een benz S63 AMG?

omaplop 9 februari 2011 14:04

En waarom die wagens niet verplichten te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften???
De zaken worden weeral op zijn kop gezet!!

En wat met de zware tractoren die we meer en meer tegenkomen op onze gewestwegen?? Die nochtans even vlug mogen rijden en helemaal niet geschikt zijn om lange afstanden af te leggen en zeker niet om door de dorpskommen te rijden??

Scherven A. Mok 9 februari 2011 14:10

Eens mens moet vrij zijn zich als een idioot te gedragen. Zo zijn ze voor anderen herkenbaar. En als je het gebruik dan toch wenst te ontmoedigen maak de wet dan zo dat een ongeval met een SUV zwaarder wordt bestraft. Zelfde voor quads : niet verbieden maar het geluid begrenzen.

Jozef Ostyn 9 februari 2011 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 5287827)
De SPa heeft weeral overschot van gelijk. Als je een terreinwagen koopt, gebruik die dan voor Paris-Dakar en voor niets anders. En dan nog, Paris-Dakar sucked.
Als mensen te lomp zijn moet de staat maar slim zijn en ze gewoon verbieden.
Belgen die een 4maal4 kopen zijn dom.

De Staat moet denken in de plaats van en voor de mensen. Klinkt inderdaad zeer socialistisch.

Adam Smith 9 februari 2011 16:57

Volgens mij kan je beter die chauffeurs aanpakken en niet die 4x4 wagens.

the_dude 9 februari 2011 17:36

wat grappig zou zijn is nu eens bij de spa tellen hoeveel bedrijfswagens zij tellen. En hoeveel er zich daarvan eenzaam op de weg begeven. :)

thefishdoesntthink 9 februari 2011 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5287836)
in tegenstelling tot een benz S63 AMG?

Kweet ni wa da verbruikt, maar voor mij goed, ook verbieden.

Koop liever een 2dehands fiets.

Ratatosk 9 februari 2011 22:58

Alle voertuigen die hier op de baan mogen voldoen aan de europese regels. 4x4's zijn daar geen uitzondering in.

Daarbij verbruikt een 4x4 niet zoveel meer dan een gewone wagen omdat de meeste 4x4 geen echte 4x4's zijn maar een gewone 2x4 moter hebben. Een volledig verbod gaat ook niet omdat 4x4 in de bedrijfswereld (vooral in de bouw) nuttige wagens zijn.

Wat de SPa dan ook nu durven uitkramen is pure demagogie.

the_dude 10 februari 2011 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5289621)
Wat de SPa dan ook nu durven uitkramen is pure demagogie.


Nu, de volledig de andere kant doorslaan is nu ook weer niet nodig.

Kijken we naar de psyche van iemand die 4x4 koopt om in ons verkeer hier rond te rijden :

- 't is niet om offroad te gaan dat de wagen gekocht werd
- 't is geen boer om over zijn land te crossen op iets vluggere wijze dan met tractor

wie koopt dat dan?
Mensen met angst in het verkeer ; zij die denken nadat zij zo'n tank gekocht hebben : laat ze nu maar op mij inrijden ik zit veilig -> dit is natuurlijk een zeer asociale houding en leidt onherroepelijk tot ongevallen.
Mensen die hun angsten hun gedrag laten bepalen horen op dat vlak bijgestaan te worden, met stoerdoenerij (aankopen van zo'n tank) maken zij die angst eigenlijk enkel groter.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be