| Dimitri |
1 juni 2004 19:26 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Mooi!!! Ik wist niet dat er al een lijn liep!
|
:arrow: Bekende grap als iemand op het station vraagt wanneer de trein komt: "de trein zal zo wel komen: het spoor ligt er al".
Dat er een spoor liep wist ik al, maar het gaat dus blijkbaar om goederenlijnen met goederenstations die op de netkaart hetzelfde staan ingetekend als gewone lijnen.
Citaat:
Dan is de kostprijs ook meteen lager om deze verbinding uit te baten.
|
Helaas is een staatsgrens nog steeds een probleem als het om investeringen gaat. Aan de Nederlands-Duitse grens gaat het vrij aardig: de spoorlijn Enschede-Gronau is heropend, de spoorlijn Heerlen-Aken is onderdeel van een lightrailnetwerk geworden, vanaf volgend jaar wordt de verbinding Arnhem-Emmerik herstart (de ICE stopt niet meer in Emmerik) en de verbinding Venlo-Düsseldorf rendeert vrij goed, net als de ICE trouwens. Daarnaast is er nog een internationale verbinding tussen Schiphol en Berlijn via Deventer en Hengelo. Slecht gaat het enkel tussen Groningen en Leer: aan Duitse kant is voor miljoenen euro's de spoorverbinding verbetert, maar reizigers moeten nog steeds aan de grens in Nieuweschans overstappen (waar geen kaartje gekocht kan worden voor de Duitse trein!). Voor de werkzaamheden was er een rechtstreekse sneltrein.
Aan de Belgische grens gebeurt er helaas weinig. De sneltrein Maastricht-Knokke is afgeschaft en verkort tot Maastricht-Luik en voor bijkomende verbindingen met Vlaanderen blijft het voorlopig bij plannen. Enkel de noord-zuidverbinding (A'dam-R'dam-A'pen-Brussel-Parijs) draait op volle toeren.
|