Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   BHV-oplossing volgens Pierre-Yves Monette (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150892)

lollysticky 11 februari 2011 15:04

BHV-oplossing volgens Pierre-Yves Monette

Citaat:

Pierre-Yves Monette, de gewezen federale ombudsman en professor internationale bemiddeling aan het Europacollege in Brugge, heeft een eigen voorstel klaar om de politieke knoop rond Brussel en BHV te ontwarren.

In het weekblad Le Vif stelt Monette voor om BHV te splitsen en Brussel uit te breiden met stukken van Vlaamse en Waals-Brabantse gemeenten. Delen van Waalse en Brusselse gemeenten zouden dan weer naar Vlaanderen gaan.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110211_054
Ik vond dit wel interessant en ik vond het tevens nergens terug op dit forum. Daarom dus, ter informatie.

vlijmscherp 11 februari 2011 15:12

ik zie echt niet in wat dit zou verhelpen.

Mr. Orange 11 februari 2011 16:38

Ik vind het op zich een interessante denkpiste, maar wat gebeurt er dan met die stukken afgesneden gemeentes? Krijgen Franstaligen hier dan faciliteiten of niet? En wat met de andere faciliteitengemeentes?

Pascal Smet heeft eerder al geöppert om Brussel uit te breiden met ook Waalse gemeentes, doch die stonden hier niet voor te springen...

lollysticky 11 februari 2011 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5293417)
ik zie echt niet in wat dit zou verhelpen.

ik ook niet, maar het is een andere denkpiste dan wat we normaal horen... daarom dat ik het interessant vond :)

Jozef Ostyn 11 februari 2011 16:46

Dit is gewoon compleet van de pot gerukt. Zolang de franstaligen de grenzen blijven in vraag stellen komt er geen oplossing.

Qab 11 februari 2011 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5293397)
Ik vond dit wel interessant en ik vond het tevens nergens terug op dit forum. Daarom dus, ter informatie.

De grootste politieke waanzin die ik ooit gelezen heb, kortom :

De pariteit afschaffen en vervangen door de democratische meerderheid, basta !

fox 11 februari 2011 17:16

Citaat:

Goed zot die gast. Hen een beetje de corridor geven zodat ze ook eventueel aanspraak zouden kunnen maken op Brussel zeker. GEEN CORRIDOR = BYE BYE BRUXELLES.

Stu 11 februari 2011 17:21

ja wat een goed idee!
Als de franstaligen hun VOORRECHTEN afstaan dan GEVEN WIJ EEN DEEL VAN ONS GRONDGEBIED OP?!?

Zwartengeel 11 februari 2011 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5293583)
ik ook niet, maar het is een andere denkpiste dan wat we normaal horen... daarom dat ik het interessant vond :)

Wat verafgelegen, strategisch onbelangrijke faciliteitengemeenten en wat kruimels bij Vlaanderen voegen in ruil voor een corridor naar Brussel. Daar komt het op neer. Is een minimum aan geostrategisch denken echt niet aan jullie besteed?

lollysticky 11 februari 2011 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 5293711)
Wat verafgelegen, strategisch onbelangrijke faciliteitengemeenten en wat kruimels bij Vlaanderen voegen in ruil voor een corridor naar Brussel. Daar komt het op neer. Is een minimum aan geostrategisch denken echt niet aan jullie besteed?

heb je het nu tegen mij? Ik zeg zelf dat ik het niet zie zitten. Ik maakte dit topic aan als 'informatief'... lezen is duidelijk niet aan iedereen besteed he :roll:

Zwartengeel 11 februari 2011 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5293748)
heb je het nu tegen mij? Ik zeg zelf dat ik het niet zie zitten. Ik maakte dit topic aan als 'informatief'... lezen is duidelijk niet aan iedereen besteed he :roll:

Waar precies?

Qab 11 februari 2011 18:52

De onwetendheid is het begin van alle kwaad,
waarom blijven tijd verspillen met idioten ?

poekieJ 11 februari 2011 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 5293711)

Inderdaad een belachelijke ruil. Er komt een corridor, Brussel wordt uitgebreid en "geeft" enkele onleefbare stukken (o.a. stukken van Anderlecht) aan Vlaanderen. Moet iemand daar blij mee zijn?

janverb 11 februari 2011 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5293691)
Goed zot die gast. Hen een beetje de corridor geven zodat ze ook eventueel aanspraak zouden kunnen maken op Brussel zeker. GEEN CORRIDOR = BYE BYE BRUXELLES.

Niet echt hoor.

Wat wel zeker is, is dat Vlaanderen geen aanspraak kan maken op Brussel indien België uiteenvalt.

De enige onzekerheid die rest is de vraag wat de Brusselaars zelf zouden verkiezen: soort stadstaat of unie met wallonië.

michael26 11 februari 2011 20:11

Niks Van Brussel Niet Uitbreiden

respublica 11 februari 2011 20:32

Landruil is altijd een slecht idee... gemeentes over verschillende regio's splitsen is dat ook. En deze landruil is slecht voor Vlaanderen en versterkt Wallo-Brux.

fonne 11 februari 2011 22:05

Citaat:

Het enige dat dit veroorzaakt is dat Brussel een quasi 100% Franstalige stad wordt. Een andere manier om de etnische zuivering van Brussel te organiseren dus.

Tinneke 11 februari 2011 22:14

Deze lezersbrief las ik juist op Knack

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4948892268.htm

Citaat:

Hierbij een tekst uit een artikel in De Morgen van 20/01/10 : "Pierre-Yves Monette staat bekend als de Michel Daerden van de Belgische ambtenarij. Hij werd in 2004 in Washington gearresteerd nadat hij tijdens een privéreisje op kosten van de belastingbetaler een immense scène had gemaakt over een kistje illegale Havanasigaren. Bijna dag op dag vijf jaar geleden eiste CD&V-kamerlid Luc Goutry de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie om de omvang te becijferen van de schade die Pierre-Yves Monette had aangericht bij de federale ombudsdienst. Acht jaar lang had de man samen met Herman Wuyts aan het hoofd gestaan van de dienst en volgens kamervoorzitter Herman De Croo had hij er zonder meer een puinhoop van gemaakt. De dienst werkte wel, en goed, maar slechts op voorwaarde dat Monette uit de buurt bleef. Of zoals Luc Goutry het uitdrukte: "Deze ombudsman heeft zijn ambt besmeurd." Pierre-Yves Monette (49) is ex-adviseur van zowel koning Boudewijn als Albert II, hij was op het koninklijk paleis ook nog mentor van prins Filip. Terwijl de meeste ombudsmannen experts zijn in conflictbeheersing, geraakte Monette eind 2004 verwikkeld in een reeks rechtszaken met een van zijn eigen medewerkers." De vermoedens van verschillende personen worden hierbij bevestigd.

respublica 11 februari 2011 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tinneke (Bericht 5294445)
Deze lezersbrief las ik juist op Knack

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4948892268.htm

Hij komt uit de koninklijke entourage, m.a.w. er valt niet veel goeds van te verwachten...
Quod erat demonstrandum.

lollysticky 12 februari 2011 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 5293934)
Waar precies?

=>

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5293583)

Ik dacht dat dit forum ook informatief mocht zijn. Moet ik in het vervolg toestemming vragen om zaken te posten die niet naar jouw goesting zijn? Waarom kan iemand niet iets posten ZONDER dat hij er akkoord mee moet zijn? zure mensen >_>

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be