Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   4 Franstalige partijen houden 'Federatie Wallonië-Brussel' boven de doopvont (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151149)

omaplop 16 februari 2011 16:45

4 Franstalige partijen houden 'Federatie Wallonië-Brussel' boven de doopvont

Zijn de franstaligen ons echt voor de gek aan het houden???

Eigenlijk zouden we nu zeker niet meer over financiering van Brussel moeten onderhandelen, en vermits de Brusselaars steeds zeggen dat er 16 miljard per jaar naar Vlaanderen gaat, kunnen ze nu hun eigen boontjes doppen.

Vlaamse onderhandelaars, geef lik op stuk en staak de transfers!!

Vito 16 februari 2011 17:19

Even zeggen wat er aan de hand is, want je zegt veel en weinig tegelijk.

Federatie Wallonië-Brussel is de nieuwe naam voor de Franse Gemeenschap. Zwaktebod als je het mij vraagt, want men had, conform artikel 137 van de Grondwet, bevoegdheden kunnen overdragen van het Waals Gewest naar die Franse Gemeenschap. Hoewel dit niet mogelijk is voor Brussel, had dit toch de Francofonie versterkt in België door het orgaan dat actief is in zowel Brussel als Wallonië te versterken. Vlaanderen heeft zich wel versterkt en daardoor haar extraterritoriale hoofdstad kunnen behouden.

Het water tussen Wallonië en Brussel is nog te diep, een provocerende naam ten spijt kan men dat niet verbergen.

gertc 16 februari 2011 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5306712)
Het water tussen Wallonië en Brussel is nog te diep, een provocerende naam ten spijt kan men dat niet verbergen.

Ik vind het zelfs geen provocerende naam. Zeg nu zelf: Federatie Wallonië-Brussel... alsof je het over de 'federatie Beieren-Brandenburg-Bremen-...' zou hebben. De naam zelf benadrukt dat er helemaal geen eenheid (geen 'gemeenschap', volgens de oude naam) is, maar benadrukt juist de verschillen. En zoals je zelf al zegt, er is absoluut geen sprake van een overdracht van bevoegdheden naar die federatie, nee, elk deeltje wil absoluut zijn eigen bevoegdheden (en postjes) behouden. Wat is dan het nut van een federatie 8O?

Overigens wil ik het ze nog zien uitleggen in het buitenland: het federale Europa heeft een federale lidstaat die bestaat uit een federatie... :lol:

Steben 16 februari 2011 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5306738)
Ik vind het zelfs geen provocerende naam.

Het doel heiligt de middelen

Vito 16 februari 2011 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5306738)

Overigens wil ik het ze nog zien uitleggen in het buitenland: het federale Europa heeft een federale lidstaat die bestaat uit een federatie... :lol:

Wacht maar tot Bosnië-Herzegovina lid wordt...

Salvadorii 16 februari 2011 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5306745)

Tegen dan is Belgie al lang gesplitst...

Vito 16 februari 2011 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5306745)

Nu, niet dat we ons moeten spiegelen aan dat land... :roll:

Steben 16 februari 2011 17:37

Ik wacht tot de Brussel aars gaan eisen dat het Brussel-Wallonië wordt ipv andersom.

Hollander 16 februari 2011 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5306621)

Eigenlijk zouden we nu zeker niet meer over financiering van Brussel moeten onderhandelen, en vermits de Brusselaars steeds zeggen dat er 16 miljard per jaar naar Vlaanderen gaat, kunnen ze nu hun eigen boontjes doppen.

Leuk, een Federatie binnen een nep-federaal land.

jullie is echt niets te dol.

Vito 16 februari 2011 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5306761)
Ik wacht tot de Brussel aars gaat eisen dat het Brussel-Wallonië wordt ipv andersom.

Taalfoutje gecorrigeerd... denk ik ;-)

Salvadorii 16 februari 2011 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5306762)
Leuk, een Federatie binnen een nep-federaal land.

jullie is echt niets te dol.

Filip Dewinter is belange niet zo zot als Geert Wilders hoor ;-)

Hollander 16 februari 2011 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5306815)
Filip Dewinter is belange niet zo zot als Geert Wilders hoor ;-)

ik begrijp de relatie niet zo, maar ik vind namelijk ook dat Geert wat zot is.

maar het is wel onze zot. :twisted:

Zeno! 16 februari 2011 18:29

Mooi. We zijn er dus uit. Belgie is dood en 2 nieuwe landen ontstaan:

- De Federatie Wallonië-Brussel
- De Republiek Vlaanderen

Meer moet dat niet zijn. :thumbsup:

Salvadorii 16 februari 2011 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5306835)
ik begrijp de relatie niet zo, maar ik vind namelijk ook dat Geert wat zot is.

maar het is wel onze zot. :twisted:

Ik wees er gewoon op dat wij hier geen monopolie hebben op zottige dolheid :-)

In Amerika gelooft een meerderheid van Republikeinen en conservatieven dat Obama stiekem in Afrika werd geboren (zie hij is zwart!). Dat vind ik nog veel zotter dan welke Belgische toestand ook; Hier loopt alles wel mank maar het is wel logisch te verklaren - een gediscrimineerde meerderheid probeert zich te ontvoogden, terwijl de gepriviligeerde minderheid er alles aan doet om hun profitariaat in stand te houden. OK, het resultaat trekt meer op een Rube-Goldberg machine dan een staat, maar er vallen geen doden :-)

Hollander 16 februari 2011 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5306854)
Ik wees er gewoon op dat wij hier geen monopolie hebben op zottige dolheid :-)

oh nee hoor, wij blazen een stevig deuntje mee, ik zal de eerste zijn om dat te erkennen.

Maar goed, ik vind een federatie van anderhalve entiteit binnen een federatie van twee-en-een-halve entiteit wel heel apart.

Hollander 16 februari 2011 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5306852)
Mooi. We zijn er dus uit. Belgie is dood en 2 nieuwe landen ontstaan:

- De Federatie Wallonië-Brussel
- De Republiek Vlaanderen

Meer moet dat niet zijn. :thumbsup:

je geeft Brussel dus op, de historische hoofdstad van de lage landen...

BUK DIEPER, VLAAM.

Salvadorii 16 februari 2011 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5306870)
oh nee hoor, wij blazen een stevig deuntje mee, ik zal de eerste zijn om dat te erkennen.

Maar goed, ik vind een federatie van anderhalve entiteit binnen een federatie van twee-en-een-halve entiteit wel heel apart.

Het is nog veel ingewikkelder - naast Vlaanderen, Wallonie, Brussel en hun twee overlappende gemeenschappen heb je nog de Duitse gemeenschap, het Vlaamse Gemeenschapscommissie het Franse Gemeenschapscommisie en nog een Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (zelfs Orwell zou fier zijn op de benaming van die laatste :-))

sjarel 16 februari 2011 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5306872)
je geeft Brussel dus op, de historische hoofdstad van de lage landen...

BUK DIEPER, VLAAM.

Ach in ruil voor Brussel krijgen ze ook de Belgische staatsschuld... Brussel keert vanzelf wel met hangende pootjes terug.

solidarnosc 16 februari 2011 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5306621)

Vlaanderen? Is dat het Vlaamse gewest + de Vlaamse gemeenschap in Brussel? Lijkt me dus ook wat onduidelijk. Net zoals om van Brussel de hoofdstad te maken van dat "Vlaanderen".

Vito 16 februari 2011 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5306895)
Vlaanderen? Is dat het Vlaamse gewest + de Vlaamse gemeenschap in Brussel? Lijkt me dus ook wat onduidelijk. Net zoals om van Brussel de hoofdstad te maken van dat "Vlaanderen".

Wat vreemd. Ik dacht dat ik in het Nederlands schreef toen ik je tot zeker 2 maal toe uit heb gelegd hoe het komt dat Brussel hoofdstad is van Vlaanderen (artikel 137, weet u nog).

Wat zal ik nu proberen? Esperanto? Frans? Russisch? Engels?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be