denkspoor |
18 februari 2011 16:45 |
De federale kieskring : een oplossing voor morgen?
DE FEDERALE KIESKRING : EEN OPLOSSING VOOR MORGEN ?
Over het oplossingsvermogen van een ééngemaakte federale kieskring waar van Bastenaken tot Oostende over de taal en regio-grenzen heen iedereen voor iedereen stemmen kan.
Als paddestoelen groeien burgerinitiatieven uit de grond die oplossingen aanreiken voor de Belgische politieke crisis. Groepen als de Paviagroep (1) of Niet In Onze Naam (2) pleiten voor een federale kieskring uit schrik voor communautaire brandhaarden.Het probleem, waarvoor de ééngemaakte kieskring als oplossing naar voren wordt geschoven, stelt zich echter ook op andere beslissingsniveau's. Zo kunnen Brusselaars bij de Gemeenschapsverkiezingen (Vlaamse Gemeenschap of Franse Gemeenschap) alleen stemmen voor Brusselaars en niet voor bv. Antwerpenaren of Luikenaars (en vice-versa). En bij de Europese verkiezingen zitten we met hetzelfde probleem : dan kunnen wij alleen stemmen voor Belgische kandidaten en bv. niet voor een Zweed, een Nederlander of een Tsjech. Een breed (internationaal) debat over democratie - los van de Belgische communautaire problematiek - dringt zich hierbij op.*
Men mag in alle geval een ééngemaakte federale kieskring niet als mirakeloplossing voor de communautaire problematiek naar voren schuiven. BHV is eigenlijk al zo'n ééngemaakte kieskring waar Franstaligen, Nederlandstaligen en anderstaligen zowel op Frans als Nederlandstalige kandidaten kunnen stemmen. Het is dus een federale kieskring in het klein. Maar het is nu net in deze kieskring dat Olivier Maingain, de voorzitter van de Franstalige nationalisten van het FDF, de hitparade aanvoert van politici met grootst aantal voorkeurstemmen. Hij kreeg bij de laatste verkiezingen 63.000 voorkeurstemmen achter zijn naam ( Laurette Onkelinx was n° 2 met 40.000 voorkeurstemmen en Joëlle Milquet n° 3 met 33.000 voorkeurstemmen). (3)
Er is ook weinig enthousiasme bij de grootste partijen van het land, dit zowel aan Frans als Nederlandstalige kant. De PS heeft schrik dat dergelijke ééngemaakte kieskring vooral Vlaamse politici zal bevoordelen omdat die hun betere tweetaligheid dan volop zullen kunnen uitspelen. Guy Verhofstadt bv. is populair in Franstalig België. Bij N-VA leeft dan weer de vrees dat dit de verfransingsdruk in Vlaanderen gaat verhogen.
Belangrijker lijkt mij om in gans België een grotere twee en meertaligheid te stimuleren wat vooral een pijnpunt is in Franstalig België (volgens een studie in 2000 zou de drietaligheid NL/FR/EN op ongeveer 40% liggen in Vlaanderen, 31% in Brussel en 7% in Wallonië) (4). Om te beginnen zouden de media in Franstalig België in plaats van andere talen stelselmatig te dubben beter kiezen voor ondertiteling. Ook Europa zou op dat vlak massaal het voorbeeld moeten volgen van Vlaanderen, Nederland en de Scandinavische landen. Het verhoogt het contact met andere talen en stimuleert meertaligheid.
Maar dit alles mag geen reden zijn om het recht op zelfbestuur van Gemeenschappen, Regio's en Naties niet te erkennen zowel binnen een Belgische, Europese als internationale context. We moeten meer zelfbestuur en meer solidariteit samen opbouwen. België hervormen tot een confederatie van 4 zelfstandige en solidaire deelstaten (Vlaanderen, Wallonië, Brussel en Duitstalig België) is waarschijnlijk de beste weg om in te slaan. Artikel 35 van de Grondwet activeren (5) kan hierbij een belangrijke rol spelen om de verdere hervorming van de Belgische staat in deze richting te heroriënteren.
Hendrik Verroken
DenkSpoor - www.denkspoor.be
Bronnen:
1) Paviagroep
http://www.paviagroup.be/
2) Niet In Onze Naam
http://www.facebook.com/home.php?sk=...00561963350178
3) Voorkeurstemmen politici 2010
http://docu.vlaamserand.be/ned/webpa...?WebpageId=583
4) La connaissance des langues en Belgique - door Victor Ginsburgh en Shlomo Weber
http://www.cairn.info/article.php?ID...=RPVE_461_0031
5) Tijd voor Artikel 35 - door An Goovaerts
http://trends.rnews.be/nl/economie/o...4727616684.htm
|