Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Bent u een racist? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151408)

geert1002 19 februari 2011 16:02

Bent u een racist?

Omdat ik merk dat er deze term op dit subforum nogal vaak valt om bepaalde opvattingen te classificeren. Om duidelijkheid te scheppen waar deze term terecht dan niet onterecht word gehanteerd. En om toekomstige discussies eenvoudiger te laten verlopen.

Alboreto 19 februari 2011 16:19

Omdat we over hetzelfde zouden spreken even de definitie

Citaat:

elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

Komt uit de conventies van de verenigde naties die door België ondertekend is

Alboreto 19 februari 2011 16:20

Nu, niemand zal zichzelf als racist beschouwen.

geert1002 19 februari 2011 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5313035)
Omdat we over hetzelfde zouden spreken even de definitie

Dat is inderdaad de definitie, ja ik dacht nog om ze erbij te zetten. Maar dan dacht dat iedereen wel weet wat een racist zijn betekend.
Bedankt om het alsnog te verduidelijken.

geert1002 19 februari 2011 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5313036)
Nu, niemand zal zichzelf als racist beschouwen.

Des te eenvoudiger dan weten we in de toekomst dat niemand op dit forum een racist is en hoeven we niemand meer onder die noemer in te delen.

Alboreto 19 februari 2011 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geert1002 (Bericht 5313043)
Des te eenvoudiger dan weten we in de toekomst dat niemand op dit forum een racist is en hoeven we niemand meer onder die noemer in te delen.

Het is niet omdat iemand zich niet als een racist beschouwd dat hij of zij dat daarom niet is (in bepaalde discussies of situaties)

Sus Iratus 19 februari 2011 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geert1002 (Bericht 5312998)
Omdat ik merk dat er deze term op dit subforum nogal vaak valt om bepaalde opvattingen te classificeren. Om duidelijkheid te scheppen waar deze term terecht dan niet onterecht word gehanteerd. En om toekomstige discussies eenvoudiger te laten verlopen.

Welke definitie van "racist"/"racisme" hanteert u?

De normale, of die van de multiculliefhebbende Verenigde Nazi's?

Alboreto 19 februari 2011 19:17

Citaat:

elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geert1002 (Bericht 5313042)
Dat is inderdaad de definitie, ja ik dacht nog om ze erbij te zetten.

Demper 19 februari 2011 22:40

Nee.

Trixie 19 februari 2011 22:48

Nee, ik ben geen racist.

Sus Iratus 19 februari 2011 22:54

Racist ben ik niet. Cultureel supremacist dan weer wel.

Ik acht de Westerse -en dan met name de West-Europese- culturen, ondanks alle tekortkomingen, veruit superieur aan om het even welke andere cultuur. De enige andere culturen die m.i. enigzins in de buurt komen van de Westerse, zijn de Japanse, de Koreaanse en de Chinese culturen.

plakker 19 februari 2011 22:58

Ik ben reeds zo vaak uitgemaakt voor racist, terwijl ik gewoon eerlijk en rationeel redeneer, dat ik racist geen scheldwoord meer vind, de kracht van het woord is dan ook compleet verdwenen.
Als nog durven zeggen wat echt is mij een racist maakt, dan ben ik dat maar.

Wisord 20 februari 2011 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onverkozen President (Bericht 5314018)
Iedereen is racist geboren. Achterdochtig voor anderen. Het hangt af hoe je daar mee omgaat. Opvoeding, blabla.

:lol::lol:

geert1002 20 februari 2011 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 5313329)
Welke definitie van "racist"/"racisme" hanteert u?

De normale, of die van de multiculliefhebbende Verenigde Nazi's?

De normale definitie zeker die gepost door Alboreto.

geert1002 20 februari 2011 14:44

Toch twee mensen die zichzelf als racist beschouwen. Een discussie kan starten!
In welk opzicht zijn bepaalde rassen inherent superieur aan anderen en hoe komt dit?

geert1002 20 februari 2011 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onverkozen President (Bericht 5314018)
Iedereen is racist geboren. Achterdochtig voor anderen. Het hangt af hoe je daar mee omgaat. Opvoeding, blabla.

Ik zou juist omgekeerd denken. Ik kan mij moeilijk voorstellen dan alle kleuters de racist uithangen op de speelplaats. Of zie ik dat verkeerd?

geert1002 20 februari 2011 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 5313773)
Ik ben reeds zo vaak uitgemaakt voor racist, terwijl ik gewoon eerlijk en rationeel redeneer, dat ik racist geen scheldwoord meer vind, de kracht van het woord is dan ook compleet verdwenen.
Als nog durven zeggen wat echt is mij een racist maakt, dan ben ik dat maar.

Wat is dan bijvoorbeeld een mening van u waardoor u als racist bestempeld word door anderen?

geert1002 20 februari 2011 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 5313762)
Racist ben ik niet. Cultureel supremacist dan weer wel.

Ik acht de Westerse -en dan met name de West-Europese- culturen, ondanks alle tekortkomingen, veruit superieur aan om het even welke andere cultuur. De enige andere culturen die m.i. enigzins in de buurt komen van de Westerse, zijn de Japanse, de Koreaanse en de Chinese culturen.

Ok dat is inderdaad niet helemaal hetzelfde. Ik kan me er ook wel enigszins in vinden in die zin dat ik liever in België woon dan dat ik bijvoorbeeld nu in Afghanistan zou wonen. Maar je lijst is redelijk kort, zijn er niet veel meer culturen (landen) waar het nog redelijk aangenaam toeven is?

Petje 20 februari 2011 15:05

Als ge zoiets vraagt zijt ge sowieso zelf racist

Sus Iratus 20 februari 2011 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geert1002 (Bericht 5314608)
De normale definitie zeker die gepost door Alboreto.

Dat is dus de definitie van de multiculliefhebbende Verenigde Nazi's die discriminatie en racisme gelijkgesteld hebben.

Echt racisme kan leiden tot discriminatie, maar dat hoeft niet eens. Discriminatie is nimmer per definitie racisme.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be