Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bedrijfswagen of extra loon (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151528)

Steben 21 februari 2011 21:32

Bedrijfswagen of extra loon
 
Duidelijk denk ik.
Stel je voor dat je kan kiezen tussen een leasewagen of pakweg 500€ extra netto loon.

Eigenzinnig 21 februari 2011 21:38

Ik denk niet dat een doorsnee wagen u méér dan €500/maand kost..

suqar_7loe 21 februari 2011 21:43

Extra loon tiens.

Jan van den Berghe 21 februari 2011 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5318159)
Duidelijk denk ik.
Stel je voor dat je kan kiezen tussen een leasewagen of pakweg 500€ extra netto loon.

Zoals al aangegeven lijken me de verhoudingen niet echt correct. Als er een tankkaart bij is, zou ik zeker voor een bedrijfswagen kiezen. Een gezinswagen is nu eenmaal een zware financiële dobber.

Bobke 21 februari 2011 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5318170)
Ik denk niet dat een doorsnee wagen u méér dan €500/maand kost..

Van die 500 houdt ge maar 250 over.
De wagen moet ge ook inbrengen als inkomen.
Ik zou het niet weten.

nihao 21 februari 2011 21:54

Extra loon.

Maar alleen omdat ik zo geen autioot ben die in Hundelgem woon terwijl ik in Brussel werk, en mijn woonwerkverkeer dus niet wordt betaald door diegenen die wel belasting betalen...

Dronkoers 21 februari 2011 22:10

Hangt om te beginnen al af of je die wagen zelf mag kiezen, en tot welke prijs.
En of er een tankkaart en/of onderhoudscontract aan vasthangt.

nihao 21 februari 2011 22:14

Dronkoers,


Beetje respect voor de 'extralegale' voordelen hé man. Tuurlijk mag je die zelf kiezen,
het is uiteindelijk toch Vadertje Staat (lees : bovenvermelde idioten) die betalt , niet ?

Dronkoers 21 februari 2011 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5318263)
Dronkoers,


Beetje respect voor de 'extralegale' voordelen hé man. Tuurlijk mag je die zelf kiezen,
het is uiteindelijk toch Vadertje Staat (lees : bovenvermelde idioten) die betalt , niet ?

Dan kies ik uiteraard voor de bedrijfswagen :-D
en ze hebben geluk met mij: met een bakske van €20 000 ben ik al tevreden ;-) (zonder inschrijvingstaks en bazaar eh)

Micele 22 februari 2011 00:25

Ook eens lezen:

Citaat:

woensdag 16 februari 2011 om 06u55

"Bedrijfswagens fiscaal begunstigen is onverantwoord"

Transporteconoom Bruno De Borger pleit in Knack voor de afbouw van het aantal firmawagens op onze wegen. ‘Tien procent minder bedrijfswagens zou al een wezenlijk verschil maken voor de files.’

‘Bouw het aantal bedrijfswagens af en het fileleed zal drastisch verminderen’, dat concludeert Bruno De Borger van de Universiteit Antwerpen. De transporteconoom bestudeerde samen met zijn doctoraatsstudent Bart Wuyts het effect van de gunstige fiscaliteit voor bedrijfswagens op het fileleed.

Het onderzoek toont aan dat het huidige belastingsysteem voor bedrijfswagens niet alleen zorgt voor meer wagens op de weg, maar ook voor een toename van het aantal gereden kilometers. Rijden wordt namelijk spotgoedkoop gemaakt voor de 766.785 Belgen die over een firmawagen beschikken. Bedrijfswagens hebben zo een flink aandeel in de dagelijkse stilstand op onze wegen.

De Borger pleit er dan ook voor om de gunstige fiscaliteit voor firmawagens aan te pakken. ‘Ik spreek niet over afschaffen, maar over afbouwen’, aldus De Borger.

‘De fiscaliteit moet zodanig worden hervormd dat alleen werknemers die effectief een wagen nodig hebben, genieten van een gunstige regeling.

Vandaag daarentegen hebben veel werknemers een wagen als voordeel in natura omdat het zowel voor de werkgever als de werknemer fiscaal interessant is.

Maar eigenlijk is die auto een extra bezoldiging en hoort het ook zo belast te worden.’

De Borger meent dat een afbouw van het aantal bedrijfswagens de eenvoudigste manier is om op korte termijn het fileleed te verzachten. Een afname van tien procent zou volgens De Borger al een wezenlijk verschil maken.

Op langere termijn ziet De Borger veel heil in een slimme sturing als oplossing voor de verkeersdrukte. Bestuurders betalen hierbij tol afhankelijk van de route die ze nemen en het tijdsstip waarop. ‘Helaas is dit land daar politiek en mentaal niet klaar voor’, aldus De Borger. ‘Daardoor dringt de aanpak van bedrijfswagens zich op. Maatschappelijk, maar ook economisch is de huidige regeling niet meer te verantwoorden.’

(JvdB)
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4951771671.htm

Herr Flick 22 februari 2011 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5318159)
Duidelijk denk ik.
Stel je voor dat je kan kiezen tussen een leasewagen of pakweg 500€ extra netto loon.

Netto loon, ... dat wil zeggen dat in veel gevallen uw werkgever dat een 1500 euro of zelf meer zou kosten, ...

Ik persoonlijk ben voor die bedrijfswagen, geen zorgen, tankkaart, ...

backfire 22 februari 2011 09:10

In mijn huidige job: extra loon. De file-frustratie is even groot in een firmawagen ...

Herr Flick 22 februari 2011 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5318250)
Hangt om te beginnen al af of je die wagen zelf mag kiezen, en tot welke prijs.
En of er een tankkaart en/of onderhoudscontract aan vasthangt.

Bij mijn vorige werkgever was het zo dat je vanaf een bepaalde graad mocht kiezen of vanaf je volgende wagen (doorgaans na 2 of 3 jaar) maar dat hangt af van bedrijf tot bedrijf.

Sommige mogen direct een bestelbon invullen, ... voor een kennis is dat nen BMW, voor ons in dien tijd was dat een pool van merken met een prijs rond de 25 000 euro schat ik. (toen) en dat waren wagens waar dan een business pack op zat, dus die waren redelijk uitgerust.

In elk geval, geen bal onderhoud moeten betalen, en geen druppel mazout, ... juist als ge er mee op verlof waart, ja dan moest ge de mazout betalen natuurlijk.

Mijn huidige wagen zou ik niet graag inruilen, ... maar als ze mij morgen terug moesten voorstellen om een firmawagen te nemen en dat is iets of wat een degelijk model...


Bij mijn voormalige werkgever reed ik trouwens minstens 1000 km per week, ik had hem daar echt wel nodig voor mijn werk.

guido 007 22 februari 2011 09:21

Geef mij maar extra loon met een bedrijfswagen.

Steben 22 februari 2011 09:48

Even duidelijk stellen:

Een bedrijfswagen kost uw werkgever ook stukken van mensen.
Maar het is fiscaal voordeliger dan dat geld aan u geven.
Het gaat over het volgende:

- waarom zou men dat extra loon niet vrijstellen van taksen zodat het exact evenveel kost aan de werkgever.
- reken eens na wat een som van 500 nettoloon wil zeggen als je er zelf een wagen mee zou kopen. Je kan het gebruik van de wagen ook fiscaal inbrengen.
Reken maar op een afbetaling voor een wagen van een kleine 30 000 ballen (inclusief inschrijving wel).

lantjes 22 februari 2011 10:02

De meeste bedrijfswagens trekken op geen zak, de auto's die ik koop krijg je niet als bedrijfswagen, loon dus.;-)

Herr Flick 22 februari 2011 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5318903)
Even duidelijk stellen:

Een bedrijfswagen kost uw werkgever ook stukken van mensen.
Maar het is fiscaal voordeliger dan dat geld aan u geven.
Het gaat over het volgende:

- waarom zou men dat extra loon niet vrijstellen van taksen zodat het exact evenveel kost aan de werkgever.
- reken eens na wat een som van 500 nettoloon wil zeggen als je er zelf een wagen mee zou kopen. Je kan het gebruik van de wagen ook fiscaal inbrengen.
Reken maar op een afbetaling voor een wagen van een kleine 30 000 ballen (inclusief inschrijving wel).

Volgens mij zou de staat moeten stoppen van bvb premies, eindejaarspremies , ontslagpremies etc ... te belasten.

Waarom , zie dat als een incentieve voor de werkende mens, Die mensen die hun best doen, krijgen iets meer, en worden ook door de staat beloont door ze niet langer te bestelen.

Want dat is wat nu gebeurt, waarom krijgen mensen auto`s , maaltijdsex ;-) , reisjes, aandelen etc... omdat de staat gewoon de werkgevers en werknemers dwingt om creatief te zijn.

Anders gaat ge gewoon voor die eikels werken die bvb vorig weekend dat opvangcentrum kapot geslagen hebben, ... of voor diegene die te tam zjin dat ze studeren en later zelf gaan werken enz...

Steben 22 februari 2011 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5318924)
Want dat is wat nu gebeurt, waarom krijgen mensen auto`s , maaltijdsex ;-) , reisjes, aandelen etc... omdat de staat gewoon de werkgevers en werknemers dwingt om creatief te zijn.

Ge vergeet dat de staat die dingen juist concreet open laat staan.
En zo miskent ge de lobby van de ware lease-merken.
Wat is er in België via wetten en regels interessant: kleine, zuinige bedrijfswagens.
Wat wordt er in België geproduceerd: kleine audi's, kleine volvo's, kleine fords. De Opel Astra is nu weg, maar paste ideaal in het schema.
De staat verlegt de grenzen en trekt aan de touwtjes om de lobby te dienen.

De pieneut dat zijn wij en het milieu.

Herr Flick 22 februari 2011 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5318927)
Ge vergeet dat de staat die dingen juist concreet open laat staan.
En zo miskent ge de lobby van de ware lease-merken.
Wat is er in België via wetten en regels interessant: kleine, zuinige bedrijfswagens.
Wat wordt er in België geproduceerd: kleine audi's, kleine volvo's, kleine fords. De Opel Astra is nu weg, maar paste ideaal in het schema.
De staat verlegt de grenzen en trekt aan de touwtjes om de lobby te dienen.

De pieneut dat zijn wij en het milieu.

Ge moet dan eens zo redeneren, ...

Wat als het niet meer loont om nog lease wagens te geven, ... dan ligt de belgische auto industrie op zijn gat,...

Denkt ge dat de gemiddelde werknemer hem een Ford Modeo of Volvo V50 kan permiteren ? Dat zijn al redelijk dure auto`s,

Mambo 22 februari 2011 10:32

Als zelfstandige weet ik wat een bedrijfswagen privé kost.
Ik ben dus pro belastingen op bedrijfswagens om al die mensen die dat nog niet weten ook eens duidelijk te maken wat het kost.
Maar zelf zou ik passen voor die extra 500 euro of bedrijfswagen. Het wil alleen maar zeggen dat je veel meer moet werken en steeds minder netto er van kan genieten.
Heeft bijgevolg geen nut.
Geef mij maar een lagere job met weinig belastingen en ik koop me zelf wel een 2hands zonder belastingen op.
En ik denk dat ik uiteindelijk als slimste uit dat verhaal zal komen. Of toch op zijn minst als gemakkelijkste.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be