Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Stijn Stijnen en het recht op anoniem bloggen... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151569)

brother paul 22 februari 2011 18:54

Stijn Stijnen en het recht op anoniem bloggen...

Kijk

dat snap ik nu niet, je mag nu nog al anoniem zitten kakken op de kop van uw baas en uw collega's. Zoals er hier ook een zak in politics zitten te doen, wat kan dat nu kwaad ?

Schending van privacy is precies hier gebeurd door het gerecht die gedisclosed heeft dat een anonieme poster Stijn Stijnen is en dus weldegelijk weet wat hij zegt. Dus de schending van privacy door het gerecht moet hier aangeklaagd worden. Iemand heeft recht op anoniem bloggen. Net zoals een journalist het recht heeft op anonieme bronnen, heeft een anonieme poster netzogoed het recht om zijn mening te ventileren op cyberspace.

Bovendien is een anoniem messageboard, waar is het 'wikileak' gehalte en opportuniteit om anoniem kritiek te geven... zoals uw geweten anoniem mag zweven in de cyberspace... Hoe moet je nog anders kritiek geven op de werking van overheid, of machtsstructuren...

En finaal, als iemand zijn talent ook zichtbaar is door het posten en bloggen van informatie op cyberspace, waarom zou hij dat niet mogen doen ???

Steve_M 22 februari 2011 19:18

Het gerecht heeft toch helemaal niets gezegd?

kiko 22 februari 2011 19:29

Feit is dat Stijnen - of zijn "familie" - zijn werkgevers en collega's talloze malen zwaar beledigd en belachelijk gemaakt heeft, en dat in een publiek forum, open voor de hele wereld om mee te lezen.

Zoiets is absoluut reden tot ontslag.

Eigenzinnig 22 februari 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5320075)
Feit is dat Stijnen - of zijn "familie" - zijn werkgevers en collega's talloze malen zwaar beledigd en belachelijk gemaakt heeft, en dat in een publiek forum, open voor de hele wereld om mee te lezen.

Zoiets is absoluut reden tot ontslag.

Het Arbeidsrecht zegt toch wel iets anders...

Ik weet niet welke ontslagregeling men heeft getroffen met compensaties voor de 'onwettige' schending van s'mans privacy..

kiko 22 februari 2011 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5320092)
Het Arbeidsrecht zegt toch wel iets anders...

Zoals ?

Daarbij, hij ligt al buiten bij Club Brugge, de "samenwerking werd met onmiddellijke ingang beëindigd".

Lees: hij werd buitengesjot.

CyberpunX 22 februari 2011 19:51

Ik beklaag die sporters wel, moeten al constant doorgeven waar ze zitten, wat ze doen, wat ze eten, ... en mogen zelfs niet zeggen wat ze willen.

Eigenzinnig 22 februari 2011 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5320109)
Zoals ?
Daarbij, hij ligt al buiten bij Club Brugge, de "samenwerking werd met onmiddellijke ingang beëindigd".

Lees: hij werd buitengesjot.

Het feit dat men onwettelijk privé-gegevens(IP-logs) van een onafhankelijk forum bekomt
Het feit dat men onwettelijk adresgegevens van een IP bij een provider bekomt.

Dat het water te diep was voor een verdere samenwerking lijkt me evident..dat bovenstaande privacy schendingen aanleiding (kunnen) zijn voor lucratieve verbrekingsvergoedingen lijkt me mits een goede advo ook evident..

kiko 22 februari 2011 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5320162)
Het feit dat men onwettelijk privé-gegevens(IP-logs) van een onafhankelijk forum bekomt
Het feit dat men onwettelijk adresgegevens van een IP bij een provider bekomt.

Dat het water te diep was voor een verdere samenwerking lijkt me evident..dat bovenstaande privacy schendingen aanleiding (kunnen) zijn voor lucratieve verbrekingsvergoedingen lijkt me mits een goede advo ook evident..

Zonet gelezen in de krant: als het achterhalen van het IP-adres de enige mogelijkheid is om na te gaan wie een lastercampagne opzet, vervalt de wet op privacy en zou het achterhalen niet strafbaar zijn.

Erwinvds 22 februari 2011 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5320168)
Zonet gelezen in de krant: als het achterhalen van het IP-adres de enige mogelijkheid is om na te gaan wie een lastercampagne opzet, vervalt de wet op privacy en zou het achterhalen niet strafbaar zijn.

Hebben ze de info via het gerecht verkregen?

kiko 22 februari 2011 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 5320175)
Hebben ze de info via het gerecht verkregen?

Geen idee.

Micele 22 februari 2011 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5320003)
Kijk

dat snap ik nu niet, je mag nu nog al anoniem zitten kakken op de kop van uw baas en uw collega's. Zoals er hier ook een zak in politics zitten te doen, wat kan dat nu kwaad ?

Stijnen is een profvoetballer en heeft een bepaald nauwgezet "werkcontract" getekend. Deze is redelijk vet betaald.

Daar tegenover heeft hij ook strikte verplichtingen... tov het (sociaal) imago en (zelfs internationale) uitstraling van een voetbalclub.
(ook de jeugdopleiding enz...)

FC Brugge is een vd grootste clubs van Be en trekt elke thuismatch ca. 25.000 toeschouwers. Volwassenen en kinderen.
Maar dat weten jullie allemaal al.

Ik denk dat privacy-... ook wel een punt is, maar dit weegt maar voor een klein deel op.

Ik denk dat er al veel "werknemers" voor veel minder ontslagen zijn, ttz ontslagen met navenant ontslagpremie onder bepaalde strikte voorwaarden (had nog een dik contract tot 2015)

Hij kan nu een andere club zoeken:
Citaat:

Biedt buitenland uitweg voor Stijnen?
22/02/2011

Welke club wil een speler, die zijn eigen ploegmaats anoniem afkraakt op het internet, eigenlijk nog in zijn team?

"Ik zou een speler als Stijnen nooit vlakaf weigeren", zegt Harm Van Veldhoven in HLN. "Iedereen verdient een tweede kans, dus waarom hij niet? Als hij berouw toont en beseft wat hij fout heeft gedaan, dan zie ik geen reden om hem niet binnen te halen." Van Veldhoven is momenteel coach van Roda JC, de ploeg waar ook Laurent Delorge speelt, die betrokken was bij de zaak-Ye.

Spelersmakelaar Paul Stefani - die de omstreden transfer van Steven Defour van Genk naar Standard regelde - zegt dat de zaak Stijnen in België zal blijven achtervolgen, maar dat er in Rusland geen enkel probleem zou van gemaakt worden. "Ze gaan er gewoon af op z'n kwaliteiten. Zijn die goed genoeg? Dan zullen ze hem een contract aanbieden."
http://www.belgiumsoccer.be/nieuws/l...g-voor-stijnen

Eigenzinnig 22 februari 2011 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5320168)

Daar beslist het parket over en niet FC Brugge...enkel het gerecht heeft de wettige autoriteit om die gegevens op te vragen...

Mij lijkt het sterk dat 'het parket' is ingeschakeld in deze zaak...

Erwinvds 22 februari 2011 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5320206)
Daar beslist het parket over en niet FC Brugge...enkel het gerecht heeft de wettige autoriteit om die gegevens op te vragen...

Mij lijkt het sterk dat 'het parket' is ingeschakeld in deze zaak...

Precies mijn punt. Ik heb net eens het bericht gelezen en daarin staat duidelijk dat ze een ITer ingehuurd hebben. Los van het punt of Stijn een zak is of niet, hadden ze met die gegevens naar het gerecht moeten trekken ipv ze openbaar te maken in de kranten. Als Stijn een iets of wat goede advokaat neemt kan hij ze wel degelijk aanklagen voor schending van zijn privacy en als hij door duwt zelfs voor laster en eerroof.

Zipper 22 februari 2011 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 5320354)
Precies mijn punt. Ik heb net eens het bericht gelezen en daarin staat duidelijk dat ze een ITer ingehuurd hebben. Los van het punt of Stijn een zak is of niet, hadden ze met die gegevens naar het gerecht moeten trekken ipv ze openbaar te maken in de kranten. Als Stijn een iets of wat goede advokaat neemt kan hij ze wel degelijk aanklagen voor schending van zijn privacy en als hij door duwt zelfs voor laster en eerroof.

...en contractbreuk.

Fallen Angel 22 februari 2011 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5320003)
Kijk

Schending van privacy is precies hier gebeurd door het gerecht die gedisclosed heeft dat een anonieme poster Stijn Stijnen is en dus weldegelijk weet wat hij zegt. Dus de schending van privacy door het gerecht moet hier aangeklaagd worden. Iemand heeft recht op anoniem bloggen. Net zoals een journalist het recht heeft op anonieme bronnen, heeft een anonieme poster netzogoed het recht om zijn mening te ventileren op cyberspace.

Bovendien is een anoniem messageboard, waar is het 'wikileak' gehalte en opportuniteit om anoniem kritiek te geven... zoals uw geweten anoniem mag zweven in de cyberspace... Hoe moet je nog anders kritiek geven op de werking van overheid, of machtsstructuren...

En finaal, als iemand zijn talent ook zichtbaar is door het posten en bloggen van informatie op cyberspace, waarom zou hij dat niet mogen doen ???

Hoe meer men mensen gaat traceren op internet hoe meer mensen zich gaan inpakken.
Op zich een goede evolutie wanneer mensen proxy servers, tor, vpn, etc gaan gebruiken.

kiko 22 februari 2011 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 5320354)

Schending van privacy lijkt me sterk, maar soit. Maar Club Brugge aanklagen voor laster en eerroof lijkt me, gesteld dat Stijnen het brein van de lastercampagne is uiteraard, de wereld op zijn kop.

brother paul 22 februari 2011 22:17

Citaat:

Internetdeskundige Pascal Vanhecke gelooft dat Stijnen naar de rechter kan stappen. 'Het zou een interessante case zijn', zegt hij. Strafpleiter Hans Rieder heeft vier procedures in gedachten. 'Ik zou Stijn Stijnen sowieso aanraden om een strafklacht tegen Club Brugge in te dienen om na te gaan hoe ze aan de IP-adressen kwamen', aldus meester Rieder. 'Stijnen kan ook een klacht indienden bij de privacycommissie. Als het tot een ontslag om dringende redenen komt, kan hij dat aanvechten bij de arbeidsrechter, met daaraan gekoppeld een civiele klacht voor de schade die hij heeft geleden.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GFV36LMNC

Erwinvds 22 februari 2011 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5320389)
Schending van privacy lijkt me sterk, maar soit. Maar Club Brugge aanklagen voor laster en eerroof lijkt me, gesteld dat Stijnen het brein van de lastercampagne is uiteraard, de wereld op zijn kop.

Schending? Toch wel hoor.

En ik ben volledig met u eens dat het moeilijk te begrijpen is. Wat vele mensen vergeten echter is dat het gerecht zich niet bezig houdt met rechtvaardigheid maar met wetten.

Erwinvds 22 februari 2011 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5320362)
...en contractbreuk.

Dat ook.

kiko 22 februari 2011 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 5320424)
Schending? Toch wel hoor.

En ik ben volledig met u eens dat het moeilijk te begrijpen is. Wat vele mensen vergeten echter is dat het gerecht zich niet bezig houdt met rechtvaardigheid maar met wetten.

Ja maar je vergeet dat het recht op privacy niet absoluut is. Dat kan ook niet anders.

Niet dat ik er wakker van lig hoor, overbetaalde en verongelijkte keepers behoren niet tot mijn interessesefeer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be