Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Het is belangrijk dat we forse stappen vooruit zetten en dus gratis water gebruiken.
|
"Gratis water"? Is dat hetzelfde als "gratis lucht"? Waarom moet iedereen dan betalen voor die "gratis lucht" (taxen op CO2 bvb.)? Eenvoudig: omdat "gratis" niet bestaat. Het gaat 'em immers niet enkel om "water" maar om "proper water". Ook regenwater moet aan een aantal vereisten voldoen. Een regenwaterput zonder doeken- en/of actieve koolfilter bvb. zou ik niet direct gebruiken in huis. Regenwater dat op daken valt is bvb. ook heel vaak verontreinigd met zware metalen (gemakkelijk tot boven de norm), om niet te spreken over de hoeveelheden nitraat en sulfaat die in onze bodems regenen.
Citaat:
Belangrijk voor het milieu want waterzuivering kosten handenvol geld (aan iedere van ons) en energie.
|
Dus u hoopt ooit tot een moment te komen waar water niet meer moet gezuiverd worden? :lol:
En regenwater dat gebruikt werd in de WC, wasmachine moet niet gezuiverd worden? Nog :lol:
Citaat:
Het is bovendien goed in de strijd tegen de wateroverlast. Want je vangt veel meer water zelf op dat, in tijden van waterovervloed niet door de riolering moet worden vewerkt
|
Dan lijkt me een gescheiden rioleringsstelsel toch een veel betere maatregel...
Citaat:
(een tweed goede maatregel hiertegen zijn trowuens groendaken die dan ook weer goed zijn voor de vermindering van CO2 en onze groijze steden een beetje kunnen opfleueren - maar dit geheel terzijde).
|
... gekoppeld aan de bouwverplichting van een plat dak of zo?
Citaat:
Ik heb bij mijn verbouwing een regenwaterput geïnstalleerd. Het is aan te raden maar de investeringskost is niet gering. En daarom kan je dat zomaar niet verplichten. Je moet het dus aanmoedigen. Er bestaan in sommige gemeenten reeds subsidieregelementen maar dit kan absoluut beter. Je kan het wel verplichten bij de bouw van kantoren en sociale huisvesting (nog sociaal ook want de rekening voor die mensen van het waterverbruik daalt drastisch).
|
Goed voor u. Ik heb hetzelfde gedaan, maar pretendeer tenminste niet dat het milieu daardoor zo fantastisch veel is vooruit geholpen. Het betekent gewoon een besparing op termijn, c'est tout (zeker nu de taksen op watergebruik maar blijven stijgen... :P ).[/list]
|