Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Verwijderen van posts (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151701)

Steve_M 24 februari 2011 14:58

Verwijderen van posts

De laatste tijd doet zich een merkwaardig fenomeen voor op het forum: waar voordien het verwijderen van posts een droef lot was voorbehouden voor hardnekkige dubbelnickers, blijken nu plots allerlei posts op magische wijze te verdwijnen. Ik vraag me af wat hiervoor de verklaring is. Heeft de moderatie niet voldoende munitie aan *knip*'jes en waarschuwingen/banpunten?

Akira 24 februari 2011 15:04

U vergist zich wanneer u denkt dat dit iets is wat enkel de laatste tijd gebeurt. Wij hebben altijd al berichten verwijderd. Of we verwijderen of knippen heeft alles te maken met hoeveel werk er is. Knippen kost meer tijd dan verwijderen. En soms kunnen we enkel knippen als enkel een deel van de post een overtreding is van het forumreglement. U hoeft daar verder niets achter te zoeken.

eno2 26 februari 2011 11:34

Knip, plak, snijd, cut en verwijder.

Aan welk melodietje doet me dat nu weer denken?

COCHINILLO 26 februari 2011 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Akira (Bericht 5324438)
U vergist zich wanneer u denkt dat dit iets is wat enkel de laatste tijd gebeurt. Wij hebben altijd al berichten verwijderd. Of we verwijderen of knippen heeft alles te maken met hoeveel werk er is. Knippen kost meer tijd dan verwijderen. En soms kunnen we enkel knippen als enkel een deel van de post een overtreding is van het forumreglement. U hoeft daar verder niets achter te zoeken.

ach! nu zou ik toch gezworen hebben dat het verwijderen van posts iets te maken had met verwijderen van bewijsmateriaal..... het heeft dus enkel te maken met tijdswinst! tja.

Rudy 26 februari 2011 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO (Bericht 5327790)
ach! nu zou ik toch gezworen hebben dat het verwijderen van posts iets te maken had met verwijderen van bewijsmateriaal..... het heeft dus enkel te maken met tijdswinst! tja.

Je mag tevreden zijn dat op dit forum je postings niet worden gecontroleerd voor ze worden gepubliceerd.

COCHINILLO 26 februari 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5327915)
Je mag tevreden zijn dat op dit forum je postings niet worden gecontroleerd voor ze worden gepubliceerd.

tevreden? ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zit hier nog steeds uit eigen vrije wil en ik ben helemaal niet "tevreden" omdat de postings niet eerst worden gecontroleerd.

Een forum mag "tevreden" zijn dat er mensen op willen schrijven. Een forum zonder posters (ik heb er zo een paar weten imploderen) verliest zijn bestaansrecht.

Steve_M 26 februari 2011 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5327915)

Dan gaan ze toch een vijftigtal actieve moderatoren extra moeten vinden.

Rudy 26 februari 2011 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5327922)

Voil�*.

Rudy 26 februari 2011 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO (Bericht 5327918)
tevreden? ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zit hier nog steeds uit eigen vrije wil en ik ben helemaal niet "tevreden" omdat de postings niet eerst worden gecontroleerd.

Een forum mag "tevreden" zijn dat er mensen op willen schrijven. Een forum zonder posters (ik heb er zo een paar weten imploderen) verliest zijn bestaansrecht.

Ja en ? Als ik de topicstarter goed heb begrepen gaat het om verwijderen van postings, met of zonder verwittigen van de afzender.

Toegegeven. Ik zou het straf vinden dat een posting wordt verwijderd zonder de afzender te verwittigen. Met de software die voor dit forum wordt gebruikt kan dit perfect. Op één voorwaarde: het forumlid dient in zijn persoonlijke instellingen toe te laten berichten van de moderatie te ontvangen (pb - email);

Steve_M 26 februari 2011 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5327983)
Ja en ? Als ik de topicstarter goed heb begrepen gaat het om verwijderen van postings, met of zonder verwittigen van de afzender.

Toegegeven. Ik zou het straf vinden dat een posting wordt verwijderd zonder de afzender te verwittigen. Met de software die voor dit forum wordt gebruikt kan dit perfect. Op één voorwaarde: het forumlid dient in zijn persoonlijke instellingen toe te laten berichten van de moderatie te ontvangen (pb - email);

Dat klopt en dat is al verschillende keren gebeurd. Nu wil ik er ook niet onnozel over doen: in de meeste gevallen ging het niet om inhoudelijk sterke posts. Zo herinner ik me een pagina of twee gekissebis met eno2 die zonder boe of ba verwijderd werd. Tant pis, hoewel ik het nog steeds op prijs gesteld zou hebben dat ik daarvoor dan op zijn minste een berisping zou gekregen hebben, zodat ik op zijn minst zou weten welke regel ik precies overtreden had.

Maar de reden dat ik deze draad opende was een andere. In dit geval ging het om een draad waarbij 'het andere kamp' (in casu, eerder mijn eigen kamp) probeerde een draad te laten ontsporen door off-topic te gaan. Daarover ontstond vervolgens discussie (was er sprake van off-topic of niet). In die draad werden sneller berichten gewist dan ze getypt konden worden. En daar maakte ik een opmerking over, die ook snel gewist werd. Opnieuw, geen berisping, geen waarschuwing, geen banpunten (wat ook moeilijk kon, want ik had het reglement niet overtreden).

Al bij al heb ik weinig last van de moderatie en zij evenmin van mij. Op de zes jaar dat ik hier zit en bijna 10,000 posts later, heb ik nog nooit een banpunt gekregen, een waarschuwing of twee en een keer of vijf op het driehoekje geklikt. Bovendien heb ik begrip voor het groeiende werk van die vrijwilligers doordat de sfeer hier zienderogen verslechtert. Dat is niet - zoals sommigen willen laten uitschijnen - de schuld van een bepaalde forummer of van een bepaalde politieke strekking. Het enige wat ik wilde weten was waarom sommige berichten geknipt worden en andere gewoon verwijderd.

Dronkoers 26 februari 2011 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5327784)
Knip, plak, snijd, cut en verwijder.

Aan welk melodietje doet me dat nu weer denken?

http://www.youtube.com/watch?v=JHPJGmz_bBo

:-P

Arbiter 26 februari 2011 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5328011)
Dat klopt en dat is al verschillende keren gebeurd. Nu wil ik er ook niet onnozel over doen: in de meeste gevallen ging het niet om inhoudelijk sterke posts. Zo herinner ik me een pagina of twee gekissebis met eno2 die zonder boe of ba verwijderd werd. Tant pis, hoewel ik het nog steeds op prijs gesteld zou hebben dat ik daarvoor dan op zijn minste een berisping zou gekregen hebben, zodat ik op zijn minst zou weten welke regel ik precies overtreden had.

Maar de reden dat ik deze draad opende was een andere. In dit geval ging het om een draad waarbij 'het andere kamp' (in casu, eerder mijn eigen kamp) probeerde een draad te laten ontsporen door off-topic te gaan. Daarover ontstond vervolgens discussie (was er sprake van off-topic of niet). In die draad werden sneller berichten gewist dan ze getypt konden worden. En daar maakte ik een opmerking over, die ook snel gewist werd. Opnieuw, geen berisping, geen waarschuwing, geen banpunten (wat ook moeilijk kon, want ik had het reglement niet overtreden).

Al bij al heb ik weinig last van de moderatie en zij evenmin van mij. Op de zes jaar dat ik hier zit en bijna 10,000 posts later, heb ik nog nooit een banpunt gekregen, een waarschuwing of twee en een keer of vijf op het driehoekje geklikt. Bovendien heb ik begrip voor het groeiende werk van die vrijwilligers doordat de sfeer hier zienderogen verslechtert. Dat is niet - zoals sommigen willen laten uitschijnen - de schuld van een bepaalde forummer of van een bepaalde politieke strekking. Het enige wat ik wilde weten was waarom sommige berichten geknipt worden en andere gewoon verwijderd.

Geachte,
Dat heeft o.a. te maken met wat de Amerikanen ''vruchten van een giftige boom'' noemen. Uw post kan op zichzelf geen overtreding zijn maar door de context zijn oorspronkelijke neutrale karakter verliezen en op zijn beurt nieuwe ruzies uitlokken. Dat is iets wat u zelf ook niet zou willen. Ik wil u daar best een voorbeeld van geven als u dat wenst.

Daarnaast is het zo dat als alle berichten om u heen worden gewist, uw op zich inhoudelijke medeling er nogal verloren en eenzaam kan bijstaan.

En soms is het gewoon zo dat een draad zo ontaard is in geruzie dat het geen enkele zin heeft die draad te laten voortbestaan. Dan wordt uw bericht niet bestraft maar verdwijnt hij samen met alle anderen in die draad.

Met vriendelijke groet,
Arbiter

Sus Iratus 26 februari 2011 16:44

Citaat:

Dat is wat ik o.a. bedoelde in die andere draad hier in S&M. De willekeur en inconsequentie van de moderatie. In het geval dat u hier aanhaalt, zijn er enkel berichten verwijderd, zondere verdere tekst en uitleg en zonder berispingen, en in die draad die onlangs in I&I ontaarde in gekissebis, zoals u hieronder al aangeeft, werden mensen wel bestraft, met als motivatie 'flooding'. 'Flooding' lijkt overigens wel het nieuwe toverwoordje te zijn geworden als de moderatie, met name één persoon, het even niet meer weet en zich toch wil doen gelden.

Citaat:

Hoewel u zegt "eerder mijn eigen kamp", reken ik u daar niet toe. Althans, politiek gezien wel, maar qua gedrag in het geheel niet.

Waar het hier vooral om gaat, is dat 'het andere kamp' vaker wel dan niet er een handje van heeft draden bewust te doen ontsporen, alleen ditmaal liep de boel wel heel erg uit de hand. Dit had onder andere te maken met dat één bepaald lid van 'het andere kamp' het vlak daarvoor nodig vond om tenminste vier keer hetzelfde bericht te herhalen, waarin zij het nodig achtte om privéinformatie over iemand te posten met daarbij een sneer aan het adres van de geviseerde. Die privéinformatie had verder ook geen enkele relevantie in geen enkele van die draden waarin het gepost werd. Zo ook in die draad die zo uit de hand liep. De gemoederen waren dus al ernstig verhit hierdoor.

Terug naar dat draden bewust laten ontsporen. Dit is de geijkte taktiek van 'het andere kamp' om hen onwelgevallige meningen en/of feiten die in die draden tot uitdrukking komen, snel onder te sneeuwen, om vervolgens de aandacht naar het eigen persoontje toe te trekken. Dit ergerlijke gedrag van name één persoon, is inmiddels op een legendarische manier berucht geworden op het forum. Ik neem aan dat ik u niet hoef te vertellen wie daarmee bedoeld wordt. Het is zelfs zo erg dat verschillende mensen die zich qua politieke visie tot hetzelfde kamp rekenen als deze draadontspoorster, openlijk en onomwonden afstand van haar hebben genomen. En dan druk ik me nog redelijk diplomatiek uit. Door het eigen kamp compleet uitgekotst, is een directere, en vooral betere omschrijving.
Hoewel dit gedrag door vele mensen al op het forum zelf, en tevens ook bij de moderatie is aangekaart en aangeklaagd, verandert er niets aan.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat 'het ene kamp' dezelfde taktieken van ondersneeuwen inmiddels ook is gaan gebruiken, aangezien dat van de moderatie toch schijnt te mogen.
Het resultaat is daar dan ook naar: één grote puinzooi.

Citaat:

Het is niet zozeer de schuld van een bepaalde politieke strekking, maar wel degelijk mede de schuld van het ergerlijke gedrag van bepaalde forumleden, en daaraan gekoppeld het lakse en inconsequente gedrag/beleid van de moderatie.

En dat geldt niet alleen voor de hommeles tussen de kampen in I&I, maar de loopgraafgevechten tussen voor- en tegenstanders van Israël dan wel de Palestijnen in 'Internationaal' zijn eveneens legendarisch, net zoals die van de die-hard belgicisten met de net zo die-hard vlaamsgezinden in 'Staatsinrichting', en die worden ook op dezelfde manier gevoerd. Van hetzelfde laken een pak in 'Maatschappij en Samenleving' en 'Godsdienst en levensovertuiging'. Andere notoire draadverknallers, veelal dezelfde taktieken om hun doel te bereiken. Dat is althans de stellige indruk die ik heb gekregen. In hoeverre in die andere subfora het rodedriehoekje als wapen ingezet wordt om tegenstanders in de discussies het zwijgen op te leggen, heb ik echter te weinig kijk op, aangezien ik daar minder te vinden ben.

Nynorsk 26 februari 2011 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Arbiter (Bericht 5328091)
Geachte,
Dat heeft o.a. te maken met wat de Amerikanen ''vruchten van een giftige boom'' noemen. Uw post kan op zichzelf geen overtreding zijn maar door de context zijn oorspronkelijke neutrale karakter verliezen en op zijn beurt nieuwe ruzies uitlokken. Dat is iets wat u zelf ook niet zou willen. Ik wil u daar best een voorbeeld van geven als u dat wenst.

Daarnaast is het zo dat als alle berichten om u heen worden gewist, uw op zich inhoudelijke medeling er nogal verloren en eenzaam kan bijstaan.

En soms is het gewoon zo dat een draad zo ontaard is in geruzie dat het geen enkele zin heeft die draad te laten voortbestaan. Dan wordt uw bericht niet bestraft maar verdwijnt hij samen met alle anderen in die draad.

Met vriendelijke groet,
Arbiter

Zijn de verwijderde (en geknipte) posts nog opvraagbaar bij de moderatie?

Sus Iratus 26 februari 2011 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5328399)

Ik heb in het verleden met de software van vBulletin -dezelfde software als dit forum- gewerkt als moderator op een ander forum, en het ligt er maar net aan welke moderator welke 'mod-powers' heeft gekregen. Als er sprake is van een 'soft delete' kan elke moderator in principe de gewiste en geknipte berichten nog lezen, en zelfs ongedaan maken, zodat ze weer voor iedereen te lezen zijn. Is er echter sprake van een 'hard delete', liggen de zaken een stuk moeilijker. Dan kan alleen de eigenaar van het forum en wellicht zijn naaste medewerker(s) -degenen die in de lijst van moderatoren in rood zijn aangegeven- er misschien nog iets aan doen. Maar van dat laatste ben ik niet zeker. Van het eerste wel.

Arbiter 27 februari 2011 03:10

Citaat:

Geachte,
In principe niet. Althans niet openbaar op het forum. De meeste verwijderde posts zijn in strijd met het forumreglement en niet voor niets verwijderd. Ze terugplaatsen is dus niet iets wat voor de hand ligt.

Wij zouden in bijzondere gevallen een uitzondering kunnen maken door de berispte poster per PB een opgevraagd bericht te laten zien maar eigenlijk zou dit onnodig moeten zijn aangezien bij de berisping ook altijd het betreffende bericht is gevoegd.

De meeste gewiste berichten zijn door de moderatie nog wel in te zien.

Vriendelijke groet,
Arbiter

van Maerlant 28 februari 2011 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5327922)

Jammer genoeg vinden ze er tegenwoordig geen enkele meer die neutraal kan modereren.

van Maerlant 28 februari 2011 16:17

Citaat:

Staat de originele thread niet in de google cache?

Raf 28 februari 2011 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5332124)
Jammer genoeg vinden ze er tegenwoordig geen enkele meer die neutraal kan modereren.

Ze hebben het mij nochtans nog niet gevraagd...

van Maerlant 28 februari 2011 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5332138)
Ze hebben het mij nochtans nog niet gevraagd...

Mij ook niet. Maar wij hebben een strafblad, Raf. Damaged goods, weet je wel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be