Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   300.000 banen in Europese auto-industrie in gevaar: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151972)

corse 28 februari 2011 23:11

300.000 banen in Europese auto-industrie in gevaar:
 
300.000 banen in Europese auto-industrie in gevaar:

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...n-gevaar.dhtml

corse 28 februari 2011 23:12

In de auto-industrie in Europa zijn op termijn zowat 300.000 banen bedreigd. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf Roland Berger, die vandaag in München is voorgesteld. De verkoop en productie zullen de volgende vijftien jaar in toenemende mate naar Azië verhuizen. Vooral op productievlak zouden er jobs sneuvelen.

De studie was gebaseerd op interviews met zestig hooggeplaatste vertegenwoordigers uit de autosector.

China
De vraag in Azië naar nieuwe wagens zal de volgende jaren sterk groeien. Alleen al in China zou het aantal autobezitters jaarlijks met 36 procent stijgen. Het aandeel van Europa zal dus dalen en de kleine, goedkope wagens zullen belangrijker worden.

Tegelijk zal ook de elektrische auto zijn opmars voortzetten, meent de studie. Tegen 2025 zou hun aandeel stijgen tot 10 procent van alle nieuwe wagens, hybride types zouden zelfs een marktaandeel van 40 procent bereiken. (belga/sps)

corse 28 februari 2011 23:29

De Europese weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige Chinese weidegronden zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard inwoners, tot ziens neoliberale heren.

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!

http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv

corse 1 maart 2011 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door corse (Bericht 5333162)
De Europese weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige Chinese weidegronden zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard inwoners, tot ziens neoliberale heren.

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!

http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv

Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen.

liberalist_NL 1 maart 2011 03:46

Wie zuinige auto's wil moet op de markt vertrouwen, en niet zeuren om baantjes...

guido 007 1 maart 2011 07:08

Toch zal het wagenpark hier ook op regelmatige basis vernieuwd moeten worden.
Misschien toch eens nadenken over belasting op consumptie ipv op arbeid.

corse 1 maart 2011 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 5333502)
Wie zuinige auto's wil moet op de markt vertrouwen, en niet zeuren om baantjes...

De Europese consumptie weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige niet ontgonnen consumptie weidegronden van China, India, Brazilië en Rusland zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard potentiële consumenten in China, 1,1 miljard in India en 350 miljoen in Brazilië en Rusland, tot ziens neoliberale heren ondernemers.

Een economische groei van 14 % van die landen maakt neoliberale bloedgeil!

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!
http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv
Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen.

kelt 1 maart 2011 18:09

Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk :-o

corse 1 maart 2011 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5334730)
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk :-o

Auto’s op lucht:

http://www.flixxy.com/zero-pollution-automobile.htm

Auto’s op zonne-energie:

http://www.youtube.com/watch?v=r1T4wfVfTzc
http://www.youtube.com/watch?v=lekszDURGA4

corse 1 maart 2011 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5334730)
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk :-o

De volgende generaties zullen veel meer openbaar vervoer benutten!

kelt 1 maart 2011 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door corse (Bericht 5334812)
De volgende generaties zullen veel meer openbaar vervoer benutten!

inderdaad...
En dankzij de inhaal- en herinvesteringsoperatie wordt Azie momenteel uitgerust met de modernste openbaar-vervoerssystemen,trein/tram/bus..Daar is nog zeker 20 jaar werk aan,met serieuze kontrakten voor de grote leveranciers....

Bij ons gaat het om wat veiligheidssystemen en af en toe een nieuw treinstelletje....

Ook hier de twijfel,het ziet ernaar uit dat de modernste systemen en de beste spullen ver buiten Europa gemaakt- en geplaatst worden...Al is het maar omdat regeringen,terecht eigenlijk,ervoor zorgen dat grote overheidsbestellingen leiden tot grote tewerkstelling en technologie-overdracht(!!!).
Iets wat bij ons,zogezegd wegens "de vrije markt", niet meer zou mogen...

MIS 1 maart 2011 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5334888)
Bij ons gaat het om wat veiligheidssystemen en af en toe een nieuw treinstelletje.......

Denk je dat zo een remblokje die trein kan beletten om zich verder naar de afgrond te begeven ? Merk op dat er steeds meer volk op zit ...

Yves38 1 maart 2011 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5334730)
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk :-o

Ik denk dat gij niet goed weet waarover ge praat.

kelt 2 maart 2011 05:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5335137)
Ik denk dat gij niet goed weet waarover ge praat.

misschien....

Maar,onafhankelijk van wat ik ervan niet zou weten,de tewerkstelling in de Europese auto-industrie daalt en blijft dalen.Moderner en efficienter kunnen de fabrieken nochtans al bijna 20 jaar niet meer worden.Meer uitgezogen kunnen de toeleveranciers echt niet meer.
De "goednieuwsshow-pieken" ,ook weer afhankelijk van vormen van overheidssteun,zullen de lange-termijn tendens niet kunnen wegstoppen.
De grote concerns chanteren al jarenlang overal in Europa de overheden,en verkrijgen "investeringssteun",speciaal op maat toegesneden belastingssystemen,regelrechte overheidssteun aan consumenten die autos kopen, en wat dies meer zij.
Ze blijven nog even wegens niet-markt gerelateerde omstandigheden,ware het daar niet van,ze waren al weg!

Voor iedereen die wilde zien kon het pure chantage-verhaal dat GM-Europe speelde met de overheden van de landen waar ze aanwezig waren de ogen openen.Het is maar twijfelachtig of een werknemer in die sector eigenlijk nog iets opbrengt aan de staat!

guido 007 2 maart 2011 06:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door corse (Bericht 5334812)
De volgende generaties zullen veel meer openbaar vervoer benutten!

Dan zullen ze toch iets moeten doen aan de stakingen die om de haverklap uitbreken.

Mss het openbaar vervoer privatiseren.

guido 007 2 maart 2011 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5334730)
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk :-o

Dan heb je toch enkele jaren geslapen hoor.

Nunt 2 maart 2011 09:11

Ik herinner me nog toen honderdduizenden banen in de Europese klompenindustrie in gevaar waren. Dat drama zijn we nooit te boven gekomen.

freelancer 2 maart 2011 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door corse (Bericht 5333850)
De Europese consumptie weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige niet ontgonnen consumptie weidegronden van China, India, Brazilië en Rusland zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard potentiële consumenten in China, 1,1 miljard in India en 350 miljoen in Brazilië en Rusland, tot ziens neoliberale heren ondernemers.

Een economische groei van 14 % van die landen maakt neoliberale bloedgeil!

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!
http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv
Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen.

Als de markten zich ginder bevinden, is het dan niet normaal dat de neoliberale bloedhonden :-D zich naar ginder begeven?

corse 2 maart 2011 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5336293)
Als de markten zich ginder bevinden, is het dan niet normaal dat de neoliberale bloedhonden :-D zich naar ginder begeven?

Begin dan niet te zeveren, zagen en lullen dat weknemers hier te duur zijn!
Ga zo snel mogelijk naar China Freelancer en laat de Belgen gerust.

Economie is een middel en geen doel op zich!
De vrije markt is voorlopig geen eigendom van werknemers, ze krijgen slechts een zeer kleine vergoeding in ruil voor hun dagelijkse arbeid in dit systeem, de geprivilegieerde elite zal dus haar eigen concurrentie positie zelf moeten veilig stellen en hun verantwoordelijkheid daarvoor moeten opnemen, ze zijn niet persoonlijk verantwoordelijk zoals vennootschappen aangeven, maar wel maatschappelijk verantwoordelijk.
Arbeiders zijn “niet” verantwoordelijk voor een vrije markt die niet van hen is, dit volgens de huidige liberale ideologie uiteraard.
In goede economische tijden (hoogconjunctuur) mogen arbeiders niet participeren in de winsten???
In slechte economische tijden (laagconjunctuur) moeten arbeiders de crisis “niet” betalen!!!
Dat zijn nu éénmaal de consequenties van het huidige (neo) liberale systeem.
Je kan arbeiders niet verantwoordelijk stellen voor de rotzooi die grote bedrijven (banken speculanten en multinationale bedrijven) met onze economie gemaakt hebben, dat is wel zeer laag bij de grond en zeker niet discutabel.

freelancer 2 maart 2011 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door corse (Bericht 5336335)
Begin dan niet te zeveren, zagen en lullen dat weknemers hier te duur zijn!
Ga zo snel mogelijk naar China Freelancer en laat de Belgen gerust.

Economie is een middel en geen doel op zich!
De vrije markt is voorlopig geen eigendom van werknemers, ze krijgen slechts een zeer kleine vergoeding in ruil voor hun dagelijkse arbeid in dit systeem, de geprivilegieerde elite zal dus haar eigen concurrentie positie zelf moeten veilig stellen en hun verantwoordelijkheid daarvoor moeten opnemen, ze zijn niet persoonlijk verantwoordelijk zoals vennootschappen aangeven, maar wel maatschappelijk verantwoordelijk.
Arbeiders zijn “niet” verantwoordelijk voor een vrije markt die niet van hen is, dit volgens de huidige liberale ideologie uiteraard.
In goede economische tijden (hoogconjunctuur) mogen arbeiders niet participeren in de winsten???
In slechte economische tijden (laagconjunctuur) moeten arbeiders de crisis “niet” betalen!!!
Dat zijn nu éénmaal de consequenties van het huidige (neo) liberale systeem.
Je kan arbeiders niet verantwoordelijk stellen voor de rotzooi die grote bedrijven (banken speculanten en multinationale bedrijven) met onze economie gemaakt hebben, dat is wel zeer laag bij de grond en zeker niet discutabel.

En mogen uw Chinese kameraden niet profiteren van hun goede economische tijden? Als alle neoliberale bloedhonden hier vertrokken zijn dan zal er hier gelukkig geen uitbuiting meer zijn van de werkers (die hier de laatste decennia steeds met een hongerloon hebben geleefd... Ternauwernood kunnen ze viermaal per jaar in het buitenland vakantie nemen en voor hun derde gezinswagen moeten ze soms een restaurantje overslaan).
Als de bloedhonden hier weg zijn dan staat alles open om de vertegenwoordigers van de werkmens hier eindelijk deftig en eerlijk werk te laten creëren en eerlijk te verdelen... Maar ja, misschien kunnen die vertegenwoordigers enkel lullen en eigendommen vernietigen... omdat dat dit goed is voor de werkmens...:-D :oops:

Die multinationals - en zeker de Amerikaanse - hebben hier steeds ellende en verderf gebracht... en hongerlonen... :-D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be