![]() |
Waalse luchthavens top, Vlaanderen staat decennia stil
Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter ? (sinds regionalisering)
Vergeet het maar wat politiek handelen (ondanks Ecolo) en no nonsens betreft (administratief geleuter), zeker al bij de ontwikkeling van de luchthavens. Citaat:
![]() |
Als ik me niet vergis heeft Wallonië de trajecten van zijn luchthavens zo verlegd dat vooral de Z-Limburgers last hebben van lawaaihinder. Zoiets is in Antwerpen of Oostende niet mogelijk, met als gevolg dat het zeer moeilijk is om een goede luchthaven uit te bouwen in dichtgebouwd Vlaanderen.
Tja, het is maar hoe je het aanpakt nietwaar. Dat de Walen vooral plantrekkers waren is al langer geweten. |
Wat is uw punt nu eigenlijk? Iedereen weet inderdaad wel dat de Waalse politici DHL weggepest hebben in de hoop het boeltje naar Luik te halen.
Het Vlaamse moto is "wat we zelf doen, doen we beter", dat van de Walen is "wat wij niet krijgen gunnen we Vlaanderen zeker niet". |
Citaat:
De aanvliegroute zelf ligt op grotere en veel grotere hoogte = minder "lawaai". Met Zuid-Limburg bedoel je enkel Luik. Charleroi ligt wat tever van de taalgrens... De Luikse piste ligt eerder Zuidwest-Noordoost georienteerd, ik denk niet dat Zuid-Limburgers (kanten van Riemst tot Tongeren, ca 10-15 km van Bierset) zoveel regelmatig geluidslast hebben, maar ik kan mij vergissen. http://maps.google.be/maps?hl=de&rlz...ed=0CBcQ8gEwAA Citaat:
Blijkbaar heeft men de nu "Waalse wet = decreet", in die zin aangepast... in 2001 al... : Citaat:
|
Het schijnt dat de top van die luchthavens uit Vlamingen bestaat....
Maar laat ons hopen dat Wallonië er op vooruit gaat... Het wordt stilletjesaan ook tijd... |
Citaat:
De enige reden waarom luchthavens in Wallonië beter lukken is de meer beschikbare open ruimte. |
Citaat:
Exploitatieplannen genoeg, studies genoeg, en ruimte eigenlijk ook. http://www.ministerhildecrevits.be/n...ault.asp?id=72 En mooie woorden én postjes genoeg... Citaat:
1 vb. Citaat:
|
Citaat:
Zou het kunnen dat je je vergist ? Verder : ik bedoel inderdaad Luik |
Citaat:
Richting Maastricht of Eindhoven ? Zitten nog enkele km´s hoog dan. Dan ziet men die condensstrepen bij goed weer. Echt nog nooit Boeings gehoord hier. Wel F16´s en andere fighters, toch als men op 5 km van KeeBee woont hé. Maar die F16´s vliegen zowat overal hoor... ;-) Ik denk toch dat die serieus wat meer "geluid" maken. Mooi geluid met zo´n afterburner soms, en soms doen ze vrijdagnamiddag een luchtshow (demo) voor de fun (bij mooi weer). Maar het kan zijn dat ik van al dat geluid van die F-16´s die Boeings niet meer hoor. ;-) Tjonge in midden-Limburg en dan Boeings horen :lol: Het schietveld van de Luchtmacht (nu Luchtcomponent) ligt al bijna eeuwig ten oosten van Helchteren, echt perfect midden in Limburg. :-) Citaat:
Citaat:
Juli-aug ook niet, verlof 8-) |
Kijk ik weet dat gij graag mensen tracht door het slijk te halen, maar ik ben eens naar wat plannen gaan kijken. Blijkt dat Luik zijn banen zuid/west, Noord oost gericht zijn. Dus m.a.w. als ze tegen de wind in gaan landen komen ze hoofdzakelijk van over Tongeren en Zuid-Limburg, afhankelijk van de richting van waaruit ze aangevlogen komen.
Verder wat betreft Midden Limburg. Toen ik mijn vliegtuig laatst van Zweden naar huis, nam kwamen we duidelijk over Hasselt en vervolgens zowat een heel traject langs de E314 volgden. Als ik Hasselt van uit een raampje al kan herkennen, dan lijkt het mij dat men op de grond dat vliegtuig kan horen. Verder stel ik eens voor dat je gaat kijken hoe die Boeings in sommige gevallen landen in Brussel, dan komen ze langs heen de E40 Als je via Google maps ne keer de moeite neemt om naar die landingsbanen van Brussel te gaan kijken en ze verlengt tot in Limburg dan komt ge volgens mij ergens ter hoogte van Beringen uit. Ik woon in Groot Beringen, dus zo onmogelijk is dat niet. Ik heb er inderdaad minder last van dan van de F16's, maar die vliegen overdag, terwijl we die Boeiings vooral 's nachts horen. Misschien toch eens eerst nadenken hé voor ge iets zegt. |
Citaat:
Moest ge daarvoor naar plannen kijken 8O , ik schreef het toch reeds al. En KB ligt 05/23 tov het Noorden georienteerd, moest ge dat begrijpen... Citaat:
Maar Airport Maastricht-Aachen (Beek) ligt wel veel korter hé. Citaat:
En kan horen is "lawaai" ofzo ? Kun je dat eens in decibels uitdrukken. bvb Is dat meer als een op 50 m passerende vrachtwagen ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overdag: ze vertrekken meestal in groepjes van 2 �* 3 vanaf 09h00-9h30 en na ca. 1,5 hr vliegen komen ze terug binnen tenlaatste tegen 1200-12h30, ´s namiddags vanaf ~ 2h00 hetzelfde. Nachtvluchten: starten zodra het goed donker wordt, in de winter beginnen die al om 17h30. In de lente en herfst navenant veel later, idem ongevere vliegduur van 1,5 hr. (uitzonderingen bevestigen de regel) Ik denk niet dat er nog relatief veel Boeings in Brussel/Eindhoven/Maastricht nog ´s nachts mogen landen, dan zullen het de (geluidsarmste) passagiersvliegtuigen zijn. De geluidsnormen zijn steeds strenger. http://www.lne.be/themas/hinder-en-r...l-weg-en-spoor Die oudere vliegtuigen (vooral ex-Oostblok) worden al grotendeels geweerd. DHL (vrachtvliegtuigen) is om die reden vertrokken in Brussel. 1 vbtje Citaat:
En als ik goed lees is dat maar 1/5e... Citaat:
Moeilijk hé dat toe te geven. Toch wat beter nadenken als je zo´n onzin verkoopt, je blijft je onzin zelfs gedeeltelijk volharden. Tip: houdt vooral eens met de vlieghoogte rekening als je over lawaai spreekt. Daarbij krijgen burgervliegtuigen steeds strenger wordende "lawaainormen" opgelegd en militaire vliegtuigen niet. De betere aerodynamica en motoren zorgen ervoor dat burgervliegtuigen steeds stiller worden. Enkele posts voordien heb ik al de link van het Waals decreet gegeven waar de decibels in staan. Europese richtlijnen zijn er natuurlijk ook, daar moet Be en de omliggende landen zich ook aan houden: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
@ Micele :
Dat jij graag vooral jezelf hoort praten, dat had ik al begrepen. Het verschil tussen een F16 en een airliner is heel duidelijk mijn beste. Een F16 vliegt bovendien een stuk lager. Verder is er een duidelijk verschil in hinder tussen overdag en 's nachts met die dingen rond te vliegen inzake lawaaihinder. |
Ik woon in Lummen en er is toch wel een periode geweest dat er 's nachts nogal wat vliegverkeer was en inderdaad niet van F16's (nogal duidelijk verschillend qua geluid). Laatste tijd is het wel afgenomen. Ik kan niet zeggen sinds hoelang dit afgenomen is
Misschien dat DHL en andere vliegtuigen er voor iets tussen zaten. |
We zouden beter een luchthaven in het kanaal bouwen en van daaruit ondergrondse treinen naar de steden. Het is hier veel te dicht bevolkt om luchthavens verder uit te bouwen. Het kanaal moet gewoon dicht. En daarop industrieterreinen, windmolenparken en luchthavens.
|
Citaat:
Je hebt wel gelijk dat het al een tijdje wat minder is. Nu hij zal wel weer de een of andere link hebben die zijn stelling kracht bij zet zeker. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of nog zo een ongenuanceerde veralgemening, alweer niet nagedacht. Tja... Zoek eens in Wikipedia wat de economische vlieghoogte (optimale kruissnelheid) is voor een Boeing en dan voor een F16. Ik zal het citeren, gij weet zeker welke voor de F16 staat, en voor de Boeing 737 NG. :-) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Post #11: Citaat:
Citaat:
http://www.tijd.be/artikel/DHL_verhu...eipzig.6621076 DHL Leipzig begon in 2005: http://de.wikipedia.org/wiki/DHL_Hub_Leipzig * Citaat:
Ik hoor die arme Walen al klagen voor al dat vliegtuiglawaai, 20 jaar geleden moet het daar veel rustiger geweest zijn . ;-) Enkel die ca. 10.000 extra jobs voor Charleroi, die moeten klagen. :-P Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be