Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Waalse luchthavens top, Vlaanderen staat decennia stil (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152069)

Micele 3 maart 2011 12:16

Waalse luchthavens top, Vlaanderen staat decennia stil
 
Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter ? (sinds regionalisering)

Vergeet het maar wat politiek handelen (ondanks Ecolo) en no nonsens betreft (administratief geleuter), zeker al bij de ontwikkeling van de luchthavens.

Citaat:

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-..._medium=direct

Londen Stansted aan de Samber

Luchthaven Charleroi is succesverhaal dankzij politieke consensus en forse investeringen

Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter? Vergeet het. Het voluntaristisch beleid van het Waals Gewest zorgde ervoor dat de luchthavens van Charleroi en Luik meer dan 15.000 jobs creëerden.

Oostende en Antwerpen trappelen intussen al twee decennia ter plaatse.

Vlaamse luchthavens raken niet uit lange winterslaap.
Uitbesteding exploitatie Deurne en Oostende sleept al 4 jaar aan.
De kordate aanpak van de Waalse overheid steekt schril af tegen de aanhoudende lethargie die Vlaanderen kenmerkt.
In het noorden van het land was sinds de regionalisering van het luchthavenbeleid helemaal geen sprake van eensgezindheid.
De studies en politieke beslissingen stapelden zich op, maar tot daadkracht leidde dat niet.


Het vliegveld van Gosselies nabij Charleroi werd 20 jaar geleden herdoopt tot ‘Brussels South Charleroi Airport’. Niet alleen in Vlaanderen werd toen stiekem gegniffeld over die wat protserig klinkende naam. Maar vandaag hebben de Karolingers alle reden tot vieren: vanuit het niets creëerde de luchthaven 2.750 directe vaste banen. Met de indirecte tewerkstelling erbij loopt dat op tot 6 �* 8.000, schat Henry-Jean Gathon, professor transporteconomie aan de universiteit van Luik.

Twee decennia geleden vond geen hond zijn weg naar de oude vervallen terminal, tegenwoordig wandelen er per maand een half miljoen klanten in en uit de nieuwe terminal die - nauwelijks drie jaar na de opening - zijn saturatiepunt heeft bereikt. Plannen worden gesmeed om tegen 2015 een nog groter passagiersgebouw klaar te hebben. En er ligt zelfs geld klaar om de landingsbaan geschikt te maken voor grote vliegtuigen die intercontinentale bestemmingen kunnen bereiken.

Een goede 100 km noordwaarts ligt Antwerpen-Deurne er verlaten bij: in 20 jaar is het aantal reislustigen daar nauwelijks gewijzigd. En op de kustluchthaven gaat het ook niet beter: in Oostende worden hooguit enkele duizenden tonnen vracht meer geladen en gelost dan begin jaren negentig. Ondertussen is Bierset bij Luik uitgegroeid tot de op vijf na grootste Europese vrachtluchthaven. En hoeveel ton werd daar nabij de Maas in 1995 omgeslagen, dacht u? Een rond cijfer: nul.

Waarom werden die twee Waalse regionale luchthavens een succesverhaal? Gathon ziet drie redenen. ‘Primo: een politieke, syndicale en economische consensus om beide projecten te laten slagen. Dat was cruciaal.’ Die politieke consensus werd nooit aangetast, ook niet na de intrede van Ecolo in de coalitie, bevestigt Luc Vuylsteke, voorzitter van het directiecomité van Sowaer, het investeringsvehikel van het gewest voor de Waalse luchthavens.

‘Een tweede factor is dat door de toevallige complementariteit van de twee luchthavens - vracht en passagiers - een zogenaamde ‘guerre des bassins’ (Samber met Charleroi, Maas met Luik) kon worden vermeden ’, zegt Gathon. ‘Dat ‘subregionalisme’ is steeds sluimerend aanwezig in Wallonië: als je iets aan Luik geeft, moet Charleroi ook iets krijgen.’ Vuylsteke: ‘Omdat ze elk hun specialisatie hadden, werd de politieke consensus alleen maar versterkt.’

‘Ten slotte: om luchtvaartmaatschappijen en andere bedrijven aan te trekken moet je per definitie aantrekkelijk zijn en unieke troeven bezitten’, zegt Gathon. ‘De sterkte van Brussels South Charleroi Airport zijn de lage tarieven. De kracht van Luik is dat de luchthaven 24 uur op 24 open blijft - een sine qua non voor expresbedrijven’. Iets wat de overheden verantwoordelijk voor Brussels Airport weigerden te doen voor DHL onder invloed van de milieulobby.

Milieu
..
[...]

Yves38 3 maart 2011 12:58

Als ik me niet vergis heeft Wallonië de trajecten van zijn luchthavens zo verlegd dat vooral de Z-Limburgers last hebben van lawaaihinder. Zoiets is in Antwerpen of Oostende niet mogelijk, met als gevolg dat het zeer moeilijk is om een goede luchthaven uit te bouwen in dichtgebouwd Vlaanderen.

Tja, het is maar hoe je het aanpakt nietwaar. Dat de Walen vooral plantrekkers waren is al langer geweten.

fox 3 maart 2011 13:15

Wat is uw punt nu eigenlijk? Iedereen weet inderdaad wel dat de Waalse politici DHL weggepest hebben in de hoop het boeltje naar Luik te halen.

Het Vlaamse moto is "wat we zelf doen, doen we beter", dat van de Walen is "wat wij niet krijgen gunnen we Vlaanderen zeker niet".

Micele 3 maart 2011 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5337718)
Als ik me niet vergis heeft Wallonië de trajecten van zijn luchthavens zo verlegd dat vooral de Z-Limburgers last hebben van lawaaihinder. Zoiets is in Antwerpen of Oostende niet mogelijk, met als gevolg dat het zeer moeilijk is om een goede luchthaven uit te bouwen in dichtgebouwd Vlaanderen.

Tja, het is maar hoe je het aanpakt nietwaar. Dat de Walen vooral plantrekkers waren is al langer geweten.

Je vergist jou, ´trajecten´ - die het meeste lawaai maken - kan men niet verleggen, de landingsbaan is altijd zo ontworpen dat de vliegtuigen bij landen en opstijgen (landings/opstijg-traject) zoveel mogelijk tegen de wind in gebeurd. Meestal O-W. Dan is uiteraard de vlieghoogte het laagste en het lawaai het meest.

De aanvliegroute zelf ligt op grotere en veel grotere hoogte = minder "lawaai".

Met Zuid-Limburg bedoel je enkel Luik. Charleroi ligt wat tever van de taalgrens...

De Luikse piste ligt eerder Zuidwest-Noordoost georienteerd, ik denk niet dat Zuid-Limburgers (kanten van Riemst tot Tongeren, ca 10-15 km van Bierset) zoveel regelmatig geluidslast hebben, maar ik kan mij vergissen.
http://maps.google.be/maps?hl=de&rlz...ed=0CBcQ8gEwAA

Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-Bierset.dhtml

Peumans wil dwangsommen tegen lawaaihinder Bierset

Jan Peumans, die naast Vlaams parlementsvoorzitter ook schepen van milieu is in de gemeente Riemst, heeft zijn advocaten de pleidooien laten voeren tegen de lawaaihinder van de luchthaven in Bierset (Luik). De gemeente Riemst eist daarbij dwangsommen indien de nachtrust van de Zuid-Limburgse inwoners verstoord blijft, vooral door koerierbedrijf TNT.

Vandaag is in Luik het proces van start gegaan dat de gemeente Riemst heeft aangespannen tegen de Luikse luchthaven in Bierset. Namens het gemeentebestuur is het schepen van Leefmilieu Jan Peumans die de kat de bel aanbond.

Geluidspieken
Met de ingeleide procedure willen de Zuid-Limburgse inwoners een dwangsom bekomen, indien (vooral) koerierbedrijf TNT geen maatregelen neemt om milieuhinder en lawaai te beperken. Volgens Peumans zijn er geluidspieken van vliegtuigen die de drempelnormen van de wereldgezondheidsorganisatie overschrijden.

Omdat er eerst nog over deze kwestie uitspraken worden verwacht door zowel de Raad van State, het Europees Hof van Justitie en het Grondwettelijk Hof, heeft de gemeente Riemst aan de Luikse rechtbank gevraagd om nog even te wachten met een vonnis te vellen in de zaak die woensdag werd ingeleid. Vandaar dat dit niet wordt verwacht voor mei 2010. (belga/sps)
Nog iemand iets van gehoord ?

Blijkbaar heeft men de nu "Waalse wet = decreet", in die zin aangepast... in 2001 al... :
Citaat:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet
8 JUNI 2001. - Decreet houdende wijziging van artikel 1bis van de wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van de geluidshinder (VERTALING).

Bron : WAALSE GEWEST
Bekijk de grafiek/trafiek van Luik nog eens na 2002... quasi een verdubbeling na 5 jaren al.

freelancer 3 maart 2011 15:04

Het schijnt dat de top van die luchthavens uit Vlamingen bestaat....

Maar laat ons hopen dat Wallonië er op vooruit gaat... Het wordt stilletjesaan ook tijd...

giserke 3 maart 2011 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5337875)
Het schijnt dat de top van die luchthavens uit Vlamingen bestaat....

Maar laat ons hopen dat Wallonië er op vooruit gaat... Het wordt stilletjesaan ook tijd...

En na de laatste zoveelste staking in Chalerloi had Ryan Air gedreigd hun biezen te pakken.
De enige reden waarom luchthavens in Wallonië beter lukken is de meer beschikbare open ruimte.

Micele 3 maart 2011 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5337946)
De enige reden waarom luchthavens in Wallonië beter lukken is de meer beschikbare open ruimte.

De enige reden ? Uch uch. ;-)

Exploitatieplannen genoeg, studies genoeg, en ruimte eigenlijk ook.
http://www.ministerhildecrevits.be/n...ault.asp?id=72

En mooie woorden én postjes genoeg...
Citaat:

http://www.serv.be/vlc/thema/1143

regionale luchthavens

De vorige Vlaamse regering keurde op 2 juni 2006 een strategische visienota m.b.t. de Vlaamse regionale luchthavens goed waarin zij het sociaal economische belang van de drie regionale luchthavens ten volle erkent. De Vlaamse regionale luchthavens vormen voor Vlaanderen economische poorten met een welvaartscreërend karakter. Nieuw hierin was de erkenning van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem als regionale toegangspoort. De nota stelde een gemeenschappelijke strategie voor die elke luchthaven maximale kansen moet bieden om in de eigen luchtvaartniche de best mogelijke resultaten te bereiken.

Daarom besliste de Vlaamse Regering om de organisatie- en beleidsstructuur te herzien waarbij de luchthavens bedrijfseconomisch moeten kunnen functioneren met meer autonomie, los van de historisch gegroeide structuren. Na afweging van het strategisch belang van elke regionale luchthaven en met een sluitend businessplan, kan de Vlaamse overheid financieel tussenkomen in de kosten van de instandhouding en modernisering van de basisinfrastructuur. Ook publieke functies zoals beveiliging en brandweer kunnen onder bepaalde voorwaarden onder de verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid blijven.

Eind 2007 werd deze nieuwe beheersstructuur voorgesteld met een opsplitsing in een Luchthaven Ontwikkelingsmaatschappij (LOM) en een Luchthaven Exploitatiemaatschappij (LEM).

De luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM), een publiekrechterlijk vormgegeven EVA, staat in voor:

•de instandhouding en beheer van de bestaande en toekomstige basisinfrastructuur
•de terbeschikkingstelling van de gecertificeerde basisinfrastructuur volgens internationale reglementering (ICAO)
•eindverantwoordelijkheid voor de controle-, veiligheid- en beveiligingsdiensten en brandweerdiensten.
De luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM), een privaatrechterlijke vennootschap, staat in voor:

•de commerciële uitbating van de luchthaven
•het uitvoeren van de taken inzake luchtvaartveiligheid en luchtvaartbeveiliging tegen een financiële compensatie.
De overheid zal een concessieovereenkomst sluiten met de LEM, die een vergoeding zal betalen aan de LOM.

•Het decreet van 10 juli 2008 verankert het beheer en de uitbating van de regionale luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem. In mei 2009 werd dit uitgebreid voor de luchthaven van Antwerpen.
•De minister van Mobiliteit en Openbare Werken zet dit proces van verzelfstandiging verder waarbij de geselecteerde private partners op basis van het bestek een definitieve offerte kunnen indienen. Die offerte vormt de basis voor verdere onderhandelingen die finaal zouden moeten leiden tot de toekenning van de exploitatie. Van zodra er een akkoord is, zal Vlaams minister Hilde Crevits een voorstel voorleggen aan de Vlaamse regering.
•De kandidaat-exploitanten voor de regionale luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem werken momenteel hun offertes uit op basis van de bestekken die werden goedgekeurd op 19 maart 2010. Die offertes worden tegen het einde van de zomer 2010 verwacht. Voor de luchthaven van Antwerpen werd het bestek goedgekeurd op 30 april 2010. De geselecteerde private partner heeft nu enkele maanden de tijd om op basis van het bestek een offerte in te dienen voor de exploitatie van de luchthaven.
Of heeft Vlaanderen veel meer "nimby´s" ? Of beide ?
1 vb.
Citaat:

http://www.vatuvblog.be/?p=736
VATUV, de Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne werd midden de jaren zeventig opgericht en is daarmee één van de oudste milieuverenigingen van dit land.

Yves38 3 maart 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5337778)
Je vergist jou, ´trajecten´ - die het meeste lawaai maken - kan men niet verleggen, de landingsbaan is altijd zo ontworpen dat de vliegtuigen bij landen en opstijgen (landings/opstijg-traject) zoveel mogelijk tegen de wind in gebeurd. Meestal O-W. Dan is uiteraard de vlieghoogte het laagste en het lawaai het meest.

De aanvliegroute zelf ligt op grotere en veel grotere hoogte = minder "lawaai".

Met Zuid-Limburg bedoel je enkel Luik. Charleroi ligt wat tever van de taalgrens...

De Luikse piste ligt eerder Zuidwest-Noordoost georienteerd, ik denk niet dat Zuid-Limburgers (kanten van Riemst tot Tongeren, ca 10-15 km van Bierset) zoveel regelmatig geluidslast hebben, maar ik kan mij vergissen.Nog iemand iets van gehoord ?
.

Ik heb hier in Midden-Limburg zelfs last van overvliegende Boeings, dus ik stel voor dat je hier eens een nachtje komt luisteren. Verder ken ik een hoop mensen van de kanten van Tongeren die er dus wel degelijk over klagen.

Zou het kunnen dat je je vergist ?

Verder : ik bedoel inderdaad Luik

Micele 4 maart 2011 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5338483)
Ik heb hier in Midden-Limburg zelfs last van overvliegende Boeings, dus ik stel voor dat je hier eens een nachtje komt luisteren. Verder ken ik een hoop mensen van de kanten van Tongeren die er dus wel degelijk over klagen.

Amai zeg midden-Limburg en Boeings ? 8O
Richting Maastricht of Eindhoven ? Zitten nog enkele km´s hoog dan. Dan ziet men die condensstrepen bij goed weer.

Echt nog nooit Boeings gehoord hier.

Wel F16´s en andere fighters, toch als men op 5 km van KeeBee woont hé. Maar die F16´s vliegen zowat overal hoor... ;-)
Ik denk toch dat die serieus wat meer "geluid" maken.

Mooi geluid met zo´n afterburner soms, en soms doen ze vrijdagnamiddag een luchtshow (demo) voor de fun (bij mooi weer).

Maar het kan zijn dat ik van al dat geluid van die F-16´s die Boeings niet meer hoor. ;-)

Tjonge in midden-Limburg en dan Boeings horen :lol:
Het schietveld van de Luchtmacht (nu Luchtcomponent) ligt al bijna eeuwig ten oosten van Helchteren, echt perfect midden in Limburg. :-)
Citaat:

http://www.belgian-wings.be/Webpages...helchteren.htm

Public satellite picture of Helchteren/Pampa Range. The main control tower and logistic facilities are situated near the left border in the centre of the picture. Three F-84F fighters situated near the centre of the picture were used as targets over the last twenty years.
Citaat:

http://www.hbvl.be/limburg/peer/over...tvluchten.aspx

Overleg over hinder door nachtvluchten

17/06/'09 De burgemeesters van de gemeenten Houthalen- Helchteren, Meeuwen-Gruitrode en Peer hebben met de militaire vliegbasis van Kleine-Brogel overlegd over het verloop van de nachtvluchten met F-16’s.

Vooral inwoners van Houthalen, Meeuwen en Peer lieten verstaan dat de geluidsoverlast is toegenomen. “Er is nochtans niet méér gevlogen, maar wel geconcentreerder, in de aanloop naar de missies in Afghanistan”, luidt het bij de vliegbasis. In juni, juli en augustus zijn er geen avondvluchten.

Constructief
De burgemeesters Theo Kelchtermans van Peer, Lode Ceyssens van Meeuwen-Gruitrode en Alain Yzermans van Houthalen-Helchteren kaartten de verhoogde overlast aan bij de bevelhebber van de militaire basis. “Het was een constructief gesprek met kolonel Vandevoorde van de Tiende Wing”, stelt Kelchtermans. “De basis erkent dat de voorbereiding op de missie in Afghanistan voor intensere oefenvluchten heeft gezorgd bij duisternis. Zodra de winter voorbij is, schuiven die vluchten natuurlijk later op, tot bijna middernacht. Mensen overvalt dat als ze niet weten waarom.”

Volgens Kelchtermans is communicatie vooraf belangrijk. “Vanaf september engageert de basis zich ertoe om maandelijks samen te zitten, zodat we onze inwoners regelmatig kunnen informeren.”

Aanpassingen
Commandant Luc Vanderfeesten stelt dat de F-16’s niet méér uren vliegen. “Op jaarbasis zelfs minder. De afgelopen oefeningen waren wel wat geconcentreerder en hadden een ander programma met het oog op de buitenlandse opdracht. In elk geval werken we aan aanpassingen om ze in de toekomst minder storend te laten overkomen.” Van 14 tot 25 september is Kleine-Brogel de uitvalsbasis voor de Nato Tiger Meet, een internationale oefening die voor een verhoogde vliegactiviteit zal zorgen.

Familiedag
Naast een spottersdag wil de basis ook een apart initiatief nemen voor de regio. “Op 16 september plannen we een familiedag waarop we de inwoners uit de omliggende gemeenten uitnodigen”, besluit Vanderfeesten.

GVB
In principe zijn ´s maandags altijd extra nachtvluchten, in mei en sep kunnen die tot 24.00 hr duren. Tijdens de studieperiodes (~ juni) worden er geen nachtvluchten gehouden. Ik kan het zeker weten. ;-)
Juli-aug ook niet, verlof 8-)

Yves38 4 maart 2011 20:33

Kijk ik weet dat gij graag mensen tracht door het slijk te halen, maar ik ben eens naar wat plannen gaan kijken. Blijkt dat Luik zijn banen zuid/west, Noord oost gericht zijn. Dus m.a.w. als ze tegen de wind in gaan landen komen ze hoofdzakelijk van over Tongeren en Zuid-Limburg, afhankelijk van de richting van waaruit ze aangevlogen komen.

Verder wat betreft Midden Limburg. Toen ik mijn vliegtuig laatst van Zweden naar huis, nam kwamen we duidelijk over Hasselt en vervolgens zowat een heel traject langs de E314 volgden. Als ik Hasselt van uit een raampje al kan herkennen, dan lijkt het mij dat men op de grond dat vliegtuig kan horen.

Verder stel ik eens voor dat je gaat kijken hoe die Boeings in sommige gevallen landen in Brussel, dan komen ze langs heen de E40

Als je via Google maps ne keer de moeite neemt om naar die landingsbanen van Brussel te gaan kijken en ze verlengt tot in Limburg dan komt ge volgens mij ergens ter hoogte van Beringen uit.

Ik woon in Groot Beringen, dus zo onmogelijk is dat niet.

Ik heb er inderdaad minder last van dan van de F16's, maar die vliegen overdag, terwijl we die Boeiings vooral 's nachts horen.

Misschien toch eens eerst nadenken hé voor ge iets zegt.

Micele 5 maart 2011 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5340186)
Kijk ik weet dat gij graag mensen tracht door het slijk te halen, maar ik ben eens naar wat plannen gaan kijken. Blijkt dat Luik zijn banen zuid/west, Noord oost gericht zijn.

En hoe smaakt dat slijk ? :roll: :?

Moest ge daarvoor naar plannen kijken 8O , ik schreef het toch reeds al.
En KB ligt 05/23 tov het Noorden georienteerd, moest ge dat begrijpen...

Citaat:

Dus m.a.w. als ze tegen de wind in gaan landen komen ze hoofdzakelijk van over Tongeren en Zuid-Limburg, afhankelijk van de richting van waaruit ze aangevlogen komen.
Neen Tongeren niet dat ligt noordelijk. Eerder Riemst en mss stukje Voeren.
Maar Airport Maastricht-Aachen (Beek) ligt wel veel korter hé.

Citaat:

Verder wat betreft Midden Limburg. Toen ik mijn vliegtuig laatst van Zweden naar huis, nam kwamen we duidelijk over Hasselt en vervolgens zowat een heel traject langs de E314 volgden. Als ik Hasselt van uit een raampje al kan herkennen, dan lijkt het mij dat men op de grond dat vliegtuig kan horen.
Genoeg gezegd zeker ?

En kan horen is "lawaai" ofzo ? Kun je dat eens in decibels uitdrukken. bvb Is dat meer als een op 50 m passerende vrachtwagen ?

Citaat:

Verder stel ik eens voor dat je gaat kijken hoe die Boeings in sommige gevallen landen in Brussel, dan komen ze langs heen de E40
Logisch, maar nog altijd met een zekere nodige vlieghoogte (is bepaald door de luchtverkeersleider, maar zijn bij normaal weer fixe-gekende aanvliegroutes)

Citaat:

Als je via Google maps ne keer de moeite neemt om naar die landingsbanen van Brussel te gaan kijken en ze verlengt tot in Limburg dan komt ge volgens mij ergens ter hoogte van Beringen uit.
Vliegtuigen die naar Zaventem vliegen komen zowat van overal het is pas als ze moeten landen dat ze met de wind rekening houden en een bepaalde landingspiste nemen (is bepaald door de verantwoordelijke luchtverkeersleider; soms cirkelen ze zelfs meerdere rondjes ruim boven Zaventem voor ze de toelating krijgen, overdag als het druk is)

Citaat:

Ik heb er inderdaad minder last van dan van de F16's, maar die vliegen overdag, terwijl we die Boeiings vooral 's nachts horen.
F16´s doen in de regel 1x per week nachtvluchten, lees gewoon mijn post.

Overdag: ze vertrekken meestal in groepjes van 2 �* 3 vanaf 09h00-9h30 en na ca. 1,5 hr vliegen komen ze terug binnen tenlaatste tegen 1200-12h30, ´s namiddags vanaf ~ 2h00 hetzelfde.

Nachtvluchten: starten zodra het goed donker wordt, in de winter beginnen die al om 17h30. In de lente en herfst navenant veel later, idem ongevere vliegduur van 1,5 hr. (uitzonderingen bevestigen de regel)

Ik denk niet dat er nog relatief veel Boeings in Brussel/Eindhoven/Maastricht nog ´s nachts mogen landen, dan zullen het de (geluidsarmste) passagiersvliegtuigen zijn. De geluidsnormen zijn steeds strenger. http://www.lne.be/themas/hinder-en-r...l-weg-en-spoor

Die oudere vliegtuigen (vooral ex-Oostblok) worden al grotendeels geweerd.
DHL (vrachtvliegtuigen) is om die reden vertrokken in Brussel.

1 vbtje
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...halveerd.dhtml
Aantal nachtvluchten Zaventem op 3 jaar gehalveerd

In 2009 werden op Brussels Airport 13.090 nachtelijke vliegbewegingen geregistreerd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V). Volgens Van Rompuy is het aantal nachtvluchten daarmee op drie jaar tijd gehalveerd, wat samen met de strengere geluidsquota de nachtelijke geluidshinder rondom Zaventem aanzienlijk heeft doen afnemen.

Sinds 2009 zijn op Brussels Airport nog slechts 16.000 nachtvluchten toegelaten, waarvan 5.000 voor vertrekkende nachtvluchten. Voordien waren er 25.000 mogelijk. Vorig jaar werden 3.585 vertrekken en 9.505 landingen geteld. (belga/ypu)
23/03/10 16u23
Vertrekkende nachtvluchten maken meestal wat meer lawaai (volgetankt).
En als ik goed lees is dat maar 1/5e...

Citaat:

Misschien toch eens eerst nadenken hé voor ge iets zegt.
Man toch, toch grappig van jou, die "Boeings" in midden-Limburg of rond Beringen die lawaai maken.

Moeilijk hé dat toe te geven. Toch wat beter nadenken als je zo´n onzin verkoopt, je blijft je onzin zelfs gedeeltelijk volharden.

Tip: houdt vooral eens met de vlieghoogte rekening als je over lawaai spreekt.

Daarbij krijgen burgervliegtuigen steeds strenger wordende "lawaainormen" opgelegd en militaire vliegtuigen niet. De betere aerodynamica en motoren zorgen ervoor dat burgervliegtuigen steeds stiller worden.

Enkele posts voordien heb ik al de link van het Waals decreet gegeven waar de decibels in staan.

Europese richtlijnen zijn er natuurlijk ook, daar moet Be en de omliggende landen zich ook aan houden:
Citaat:

http://www.lne.be/themas/hinder-en-r...aai-2002-49-eg

Persmededeling: Omzetting EU-richtlijn 'omgevingslawaai' 2002/49/EG

PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 17 JUNI 2005

Geluidshinder weldra in kaart gebracht

Met de richtlijn 2002/49/EG heeft de Europese Gemeenschap een gemeenschappelijke methode ontwikkeld om aan de hand van geluidskaarten de geluidsimpact van drukke wegen, spoorwegen en luchthavens te bepalen. Ook het geluidsniveau dat in grote steden en agglomeraties wordt waargenomen, zal eveneens in kaart worden gebracht. Voor de luchthavens in Vlaanderen worden in het kader van het gunnen van een milieuvergunning reeds een aantal jaren gelijkaardige kaarten jaarlijks opgesteld. Dit betekent dat, wat de luchthavens betreft, reeds in grote mate aan de richtlijn is tegemoetgekomen.

In eerste instantie wordt de bestaande geluidssituatie in kaart gebracht, zodat duidelijk wordt waar zich de belangrijkste geluidsproblemen stellen. De geluidskaarten zullen ook ter beschikking worden gesteld van het publiek. Wie wil, zal dus kunnen controleren aan hoeveel geluidshinder zijn woning is blootgesteld.

Het opmaken van deze geluidskaarten vergt een aanzienlijke inspanning van de overheid. Voor de luchthaven Zaventem zijn nu reeds kaarten beschikbaar. Tegen midden 2007 zullen de geluidskaarten voor de drukste wegen (met meer dan 6 miljoen voertuigpassages per jaar), spoorwegen (met meer dan 60.000 treindoorgangen) en voor de agglomeratie Antwerpen klaar zijn.
In een latere fase (tegen 2012) worden ook iets minder drukke wegen en spoorwegen alsook stedelijke gebieden van meer dan 100.000 inwoners (Brugge en Gent) aangepakt.

Het doel van deze geluidskaarten is de plaatsen met de grootste geluidsblootstelling te detecteren en toekomstige wijzigingen aan infrastructuur of stadsontwikkeling te bekijken voor wat betreft geluidshinder.

Tegen midden 2008 zal de overheid actieprogramma's opmaken met maatregelen om aan de zwaarste geluidshinder een oplossing te bieden. Dit gaat onder meer over het plaatsen van geluidsschermen of het aanbrengen van geluidsarme wegdekken.
Verdere geluidsvermindering aan de bron werkt structureel op lange termijn.

'Door het in kaart brengen van de geluidsniveaus in Vlaanderen, zullen we in staat zijn om na te gaan waar er de zwaarste geluidshinder is. Op basis van deze cijfers kan dan bepaald worden waar de maatregelen meest dringend zijn', aldus minister Peeters.
Hier de geluidskaarten: o.a. voor alle luchthavens van Belgie op basis van zo´n europese richlijn:

Citaat:

http://www.lne.be/themas/hinder-en-r...geluidskaarten

Goedgekeurde geluidskaarten

De geluidskaarten voor belangrijke wegen, spoorwegen en de luchthaven Brussels Airport werden op 27.03.2009 door de Vlaamse Regering goedgekeurd en aansluitend aan de Europese Commissie gerapporteerd.

De geluidskaarten voor de agglomeraties Antwerpen en Gent werden op 17.12.2010 door de Vlaamse Regering goedgekeurd.

Enkele belangrijke punten:
Om deze kaarten te kunnen interpreteren, is het belangrijk goed te begrijpen wat een geluidskaart is. Enkele belangrijke zaken zijn:

1. Op de geluidskaarten wordt met kleurcodes aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven indicatoren: de Lden en de Lnight. De Lden geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

2. De geluidsbelasting zoals die op de geluidskaarten staat aangegeven, is het resultaat van een berekening.

3. De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie een bepaalde lokale situatie. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.

4. In opvolging van de kaarten zullen door het bestuur actieplannen worden ontwikkeld. Hierbij zullen de kaarten nauwkeurig worden geanalyseerd en zal worden onderzocht welke maatregelen het meest aangewezen zijn om de belangrijkste problemen op een objectieve en efficiënte manier aan te pakken. De meest prioritaire knelpunten zullen daarbij voorrang krijgen.

Geluidskaarten luchthavens

Opmerking: de hieronder ter beschikking gestelde geluidskaarten zijn de geluidskaarten van de luchthavens zoals die door de Vlaamse Regering op 27.03.2009 werden goedgekeurd. Ze stellen de geluidsbelasting voor zoals die op basis van de situatie in het referentiejaar 2006 werd berekend. In het kader van hun milieuvergunning dienen de luchthavens in kwestie elk jaar geluidscontouren te rapporteren. Deze bijkomende informatie kan op de websites van de luchthavens worden geraadpleegd.

- Brussels Airport
luchthaven BA - Lden (pdf, 180 kB)
luchthaven BA - Lnight (pdf, 180 kB)
Bijkomende informatie: website luchthaven Brussels Airport

- luchthaven Oostende
luchthaven Oostende - Lden (pdf, 530 kB)
luchthaven Oostende - Lnight (pdf, 530 kB)
Bijkomende informatie: website luchthaven Oostende

- luchthaven Antwerpen-Deurne
luchthaven Antwerpen-Deurne - Lden (pdf, 310 kB)
luchthaven Antwerpen-Deurne - Lnight (pdf, 310 kB)
Bijkomende informatie: website luchthaven Antwerpen-Deurne

- luchthaven Kortrijk-Wevelgem
luchthaven Kortrijk-Wevelgem - Lden (pdf, 270 kB)
luchthaven Kortrijk-Wevelgem - Lnight (pdf, 270 kB)

Geluidskaarten agglomeratie Antwerpen
luchthaven Deurne - Lden
luchthaven Deurne - Lnight

Henri1 5 maart 2011 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5337718)
Als ik me niet vergis heeft Wallonië de trajecten van zijn luchthavens zo verlegd dat vooral de Z-Limburgers last hebben van lawaaihinder. Zoiets is in Antwerpen of Oostende niet mogelijk, met als gevolg dat het zeer moeilijk is om een goede luchthaven uit te bouwen in dichtgebouwd Vlaanderen.

Tja, het is maar hoe je het aanpakt nietwaar. Dat de Walen vooral plantrekkers waren is al langer geweten.

Waarom kan men hier voor één keer niet het vlaamse onvermogen toegeven zonder op de Walen te kakken ?

Yves38 5 maart 2011 14:10

@ Micele :

Dat jij graag vooral jezelf hoort praten, dat had ik al begrepen.

Het verschil tussen een F16 en een airliner is heel duidelijk mijn beste. Een F16 vliegt bovendien een stuk lager.

Verder is er een duidelijk verschil in hinder tussen overdag en 's nachts met die dingen rond te vliegen inzake lawaaihinder.

Stingray 5 maart 2011 15:09

Ik woon in Lummen en er is toch wel een periode geweest dat er 's nachts nogal wat vliegverkeer was en inderdaad niet van F16's (nogal duidelijk verschillend qua geluid). Laatste tijd is het wel afgenomen. Ik kan niet zeggen sinds hoelang dit afgenomen is

Misschien dat DHL en andere vliegtuigen er voor iets tussen zaten.

Scherven A. Mok 5 maart 2011 15:13

We zouden beter een luchthaven in het kanaal bouwen en van daaruit ondergrondse treinen naar de steden. Het is hier veel te dicht bevolkt om luchthavens verder uit te bouwen. Het kanaal moet gewoon dicht. En daarop industrieterreinen, windmolenparken en luchthavens.

Yves38 5 maart 2011 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5341004)
Ik woon in Lummen en er is toch wel een periode geweest dat er 's nachts nogal wat vliegverkeer was en inderdaad niet van F16's (nogal duidelijk verschillend qua geluid). Laatste tijd is het wel afgenomen. Ik kan niet zeggen sinds hoelang dit afgenomen is

Misschien dat DHL en andere vliegtuigen er voor iets tussen zaten.

Volgens Micele zijn dit dus absolute nonsens.

Je hebt wel gelijk dat het al een tijdje wat minder is.

Nu hij zal wel weer de een of andere link hebben die zijn stelling kracht bij zet zeker.

Micele 5 maart 2011 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5340933)
@ Micele :
Dat jij graag vooral jezelf hoort praten, dat had ik al begrepen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38
Kijk ik weet dat gij graag mensen tracht door het slijk te halen,

Wat gij allemaal weet en (niet) begrepen hebt :lol:

Citaat:

Het verschil tussen een F16 en een airliner is heel duidelijk mijn beste. Een F16 vliegt bovendien een stuk lager.
Ik weet wat ge mss kunt bedoelen, maar of gij het wel weet daar ben ik na die laatste posten helemaal niet zeker van.

Of nog zo een ongenuanceerde veralgemening, alweer niet nagedacht. Tja...
Zoek eens in Wikipedia wat de economische vlieghoogte (optimale kruissnelheid) is voor een Boeing en dan voor een F16.
Ik zal het citeren, gij weet zeker welke voor de F16 staat, en voor de Boeing 737 NG. :-)
Citaat:

Service ceiling: 41,000 ft (12,500 m)
Service ceiling: 60,000+ ft (18,000+ m)
Citaat:

Verder is er een duidelijk verschil in hinder tussen overdag en 's nachts met die dingen rond te vliegen inzake lawaaihinder.
Wat gij allemaal weet. :lol: ;-)

Micele 5 maart 2011 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5341004)
Ik woon in Lummen en er is toch wel een periode geweest dat er 's nachts nogal wat vliegverkeer was en inderdaad niet van F16's (nogal duidelijk verschillend qua geluid). Laatste tijd is het wel afgenomen. Ik kan niet zeggen sinds hoelang dit afgenomen is

Misschien dat DHL en andere vliegtuigen er voor iets tussen zaten.

Idd, ik had dat in mijn post uitgelegd. Lummen ligt ook al veel meer op de dalende aanvliegroute naar Zaventem.

Post #11:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Ik denk niet dat er nog relatief veel Boeings in Brussel/Eindhoven/Maastricht nog ´s nachts mogen landen, dan zullen het de (geluidsarmste) passagiersvliegtuigen zijn. De geluidsnormen zijn steeds strenger.

Die oudere vliegtuigen (vooral ex-Oostblok) worden al grotendeels geweerd.
DHL (vrachtvliegtuigen) is om die reden vertrokken in Brussel.

Bron: hln.be
Citaat:

Aantal nachtvluchten Zaventem op 3 jaar gehalveerd

In 2009 werden op Brussels Airport 13.090 nachtelijke vliegbewegingen geregistreerd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V). Volgens Van Rompuy is het aantal nachtvluchten daarmee op drie jaar tijd gehalveerd, wat samen met de strengere geluidsquota de nachtelijke geluidshinder rondom Zaventem aanzienlijk heeft doen afnemen.

Sinds 2009 zijn op Brussels Airport nog slechts 16.000 nachtvluchten toegelaten, waarvan 5.000 voor vertrekkende nachtvluchten. Voordien waren er 25.000 mogelijk. Vorig jaar werden 3.585 vertrekken en 9.505 landingen geteld. (belga/ypu)
23/03/10 16u23
1 april 2008 is de koerierdienst van DHL van Zaventem officieel naar Leipzig verhuisd (bron: De Tijd). Maar ervoor gingen er steeds meer nachtvluchten naar andere "DHL-luchthavens *"
http://www.tijd.be/artikel/DHL_verhu...eipzig.6621076
DHL Leipzig begon in 2005:
http://de.wikipedia.org/wiki/DHL_Hub_Leipzig

*
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/DHL_Aviation
DHL Aviation Industry Express Logistics, Air freight
Even weer on topic:

Ik hoor die arme Walen al klagen voor al dat vliegtuiglawaai, 20 jaar geleden moet het daar veel rustiger geweest zijn . ;-)

Enkel die ca. 10.000 extra jobs voor Charleroi, die moeten klagen. :-P
Citaat:

Maar vandaag hebben de Karolingers alle reden tot vieren: vanuit het niets creëerde de luchthaven 2.750 directe vaste banen. Met de indirecte tewerkstelling erbij loopt dat op tot 6 �* 8.000, schat Henry-Jean Gathon, professor transporteconomie aan de universiteit van Luik.

Yves38 5 maart 2011 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5341044)
Idd, ik had dat in mijn post uitgelegd. Lummen ligt ook al veel meer op de dalende aanvliegroute naar Zaventem.

Wel, wel, Lummen ligt in de aanvliegroute en Beringen niet ?

Stingray 5 maart 2011 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5341008)
We zouden beter een luchthaven in het kanaal bouwen en van daaruit ondergrondse treinen naar de steden. Het is hier veel te dicht bevolkt om luchthavens verder uit te bouwen. Het kanaal moet gewoon dicht. En daarop industrieterreinen, windmolenparken en luchthavens.

Dat zou niet slecht zijn, alleen met al die windmolens en scheepvaart, lijkt me dat niet zo evident


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be