Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Waarom geen andere strategie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152082)

TheFuture 3 maart 2011 17:13

Waarom geen andere strategie

Beste lezers en meelezende politici,
Ik ben nieuw op dit forum en ga onmidellijk open zijn over mezelf.
Ik heb respect voor iedere politieker,Van Mieke Vogels tot Filip Dewinter,maar voel mij vooral aangetrokken tot een links beleid op gebied van welzijn en een meer rechtser op gebied van economie.
Nu ben ik als vele Belgen ook het getrouwtrek een beetje meer dan moe,dit leide tot het poneren van deze stelling.
Wat als de Belgen nu eens gewoon het communotaire zouden opbergen?Samen een regering vormen die echt voor het volk iets wil waarmaken.
Als men nu bvb meer zou investeren in projecten die Belgie eervoller en rijker maken. (bvb de groene Volvo binnen VolvoCarsGent,de revolutionaire aidsgeneesmiddellen bij Janssen,een voorbeeldig migratiebeleid). Voor zo een projecten zou ik graag belastingen betalen,want ik weet dat dat geld terugkomt naar ons en mensen hun leven verbetert.
Dit was mijn mening eens? Go for the future?

Eyjafjallajökull 3 maart 2011 17:17

Probleem is dat we socio-economisch maar vooruit kunnen nadat er communautair een grote schoonmaak is gehouden...

Snerror 3 maart 2011 17:22

Omdat de situatie op communautair vlak onrechtvaardig is voor de Vlamingen. Wat je voorstelt is juist wat de Franstaligen wensen, een status quo. Waarbij de Vlamingen het communautaire links laten liggen, met alle gevolgen van dien.

TheFuture 3 maart 2011 17:23

daar heb ik nu net mijn twijfels bij. Waarom niet eerst van Vlaanderen EN Wallonie een topregio maken en dan rustig aan hervormen,en evt splitsen (wat uiteidelijk is Belgie geen echt natuurlijk land).
Maar persoonlijk maakt het mij niet uit of mijn belastingsgeld in een Vlaming,een Waal,een Marokaan of een Turk wordt geinversteerd. Als we samen naar een hoger (rijker,gezonder,....) niveau kunnen wil ik daarvoor gaan. Achteraf kan er in goede verstandhouding nog verder gekeken worden. Het mooiste voorbeeld is Janssen,die staan op ht punt om een aidsgeneesmiddel te lanceren. In Geel,Beerse en Mechelen. Zou eervol zijn als je kon zeggen dat je als politieker hier hebt in mee geinversteerd hé,veel toffer als dat je naam verbrand is door rassentwist,Bende Van Nijvel of een seksscahndaal.

Become proud again

TheFuture 3 maart 2011 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5338079)
Omdat de situatie op communautair vlak onrechtvaardig is voor de Vlamingen. Wat je voorstelt is juist wat de Franstaligen wensen, een status quo. Waarbij de Vlamingen het communautaire links laten liggen, met alle gevolgen van dien.

ik volg U hier ook een beetje in hoor. NVA is zeker een partij met waarde maar ik vraag me af waar de prioriteiten liggen.

Want U achtergesteld voelen helpt niet,je moet bewijzen dat je het kan. Mooiste voorbeeld is de evolutie van twee provincies de laatste twintig jaar. Zie bvb het rijke WV dat er naar mijn mening altijd maar meer kwalijke plekjes bijkrijgt. (Oostendese uitgansbuurt,Grens DePanne,...) en het door sluitingen getroffen Limburg dat de laatste jaren serieus terug op de kaart komt. Hasselt is echt een topstad. En nergens is er voor mij zo een harmonie tussen Belgen en allochtonen (gebruik dit woord niet echt graag) dan in Genk

Salvadorii 3 maart 2011 17:29

Wat snerror zei, plus omdat er met de PS geen degelijk economisch beleid te voeren valt. Die willen een jaren 70 sossenstaat; een totaal onhaalbare kaart in deze globaliserende wereld. De PS is even gekant tegen het socio-economische luik van de N-VA programma als het communautaire. (Nochthans is wat het N-VA voorstelt nu net hetgene Europa en het IMF etc aanraden). De FRs en VLs zijn het over niets eens, dus komt er roestige vastheid. En als de Vlamingen dan voorstellen om dan ieder ons ding te doen, awel dat mag ook niet van de FRs. Tja dan blijft alleeen de scheiding over als optie...

van Maerlant 3 maart 2011 17:30

Waarom is België in de eerste plaats een federale staat geworden, denk je?

TheFuture 3 maart 2011 17:30

een punt waar ik NVA zelfs meer dan in volg is de koningskwestie. Allemaal gaan werken. Dat geld moet anders worden geinvesteerd. (Bovendie is voor mij als geintereseerde in de jaren80 de koninkelijke familie veel te erg besmeurd)

TheFuture 3 maart 2011 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5338093)
Wat snerror zei, plus omdat er met de PS geen degelijk economisch beleid te voeren valt. Die willen een jaren 70 sossenstaat; een totaal onhaalbare kaart in deze globaliserende wereld. De PS is even gekant tegen het socio-economische luik van de N-VA programma als het communautaire. (Nochthans is wat het N-VA voorstelt nu net hetgene Europa en het IMF etc aanraden). De FRs en VLs zijn het over niets eens, dus komt er roestige vastheid. En als de Vlamingen dan voorstellen om dan ieder ons ding te doen, awel dat mag ook niet van de FRs. Tja dan blijft alleeen de scheiding over als optie...

De enige socioeconomische manier die volgens mij werkt is "met HART en VERSTAND RIJK willen worden" sociale projecten tov kansarme,vreemden,....blijven gewoon ook nodig. Dat creert juist een echte topregio en geen VS toestanden met verschillende steden. Ooit al in Boston en New Orleans geweest.....wil je niet hoor

TheFuture 3 maart 2011 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5338094)
Waarom is België in de eerste plaats een federale staat geworden, denk je?

had nooit mogen gebeuren,kost gewoon te veel. Beter in goed overleg samen een degelijke basis opgebouwd om dan te splitsen.

bgf324 3 maart 2011 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFuture (Bericht 5338104)
had nooit mogen gebeuren,kost gewoon te veel. Beter in goed overleg samen een degelijke basis opgebouwd om dan te splitsen.

Zelfde kan gezegd worden over 1830...

TheFuture 3 maart 2011 17:45

mischien wel.....

van Maerlant 3 maart 2011 17:49

Citaat:

Zonder federalisering was België al decennia geleden ontploft. Dat goede overleg was, en is, volstrekt onmogelijk in dit onland.

Salvadorii 3 maart 2011 17:51

Sorry, maar U bent een beetje naif vind ik, meneer TheFuture.
"Lets all just get along" gaat het probleem niet oplossen hoor. En als U geen probleem ziet, tja, ik vrees dat ik U niet kan helpen...

fonne 3 maart 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFuture (Bericht 5338063)
Ik heb respect voor iedere politieker,Van Mieke Vogels tot Filip Dewinter,maar voel mij vooral aangetrokken tot een links beleid op gebied van welzijn en een meer rechtser op gebied van economie.
Nu ben ik als vele Belgen ook het getrouwtrek een beetje meer dan moe,dit leide tot het poneren van deze stelling.
Wat als de Belgen nu eens gewoon het communotaire zouden opbergen?Samen een regering vormen die echt voor het volk iets wil waarmaken.
Als men nu bvb meer zou investeren in projecten die Belgie eervoller en rijker maken. (bvb de groene Volvo binnen VolvoCarsGent,de revolutionaire aidsgeneesmiddellen bij Janssen,een voorbeeldig migratiebeleid). Voor zo een projecten zou ik graag belastingen betalen,want ik weet dat dat geld terugkomt naar ons en mensen hun leven verbetert.

De enige manier op dat communautaire op te bergen is het land te splitsen. Dan zal er in Vlaanderen eindelijk geld zijn voor een groene Minerva (ik vind een Volvo in groen vreselijk lelijk) of belangrijke geneesmiddelen tegen ouderdomsdiabetes, malaria, tsetse, ...

Maximus Aurelius 3 maart 2011 19:58

Citaat:

en dat noem jij een rechts economisch beleid? hallo, nog eventjes en je gaat gewoon de groene volvo in gent en de janssen farma meteen nationaliseren.

handen af, van de economie, bitch!

fonne 3 maart 2011 19:59

Citaat:

Ja, in 1880 kregen de Franstaligen door dat ze nooit in een ééntalig Frans land zouden wonen en richtten ze de "Mouvement de Défense Wallonne et Francophone" op. Sindsdien hebben ze zich langzaam maar zeker steeds verder afgescheiden van Vlaanderen, dat hoogstens nog voor de belastingen mocht zorgen, maar vooral niets te zeggen mocht hebben over ook maar één Franstalige. En dat is ook de strijd die ze vandaag nog altijd voeren.

Fieseler 3 maart 2011 20:25

Citaat:

Wat als de Belgen nu eens gewoon het communotaire zouden opbergen?Samen een regering vormen die echt voor het volk iets wil waarmaken. Als men nu bvb meer zou investeren in projecten die Belgie eervoller en rijker maken. (bvb de groene Volvo binnen VolvoCarsGent,de revolutionaire aidsgeneesmiddellen bij Janssen,een voorbeeldig migratiebeleid). Voor zo een projecten zou ik graag belastingen betalen,want ik weet dat dat geld terugkomt naar ons en mensen hun leven verbetert.

U spreekt zichzelf nogal flagrant tegen.
Uw allusie alsof het vormen van een regering een cadeau zou zijn voor "de mensen" is bijvolg een ongelooflijke hoax.
Het blijkt nu al een generatie lang onmogelijk om én een regering te vormen én iets voor het volk te doen.

Een generatie lang heeft men deze onmogelijkheid kunnen toedekken door ze af te schuiven op de volgende generatie door de opbouw van een ongelooflijk grote staatsschuld.
Vandaag is het geld op en zullen er beslissingen moeten worden genomen, of uit rechtsvaardigheidsgevoel, of uit verantwoordelijkheidsgevoel, of gewoon onder druk van Europa...

welnu
- het noorden wil zijn staatsschuld afbouwen en het zuiden niet.
- het zuiden wil dus een status quo die ons gegarandeerd de dieperik instuurt, het noorden wil maatregelen die ons van de ondergang behoeden.
- het zuiden haalt zijn electoraat uit de belofte van een status quo en het noorden uit de belofte van verantwoordelijkheid
- bij een status quo kan de ondergang van gans het rijk enkel tijdelijk worden uitgesteld door het nog meer belasten van de reeds overbelaste Vlaamse middenstand

Fascinerend cijfer: Vlaanderen is goed voor 83% van de export.
Ik hoop dat ik niet moet uitleggen wat dat cijfer in essentie betekent.

Dat is zowat de groffe samenvatting van waar het vandaag over gaat in de wetstraat.

gertc 3 maart 2011 20:28

Citaat:

had nooit mogen gebeuren,kost gewoon te veel.

Hoezo, kost te veel? Ja, die ministers, parlementsleden en hun medewerkers kosten ons vele miljoenen. Maar wat echt veel kost, is niet kunnen beslissen omdat over ELK dossier de franstalige partijen naar links willen, en de vlaamse naar rechts. Je groene Volvo zal er niet komen, tenzij hij over twee sturen beschikt, waarvan er één in Henegouwen wordt gefabriceerd!
Citaat:

Beter in goed overleg samen een degelijke basis opgebouwd om dan te splitsen.

Een degelijke basis opbouwen? En wanneer is die basis degelijk? Politiek leven we in een bananenrepubliek, maar economisch gaat het op dit moment helemaal niet zo slecht. Door het gebrek aan beslissingskracht op het federale niveau zou het wel eens kunnen dat die basis zeer binnenkort volledig uit elkaar valt.

Renesse 4 maart 2011 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFuture (Bericht 5338080)
daar heb ik nu net mijn twijfels bij. Waarom niet eerst van Vlaanderen EN Wallonie een topregio maken en dan rustig aan hervormen,en evt splitsen (wat uiteidelijk is Belgie geen echt natuurlijk land).

Om topregio's te maken, moet je een beleid voeren. Vlaanderen en Wallonië verschillen in visie over hoe dat beleid te voeren.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GT41UB8SD

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be