Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Absoluut gehoor (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152231)

C2C 6 maart 2011 10:13

Absoluut gehoor

Ik heb een absoluut gehoor. Ik stoef daar graag over. Ik doe veel spelletjes met mijn absoluut gehoor.

Zopas zei ik tegen mezelf: geef mij de kamertoon in de vorm van een lang uitgerekte prot.

Ik doe pwhieeeeet, pak de stemvork, en inderdaad, mijn wind is een perfecte la.

(Ik ben nog een beke zattekes, maar het verhaal is wel waar. Met winden kunt ge ook melodisch aan de slag. De kebab van gisteren ligt op mijn maag).

Ars_Nova 6 maart 2011 14:34

Ik vind dat toch maar fishy. Ik heb dan misschien geen goed absoluut gehoor (een beetje eigenlijk), maar ik kan toch meestal zeggen dat zo'n willekeurig geluid meestal helemaal niet overeenstemt met een bekende frequentie die wij als een noot interpreteren.
Dus tenzij je kunt zeggen dat uw la een la ±x komma's is, of nog beter: geen 440 maar b.v. 456Hz, vind ik dergelijke claims redelijk zinloos eigenlijk.
En dan hebben we het nog niet gehad over het anharmonische karakter van veel geluiden.

Xenophon 6 maart 2011 14:47

Scheten laten in 440 herz geeft u nog geen perfect gehoor.

Het feit alleen dat je een stemvork nodig hebt om te weten dat je La scheten laat is toch veelzeggend over uw perfect gehoor.

Johan Bollen 6 maart 2011 15:43

Ik sta absoluut verbaasd. Als je me twee tonen laat horen moet ik dikwijls echt goed mijn best doen om te weten welk van de twee hoger of lager is. En toch durf ik wel een wat ik noem 'pre muziek' pogen te maken op de computer. Of ik het durf te laten horen is iets anders. Niet voor niets zet ik pontiuspilatusachtig een voorvoegsel voor het woord 'muziek'. Maar nu scheten al op muziek beginnen lijken moest ik misschien maar eens wat meer zelfvertrouwen krijgen die tonen te laten horen.

Xenophon 6 maart 2011 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5342358)
Ik vind dat toch maar fishy. Ik heb dan misschien geen goed absoluut gehoor (een beetje eigenlijk), maar ik kan toch meestal zeggen dat zo'n willekeurig geluid meestal helemaal niet overeenstemt met een bekende frequentie die wij als een noot interpreteren.
Dus tenzij je kunt zeggen dat uw la een la ±x komma's is, of nog beter: geen 440 maar b.v. 456Hz, vind ik dergelijke claims redelijk zinloos eigenlijk.
En dan hebben we het nog niet gehad over het anharmonische karakter van veel geluiden.

Ik zou zeggen dat de noot La, iets ruimer mag bekeken worden als zuiver 440 hz. Ik zou durven stellen dat 456 hz technisch gesproken - in westerse toonladders, ook nog La is.

Het wel zo dat de meest voorkomende toon in de natuur de La in 440 hz is.

C2C 6 maart 2011 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5342367)
Scheten laten in 440 herz geeft u nog geen perfect gehoor.

Het feit alleen dat je een stemvork nodig hebt om te weten dat je La scheten laat is toch veelzeggend over uw perfect gehoor.

Lol. Sterker zelfs.

Ziehier de chronologie.

-Ik voel winderigheid opzetten.
-Ik zeg: deze scheet ga ik in "la" zetten.
-Met perfecte beheersing van de scheetspier, zet ik me schrap.
-Er fluit iets.
-Ik zeg: dit is een perfecte "la" op 440hz.
-Ik neem de stemvork om te controleren, en: welaan, de perfecte la!

Ik heb dus én een absoluut gehoor, én de capaciteit om mijn scheetspier daaraan te koppelen.

Ik kan nu piano's gaan stemmen door scheten te laten. Prachtig carrièrevooruitzicht.

Dajjal 6 maart 2011 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 5342743)
Lol. Sterker zelfs.

Ziehier de chronologie.

-Ik voel winderigheid opzetten.
-Ik zeg: deze scheet ga ik in "la" zetten.
-Met perfecte beheersing van de scheetspier, zet ik me schrap.
-Er fluit iets.
-Ik zeg: dit is een perfecte "la" op 440hz.
-Ik neem de stemvork om te controleren, en: welaan, de perfecte la!

Ik heb dus én een absoluut gehoor, én de capaciteit om mijn scheetspier daaraan te koppelen.

Ik kan nu piano's gaan stemmen door scheten te laten. Prachtig carrièrevooruitzicht.

Hilarisch :lol:

Ars_Nova 6 maart 2011 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5342483)
Ik zou zeggen dat de noot La, iets ruimer mag bekeken worden als zuiver 440 hz. Ik zou durven stellen dat 456 hz technisch gesproken - in westerse toonladders, ook nog La is.

Het wel zo dat de meest voorkomende toon in de natuur de La in 440 hz is.

"De la" die op 440Hz gezet is is puur conventie. Vroeger werd b.v. lager gestemd. De natuur kent geen "la".

Dronkoers 6 maart 2011 22:38

:cheer: Scheten :cheer:

From_Vlaanderen 6 maart 2011 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 5342019)
Ik heb een absoluut gehoor. Ik stoef daar graag over. Ik doe veel spelletjes met mijn absoluut gehoor.

Zopas zei ik tegen mezelf: geef mij de kamertoon in de vorm van een lang uitgerekte prot.

Ik doe pwhieeeeet, pak de stemvork, en inderdaad, mijn wind is een perfecte la.

(Ik ben nog een beke zattekes, maar het verhaal is wel waar. Met winden kunt ge ook melodisch aan de slag. De kebab van gisteren ligt op mijn maag).

Ik weet niet welke toon die tuut in mijn oor heeft.

vrijevlaming 6 maart 2011 23:32

let maar op dat het opeens geen " brown note" is http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be