Den Duisteren Duikboot |
2 juni 2004 11:55 |
In Humo vertelt Gerda van Peer, een kranige vrouw van 85, over haar leven. Als jong meisje werkte ze tijdens de oorlog voor de Duitsers als DRK (Duitse Rode Kruis-zuster). Later zag ze in dat ze de verkeerde kant had gekozen. Ze is verbitterd over wat gebeurd is, maar vertelt onverbloemd en eerlijk haar verhaal. Het is een interview dat tot nadenken stemt. Zeker lezen dus.
Vandaag ziet ze gebeuren wat toen gebeurde: «Vlaanderen eerst! Dat zegt Filip Dewinter ook, hè. Eigen volk eerst, dat is de vrije vertaling van Blut und Boden. De oud-Oostfronters huldigen die ideologie nog steeds.»
Als het Blok aan de macht komt, maken we hetzelfde mee als toen, dat geef ik je op een briefje. Het eerste wat ze zullen doen is: de media uitschakelen. Televisie, radio, cinema, kranten - alles zullen ze platleggen. En in de plaats komt propaganda [noot van DDD: nu al tracht het Vlaams Blok haar eigen propaganda voor te stellen als de enige objectieve mediabron]. Daarna zullen ze, met honderden kleine maatregelen, de dingen naar hun hand zetten.
Sommige mensen zeggen: laat het Blok eens meeregeren, geef hun de kans te laten zien wat ze kunnen. Ik hoop dat ze dat nooit zullen doen - ik ben b�*ng voor het Blok.
Ook dat racisme: vroeger waren de joden de schuld van alles, nu zijn het de zwarte mannekes. Vooral op Marokkanen zijn ze gebeten: zij zijn de schuld van de kleine criminaliteit. Over de grote criminaliteit, waar Albanezen en Russen en Grieken bij betrokken zijn, hoor je het Blok niet. Waarom niet? D�*t vraag ik me af.
Vreselijk is het, laag, meer kan ik er niet over zeggen. Ik heb zelf drie kleinkinderen met een kleurtje, drie halve negers van Ghanese en Rwandese origine die hier naar school gaan, die Vlaams klappen zoals wij. Wat kun je tegen hen hebben?
Als ik in 't Stad vertel dat ik op Sint-Anneke woon, krijg ik altijd dezelfde reacties: De Chicagoblok! Dat is me daar wat met die 23 verschillende nationaliteiten! Komaan, Sint-Anneke is meer dan dat ene appartementsblok. D�*t blok is een getto, ja, en getto's zijn altijd verkeerd. Steek de vreemdelingen niet bij elkaar, haal de slechte elementen eruit, en leef samen in vrede. Voila. Het is omdat ge ze allemaal op één plaatske stapelt da ge zever krijgt.»
Er worden nog steeds reünies georganiseerd voor oostfronters en Duitse Rode Kruis-zusters:
«Ik weet dat in de lokalen van het Blok, aan de Van Maerlantstraat, elke eerste zondag van de maand 'de vergadering van de SS' plaatsvindt. Dan heb je er een soort volkshuis voor oostfronters en DRK's: een kantine met druksels en pamfletten van het Blok, waar je ook wat kunt drinken en een kaartje leggen, en achterin een vergaderzaal. Eén of twee keer ben ik daar geweest. Ik dacht: dat is niks voor mij.
De laatste toespraak van Hitler werd er afgespeeld, van een abominabele geluidskwaliteit: je verstond er geen woord van. En aan het einde wordt steevast het Horst Wessel-lied gezongen [noot van DDD: officiële partijlied van de NSDAP], of 'Deutschland über alles', of dat andere liedje van de SS.
[Humo: Morgen marchieren wir?].
Zoiets, ja.
[Humo: Was er ook een groet aan de vlag?]
Die mannen, hè, die doen dat nog allemaal. Ik zeg het: die zijn in hun hoofd nog altijd in Rusland. Die brengen de Hitlergroet aan de Vlaamse Leeuw.
|