Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   België binnenkort zonder stroom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152306)

Wisord 7 maart 2011 18:54

België binnenkort zonder stroom

Citaat:

Als het elektriciteitsbeleid van onze overheid niet onmiddellijk verandert, dan dreigt bij ons de stroom letterlijk afgesneden te worden. Tegelijk stijgen de prijzen: op het toppunt was elektriciteit in België 12 keer zo duur als in de buurlanden. Dat blijkt uit de Panaroma-uitzending van morgen over de elektriciteitsmarkt in ons land.

Panorama rekende uit dat de elekrticiteitsimport in België met 149 procent steeg tussen 2000 en 2008. In veel andere Europese landen daalde de import net. Daar zijn twee belangrijke redenen voor: te weinig centrales en slechte hoogspanningslijnen.

Centrales
De laatste tien jaar zijn er amper nog elektriciteitscentrales gebouwd en oudere centrales uit dienst zijn genomen. De CREG wijst daarvoor onder meer hoogspanningsnetbeheerder Elia met de vinger.

Tegelijk kunnen de hoogspanningslijnen die elektriciteit moeten invoeren uit het buitenland, de groeiende vraag niet aan.

Piekprijzen
Door dat chronische tekort gaan de elektriciteitsprijzen bij piekverbruik nu al door het dak. Op het toppunt was de Belgische elektriciteitsprijs ruim 12 keer duurder dan die van de andere landen: 850 euro per MegaWattuur tegenover 67,25 euro in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Industrie
Door deze prijsstijgingen raakt bovendien onze industrie in de problemen, zegt Panorama. "En ook de gewone consument zal de gevolgen van dit beleid voelen: in zijn elektriciteitsrekening en in zijn elektriciteitsverbruik thuis."

De Panoramareportage "Watt een kluwen" wordt uitgezonden op Canvas op morgen, zondag 6 maart, om 20.10 uur. (belga/edp)
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Con...r-stroom.dhtml

Na tien jaar, moet men zich realiseren dat de liberalisering niet haar beloftes heeft geleverd. Nu is het tijd om zijn fouten te erkennen en te corrigeren.
Tot nu toe hebben de belangrijkste begunstigden van het liberaliseringsproces in de sector abnormaal hoge winsten. Dit is ondanks de daling van het verbruik en de economische crisis! En daar bovenop betalen ze slecht 0,04% belasting? Kan het nog gekker.... België is het voorbeeld van een mislukte liberalisering, laten we het voorbeeld geven en het omdraaien. In plaats van meer concurrentie, liberalisering en gegraai naar belastingsgeld zouden ze beter de boel terug in eigen handen nemen.

hurricane 7 maart 2011 18:59

Als iedereen zonnepanelen op z'n dak legt is het probleem opgelost.
(mits een accumulatiesysteem zoals batterijen)
Windenergie is ook een oplossing. Zet voor mijn part nog een hoop windmolens bij in de zee, ver genoeg van de kustlijn.
Gedaan met de problemen.
En concurreer Electrabel plat. Liefst zo snel mogelijk. Het zijn dieven.

pajoske 7 maart 2011 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5344993)
Windenergie is ook een oplossing. Zet voor mijn part nog een hoop windmolens bij in de zee, ver genoeg van de kustlijn.
Gedaan met de problemen.

Je droomt. Wat jij voorstelt is gewoon onrealistisch. Electrabel moet zijn stroom zo duur verkopen omdat zij die zonnepanelen en andere onrendabele elektriciteit ,verplicht door de overheid, moet subsidiëren .

hurricane 7 maart 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5345050)
Je droomt. Wat jij voorstelt is gewoon onrealistisch. Electrabel moet zijn stroom zo duur verkopen omdat zij die zonnepanelen en andere onrendabele elektriciteit ,verplicht door de overheid, moet subsidiëren .

Eh .... toevallig de winsten van afgelopen jaar gehoord ?
Zonnepanelen onrendabel ? Leg me dat eens uit aub ?

elsina 8 maart 2011 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5345095)
Eh

Mocht het rendabel zijn dan had iedereen al zulke panelen op zijn dak he, slimme :roll:

Wanneer het donker is heb je aan die panelen niets, de stroom die je overdag krijgt door je panelen kan je niet opslaan.

En in de zomer bij temp boven de 25 graden, werken de zonnepanelen ook niet, optimaal.

Voorts mag je al geen schaduw hebben ook al is die maar klein bv: door een schoorsteen want dan werkt heel de handel niet meer. Zoals een kerstboom werkt er 1 lampje niet, dan werkt er helemaal niets.

Wisord 8 maart 2011 08:00

Citaat:

Als je bij electrabel werkt krijg je een andere kijk op de zaken. :lol:

Herr Flick 8 maart 2011 08:43

Citaat:

In Italie, schijnt de zon he, ... nu wel niet alle dagen, ... maar toch, ...

nu moet ge u eens afvragen, waarom die dingen hier nauwelijks liggen,... nochtans hebben ze hier een probleem met electriciteits productie, ... sinds ze hun nucleaire centrales hebben uitgezet...

nu hebben ze wel van die rare ideen , soms, ... maar stommeriken zijn het niet, zeker niet op het vlak van mechanica en technologie, ... ge zou er soms van verschieten wat die gasten allemaal in mekaar steken, ...

nu waarom liggen er hier geen pannelen ik heb het me nog zitten afvragen, ... zou handig zijn voor mijn airco gratis op te laten draaien, ... wel hoeveel kost zo een installatie, ... mij 5 a 10 000 euro (hier komt de staat er niet in tussen... )

Hier lopen namelijk zo geen irritante groene idioten rond die iedereen wat lopen pesten...

windmolens, ... nog geen een gezien , ... op hun kustlijn waait het nochtans ook hoor, ... echt nog geen enkele gezien, ...

Dat komt, omdat het meer kost dan het opbrengt, en om het te laten opbrengen, duurt het veel te lang, en tegen dan zijn die krengen al lang terug aan vervanging toe.

en dat allemaal omwille van die CO2 gekte,... wees blij dat ze in Belgie nog kerncentrales staan hebben om die groene zeik mee te kunnen betalen, anders had ge allemaal nog juist 1 kring met 16 ampere, zoals ik hier.

Zwitser 8 maart 2011 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5344987)

Na tien jaar, moet men zich realiseren dat de liberalisering niet haar beloftes heeft geleverd.

Dat de overheid dus geen vergunningen meer geeft om kerncentrales te bouwen is een gevolg van de liberalisering? Leg me dat eens uit?

Tejokus 8 maart 2011 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5345800)
Als je bij electrabel werkt krijg je een andere kijk op de zaken. :lol:

Juist en de technologie zelfs staat nog in zijn kinderschoenen.
(ben de juiste info kwijt > was via een docu op de Duitse tv)
(en op de Zevende Dag....)

Trouwens 's nachts werken ze niet he...
Dus je investeert in apparatuur die een halve dag NIET werkt.
Dat is inderdaad rendabel:lol::lol:
En manen-panelen bestaan nog niet.

En de stroom die een firma zoals Electrabel NIET kan leveren
omdat die zonnepanelen dat leveren;
staat voor verlies van diezelfde firma en wie betaalt het verschil??
Me and you and a dog named boo ;)

Herr Flick 8 maart 2011 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 5345954)

Ja wij hebben dan ook zo een generatie geniale politiekers voor het ogenblik dat we allemaal heel blij zijn om meer te betalen voor elllentriek

vroeger produceerden we voor het buitenland, nu kunnen we gaan invoeren, en dat kost dus geld he, ...

maar ja een een aantal eikels vond het nodig om aan het begin van dit decenium groenen en rooi rakkers aan het bewind te laten, ...

Iedereen met verstand in zijn bovenkamer wist dat die stop van nuclaire centrales een bijzonder slecht idee was, ... om nog maar te zwijgen van het tegenhouden van allerhande conventionele centrales.

Wisord 8 maart 2011 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 5345954)

Wat maken die zonnepanelen nu uit? Zoals ik eerder stelde draai de zaken om, maak de liberalisering ongedaan en investeer het geld in het produceren van meer energie voor het volk.

Bob 8 maart 2011 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5344993)
Gedaan met de problemen.

Vrees dat Electrabel zijn tarieven nog eerst moet vertienvoudigen, vooraleer de "gratis" energie, een concurent zal worden.

Vette Pois(s)on 8 maart 2011 12:45

Maakt niets uit, sossen kunnen ook kweken in het donker :-(

Bob 8 maart 2011 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5346047)
Wat maken die zonnepanelen nu uit? Zoals ik eerder stelde draai de zaken om, maak de liberalisering ongedaan en investeer het geld in het produceren van meer energie voor het volk.

En wat is het volk met energie die ze niet kunnen betalen. De overheid heeft er op dit punt nooit niet veel van terecht gebracht.

lantjes 8 maart 2011 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elsina (Bericht 5345699)
Mocht het rendabel zijn dan had iedereen al zulke panelen op zijn dak he, slimme :roll:

Wanneer het donker is heb je aan die panelen niets, de stroom die je overdag krijgt door je panelen kan je niet opslaan.

En in de zomer bij temp boven de 25 graden, werken de zonnepanelen ook niet, optimaal.

Voorts mag je al geen schaduw hebben ook al is die maar klein bv: door een schoorsteen want dan werkt heel de handel niet meer. Zoals een kerstboom werkt er 1 lampje niet, dan werkt er helemaal niets.

niet rendabel? :-P het tellertje staat ferm achteruit te draaien op dit ogenblik.

Productie 4500kWh/jaar
De investering is na 5 jaar break even. (het mag nog 10 jaar zijn dan nog)
vanaf dan betaal ik 4500kWh/jaar minder elektriciteit en krijg ik daar bovenop nog 4,5 groenestroomcertificaten van 450€ per stuk tot de installatie er 20 jaar ligt.
Geschatte netto winst na 20 jaar : 43.139€ maar met de helft ben ik al tevreden zelle...
Niet rendabel? :-P

Herr Flick 8 maart 2011 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 5346215)
niet rendabel? :-P het tellertje staat ferm achteruit te draaien op dit ogenblik.

Productie 4500kWh/jaar
vanaf dan betaal ik 4500kWh/jaar minder elektriciteit en krijg ik daar bovenop nog 4,5 groenestroomcertificaten van 450€ per stuk tot de installatie er 20 jaar ligt.
Geschatte netto winst na 20 jaar : 43.139€ maar met de helft ben ik al tevreden zelle...

Ja maar ge krijgt dus die certificaten he, ... dat is toch een soort subsidie op uw installatie,

bovendien zijn uw panelen na 10 jaar versleten.

En voor een optimale werking te hebben moet ge ze dus inderdaad koelen in de zomer...

Maar ge hebt gelijk natuurlijk als de staat zot genoeg is, om daar een massa geld tegen aan te smijten, ... ja natuurlijk moet je het dan doen.

Anderzijds, de staat moet ook weten dat de vraag naar electriciteit alleen maar toeneemt, en al leggen ze heel den belziek vol zonnepaneel dan nog kunnen ze die vraag niet met zonnepanelen alleen voldoen.

De staat had, als ze slim waren geweest, ... maar ja wat wilt ge met politiekers die sjokolaten sigaretten belangrijk vinden, ... al lang een extra kerncentrale moeten bestellen en moeten investeren in research naar fusie en zwartekracht, en magnetisme etc...

dat brengt veel meer op, als al de daken van het belziekske vol te leggen met zonnepanelen.

Zwitser 8 maart 2011 13:28

Citaat:

Productie 4500kWh/jaar

Is het nog steeds rendabel als je geen groene certificaten krijgt, en je voor de geleverde stroom slechts 6¢ per kWh krijgt?

Anna List 8 maart 2011 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5346278)
Ja maar ge krijgt dus die certificaten he, ... dat is toch een soort subsidie op uw installatie,

bovendien zijn uw panelen na 10 jaar versleten.

En voor een optimale werking te hebben moet ge ze dus inderdaad koelen in de zomer...

Maar ge hebt gelijk natuurlijk als de staat zot genoeg is, om daar een massa geld tegen aan te smijten, ... ja natuurlijk moet je het dan doen.

Anderzijds, de staat moet ook weten dat de vraag naar electriciteit alleen maar toeneemt, en al leggen ze heel den belziek vol zonnepaneel dan nog kunnen ze die vraag niet met zonnepanelen alleen voldoen.

De staat had, als ze slim waren geweest, ... maar ja wat wilt ge met politiekers die sjokolaten sigaretten belangrijk vinden, ... al lang een extra kerncentrale moeten bestellen en moeten investeren in research naar fusie en zwartekracht, en magnetisme etc...

dat brengt veel meer op, als al de daken van het belziekske vol te leggen met zonnepanelen.

levensduur 10 jaar ... straf, ik kreeg 20 jaar garantie(met 80% opbrengst gegarandeerd) ...
zomerwarmte vermindert de opbrengst met maximum 3 %¨... te verwaarlozen dus (da's voor panelen op uw onderdak, ingebouwd dus ... panelen op uw pannen waar het onder waait, is dus minder dan 3% verminderde opbrengst)

Bob 8 maart 2011 14:28

Citaat:

Productie 4500kWh/jaar

Hangt van de definitie van rendabel af. Moesten er geen subsidies zijn, dan was het niet rendabel. Zo eenvoudig is het.

lantjes 8 maart 2011 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5346289)
Is het nog steeds rendabel als je geen groene certificaten krijgt, en je voor de geleverde stroom slechts 6¢ per kWh krijgt?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 5346432)
Hangt van de definitie van rendabel af. Moesten er geen subsidies zijn, dan was het niet rendabel. Zo eenvoudig is het.

Zonder de certificaten en het belastingvoordeel begin je er niet aan, simpel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be