Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Staking tegen De Lijn en NMBS. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152309)

fonne 7 maart 2011 21:10

Staking tegen De Lijn en NMBS.
 
Is het geen tijd dat de reiziger die op het openbaar vervoer is aangewezen in opstand komt tegen de onafgebroken stroom van stakingen?

Studente wil staken tegen trein en bus


Voor wie wil meedoen, de facebook pagina vind je hier:
Nu is het onze beurt!!! Staking tov De lijn en Nmbs

Skjaergaard 7 maart 2011 21:30

Vorige week was er nog een 'betaalstaking' van de reizigers: het was de bedoeling dat de reizigers hun abonnement weigerden te tonen of zeiden dat ze het thuis 'vergeten' waren. Ik betwijfel echter of zo'n dingen succesvol kunnen zijn. Dat is ook de reden dat de vakbonden bij een staking een paar autobanden in brand steken voor het bedrijf en de toegang verhinderen: zo kan een kleine groep zorgen dat hun staking door iedereen nageleefd wordt en iedereen 'solidair' is.

Wat dit initiatief betreft: de meesten die dagelijks de trein nemen, hebben niet meteen een alternatief, dus ik denk dat een betaalstaking dan eerder succes zal hebben dan een staking in de strikte zin van het woord.

kelt 9 maart 2011 18:59

Het enige dat zou helpen(of in ieder geval de boodschap goed inrammen) is dat massa's mensen zich organiseren om gezamelijk in busjes,auto's etc te proberen te raken waar ze moeten zijn.Dus,voor zeker een jaar hun abonnementen niet vernieuwen.

DAT zou snoeihard aankomen.Want voor politici is een "stijgend reizigersaantal" equivalent aan "goede openbaar vervoerspolitiek".

Of....mensen regelen ZELF weer hun "openbaar vervoer" (zeker studentenverenigingen zouden zoiets wel aankunnen)
Maar....dan zullen de deelnemers moeten leren niet allemaal tegelijk ergens naar toe te willen omdat ze "niet te vroeg willen zijn"(we zijn blijkbaar liever te laat dan te vroeg tegenwoordig...)

kelt 10 maart 2011 06:34

http://www.vandaag.be/binnenland/619...-voor-bus.html

zie je,gemiddeld 38 Vlamingen per dag doen hun auto weg,en krijgen het eerste jaar een abonnement van de Lijn in de plaats...

Dat is goed nieuws.
Onverantwoord gedrag van Lijn-Direktie("modern gekke-kikker-management zoals bij menige multinational) of vakbonden (regelmatig eens lekker "aktievoeren")kan dit weer ombuigen.Tenslotte willen mensen ergens raken.

Zwitser 10 maart 2011 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5349097)
Het enige dat zou helpen(of in ieder geval de boodschap goed inrammen) is dat massa's mensen zich organiseren om gezamelijk in busjes,auto's etc te proberen te raken waar ze moeten zijn.

Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.

CyberpunX 10 maart 2011 11:07

Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ? 8O :rofl:
Ik beklaag nu al die hare vent later. 8-)

Gewoon telkens na het verstrijken van je abo een dag of twee zwartrijden, kost hun geld en levert een mooie som op als je dagelijks pendelt. En zoveel mogelijk gebruik maken van "het loket stond vol excuus" als je geen ticket wil kopen, helft vd tijd rij je gratis.

lombas 10 maart 2011 11:12

Wat een infantiele, onnozele actie.

PeterCC 11 maart 2011 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5350377)
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.

Wat is dan precies verboden? Er zijn taxi-bedrijven in dit land, en er is taxistop, en er is carpooling. Dat is toch ook gemeenschappelijk vervoer?

kelt 11 maart 2011 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5350377)
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.

Dan maak je het "club"-vervoer ;-)

the_dude 13 maart 2011 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5350405)
Wat een infantiele, onnozele actie.


²
die studente zet eigenlijk het egoisme van de huidige generatie schoon in't daglicht.

Diana_ 13 maart 2011 23:15

En we zijn weer vertrokken. Wat een slecht plan. Ze mag godverdomme blij zijn als ze de bus/trein kan nemen.

Eigenzinnig 14 maart 2011 10:16

Het wordt tijd dat die infantiele facebookgroepjes worden afgeschaft..

Julianus 16 maart 2011 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5350395)
Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ? 8O :rofl:
Ik beklaag nu al die hare vent later. 8-)

Gewoon telkens na het verstrijken van je abo een dag of twee zwartrijden, kost hun geld en levert een mooie som op als je dagelijks pendelt. En zoveel mogelijk gebruik maken van "het loket stond vol excuus" als je geen ticket wil kopen, helft vd tijd rij je gratis.

Hier bij ons zijn de loketten slechts open tot 13u. Gewoon opstappen dus en als de conducteur passeert ticketje vragen. Passeert hij niet...

CyberpunX 16 maart 2011 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5364398)
Hier bij ons zijn de loketten slechts open tot 13u. Gewoon opstappen dus en als de conducteur passeert ticketje vragen. Passeert hij niet...

Excuus werkt eigenlijk altijd, loketten in kleinere steden fungeren ook als postpunt; infopunt; western union; praatpaal voor mensen die niets beters te doen hebben; ... eens vertrokken kan de conducteur je niet meer tegenspreken. Al ben ik er wel eens ooit ene tegengekomen die naar het station belde om dit te bevestigen. :lol:

lombas 16 maart 2011 20:56

Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.

CyberpunX 16 maart 2011 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5364762)
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Begeleider aanvaardt geen maestro. Misschien nu wel maar vroeger in elk geval niet. :lol:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5364762)
Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.

Systeem van begeleiders is passé. Toegangspoortjes zijn beter. En dan kan ik ongestoord slapen. De uren en dagen die ik kwijt ben omdat er stakingen zijn of omdat ze met zichzelf liggen spelen worden mij niet terugvergoed. Dus ik ga er zeker niet slechter door slapen.

Julianus 16 maart 2011 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5364762)
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.

Ik vraag me meer af waarom die loketten slechts tot 13u geopend zijn. Welk uur is dat eigenlijk? Op de lijn Brugge -Gent zijn nog slechts 3 stations (Brugge en Gent niet meegerekend) met personeel. Twee ervan sluiten om 13u de deuren... Besparingen, zeker?

lombas 17 maart 2011 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5364909)
Begeleider aanvaardt geen maestro. Misschien nu wel maar vroeger in elk geval niet. :lol:

Dan krijg je een administratieve toeslag... Je bent een beetje aan het lullen, excusez-le-mot. Of je hebt echt TBG's die hun job niet naar behoren doen.

Citaat:

Systeem van begeleiders is passé. Toegangspoortjes zijn beter. En dan kan ik ongestoord slapen. De uren en dagen die ik kwijt ben omdat er stakingen zijn of omdat ze met zichzelf liggen spelen worden mij niet terugvergoed. Dus ik ga er zeker niet slechter door slapen.
Controle van de toegangsbewijzen van reizigers is, verbaas je niet, een zeer lage prioriteit voor een treinbegeleider. Zijn voornaamste taken zijn veiligheid, informatieverlening, hulp, &c.

Dus toegangspoortjes: akkoord (maar wat dan met misbruik eerste klasse?). En daarbovenop uiteraard treinbegeleiders.

In landen waar met toegangspoorten wordt gewerkt, is evenmin de treinbegeleiding uitgeschakeld.

lombas 17 maart 2011 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5365026)
Ik vraag me meer af waarom die loketten slechts tot 13u geopend zijn. Welk uur is dat eigenlijk? Op de lijn Brugge -Gent zijn nog slechts 3 stations (Brugge en Gent niet meegerekend) met personeel. Twee ervan sluiten om 13u de deuren... Besparingen, zeker?

Het is logisch dat ze om 13u sluiten vermits op dat moment de meeste reizigers heen vertrokken zijn en ervan uitgegaan wordt dat ze ofwel een retourbiljet kopen, ofwel vertrekken in een groter station waar de loketten nog geopend zijn.

Ik vind dat een zeer berationaliseerde beslissing. Vaak gaan die loketten om 6u open. Die jongen zijn shift zit er dus om 13u verdiend op. Wegens de reden die ik je gaf, is het dus onlogisch om een tweede persoon nóg eens een shift te laten doen.

CyberpunX 17 maart 2011 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5365407)
Dan krijg je een administratieve toeslag... Je bent een beetje aan het lullen, excusez-le-mot. Of je hebt echt TBG's die hun job niet naar behoren doen.

Die toeslag kan je ontwijken. Zelfs de procedure erna, de boete thuis, kan je terugdringen tot enkel de ritprijs - zonder toeslag.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5365407)
Zijn voornaamste taken zijn veiligheid, informatieverlening, hulp, &c.

Daar falen ze ook in. De laatste keer dat ik eens een échte vraag had (geen bevestiging of het de jusite trein was) kreeg ik het antwoord dat de TBG "geen glazen bol had".


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be