![]() |
Het politieke landschap wordt gedomineerd door twee assen.
De socio-economische en de socio-culturele. Bij de socio-economische ligt het ene uiterste bij totale staatsinterventie in de economie (uiterst links) en het ander uiterste bij totale laissez-faire (uiterst rechts). Bij de socio-culturele ligt het ene uiterste bij libertarisme en het ander uiterste bij authoritarisme, waarbij het ene meer resp. minder individuele vrijheid biedt. Meer info http://www.digitalronin.f2s.com/poli...ass/index.html Deel nu de partijen van Vlaanderen in volgens deze schaal, waarbij uiterst links -10 is en uiterst rechts +10. (eerste coördinaat) en libertair -10 en authoritair +10. (tweede coördinaat) Hou misschien deze volgorde aan CD&V N-VA SP.A Spirit VLD Vivant Vlaams Blok Groen! Niet te veel offtopic gaan aub :) |
es proberen links-recht - lib-auth
CD&V +5+3 N-VA +3+2 SP.A -3+1 Spirit -4-4 VLD +4-5 Vivant +1-8 Vlaams Blok +7+8 Groen! -6-7 Ik heb er wa tegenaan gesmeten, ze. |
CD&V -2 +3
N-VA +3 +5 SP.A -5 -4 Spirit -3 -6 VLD +4 -3 Vivant +2 -5 Vlaams Blok +2 +8 Groen! -8 -8 |
CD&V +3 +2
N-VA +5 +5 SP.A +1 +1 Spirit +1 0 VLD +5 +3 Vivant ? ? Vlaams Blok +2 10 Groen! -4 -5 |
1. PVDA staat niet in je lijstje
2. ik ga niet akkoord met je indeling links-rechts. vooral dan economisch: het fascisme stelt ook staatscontrole op de economie voorop, maar dan wel op een volledig andere manier dan het communisme, aangezien in het fascisme de staat volledig ten dienste staat van het grootkapitaal, terwijl in het communisme de staat ten dienste staat van het volk. Jouw definities geven het verschil aan tussen libertair en solidair. In mijn ogen is de PVDA economisch 100% solidair, en cultureel gematigd liberaal. |
Citaat:
|
wat is eigenlijk de referentie? Op wereldvlak of op Belgisch/Vlaams vlak?
Indien op wereldvlak moet ik alles een serieus stuk linkser zetten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Laten we de gemiddelde Vlaming als ijkpunt (0,0) nemen.
|
En BUB? :wink:
|
ik heb enkel de partijen genomen die een zetel halen.
|
in mijn indeling zouden nogal veel pluskes staan...
|
links-recht - lib-aut
CD&V +1 -1 N-VA +2 -1 SP.A -3 +2 Spirit -3 -1 VLD +4 -3 Vivant -1 -4 Vlaams Blok +1 +5 Groen! -4 -8 |
![]() Graag nog wat meer reacties :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be