Sus Iratus |
10 maart 2011 13:50 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus
(Bericht 5347180)
Ik vraag me af hoe het nu eigenlijk zit in de belzieke staat wat betreft de toekenning van de belze nationaliteit. Is het zo dat eenieder die op bels grondgebied geboren wordt automatisch de belze nationaliteit krijgt?
(In Nederland geldt namelijk het volgens de Rijkswet op het Nederlanderschap dat iemand Nederlander is, als op het moment van geboorte één der ouders Nederlander is)
|
Ik ben eens op zoek gegaan hoe het nu precies zit met de mogelijkheden tot verkrijging van de belze nationaliteit. Volgens de informatie van de belze overheid is dat dus (hier nietterzakedoende informatie weggelaten):
Citaat:
De volgende personen kunnen de Belgische nationaliteit verkrijgen door een nationaliteitsverklaring:
* vreemdelingen die in België geboren zijn en hier hun hoofdverblijfplaats hebben sinds hun geboorte
* vreemdelingen die in het buitenland geboren zijn en die ten minste één ouder hebben die op het ogenblik van de verklaring de Belgische nationaliteit heeft
* vreemdelingen die hun wettelijke verblijfplaats en hoofdverblijfplaats al minstens zeven jaar in België hebben en die op het ogenblik van hun verklaring de toelating hebben om voor onbeperkte tijd in België te verblijven of om zich hier te vestigen
U moet de nationaliteitsverklaring afleggen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar u woont. De ambtenaar van de burgerlijke stand bezorgt een afschrift van het dossier meteen aan het parket van de rechtbank van eerste aanleg voor advies.
(...)
De volgende groepen kunnen de Belgische nationaliteit verwerven door een gewone nationaliteitskeuze:
* kinderen die in België geboren zijn
* kinderen die in het buitenland geboren zijn en die een adoptieouder hebben met de Belgische nationaliteit op het moment van de verklaring
* kinderen die in het buitenland geboren zijn en die een ouder of adoptieouder hebben die op het moment van de geboorte Belg was of geweest is
* kinderen van wie de wettelijke hoofdverblijfplaats in België lag gedurende minstens 1 jaar vóór de leeftijd van 6 jaar, bij een persoon die het ouderlijk gezag uitoefende.
Voor een keuzeverklaring moet u:
* minimaal 18 jaar en maximaal 22 jaar zijn
* uw hoofdverblijfplaats in België hebben gehad tijdens de 12 maanden die aan uw aanvraag voorafgaan.
* uw hoofdverblijfplaats in België gehad hebben op de leeftijd van 14 tot 18 jaar, of gedurende minstens 9 jaar.
U moet de keuzeverklaring afleggen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van uw hoofdverblijfplaats. Als die hoofdverblijfplaats in het buitenland gelegen is, legt u de verklaring af in het consulaat of in de ambassade. Die bezorgt de verklaring voor advies aan het parket van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel. Voor het overige geldt dezelfde procedure als voor de nationaliteitsverklaring.
(...)
Buitenlanders kunnen met een speciale verklaring de Belgische nationaliteit aanvragen voor hun kinderen die jonger zijn dan 12 jaar. De kinderen moeten in België geboren zijn en er sinds hun geboorte wonen. De ouders moeten ook al minstens 10 jaar in België wonen. Bovendien moet minstens één ouder op het ogenblik van de verklaring toegelaten of gemachtigd zijn tot een verblijf van onbeperkte duur in België.
http://www.belgium.be/nl/familie/ide...ging/index.jsp
|
Nergens staat er dus dat iemand die op bels grondgebied geboren is automatisch de belzieke nationaliteit verkrijgt. Dat moet allemaal aangevraagd én goedgekeurd worden.
Nu vraag ik me dus af hoe men bij de overheid in 's hemelsnaam een aanvraag voor de belze nationaliteit door illegalen -die bovendien allang het land hadden moeten verlaten- voor hun op bels grondgebied geboren kinderen heeft kunnen goedkeuren.
Op het ogenblik dat dat aangevraagd wordt, wordt toch ook meteen duidelijk dat het illegalen zijn die allang terug in illegalistan hadden moeten zijn?
En dat brengt me bij mijn volgende vraag: zijn er bij de belze overheid krachten in werking die hoe dan ook, tegen de wet in en/of op slinkse wijze gebruikmakend van de mazen van de wet, meer mensen willen binnensluizen? Dat er zulke advocaten zijn, is algemeen bekend, maar we hebben het hier dus over overheidsdienaren. Dat riekt naar corruptie en in elk geval naar totale ongeschiktheid voor het ambt.
En dan heb ik het niet eens over dat criminaliteit hierdoor beloond wordt, mét de zegen van de EU nota bene. Plus het feit dat zodra dit bekend wordt, het een aanzuigend effect zal hebben op hoogzwangere goudzoekers die anders geen schijn van kans op een verblijfsvergunning, laat staan de belze nationaliteit, maken.
|