Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   PS en MR: "N-VA niet welkom bij opstellen meerjaren-begroting" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152491)

pixelpower 11 maart 2011 07:39

PS en MR: "N-VA niet welkom bij opstellen meerjaren-begroting"

Linkje in de gazet.

Vaststellingen:

1) De huidige onderhandelingen vertragen/blokkeren door de vele "non's" en de demandeur-de-rien houding, zodat men aan de macht kan blijven in een lopende regerening levert weldegelijk wat op; men kan deze meerjarenbegroting nu een linkser cachet geven. Dat dat tegen de wil van de (dare I say; Vlaamse) kiezer is, en dus tegen de principes van de democratie, dat zal hun worst wezen.

2) Het feit dat deze begroting nu "moet" worden opgesteld door de lopende regering wordt weer handig gebruikt als drukkingsmiddel in de huidige onderhandelingen, waar men de partij aan de andere kant van de tafel wil aanzetten tot verdere toegevingen. Uit het artikel:
Citaat:

"...dan kunnen we een volwaardige regering hebben tegen eind april én kan die regering voor de meerjarenbegroting instaan. Als de N-VA die timing wil volgen, ben ik benieuwd welke gestes ze bereid is te doen", zegt ook Michel.

Jullie mening?

Mvg,

PP

fredo2008 11 maart 2011 07:54

Het cordon dat MR en PS leggen rond nVA (inzake begroting) betekent het einde voor de koninklijke misdienaar Beke.

COCHINILLO 11 maart 2011 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5352803)
Het cordon dat MR en PS leggen rond nVA (inzake begroting) betekent het einde voor de koninklijke misdienaar Beke.

we hebben een cordon rond VB, nu rond NVA, binnenkort rond CDV en OVLD en dan heeft de PS en SPA het helemaal voor het zeggen!

gertc 11 maart 2011 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5352803)

Het goede nieuws: we hebben een regering.
Het slechte nieuws: het is absoluut niet de regering waarvoor Vlaanderen gekozen heeft.

gertc 11 maart 2011 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO (Bericht 5352827)
we hebben een cordon rond VB, nu rond NVA, binnenkort rond CDV en OVLD en dan heeft de PS en SPA het helemaal voor het zeggen!

Dat is één mogelijk scenario. Een ander mogelijk scenario is dat CD&V, OVLD en/of SP.A. binnenkort onder de kiesdrempel verdwijnen.

djenne 11 maart 2011 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5352840)
Het goede nieuws: we hebben een regering.
Het slechte nieuws: het is absoluut niet de regering waarvoor Vlaanderen gekozen heeft.

Wie bij de NVA heeft verstand van ondernemen? NIEMAND!!

Wie kent er wat van economie?
Frank Vandenbroucke, Reynders, Turtelboom

Dus moeten er Liberalen bij?

ik denk het he...

Mag PS meer zeggen dan NVA? => Ja => Want!!! PS is tolerant tegen andere partijen!! Onder andere vlaamse partijen! PS, SPA, MR, GROEN, ECOLO, CDH
En alst nog niet gaat met de VLD en de CDNV erbij zeker...

Ik zou liever Waalse liberalen zien in de volgende regering!

Prioriteit 1 = HEROPLEVING WAALSE ECONOMIE!!!
DUS Reynders is belangrijk COMRADES!

djenne 11 maart 2011 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5352844)
Dat is één mogelijk scenario. Een ander mogelijk scenario is dat CD&V, OVLD en/of SP.A. binnenkort onder de kiesdrempel verdwijnen.

Het zal eerder CDNV worden...

En als er geen VLD'ers bijkomen van het kaliber van Turtelboom zal het met de VLD ook niet goed gaan...
Dus verhofstadt zullen ze beter serieus betalen voor terug te komen bij de VLD in België en niet meer in Europa...

Quickie zijn ideeën zijn dom...
Iedereen moet ondernemen zegt hij! Wat voor een zever!!!
Wat gebeurt er als iemand onderneemt die niet kan ondernemen?
Stel dat er dan 1.000 doen! Ze lenen 100.000 euro! Ze kunnen niet ondernemen, ze gaan failliet... En kunnen de lening niet betalen...
Wat gebeurt er met de economie??? Naar beneden!!!
KBC of Dexia failliet of op de grond van het failliet!

Je moet niemand wijsmaken om te ondernemen! Je moet iemand LEREN HOE hij moet ondernemen!!!

gertc 11 maart 2011 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djenne (Bericht 5352846)
Wie bij de NVA heeft verstand van ondernemen? NIEMAND!!

Ja, uiteraard. Niemand bij de N-VA heeft verstand van ondernemen. Daarom waarschijnlijk dat ondernemers (VOKA, UNIZO) zich massaal aansluiten bij de standpunten van N-VA?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djenne (Bericht 5352846)
Wie kent er wat van economie?
Frank Vandenbroucke, Reynders, Turtelboom

Prioriteit 1 = HEROPLEVING WAALSE ECONOMIE!!!
DUS Reynders is belangrijk COMRADES!

Reynders? Serieus? Wat voor spul heb jij gerookt?

Arouet 11 maart 2011 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djenne (Bericht 5352849)

Dus verhofstadt zullen ze beter serieus betalen voor terug te komen bij de VLD in België en niet meer in Europa...

Iemand die zoiets voorstelt kent duidelijk totaal niets van economie of heeft de jaren onder paars ergens buiten ons zonnestelsel doorgebracht. Verhofstadt was op het gebied van de begroting de grootste ramp na Eyskens en Martens. Als Dehaene zijn beleid was voortgezet hadden we volgens prognoses een overheidsschuld van iets meer dan 60% van het BBP gehad bij de aanvang van de crisis. (en dan nog was er ruimte voor extra beleid door de hoogconjunctuur)

Gwyndion 11 maart 2011 09:25

Wat voor een logia hanteren die mensen? Jaja, we zijn "lopende" zaken dus tijdelijk maar neenneen, je mag geen inspraak hebben in wat wij gaan opstellen voor de normale regering. Elk rationeel mens weet dat deze regering van "lopende" zaken zich al meer taken heeft toegeëigend dan normaal het geval is en dan gaan ze nu nog eens bewerend at de onderhandelende partijen die niet in lopende zaken zitten geen inspraak hebben? Volgens hun logica zou CD&V evenmin een stem mogen hebben gezien hun "schandalige attitud" en O-VLD evenmin "wat door hen zitten we in deze situatie!", dat is alvast hun logica.

Het lijkt me dus duidelijk dat dit niets minder is dan platte chantage om N-VA tot toegevingen te dwignen. Ze geven het zelfs toe:" Als N-VA enige inspraak in de begroting wilt, dan willen we meer toegevingen zien". Dit is echt een leuk cadeau voor Wouter Beke die ze "alle kansen" geven. Maar ja, het is de N-VA die van slechte wil is he?

koppijn 11 maart 2011 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5352863)
Ja, uiteraard. Niemand bij de N-VA heeft verstand van ondernemen. Daarom waarschijnlijk dat ondernemers (VOKA, UNIZO) zich massaal aansluiten bij de standpunten van N-VA?

De PS heeft tenminste verstand om een meerjarenbegroting op te stellen. Het antwoord van de PS op de noodzaak voor een staatssanering en schuldenafbouw was:'Oke maar de Walen mogen niet verarmen en Brussel heeft 500000 Euro extra nodig ?!!!' Die hebben tenminste een visie wat bezuinigen betreft! Hoe wilt men nu onderhandelen met zo'n mensen zelf God is niet bij machten deze staat te saneren.

koppijn 11 maart 2011 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5352889)
Wat voor een logia hanteren die mensen? Jaja, we zijn "lopende" zaken dus tijdelijk maar neenneen, je mag geen inspraak hebben in wat wij gaan opstellen voor de normale regering. Elk rationeel mens weet dat deze regering van "lopende" zaken zich al meer taken heeft toegeëigend dan normaal het geval is en dan gaan ze nu nog eens bewerend at de onderhandelende partijen die niet in lopende zaken zitten geen inspraak hebben? Volgens hun logica zou CD&V evenmin een stem mogen hebben gezien hun "schandalige attitud" en O-VLD evenmin "wat door hen zitten we in deze situatie!", dat is alvast hun logica.

Het lijkt me dus duidelijk dat dit niets minder is dan platte chantage om N-VA tot toegevingen te dwignen. Ze geven het zelfs toe:" Als N-VA enige inspraak in de begroting wilt, dan willen we meer toegevingen zien". Dit is echt een leuk cadeau voor Wouter Beke die ze "alle kansen" geven. Maar ja, het is de N-VA die van slechte wil is he?

Een meerjarenbegroting betreft een beleid die wordt uitgevoerd door de toekomstige federale regering. Al diegene die kans maken die regering te vertegenwoordigen moeten in die onderhandelingen betrokken worden. Men kan niet eisen van een partij een beleid uit te voeren waar ze niet achter staat.

ViveLaBelgique 11 maart 2011 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5352889)

Wat is er mis met die logica ?

Lopende zaken zijn tijdelijk. Enkel uit noodzaak omdat er geen nieuwe regering is.

Als je begroting wil opmaken in lopende kan dit enkel door mee in de regering te stappen. Zeker in het geval van de N-VA want ze willen eerst een grote staatsafbraak ( of grote staatshervorming). Ze kunnen dus pas hun begroting voorstellen als er duidelijkheid is over de hervorming en de uitwerking van de financieringswet. De inspraak van N-VA in de begroting van lopende zaken heeft geen zin tenzij ze hun hervormingen volledig opgeven. Nu ja dan moeten ze dat wel willen hé !

Omdat niemand een regering wil zonder de 27 zetels van de N-VA is lopende zaken verplicht van een begroting ( eerder een raming) op te maken in lopende zaken. Ik heb echt niet de indruk dat er nog 1 minister in lopende zaken zit met volle goesting.

Als ze natuurlijk een beetje lef zouden hebben stappen ze uit de lopende regering. Ik weet dat dit technisch onmogelijk is, maar ze kunnen wel gaan staken of het volledig in het honderd laten lopen. Dit zou echter politieke zelfmoord zijn volgens de experten.

Gwyndion 11 maart 2011 10:43

Wat er mis is? Omdat het LOPENDE ZAKEN zijn. Nu zou deze regering, die feitelijk geen meerderheid is door het gebrek van O-VLD (tenzij deze weer dubbelspel spelen) en trouwens evenmin een Vlaamse meeerderheid heeft eens gaan beslissen wat de echte regering mag uitgeven. En met alle respect maar ik vind het veelzeggend dat je zegtd at n_VA geen inbreng mag hebben tenzij ze buigen voor de FR. Ik weet dat dit de officiële BUB partijlijn is maar een beetje serieus zijn he?

ViveLaBelgique 11 maart 2011 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5353014)
Wat er mis is? Omdat het LOPENDE ZAKEN zijn. Nu zou deze regering, die feitelijk geen meerderheid is door het gebrek van O-VLD (tenzij deze weer dubbelspel spelen) en trouwens evenmin een Vlaamse meeerderheid heeft eens gaan beslissen wat de echte regering mag uitgeven. En met alle respect maar ik vind het veelzeggend dat je zegtd at n_VA geen inbreng mag hebben tenzij ze buigen voor de FR. Ik weet dat dit de officiële BUB partijlijn is maar een beetje serieus zijn he?

Daar is het toch iedereen mee eens ?

N-VA mag inbreng hebben in lopende zaken maar ze willen het zelf niet omdat ze eerst hun grote hervormingen doorvoeren en daarna pas hun sociaal-economisch programma uitwerken. Dit sociaal-economisch programma is nodig voor het opmaken van de begroting.

Officiëel gaan de lopende zaken regering de begroting zo goed mogelijk verkopen. Informeel weet iedereen dat het een raming er totaal anders gaat uitzien als er een regering met volheid van bevoegdheden komt, zeker als die zware hervormingen gaat doorvoeren. De gewest- en gemeenschaps- regeringen moeten trouwens meewerken aan deze begroting. Als ze hun zakgeld op een andere manier gaan krijgen ziet het plaatje er helemaal anders uit.

Zelfs als de N-VA zijn volledige zin krijgt dan gaan de hervormingen moeten worden doorgevoerd door de federale ( en gewest- en gemeenschaps-) regeringen. Dit doorvoeren kan enkele jaren duren. Waarom heeft N-VA dan nooit gewerkt aan een sociaal-economisch programma om een beleid en een begroting te kunnen bepalen ? Dit iets wat de federale regering sowieso moet doen, want zelfs bij een volledige akkoord voor de hervormingen duurt het jaren voor ze doorgevoerd zijn.

Ik heb hier reeds lang terug gevraagd naar het sociaal-economisch beleid van de N-VA. Niemand heeft me kunnen zeggen dat ze daar mee bezig waren.

Ik ben niet van BUB.

freelancer 11 maart 2011 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5352988)
Wat is er mis met die logica ?

Lopende zaken zijn tijdelijk. Enkel uit noodzaak omdat er geen nieuwe regering is.

Als je begroting wil opmaken in lopende kan dit enkel door mee in de regering te stappen. Zeker in het geval van de N-VA want ze willen eerst een grote staatsafbraak ( of grote staatshervorming). Ze kunnen dus pas hun begroting voorstellen als er duidelijkheid is over de hervorming en de uitwerking van de financieringswet. De inspraak van N-VA in de begroting van lopende zaken heeft geen zin tenzij ze hun hervormingen volledig opgeven. Nu ja dan moeten ze dat wel willen hé !

Omdat niemand een regering wil zonder de 27 zetels van de N-VA is lopende zaken verplicht van een begroting ( eerder een raming) op te maken in lopende zaken. Ik heb echt niet de indruk dat er nog 1 minister in lopende zaken zit met volle goesting.

Als ze natuurlijk een beetje lef zouden hebben stappen ze uit de lopende regering. Ik weet dat dit technisch onmogelijk is, maar ze kunnen wel gaan staken of het volledig in het honderd laten lopen. Dit zou echter politieke zelfmoord zijn volgens de experten.

Er is geen enkel probleem om de begroting door een 'echte' regering te laten goedkeuren... Gewoon de N-VA uitsluiten (wat toch de bedoeling van de koekendozen is)!!!... Dat ze het onmiddellijk doen!!! Of is het gebrek aan moed? :lol:

Gwylan 11 maart 2011 11:20

Dat er op dit forum en kennelijk in gans Vlaanderen nog steeds zoveel mensen zijn die niet doorhebben wat er nu al maandenlang (in feite reeds sinds 2007) in België politiek aan het gebeuren is, begin ik zo stilaan een absoluut toppunt van naïviteit te vinden.

Ik doe geen moeite meer om de aperte realiteit hier uiteen te zetten (wat baten kaars en bril…), doch dat uw Belgische Franstaligen nooit rekening hebben gehouden en nog steeds niet de minste rekening houden en wensen te houden met de wensen en belangen van de meerderheidsbevolkingsgroep in uw land moet nu toch wel al voor een ruim deel der Vlamingen duidelijk zijn, zou ik denken.

Dat uw “Vlaamse” partijen (j’accuse : CD&V, SpA, OpenVLD) bovendien constant medeplichtig zijn aan deze volstrekt ondemocratische gang van zaken, is evenzeer zonneklaar.

Voor een normaal denkend mens is en blijft het eenvoudigweg onbegrijpelijk dat daartegen geen enkele reactie komt vanuit Vlaanderen.

Ik geef evenwel openlijk toe dat ook ik naïef ben geweest : tot enkele jaren geleden geloofde ik in het beeld van een weliswaar ruim onvoldoende assertief maar toch fier en gestand Vlaanderen.

Een objectieve beoordeling van de Belgische realiteit heeft mij evenwel al snel gedwongen om de “fiere Vlaamse Leeuw” in mijn perceptie te vervangen door een mak schaap, en sinds zowat een half jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat zelfs dat beeld het gros der Vlamingen nog teveel eer doet.

En dan te bedenken dat ik tot enkele jaren geleden nog enige trots voelde om mezelf voor een heel klein beetje “Vlaamse” te mogen aanzien….

Kaal 11 maart 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5353071)
... uw Belgische Franstaligen nooit rekening hebben gehouden en nog steeds niet de minste rekening houden en wensen te houden met de wensen en belangen van de meerderheidsbevolkingsgroep in uw land ...

Dat uw “Vlaamse” partijen ... bovendien constant medeplichtig zijn aan deze volstrekt ondemocratische gang van zaken, is evenzeer zonneklaar.

Ik wil mij hierbij annsluiten maar ik zie het nog een beetje breder.

We hebben in belgië twee "toestanden" die elkaar doorkruisen. Enerzijds hebben wij de vertrouwde franstalige >< Vlaams tegenstelling. A

Gwyndion 11 maart 2011 11:27

Neen Vive, MR en PS zeggen hier duidelijk dat ze geen inspraak wensen van N_VA in de regering van lopende zaken. Het si nochtans de evidentie dat een begroting, wat zware gevolgen heeft voor de ganse regeerperiode, de inspraak heeft van alle partijen. Voorts kan je beter je avatar aanpassen als je geen lid van BUB bent. Je uitspraken passen nochtans perfect binnen hun kader. Of ben je lid van een van de afsplitsingen van BUB (op zich grappig voor een unitaire partij maar goed).

Amon_Re 11 maart 2011 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower (Bericht 5352793)
Linkje in de gazet.

Vaststellingen:

1) De huidige onderhandelingen vertragen/blokkeren door de vele "non's" en de demandeur-de-rien houding, zodat men aan de macht kan blijven in een lopende regerening levert weldegelijk wat op; men kan deze meerjarenbegroting nu een linkser cachet geven. Dat dat tegen de wil van de (dare I say; Vlaamse) kiezer is, en dus tegen de principes van de democratie, dat zal hun worst wezen.

2) Het feit dat deze begroting nu "moet" worden opgesteld door de lopende regering wordt weer handig gebruikt als drukkingsmiddel in de huidige onderhandelingen, waar men de partij aan de andere kant van de tafel wil aanzetten tot verdere toegevingen. Uit het artikel:

Jullie mening?

Mvg,

PP

NVA moet NU veel lawaai maken, dit neigt verdomme gewoon naar een staatsgreep te gaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be