Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Alimentatie meerderjarig studerend kind op kot? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152579)

debbie 12 maart 2011 15:57

Alimentatie meerderjarig studerend kind op kot?

Hoi,
Heeft iemand een idee hoe dat zit met alimentatie voor een meerderjarige student die op kot zit? Hoeveel alimentatie kan zo'n student krijgen? Iemand ervaring daarmee? :?

Txiki 12 maart 2011 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 5355734)
Hoi,
Heeft iemand een idee hoe dat zit met alimentatie voor een meerderjarige student die op kot zit? Hoeveel alimentatie kan zo'n student krijgen? Iemand ervaring daarmee? :?

Doe eens wat moeite om wat op te zoeken, he zeg ;-)

http://www.alimentatie-online.be/?cat=1&f=9&page=info

http://www.advocaatgent.be/target_da...&id=1251470012

debbie 12 maart 2011 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5355737)

Zeg, ik ben al sinds gisteren bezig met opzoeken. :???:
Ofwel het is een berekenformule waarvoor je eerst 50 euro moet betalen, ofwel vragen ze 1000 gegevens die ik niet ken........ Vroeg me gewoon af of iemand uit ervaring weet of het allemaal de moeite waard is. :-P

Txiki 12 maart 2011 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 5355751)
Zeg, ik ben al sinds gisteren bezig met opzoeken. :???:
Ofwel het is een berekenformule waarvoor je eerst 50 euro moet betalen, ofwel vragen ze 1000 gegevens die ik niet ken........ Vroeg me gewoon af of iemand uit ervaring weet of het allemaal de moeite waard is. :-P

De centrale vraag is of je een eigen inkomen hebt. Hetzij uit arbeid, hetzij uit een arbeidsvervangende steun.

Maar als ik je een tip mag geven: neem eens contact op met de 1700. Daar weten ze wel bij je het best terechtkan. Ik denk aan een wetswinkel of een justitiehuis, of zelfs de sociale dienst van de instelling waar je studeert.

debbie 12 maart 2011 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5355757)
De centrale vraag is of je een eigen inkomen hebt. Hetzij uit arbeid, hetzij uit een arbeidsvervangende steun.

Maar als ik je een tip mag geven: neem eens contact op met de 1700. Daar weten ze wel bij je het best terechtkan. Ik denk aan een wetswinkel of een justitiehuis, of zelfs de sociale dienst van de instelling waar je studeert.

Het gaat om mijn dochter. Ze zou een procedure starten om ervoor te zorgen dat haar vader haar erkend als zijn kind om vervolgens alimentatie te vorderen. We hebben al contact gehad met het justitiehuis en met een advocaat en weten nu hoe de procedure verloopt. We hebben wel geen idee hoeveel alimentatie men kan verwachten...... Dus hoopte ik eigenlijk dat iemand met ervaring me kan vertellen wat ze er zo ongeveer van mag verwachten. Het is ten slotte een hele weg die ze moet gaan. :-P

lombas 12 maart 2011 16:19

Nu pas?

debbie 12 maart 2011 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5355772)
Nu pas?

Ja, nu pas :-P

Txiki 12 maart 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 5355767)
Het gaat om mijn dochter. Ze zou een procedure starten om ervoor te zorgen dat haar vader haar erkend als zijn kind om vervolgens alimentatie te vorderen. We hebben al contact gehad met het justitiehuis en met een advocaat en weten nu hoe de procedure verloopt. We hebben wel geen idee hoeveel alimentatie men kan verwachten...... Dus hoopte ik eigenlijk dat iemand met ervaring me kan vertellen wat ze er zo ongeveer van mag verwachten. Het is ten slotte een hele weg die ze moet gaan. :-P

Dan zal 50 euro voor een berekening er toch ook wel afkunnen, he :?

Txiki 12 maart 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 5355823)
Ja, nu pas :-P

Waarom nu pas?

debbie 12 maart 2011 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5355841)
Dan zal 50 euro voor een berekening er toch ook wel afkunnen, he :?

Nee, ik heb geen geld teveel. En eigenlijk moet ik maar gewoon geduldig zijn en afwachten wat de uitspraak over een jaar zal zijn. Maar zou zo graag weten waar we staan, wat we kunnen verwachten...... :P

Xenophon 12 maart 2011 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 5355854)
Nee, ik heb geen geld teveel. En eigenlijk moet ik maar gewoon geduldig zijn en afwachten wat de uitspraak over een jaar zal zijn. Maar zou zo graag weten waar we staan, wat we kunnen verwachten...... :P

Tegen dat het beroepshof uitspraak doet is uw dochter lang van school en heeft ze misschien al zelf kinderen.

debbie 12 maart 2011 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5355843)
Waarom nu pas?

Goeie vraag, omdat ik geen type ben die voor haar rechten opkomt zeker? Maar nu kan het niet anders als mijn dochter wil verder studeren. En misschien omdat ik nu ook meer dan ooit besef hoe gemakkelijk hij zich er vanaf gemaakt heeft.

debbie 12 maart 2011 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5355857)
Tegen dat het beroepshof uitspraak doet is uw dochter lang van school en heeft ze misschien al zelf kinderen.

Nee, rond juni zou het vaderschap al moeten vaststaan via DNA-onderzoek. Dan nog een half jaar ongeveer tegen dat ze alimentatie ontvangt.

the_dude 12 maart 2011 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 5355864)
Nee, rond juni zou het vaderschap al moeten vaststaan via DNA-onderzoek. Dan nog een half jaar ongeveer tegen dat ze alimentatie ontvangt.

zal afhangen van het inkomen van mijnheer, als uw inkomen als haar inkomen.

debbie 12 maart 2011 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5355867)
zal afhangen van het inkomen van mijnheer, als uw inkomen als haar inkomen.

Ja, zo zal dat wel zijn. Zij heeft geen inkomen, ik slechts een werkloosheidsuitkering...... HAd gewoon graag geweten wat het minimum is dat we kunnen verwachten :-P

filosoof 12 maart 2011 17:14

Citaat:

Hoi,

Zoveel als zijn ouders willen, maar ik herinner me duidelijk dat 't niet fiscaal aftrekbaar was toen mijn zoon op kot woonde en studeerde.

debbie 12 maart 2011 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5355874)
Zoveel als zijn ouders willen, maar ik herinner me duidelijk dat 't niet fiscaal aftrekbaar was toen mijn zoon op kot woonde en studeerde.

Hoezo? Bepalen de ouders dan de hoogte van de alimentatie? Bestaat daar geen berekening voor?
En is dat niet aftrekbaar? Vreemd.

From_Vlaanderen 12 maart 2011 17:21

Citaat:

Hoi,

Gewoon, de volledige drets.

debbie 12 maart 2011 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 5355890)
Gewoon, de volledige drets.

Huh? :?:

Vlaamse Leeuwin 12 maart 2011 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5355874)

Eigenlijk is het de ene ouder die alimentatie ontvangt voor het kind/kinderen.
Meestal is dat de moeder (indien er geen co-ouderschap is)
bv: Als de vader alimentatie betaald ,dan kan die dat wel aftrekken van zijn belastingen, maar de moeder kan niet beslast worden op de alimentatie.

@ topicstartster: neem u een goeie advocaat, want ik weet niet hoe oud uw dochter is, maar ik weet wel dat in sommige gevallen alimentatie met terugwerkende kracht werkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be