![]() |
Leterme III komt steeds dichterbij
Een regering zonder NVA bestaande uit de klassieke politieke families komt steeds dichterbij. Beke wordt vooruitgestuurd als wegbereider om Yves Leterme in april/mei formateur te maken. Ik dacht dat CD&V het deze keer begrepen had en dat we naar vervroegde verkiezingen gaan, maar weeral eens gaan ze voor de postjes en de korte termijn politiek. Het zou waar zijn dat CD&V bij vervroegde verkiezingen zwaar zou inleveren en een historisch dieptepunt zou bereiken, maar ze hadden dan wel een zekere betrouwbaarheid teruggewonnen, iets waarop ze in een verdere toekomst zouden kunnen opbouwen. Toen Kris Peeters, want die is de nieuwe sterke man binnen CD&V, de nota Vandelanotte afschoot, dacht ik eventjes dat ze de boodschap van de kiezer eindelijk begrepen hadden. Maar nu lijkt het afschieten van die nota enkel maar gebeurd te zijn met de bedoeling om de boel te saboteren en op termijn zelf de nieuwe regering te kunnen leiden. Leterme als nieuwe premier zou ook de rust binnen de partijtop terugbrengen, de topfuncties zijn mooi verdeeld tussen Peeters (middenstand) en Leterme (ACW), want ja zo lijkt die partij nog steeds te denken.
Ik hoop voor hen dat ik mis ben, maar ik vrees ervoor. Als ze de Vlaamse kiezer verraden, dan zullen ze de volgende verkiezingen een oplawaai krijgen waar ze niet goed van zijn (75% van hun burgemeesters weg, lokale afdelingen die integraal overlopen naar NVA, bij de volgende federale parlementsverkiezingen zullen ze waarschijnelijk nog 10% halen) .... Het gedrag van een aantal CD&V'ers begint mij de laatste tijd ferm tegen te steken en als Leterme zich vastklampt aan de macht heeft hij voorgoed afgedaan bij mij. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed als hij nu weer premier wil worden is hij geen haar beter dan Verhofstadt ! |
Ge vergist u Max, de CD&V gaat nog niet teveel stemmen verlieren om de simpele reden dat 95% van de stemmen die ze nu krijgen van Belgicisten komen.
Het is net als ze zich Vlaams voordoen dat ze nu stemmen gaan verliezen, want zeg nu zelf, als je Vlaming bent en Vlaams wil stemmen, dan stem je toch in geen geval op de CVP? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ah, Laat dien mens doen. Ik vind hem als ontslagnemend premier veel sympathieker als gewone premier. En intussen kabbelt België steeds verder naar de grote waterval. |
Citaat:
Maar niet als premier van een noodregering of een ander gedrocht, enkel lopende zaken ! |
Dehaene: "Blijven onderhandelen, maar we moeten vooruit"
HBVL: 10:43 Voormalig premier Jean-Luc Dehaene is geen voorstander van nieuwe verkiezingen. Hij wil dat de partijen verder blijven onderhandelen. "Als het nog vijfhonderd dagen moet duren, dan moet het maar", klinkt het. Nieuwe verkiezingen zouden de Lees hier verder http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...n-vooruit.aspx |
Citaat:
Laat ze maar doen. De Vlamingen kijken na 180 jaar op geen 100 dagen meer ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of toch niet ? Als er dan een parlementaire meerderheid is , uit angst voor de kiezer, die verklaart dat de komende verkiezingen ongrondwettelijk zullen zijn, dan blijft Leterme nog een tijd ontslagnemend zitten. Hij kan zichzelf en elke andere minister ontslagnemend laten vervangen zoals petit-Michel reeds deed. Niets weerhoudt deze ontslagnemende regering in lopende zaken om onbeperkt aan te blijven voor zo ver er geen meerderheid een regering vormt en zij een parlementaire meerderheid vindt om 'dringende' zaken te stemmen. Halloo, is er een democraat in de zaal ? |
Citaat:
Ook de wolf in een schapenvacht is een wolf. |
Citaat:
|
de cvp is murw..gegakt
zalig grtjs@kortebeek |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be