Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Leterme III komt steeds dichterbij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152592)

Max van Dietschland 12 maart 2011 19:02

Leterme III komt steeds dichterbij

Een regering zonder NVA bestaande uit de klassieke politieke families komt steeds dichterbij. Beke wordt vooruitgestuurd als wegbereider om Yves Leterme in april/mei formateur te maken. Ik dacht dat CD&V het deze keer begrepen had en dat we naar vervroegde verkiezingen gaan, maar weeral eens gaan ze voor de postjes en de korte termijn politiek. Het zou waar zijn dat CD&V bij vervroegde verkiezingen zwaar zou inleveren en een historisch dieptepunt zou bereiken, maar ze hadden dan wel een zekere betrouwbaarheid teruggewonnen, iets waarop ze in een verdere toekomst zouden kunnen opbouwen. Toen Kris Peeters, want die is de nieuwe sterke man binnen CD&V, de nota Vandelanotte afschoot, dacht ik eventjes dat ze de boodschap van de kiezer eindelijk begrepen hadden. Maar nu lijkt het afschieten van die nota enkel maar gebeurd te zijn met de bedoeling om de boel te saboteren en op termijn zelf de nieuwe regering te kunnen leiden. Leterme als nieuwe premier zou ook de rust binnen de partijtop terugbrengen, de topfuncties zijn mooi verdeeld tussen Peeters (middenstand) en Leterme (ACW), want ja zo lijkt die partij nog steeds te denken.

Ik hoop voor hen dat ik mis ben, maar ik vrees ervoor. Als ze de Vlaamse kiezer verraden, dan zullen ze de volgende verkiezingen een oplawaai krijgen waar ze niet goed van zijn (75% van hun burgemeesters weg, lokale afdelingen die integraal overlopen naar NVA, bij de volgende federale parlementsverkiezingen zullen ze waarschijnelijk nog 10% halen) ....

Het gedrag van een aantal CD&V'ers begint mij de laatste tijd ferm tegen te steken en als Leterme zich vastklampt aan de macht heeft hij voorgoed afgedaan bij mij.

SDG 12 maart 2011 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5356051)
als Leterme zich vastklampt aan de macht heeft hij voorgoed afgedaan bij mij.

Nu pas? 8O

Max van Dietschland 12 maart 2011 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5356054)
Nu pas? 8O

Als mens had ik nog enige sympathie voor hem, ook al heb ik niet voor hem gestemd de laatste verkiezingen. Hij heeft het thema van de staatshervorming op de agenda gezet, heeft het in 2007 toch ook geprobeerd, heeft goed samengewerkt met NVA in het kartel, was een goede minister president,....

Maar goed als hij nu weer premier wil worden is hij geen haar beter dan Verhofstadt !

Xenophon 12 maart 2011 19:09

Ge vergist u Max, de CD&V gaat nog niet teveel stemmen verlieren om de simpele reden dat 95% van de stemmen die ze nu krijgen van Belgicisten komen.

Het is net als ze zich Vlaams voordoen dat ze nu stemmen gaan verliezen, want zeg nu zelf, als je Vlaming bent en Vlaams wil stemmen, dan stem je toch in geen geval op de CVP?

Xenophon 12 maart 2011 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5356070)
Als mens had ik nog enige sympathie voor hem, ook al heb ik niet voor hem gestemd de laatste verkiezingen. Hij heeft het thema van de staatshervorming op de agenda gezet, heeft het in 2007 toch ook geprobeerd, heeft goed samengewerkt met NVA in het kartel, was een goede minister president,....

Maar goed als hij nu weer premier wil worden is hij geen haar beter dan Verhofstadt !

Om Vlaanderen aan de belgische leiband te houden bedoel je? Dat klopt heel zeker.

Max van Dietschland 12 maart 2011 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5356077)
Ge vergist u Max, de CD&V gaat nog niet teveel stemmen verlieren om de simpele reden dat 95% van de stemmen die ze nu krijgen van Belgicisten komen.

Het is net als ze zich Vlaams voordoen dat ze nu stemmen gaan verliezen, want zeg nu zelf, als je Vlaming bent en Vlaams wil stemmen, dan stem je toch in geen geval op de CVP?

We zullen zien hé, CD&V leeft heel sterk van lokale figuren en heeft een heel sterke lokale basis waar wel heel wat mensen zitten die het goed voorhebben met Vlaanderen. Als die beginnen over te lopen naar NVA, dan krijgen we een heel ander verhaal. De lokale verkiezingen van 2012 worden een grote afstraffing, dat garandeer ik u. In 2014 halen ze nog 10, ten hoogste 12%.

Cyrano 12 maart 2011 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5356099)
We zullen zien hé, CD&V leeft heel sterk van lokale figuren en heeft een heel sterke lokale basis waar wel heel wat mensen zitten die het goed voorhebben met Vlaanderen. Als die beginnen over te lopen naar NVA, dan krijgen we een heel ander verhaal. De lokale verkiezingen van 2012 worden een grote afstraffing, dat garandeer ik u. In 2014 halen ze nog 10, ten hoogste 12%.

De tjeven zullen tjeven. Dit is de aard der dingen.

fonne 12 maart 2011 19:30

Citaat:

Laat maar zeggen dat een zeer hoog percentage van de militante CD&Vers dat doet uit zuiver opportunisme, voor het postje dus. Als na de volgende gemeenteraadsverkiezingen de CD&V postjes foetsie blijken, zullen ook de opportunisten snel foetsie blijken, en dan zit CD&V zonder militanten. Het begin van het einde voor een partij.

Cyrano 12 maart 2011 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5356144)
Laat maar zeggen dat een zeer hoog percentage van de militante CD&Vers dat doet uit zuiver opportunisme, voor het postje dus. Als na de volgende gemeenteraadsverkiezingen de CD&V postjes foetsie blijken, zullen ook de opportunisten snel foetsie blijken, en dan zit CD&V zonder militanten. Het begin van het einde voor een partij.

Deze postjeszoekers zullen oversteken. Een postjeszoeker kleeft aan zijn postje niet aan zijn partij.

bgf324 12 maart 2011 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5356070)

Ah,
Laat dien mens doen. Ik vind hem als ontslagnemend premier veel sympathieker als gewone premier.
En intussen kabbelt België steeds verder naar de grote waterval.

Max van Dietschland 12 maart 2011 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5356169)
Ah,
Laat dien mens doen. Ik vind hem als ontslagnemend premier veel sympathieker als gewone premier.
En intussen kabbelt België steeds verder naar de grote waterval.

Als ontslagnemend premier idd !!!!

Maar niet als premier van een noodregering of een ander gedrocht, enkel lopende zaken !

guido 007 12 maart 2011 19:44

Dehaene: "Blijven onderhandelen, maar we moeten vooruit"
HBVL: 10:43

Voormalig premier Jean-Luc Dehaene is geen voorstander van nieuwe verkiezingen. Hij wil dat de partijen verder blijven onderhandelen. "Als het nog vijfhonderd dagen moet duren, dan moet het maar", klinkt het. Nieuwe verkiezingen zouden de

Lees hier verder

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...n-vooruit.aspx

bgf324 12 maart 2011 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5356182)

Voormalig premier Jean-Luc Dehaene is geen voorstander van nieuwe verkiezingen. Hij wil dat de partijen verder blijven onderhandelen. "Als het nog vijfhonderd dagen moet duren, dan moet het maar", klinkt het. Nieuwe verkiezingen zouden de

Lees hier verder

Awelja, dan moet het maar.
Laat ze maar doen. De Vlamingen kijken na 180 jaar op geen 100 dagen meer ;-)

BWarrior 12 maart 2011 19:49

Citaat:

Waarom zou een belgicist stemmen op een partij die zoveel Belgische bevoegdheden wil splitsen en in het verleden gesplitst heeft?

freelancer 12 maart 2011 19:54

Citaat:

Lees hier verder

Dat zegt hij natuurlijk enkel in het belang van de CD&V... Als ze nu naar vekiezingen zouden gaan, dan wordt dit partij zoals het huidige Japan...

Cyrano 12 maart 2011 19:55

Citaat:

Lees hier verder

Waarom niet onderhandelen tot 2014 ? Dan moeten ze met billen bloot.
Of toch niet ? Als er dan een parlementaire meerderheid is , uit angst voor de kiezer, die verklaart dat de komende verkiezingen ongrondwettelijk zullen zijn, dan blijft Leterme nog een tijd ontslagnemend zitten. Hij kan zichzelf en elke andere minister ontslagnemend laten vervangen zoals petit-Michel reeds deed.

Niets weerhoudt deze ontslagnemende regering in lopende zaken om onbeperkt aan te blijven voor zo ver er geen meerderheid een regering vormt en zij een parlementaire meerderheid vindt om 'dringende' zaken te stemmen.

Halloo, is er een democraat in de zaal ?

Xenophon 12 maart 2011 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5356197)
Waarom zou een belgicist stemmen op een partij die zoveel Belgische bevoegdheden wil splitsen en in het verleden gesplitst heeft?

Omdat de CD&V bestaat uit machtsgroepen die de Belgische macht consolideren. En dat men zich nu Vlaams voordoet verandert daar niets aan.

Ook de wolf in een schapenvacht is een wolf.

fonne 12 maart 2011 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5356196)
Awelja, dan moet het maar.
Laat ze maar doen. De Vlamingen kijken na 180 jaar op geen 100 dagen meer ;-)

Dehaene had indertijd 100 dagen nodig om het lelijkste stuk loodgieterswerk uit de geschiedenis te creëren. We weten wat het gevolg was. Vandelanotte wou hem dat nadoen, en legde na 100 dagen een nota op tafel die nog een veel verschrikkelijker gedrocht was. Gelukkig heeft hij het niet gehaald.

born2bewild 12 maart 2011 20:00

de cvp is murw..gegakt
zalig
grtjs@kortebeek

Another Jack 12 maart 2011 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5356233)
de cvp is murw..gegakt
zalig
grtjs@kortebeek

Nu al aan de Breezer, Born?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be