Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Nieuwe peiling op 18 maart (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152859)

Bematix 18 maart 2011 12:57

Nieuwe peiling op 18 maart

Vanavond omstreeks 18 uur zullen door De Standaard en de VRT de resultaten bekend gemaakt worden van de meest recente peilingen.

Klik op volgende link voor het artikel: http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110317_129

Mijns inziens zullen de resultaten van deze peiling rechtstreekse gevolgen hebben op de lopende regeringsonderhandelingen, vermits de politieke partijen nu zullen weten hoe "sterk" ze staan mochten er nieuwe verkiezingen komen (waarmee ik absoluut niet wil bedoelen dat nieuwe verkiezingen ook maar iets zullen veranderen aan de politieke impasse).

Freddie 18 maart 2011 13:22

Ik weet van geen peiling. Kan ik nog ergens stemmen voor 18h? Of is dat alleen voor de aparatsjiks?

Sammael 18 maart 2011 13:29

Zijn ze daar weer met hun peilingen. 't Is hier al elk jaar verkiezingen, moeten ze dan nog eens op kosten van de belastingbetaler peilingen gaan doen ook.

Is er dan geen verslaggeving te doen van interessant nieuws misschien? Is het, nu het nabije oosten in brand staat en een ramp van wereldformaat plaatsvindt in Japan, echt nodig om zelf nieuws te gaan creëren door een peilingske te doen dat enkel nuttig is voor die bende zeveraars die na god weet hoeveel dagen nog altijd geen regering gevormd heeft, zodat ze weten in welke mate ze hunne kazak moeten draaien om bij de volgende verkiezingen niet teveel klop te krijgen.

robert t 18 maart 2011 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 5367995)
Ik weet van geen peiling. Kan ik nog ergens stemmen voor 18h? Of is dat alleen voor de aparatsjiks?

De peiling wordt telefonisch afgenomen een paar weken voor de uitslag bekend wordt. Je word dus geselecteerd. Om echt te stemmen zal je nog even moeten wachten.

Gwyndion 18 maart 2011 15:08

Volgens een docent politieke vraagstukken groeit Groen blijkbaar tot 8,8%, CD&V 18%, N-VA krimpt wat tav verkieingen, VB rond 10%,... ik ben benieuwd of hij de juiste cijfers heeft gekregen. Zou me op zich redelijk verbazen maar goed.

Xenophon 18 maart 2011 15:10

Citaat:

Dat is alleen voor een uitgeselecteerd en uitverkoren publiek.

De toekomst van het land staat op het spel, wat de mensen denken in het algemeen hoort men liever niet.

plakker 18 maart 2011 15:11

Dit is weer een zoveelste peiling waar ik niet kan/mag aan deelnemen...
Iemand een link om deel te nemen?

backfire 18 maart 2011 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5368276)
Volgens een docent politieke vraagstukken groeit Groen blijkbaar tot 8,8%, CD&V 18%, N-VA krimpt wat tav verkieingen, VB rond 10%,... ik ben benieuwd of hij de juiste cijfers heeft gekregen. Zou me op zich redelijk verbazen maar goed.

Da's dan een docent die zijn eigen politieke vraagstukken niet kan oplossen.

Gwyndion 18 maart 2011 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5368288)
Da's dan een docent die zijn eigen politieke vraagstukken niet kan oplossen.

Hij heeft een duidelijke Groen! stempel dus het kan deels een wensdroom zijn. Dat gezegd zijnde zie ik niet in wat hij erbij zou winnen om ons foute resultaten voor te schotelen wanneer de echte resultaten 3 uur later bekend gemaakt worden.

solidarnosc 18 maart 2011 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bematix (Bericht 5367937)
Vanavond omstreeks 18 uur zullen door De Standaard en de VRT de resultaten bekend gemaakt worden van de meest recente peilingen.

Klik op volgende link voor het artikel: http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110317_129

Mijns inziens zullen de resultaten van deze peiling rechtstreekse gevolgen hebben op de lopende regeringsonderhandelingen, vermits de politieke partijen nu zullen weten hoe "sterk" ze staan mochten er nieuwe verkiezingen komen (waarmee ik absoluut niet wil bedoelen dat nieuwe verkiezingen ook maar iets zullen veranderen aan de politieke impasse).

Volgens een tweet van Carl De Vos zullen de Franstaligen er geen schrik van krijgen. Ik vermoed dan ook dat ze relatief constant zullen zijn gebleven. Op de tweet van Ecolo heeft Javaux de groenen al gefeliciteerd met hun "uitstekende" resultaten. Mijn inschatting is dus ongeveer een status quo met SP.a en Groen! die wat stijgen en CD&V en Open VLD die op een dieptepunt komen ten voordele van N-VA.

backfire 18 maart 2011 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5368299)
Hij heeft een duidelijke Groen! stempel dus het kan deels een wensdroom zijn. Dat gezegd zijnde zie ik niet in wat hij erbij zou winnen om ons foute resultaten voor te schotelen wanneer de echte resultaten 3 uur later bekend gemaakt worden.

Ik ook niet. De N-VA gaat alleszins niet achteruit tov de verkiezingen van juni 2010.

solidarnosc 18 maart 2011 15:20

Citaat:

Djeetje. Denk je echt dat ze heel Vlaanderen afbellen of zo?

backfire 18 maart 2011 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5368306)
Volgens een tweet van Carl De Vos zullen de Franstaligen er geen schrik van krijgen. Ik vermoed dan ook dat ze relatief constant zullen zijn gebleven. Op de tweet van Ecolo heeft Javaux de groenen al gefeliciteerd met hun "uitstekende" resultaten. Mijn inschatting is dus ongeveer een status quo met SP.a en Groen! die wat stijgen en CD&V en Open VLD die op een dieptepunt komen ten voordele van N-VA.

Tja. Wat is een status quo? In mijn opzicht is dat 0 % verschil. Alleszins, ik denk dat de Open Vld al voorbij haar dieptepunt is en terug uit het dal gaat kruipen. Het zouden wel eens de Vlaamse sossen zijn die in het stof gaan bijten.

Sammael 18 maart 2011 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5368306)
Op de tweet van Ecolo heeft Javaux de groenen al gefeliciteerd met hun "uitstekende" resultaten.

Ma enfin, waar zijn die kwieten nu mee bezig. Iemand feliciteren omdat hij het in een peiling goed deed.

Misschien kunnen we direct de verkiezingen afschaffen en de journalisten met hun peilingen in de hand het Parlement laten samenstellen.

Het land besturen, ho maar, nee, dat niet. Kijken naar peilingen om te zien welke onzin ze op welke manier moeten verkopen om niet teveel rammel bij de volgende verkiezingen te krijgen.

Fatsoenlijk verslag geven en nieuws brengen, ho maar. Nee liever een peiling organiseren en daar dan weer weken over leuteren. En dan nog wat leuteren over hunnen derde zender. Iets zegt me dat Vitaya kijken en de Flair lezen even verrijkend voor het intellect is als de Standaard lezen en naar Ter Zake kijken.

Dank de Heer voor internet en het beschikbaar zijn van buitenlandse televisiezenders.

solidarnosc 18 maart 2011 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5368321)
Tja. Wat is een status quo? In mijn opzicht is dat 0 % verschil. Alleszins, ik denk dat de Open Vld al voorbij haar dieptepunt is en terug uit het dal gaat kruipen. Het zouden wel eens de Vlaamse sossen zijn die in het stof gaan bijten.

Tja de foutenmarge in peilingen is zeer groot (wat men er uiteraard niet bijvertelt.)

BWarrior 18 maart 2011 15:55

Als de peiling N-VA 33% of meer geeft (wat ik betwijfel), zal ze (min of meer) "betrouwbaar" genoemd worden, zoniet gaan ze weer klagen over het feit dat ze zelf nooit opgebeld worden.

Pelgrim 18 maart 2011 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sammael (Bericht 5368003)
Zijn ze daar weer met hun peilingen. 't Is hier al elk jaar verkiezingen, moeten ze dan nog eens op kosten van de belastingbetaler peilingen gaan doen ook.

Erg he, dat ze al die verkiezingen en heel dat democratie-gedoe toch gewoon afschaffen... :roll:

Txiki 18 maart 2011 16:01

Wat kunnen mij die peilingen schelen, zeg. Sinds wanneer zijn dat maatstaven om politieke beslissingen te nemen? Bende onnozelaars daar in de Wetstraat.

Gwyndion 18 maart 2011 16:02

Ik zou een peiling zelden als betrouwbaar beschouwen gezien de hoge foutenmarge. De foutenmarge is bijna even hoog als de kiesdrempel voor een partij. Ik ga niet beweren dat ze compleet nutteloos zijn maar afhankelijk van de vraagstelling en de gebruikte methode kunnen de resultaten al afwijken. 33% lijkt me weinig realistisch voor eenderd welke partij tenzij ze zeer ingeburgerd is en aan cliëntelisme kan doen zoals de PS.

Sammael 18 maart 2011 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5368432)
Erg he, dat ze al die verkiezingen en heel dat democratie-gedoe toch gewoon afschaffen... :roll:

Waar heb ik dat gezegd?

Hier zie, een samenvatting van hetgeen ik met mijn klaagzangen probeer te zeggen:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5368442)
Wat kunnen mij die peilingen schelen, zeg. Sinds wanneer zijn dat maatstaven om politieke beslissingen te nemen? Bende onnozelaars daar in de Wetstraat.

+ bende onnozelaars van journalisten dat ze denken dat ze in deze interessante tijden non-nieuws moeten creëren. Verkiezingen, daar kunt ge verslag over brengen, maar zelf een peilingske organiseren en dat dan weer weken gaan opkloppen als een hot item. Bah. Verkleutering van de samenleving noem ik dat. De Standaard en VRT als opperidioten op kop.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be