Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Contra reformatie nu ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152959)

Max van Dietschland 20 maart 2011 18:56

Contra reformatie nu !

Gisteren op de VRT een serie gezien over het ontstaan van de Anglicaanse Kerk en over de onnozele reden waarom die kerk is ontstaan. Ook het ketterse van de Luther-adepten werd duidelijk aangetoond. Het wordt hoog tijd dat deze afvallige Christenen terugkeren naar de Heilige Moederkerk, indien niet dan moeten ze gedwongen worden. De heilige inquisitie bood in de 16e eeuw een geschikte manier aan om deze ketters aan te pakken. Helaas heeft men deze nog te zachtaardig aangepakt.

Had men de reformatie op een krachtdadige manier aangepakt, dan waren de Nederlanden en zeker Vlaanderen en Nederland dan één land en was er sprake van een Diets Rijk !

Dionysus 20 maart 2011 19:06

Jij en welk leger gaan die mensen dwingen?

Soms denk ik echt dat jij een construct bent, het erge is dat ik geen verschil kan zien met echte gelovigen.

Max van Dietschland 20 maart 2011 19:19

Een construct, wat voor een beest is me dat. :lol:

Esperanza 20 maart 2011 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 5371544)
Jij en welk leger gaan die mensen dwingen?

Soms denk ik echt dat jij een construct bent, het erge is dat ik geen verschil kan zien met echte gelovigen.

Ik heb lang getwijfeld doch ben nu vrijwel zeker.

Scarabaeida 20 maart 2011 19:26

Vroeger kwam dat waarschijnlijk voor in dorpjes, dat een bepaalde kerkgetrouwe parochiaan pas eeuwen na het begin van de Reformatie over het bestaan ervan te weten kwam en waarop hij uiterst geschokt reageerde en reeds eeuwen eerder bedachte 'oplossingen' ervoor bedacht.

Travis66 21 maart 2011 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5371523)
Gisteren op de VRT een serie gezien over het ontstaan van de Anglicaanse Kerk en over de onnozele reden waarom die kerk is ontstaan. Ook het ketterse van de Luther-adepten werd duidelijk aangetoond. Het wordt hoog tijd dat deze afvallige Christenen terugkeren naar de Heilige Moederkerk, indien niet dan moeten ze gedwongen worden. De heilige inquisitie bood in de 16e eeuw een geschikte manier aan om deze ketters aan te pakken. Helaas heeft men deze nog te zachtaardig aangepakt.

Had men de reformatie op een krachtdadige manier aangepakt, dan waren de Nederlanden en zeker Vlaanderen en Nederland dan één land en was er sprake van een Diets Rijk !

Lange geleden dat ik nog zo hard moest lachen.

liberalist_NL 21 maart 2011 16:02

Citaat:

God is Barmhartig, voorwaar.

Dionysus 21 maart 2011 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 5373134)
God is Barmhartig, voorwaar.

Maar de wraak van heere's Dietschland is zwaar.

:lol:

Argusx43 2 april 2011 21:27

Citaat:

U denkt nog middeleeuws man.

Jan van den Berghe 2 april 2011 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 5393266)
U denkt nog middeleeuws man.

Nochtans leerden de middeleeuwse theologen al dat geloof zich niet laat dwingen.

dale 4 april 2011 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5393334)
Nochtans leerden de middeleeuwse theologen al dat geloof zich niet laat dwingen.

Geloof laat zich niet dwingen, het is dus natuurlijk dat groepen mensen zich afzonderen van een geloof om er een variant van te belijden...

quercus 4 april 2011 19:44

Citaat:

Bent u soms een priester uit de clan van Monseigneur Lefèbvre of zo? Uw "Heilige Moederkerk" is de voornaamste verantwoordelijke voor de scheuring van de Nederlanden, zowel in 1585 als in 1830. Daartoe heeft ze in de 16e eeuw gebruik gemaakt van een militaire arm: het leger van Hunne Katholieke Majesteiten, de monarchen van Spanje. In de 19e eeuw heeft ze de facto een duivelspact gesloten met de (grotendeels vrijzinnige) liberale Francofonie uit Brussel en Luik. Daardoor werd haar constitutioneel een abnormaal sterke positie toegekend in de separatistische Belgische staat en een ongewoon sterke greep op het onderwijs (het katholiek onderwijs is hier zelfs sterker dan in Italië).

Neen, over de Katholieke Kerk moet je mij niet veel komen vertellen, zowel vanuit mijn persoonlijke geloofsovertuiging als vanuit mijn sterk bewuste Vlaamse en Algemeen Nederlandse gezindheid.

Donar 4 april 2011 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5395847)
Bent u soms een priester uit de clan van Monseigneur Lefèbvre of zo? Uw "Heilige Moederkerk" is de voornaamste verantwoordelijke voor de scheuring van de Nederlanden, zowel in 1585 als in 1830. Daartoe heeft ze in de 16e eeuw gebruik gemaakt van een militaire arm: het leger van Hunne Katholieke Majesteiten, de monarchen van Spanje. In de 19e eeuw heeft ze de facto een duivelspact gesloten met de (grotendeels vrijzinnige) liberale Francofonie uit Brussel en Luik. Daardoor werd haar constitutioneel een abnormaal sterke positie toegekend in de separatistische Belgische staat en een ongewoon sterke greep op het onderwijs (het katholiek onderwijs is hier zelfs sterker dan in Italië).

Neen, over de Katholieke Kerk moet je mij niet veel komen vertellen, zowel vanuit mijn persoonlijke geloofsovertuiging als vanuit mijn sterk bewuste Vlaamse en Algemeen Nederlandse gezindheid.

2

Albrecht 4 april 2011 20:47

Citaat:

Bent u soms een priester uit de clan van Monseigneur Lefèbvre of zo?

Doer het ertoe bij welke traditionalistische vereniging Max hoort?

Citaat:

Uw "Heilige Moederkerk" is de voornaamste verantwoordelijke voor de scheuring van de Nederlanden, zowel in 1585 als in 1830. Daartoe heeft ze in de 16e eeuw gebruik gemaakt van een militaire arm: het leger van Hunne Katholieke Majesteiten, de monarchen van Spanje.
Zever, dat was puur politiek waarin geloof slechts een middel was. Willem van Oranje was ook nog lange tijd katholiek.

Citaat:

In de 19e eeuw heeft ze de facto een duivelspact gesloten met de (grotendeels vrijzinnige) liberale Francofonie uit Brussel en Luik.
Duivelspact. Niet dat ik het zo heb met het huidige België, maar ondanks de hervormingen onder Lodewijk Napoleon was Nederland niet klaar om een overwegend Katholiek Vlaanderen te beheren.

Citaat:

Daardoor werd haar constitutioneel een abnormaal sterke positie toegekend in de separatistische Belgische staat en een ongewoon sterke greep op het onderwijs (het katholiek onderwijs is hier zelfs sterker dan in Italië).
Misschien is het een troost dat het katholiek onderwijs tegenwoordig allesbehalve katholiek is?

Citaat:

Zionisme Jodenliefhebberij Noachisme? Dat staat nog véél verder af van onze Vlaamse cultuur dan het Katholicisme.

Jan van den Berghe 4 april 2011 22:03

Citaat:

Bent u soms een priester uit de clan van Monseigneur Lefèbvre of zo?

Priesters die deel uitmaken van de beweging die mgr. Lefebvre heeft gesticht, stellen zaken niet zoals hierboven staan te lezen.

Steve Edwards 5 april 2011 11:28

Citaat:

Het wordt hoog tijd dat deze afvallige Christenen terugkeren naar de Heilige Moederkerk, indien niet dan moeten ze gedwongen worden.

Is religie een kwestie van marktaandeel?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be