Albrecht |
4 april 2011 20:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
(Bericht 5395847)
Bent u soms een priester uit de clan van Monseigneur Lefèbvre of zo?
|
Doer het ertoe bij welke traditionalistische vereniging Max hoort?
Citaat:
Uw "Heilige Moederkerk" is de voornaamste verantwoordelijke voor de scheuring van de Nederlanden, zowel in 1585 als in 1830. Daartoe heeft ze in de 16e eeuw gebruik gemaakt van een militaire arm: het leger van Hunne Katholieke Majesteiten, de monarchen van Spanje.
|
Zever, dat was puur politiek waarin geloof slechts een middel was. Willem van Oranje was ook nog lange tijd katholiek.
Citaat:
In de 19e eeuw heeft ze de facto een duivelspact gesloten met de (grotendeels vrijzinnige) liberale Francofonie uit Brussel en Luik.
|
Duivelspact. Niet dat ik het zo heb met het huidige België, maar ondanks de hervormingen onder Lodewijk Napoleon was Nederland niet klaar om een overwegend Katholiek Vlaanderen te beheren.
Citaat:
Daardoor werd haar constitutioneel een abnormaal sterke positie toegekend in de separatistische Belgische staat en een ongewoon sterke greep op het onderwijs (het katholiek onderwijs is hier zelfs sterker dan in Italië).
|
Misschien is het een troost dat het katholiek onderwijs tegenwoordig allesbehalve katholiek is?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
(Bericht 5395847)
Neen, over de Katholieke Kerk moet je mij niet veel komen vertellen, zowel vanuit mijn persoonlijke geloofsovertuiging als vanuit mijn sterk bewuste Vlaamse en Algemeen Nederlandse gezindheid.
|
Zionisme Jodenliefhebberij Noachisme? Dat staat nog véél verder af van onze Vlaamse cultuur dan het Katholicisme.
|