Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Mag Roemenie lid worden van de EU? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=15299)

Turkse Nederlander 3 juni 2004 14:13

Vind je dat Roemenie lid mag worden van de EU?

Aangebrande Phönix 3 juni 2004 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Misschien wou Turk4Ever dat ik
Brr, nog maffiosi.

Ik zou liever nog enige jaren tijd krijgen deze uitbreiding te verteren.

Is dat trouwens niet het land van Wlad de spietser?

Niet bijzonder katholiek he.

§tijn 3 juni 2004 15:00

In 2007 mag het er zeker bij, samen met Bulgarije. Maar er moet nog veel gebeuren en na de toetreding is het werk allerminst klaar.

Turkse Nederlander 3 juni 2004 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
In 2007 mag het er zeker bij, samen met Bulgarije. Maar er moet nog veel gebeuren en na de toetreding is het werk allerminst klaar.

Ik vraag me af waarom Turkije helemaal klaar moet zijn om alleen al een datum te krijgen terwijl Roemenie zelfs na de toetreding nog aan de democratie mag doorwerken. Dubbele standaarden lijkt mij.

Aangebrande Phönix 3 juni 2004 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Citaat:

Ik vraag me af waarom Turkije helemaal klaar moet zijn om alleen al een datum te krijgen terwijl Roemenie zelfs na de toetreding nog aan de democratie mag doorwerken. Dubbele standaarden lijkt mij.

Inderdaad, houd die verrekte Bulgaren nog even weg. (bijna even Aziatisch als de Turken, overigens)

Mitgard 3 juni 2004 15:29

roemenië is een pseudo-derdewereldland en hoort niet thuis in europa.
al die voormalige oostbloklanden, veelal bevolkt door Slaven en Latijnen, willen immers via EU- lidmaatschap profiteren van onze welvaart.
welvaart die verworven is dankzij de vindingrijkheid en het lef van het westeuropese volk (van Keltisch/Germaanse oorsprong).

Joriske 3 juni 2004 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
al die voormalige oostbloklanden, veelal bevolkt door Slaven en Latijnen, willen immers via EU- lidmaatschap profiteren van onze welvaart.
welvaart die verworven is dankzij de vindingrijkheid en het lef van het westeuropese volk (van Keltisch/Germaanse oorsprong).

En het Latijnse Romeinse Rijk en de Hellenen hadden daar niets mee te maken zeker?

Aangebrande Phönix 3 juni 2004 15:41

Citaat:

Het is een behoorlijk recente welvaart. Niet inherent aan bepaalde "superieure kwaliteiten" ofzo.

Ik heb het voor solidariteit vandaag trouwens, volkssolidariteit. En ik beschouw mezelf als Europeaan.

Wauw, dat was makkelijk. Moet ik meer doen.

Sebastiaan81 3 juni 2004 16:12

Citaat:

Ik ken het land Roemenië zeer goed en natuurlijk is het land in opbouw. Maar ik zou het niet zo snel vergelijken met een derdewereldland, daarvoor kent het land veel welvaart en een sterke groei!
Citaat:

Wat zijn Latijnen voor een volk?! En wat heeft de oorsprong Slavisch vs. Germaans te maken met welvaart. De welvaart van Oost-Europa ligt gewoon lager (alhoewel dat in hoog tempo verandert) ivm het voormalige communistische tijdperk. Haal er geen zaken bij, die er helemaal niets mee te maken hebben!

Sebastiaan81 3 juni 2004 16:14

Citaat:

Citaat:

De mensenrechten in Turkije (bv. tov de Koerden) zijn nog steeds niet op peil, terwijl dat wel in Roemenië/Bulgarije wel zo is! Daarnaast moet je afvragen of je een (grotendeels) Aziatisch land ook nog bij een Europese Unie wilt halen (maar daar is die andere discussie voor)!

Jan van den Berghe 3 juni 2004 16:38

Citaat:

Jazeker, maar nu nog niet.

Jan van den Berghe 3 juni 2004 16:39

Citaat:

Bij mijn weten wonen er in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië ook Latijnen. En toen Ierland lid werd van de EU was het land niet echt economisch welvarend (Ierland is toch Keltisch, nietwaar).

Dimitri 3 juni 2004 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Jazeker, maar nu nog niet.

Inderdaad, en ik zou zelfs willen pleiten voor uitstel tot minstens 2009.

De onderhandelingen werden enkele maanden geleden bijna gestaakt door de starheid van de Roemeense regering, maar door het ontslag van enkele ministers is dat voorkomen. Het overnemen van de Europese wet- en regelgeving verloopt dus bepaald niet soepel. Bovendien is het een van de armste landen van Europa. Ik zie op korte termijn (2007) meer kansen voor Bulgarije en Kroatië dan voor Roemenië.

§tijn 3 juni 2004 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Citaat:

De mensenrechten in Turkije (bv. tov de Koerden) zijn nog steeds niet op peil, terwijl dat wel in Roemenië/Bulgarije wel zo is! Daarnaast moet je afvragen of je een (grotendeels) Aziatisch land ook nog bij een Europese Unie wilt halen (maar daar is die andere discussie voor)!

Inderdaad, Turkije mag er nog bij, maar dan moet het stoppen vind ik, Marokka wil ook graag bij de Europese Unie maar dan stormen we af op een 2e VN; die onwerkbaar wordt met zoveel lidstaten. Niet dat het Eurazische Unie is.

verten 3 juni 2004 18:15

Citaat:

Ooit, als de voornaamste problemen (op economisch, sociaal, ethisch vlak e.d.) opgelost zijn.
Maar laten we ons nu vooral concentreren op de tien nieuwe lidstaten.

Legolas 3 juni 2004 18:38

Citaat:

als ze voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, zie ik geen reden om ze erbuiten te houden.

Vlaamse Leeuw 3 juni 2004 18:59

Citaat:

Natuurlijk, indien ze aan alle voorwaarden en verplichtingen voldoen om toegelaten te worden.

AyneRand 3 juni 2004 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Legolas
Citaat:

als ze voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, zie ik geen reden om ze erbuiten te houden.

Aangezien dat de lonen er twaalf keer lager liggen dan in West-Europa, en onze bedrijven er beginnen in te investeren (cfu Renault) zullen ze er wel in slagen om binnen enkele jaren aan de voorwaarden te voldoen. Geen probleem dus.

Nr.10 3 juni 2004 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:

Inderdaad, houd die verrekte Bulgaren nog even weg. (bijna even Aziatisch als de Turken, overigens)

De Bulgaren aziatisch ?
Zijn de Bulgaren dan geen Slaven.
Het bulgaars is een slavische taal.
Het roemeens een latijnse.
De turken, dat zijn aziaten.

Aangebrande Phönix 3 juni 2004 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

De Bulgaren aziatisch ?
Zijn de Bulgaren dan geen Slaven.
Het bulgaars een slavische taal.
Het roemeens een latijnse.
De turken, dat zijn aziaten.

Bulgaren maken deel uit van de Turkse (of Trans-Oeralische) familie. Hun taal (en ook hun genenpoel) heeft bijzonder veel invloeden van de omliggende Slavische volkeren ondergaan maar ze zijn nog steeds Aziatisch.

Ze vestigden zich in Europa aan de grenzen van het Byzantijnse Rijk. Ooit werden ze door Belisarius dacht ik naar huis gestuurd in een ketting van blindgemaakte soldaten met aan het begin een die nog één oog had. Hij mocht een 10000-tal van zijn volksgenoten leiden naar de monding van de Donau.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be