![]() |
Geachte,
graag even uw mening ivm het gratis beleid van Steve die hem zowel populair als onpopulair heeft gemaakt tss de bevolking. Begrijpt u waarom een mens nu echt problemen heeft op het feit dat de dag van vandaag de -12 jarigen en senioren gratis de bus mogen nemen ?? |
misschien een aansluitende vraag, heeft het gratis openbaar vervoer voor 65 plussers geen mattheuseffect tot gevolg? het is immers een herverdelen van de armere klassen naar de rijkere klassen. zou het niet veel beter zijn om ongeacht ouderdom mensen die onder een bepaalde inkomens/kapitaalgrens zitten zo een pasje ter beschikking te stellen. ik vind het immers nogal raar om ervan uit te gaan dat oudere mensen dat nodig hebben omdat ze daar geen geld voor hebben.....
|
Sommige zaken gratis maken is een goede manier om te herverdelen. Gratis betekent dat de staat (dus iedereen) de factuur betaalt. En iedereen betaalt volgens draagkraht (verdien je veel dan draag je veel bij). Op die manier hebben we openbaar vervoer voor ouderen en jongeren gratis gemaakt. We willen ook gratis onderwijs. En je hebt nu gratis TV want het kijk- en luistergeld was een a-soiciale (want forfaitaire) belasting. Dat de rechterzijde dit geen goed idee vindt begrijp ik ten volle maar dat ook groen hier een karikatuur van maakt gaat mijn petje te boven.
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien is de burger best wel bereid om een billijk bedrag neer te tellen voor een dienst als het openbaar vervoer of onderwijs (zie HIVA-studie). Dat betekent dat de overheid hier eigenlijk geld verspilt of zou verspillen, en dat lijkt me, gegeven de huidige krappe budgetaire situatie, geen goed idee. |
Citaat:
Niemand is verplicht om TV te kijken en nu betaald ook de niet kijker mee. De steeds hoger wordende belasting op huisvuilomhaling lijkt mij dan weer wel een asociale belasting die natuurlijk vooral de grote gezinnen treft. Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer, maakt het goedkoper en aantrekkelijker zodat iedereen die het wilt er gebruik kan van maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wie weet of dat niet overeenkomt met wat je van de ziekenkas terugkrijgt. Allen die verbruikersbelasting is er teveel aan. |
Citaat:
Ik dacht dat we hier in een democratie leefden, blijkbaar niet. Mvg |
Dit is nog erger dan communisme. Eerder Orwell. Als je maar lang genoeg rond bazuint dat iets gratis is, gaan zelfs de politici het geloven die die nonsens uitvinden. Economie zal ook hun sterkste vak niet geweest zijn. Het antwoord is trouwens een letterlijk citaat van het standaard antwoord dat Steve en sp.a geven. Blijkbaar mag je daar niet van afwijken omwille van partijdiscipline.
|
Citaat:
Ten eerste is de meerderheid van deze 65+'ers kapitaalkrachtig genoeg om te betalen voor een busrit. Dat geld wordt dus vergooid aan mensen die het niet nodig hebben. Ten tweede is deze maatregel eenzijdig gericht op de ouderen (de niet-actieve bevolking), terwijl de kosten vooral verhaald worden op (weer eens) de actieve bevolking, die zijn rit zelf moet betalen. Ten derde is de gratispolitiek niet meer dan oplapwerk voor een falende sociaal-economische politiek die niet eens in staat blijkt om tal van mensen boven de armoedegrens te tillen. Ten vierde lijkt het mij alleszins billijker enig 'remgeld' te vragen aan de oudere busgebruikers (afhankelijk van het pensioen) die nu te pas en te onpas een zitje innemen terwijl de jonge (dubbel) betalende gebruiker de hele rit 'uit respect voor de ouderen' mag recht staan. Pyramus |
Citaat:
Ik zou eerder kritiek hebben op het feit dat er in hasselt gratis openbaar vervoer is, of dat de ambtenaren gratis met de trein naar het werk mogen, enz... Hier schendt de SP een belangrijk gedachtengoed: Iedereen gelijk voor de wet Ofte wel geef je iedereen gratis, maar dat is dan weer veel betalen door de overheid waardoor de belastingen nog gaan stijgen. Schaf het gewoon af en geef gratis openbaar vervoer aan de -12 en 65+ -Mvg |
Dat zullen we niet graag horen bij de sp.a, maar infeite is wat de sp.a beweert met 'iedereen betaalt mee' enkel terug te vinden in het Vivant programma. Loonbelasting is afgeschaft maar de overheid haalt haar inkomen uit de consumptie taks. Op dat moment betaalt iedereen mee, o.a. ook diegenen die aan de overheid zitten (want die betalen nu infeite geen belasting) en ook diegenen die niet meer werken. Dat is pas echt sociaal en eerlijk omdat je verbruikt wat en wanneer je wil en als je meer inkomen hebt is de levensstijl meestal ook hoger.
(voor de volledigheid, nu al gaat 25% van de BTW naar de sociale zekerheid). Daarom vind ik dat wetvoorstel in de US die alles verschuift naar 'salestax' zo sterk. Geen loonbelasting, geen inkomsten belasting, enkel nog een sales tax van 23 %. Dat vereenvoudigt niet alleen het hele gedoe (dus efficienter en geen massas ambtenaren voor nodig), het maakt het ook veel transparanter en controleerbaarder. En de overheid kan direct inspelen op veranderende omstandigheden (bv. olieverbruik afremmen als het weer eens crisis is in het Midden-Oosten). Nu zitten we met torenhoge loonlasten en dat belet ook dat we een deftig openbaar vervoer krijgen en betaalbare gezondheidszorg omdat er hierdoor te weinig middelen overblijven voor investeringen. Kijk maar eens naar de overheidsbegroting, bijna allemaal personeelskosten. |
Citaat:
Toch één vraagje: wordt het leven voor gepensioneerden dan niet duurder? |
In het Vivant systeem krijgt iedereen ook een aangepast basisinkomen (zonder voorwaarden, op zichzelf ook een veel socialere benadering dan het huidig amalgaan van uitkeringen). Ik denk ook dat de toegenomen economische groei en de sanering van de overheids overlast gekoppeld aan het feit dat de BTW tarieven heir al relatief hoog zijn, die 'sociale' BTW verhoging zal beperkt zijn. Daarenboven zal dat waarschijnlojk wel gemoduleerd worden aan levensbehoeftes. Brood hoeft geen BTW, luxe wagens die vooral door mensen met middelen gekocht worden, mogen wat meer BTW. Er zal natuurlijk een overgangsregime nodig zijn. ht principe is wel dat niemand er moet bij inleveren.
Ik zou er wel willen op wijzen dat het gemiddelde pensioen nu maar 800 euro bedraagt (en ik begrijp niet goed waarom dat niet hoger is want we betalen enorm af voor pensioenn tijdens de loopbaan, waar is dat geld gebleven ? Administratie ?) In een Vivant systeem zal dat snel hoger liggen, o.a. ook omdat alle mensen zoveel mogen bijklussen en werken als ze willen. Dat is extra bovenop het basispensioen. |
Citaat:
Ik ken een aantal gepensioneerden die geen auto meer kunnen permiteren maar nu, dankzij het gratis openbaar vervoer, niet langer geïsoleerd zijn en veel meer kunnen buitenkomen. Voor hen alleen al, betaal ik momenteel graag een stukje mee. |
OK, als die man echt geen tiketje kan betalen, dan wil ik dat wel eens betalen. Maar laat ons a.u.b. het woord gratis laten vallen. Dit is puur intellectueel bedrog. Het zou beter zijn het geheel efficienter te laten verlopen wat kan als de loonlasten naar beneden gaan en dan kunnen we er allemaal van profiteren. Als ik soms 's morgens de trein naar Brussel neem, vraag ik me af of ik niet de enige ben die volle pot mag betalen.
|
Citaat:
Mijn punt was enkel, zolang dat systeem nog niet is toegepast, ben ik echt blij dat ik af en toe bezoek krijg van enkele oudjes die ik ken. Die nu de bus kunnen nemen en zich zelfstandig kunnen verplaatsen ipv te moeten wachten tot iemand de tijd heeft hen te brengen. Ik wil hen ook wel gaan ophalen, maar daar gaat het niet om. Zij willen zich onafhankelijk voelen. Velen van hen durven je niet 'lastig' te vallen en het feit dat ze nu op eigen tempo, initiatief en volledig autonoom kunnen beslissen wanneer ze zich verplaatsen is ook niet onbelangrijk. Het psychologische effect van die zelfstandigheid is niet te onderschatten. Zij zijn veel minder geïsoleerd nu ze zich zo kunnen verplaatsen. Vanuit het huidige systeem en manier van denken uitgaand, is dit helemaal geen slecht initiatief geweest. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be