Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wet om auto's te begrenze op 130 kms per uur MOET ER KOMEN !!!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153054)

Moor 22 maart 2011 18:40

Wet om auto's te begrenze op 130 kms per uur MOET ER KOMEN !!!!
 
http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-in-alle-autos



Beste mensen

waarom die hypocrisie van de staat?


Hoeveel moeders en vaders zijn hun lieve dochters kwijt door een verschikkelijke ongeval? Hoeveel kettingbotsingen zijn er allemaal niet gebeurd.?


Waarom altijd eerst genezen dan voorkomen?


Waarom niet "beter voorkomen dan genezen"????


Hoeveel ouders treuren niet voor hun kinderen?

Zou het niet beter zijn om de auto's te begrenzen met een snelheidsbegrenzer tot 130 kilometers per uur of 140 kilomters per uur?


Maar de Belgische staat vreest het verlies van haar inkomsten. Dus de Belgische bevolking moet opstaan en moet dit afdwingen

Moor 22 maart 2011 18:46

zeer interessante link

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid9...-120-km-u.aspx

kiko 22 maart 2011 19:15

Ik ben voorstander maar ongetwijfeld zal er binnen korte tijd iemand beginnen zeuren over betutteling e.d.

Ars_Nova 22 maart 2011 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5375184)
Ik ben voorstander maar ongetwijfeld zal er binnen korte tijd iemand beginnen zeuren over betutteling e.d.

Geen voorstander:

1) ik meen me te herinneren dat de meeste accidenten gebeuren op secundaire wegen waar de aanbevolen snelheid 90km/u is.
2) als je naar Duitsland of Frankrijk gaat, wat dan? Instelbare begrenzer?

Merk op: ik ben wel degelijk voorstander van een begrenzer; het zou veel gemakkelijker als optie aangeboden kunnen worden b.v.

Steve_M 22 maart 2011 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5375184)
Ik ben voorstander maar ongetwijfeld zal er binnen korte tijd iemand beginnen zeuren over betutteling e.d.

Ik zal er anders voor de lol nog een schepje bovenop doen: waarom geen dynamisch systeem waarbij auto's geen vaste maximumbegrenzing hebben, maar begrensd zijn afhankelijk van de plaatselijke snelheidslimieten? Kan geen probleem zijn om dat Europees te regelen. Ook ineens weer een boel werkgelegenheid om zo'n netwerk te ontwerpen, te installeren en te onderhouden.

Steve_M 22 maart 2011 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5375262)
Geen voorstander:

1) ik meen me te herinneren dat de meeste accidenten gebeuren op secundaire wegen waar de aanbevolen snelheid 90km/u is.
2) als je naar Duitsland of Frankrijk gaat, wat dan? Instelbare begrenzer?

Merk op: ik ben wel degelijk voorstander van een begrenzer; het zou veel gemakkelijker als optie aangeboden kunnen worden b.v.

Zie mijn vorige post.

Stingray 22 maart 2011 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 5375105)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-in-alle-autos



Beste mensen

waarom die hypocrisie van de staat?


Hoeveel moeders en vaders zijn hun lieve dochters kwijt door een verschikkelijke ongeval? Hoeveel kettingbotsingen zijn er allemaal niet gebeurd.?


Waarom altijd eerst genezen dan voorkomen?


Waarom niet "beter voorkomen dan genezen"????


Hoeveel ouders treuren niet voor hun kinderen?

Zou het niet beter zijn om de auto's te begrenzen met een snelheidsbegrenzer tot 130 kilometers per uur of 140 kilomters per uur?


Maar de Belgische staat vreest het verlies van haar inkomsten. Dus de Belgische bevolking moet opstaan en moet dit afdwingen

Hoeveel ongevallen gebeuren er op de autoweg of autosnelweg aan 120 km/u versus op gewone wegen aan 50 of 70.

Wat voor zin heeft een dergelijk voorstel dan ?

Bobke 22 maart 2011 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5375296)
Hoeveel ongevallen gebeuren er op de autoweg of autosnelweg aan 120 km/u versus op gewone wegen aan 50 of 70.

Wat voor zin heeft een dergelijk voorstel dan ?

Op autowegen zijn natuurlijk geen kruispunten,verkeerslichten, fietsers, spelende kinderen.

Stingray 22 maart 2011 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5375407)
Op autowegen zijn natuurlijk geen kruispunten,verkeerslichten, fietsers, spelende kinderen.

Idd, vandaar ook mijn opmerking. Als een wagen 120 als maximum heeft, heb je netto nog altijd evenveel ongevallen omdat je op de gewone wegen waar bijvoorbeeld maximum 50 of 70 kan rijden nog altijd te hard kan rijden.

Bobke 22 maart 2011 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5375421)
Idd, vandaar ook mijn opmerking. Als een wagen 120 als maximum heeft, heb je netto nog altijd evenveel ongevallen omdat je op de gewone wegen waar bijvoorbeeld maximum 50 of 70 kan rijden nog altijd te hard kan rijden.

De kans is idd kleiner maar de gevolgen groter bij een hoge snelheid.
Andezijds is de kans op een frontale botsing natuurlijk vrijwel nihil.

Moor 22 maart 2011 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5375421)
Idd, vandaar ook mijn opmerking. Als een wagen 120 als maximum heeft, heb je netto nog altijd evenveel ongevallen omdat je op de gewone wegen waar bijvoorbeeld maximum 50 of 70 kan rijden nog altijd te hard kan rijden.

Alle kleine beetje helpen

Vermindering van luchtverontreiniging.

Vermindering van boetes. (wat zeer goed is voor de belg)

Wanneer de politie een dief wilt achtervolgen dan kan de politie deze persoon sneller inhalen.

Vermindering van dieselverbuik.

Ars_Nova 22 maart 2011 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5375463)
De kans is idd kleiner maar de gevolgen groter bij een hoge snelheid.
Andezijds is de kans op een frontale botsing natuurlijk vrijwel nihil.

Maar op een autosnelweg zijn er geen zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers).

Sfax 22 maart 2011 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5375463)
De kans is idd kleiner maar de gevolgen groter bij een hoge snelheid.

Maar ook daar, hoeveel dodelijke slachtoffers op snelwegen door snelheden boven de 130 en zouden die slachtoffers nog geleefd hebben hadden ze maar 130 gereden?

Of nog, gevolgen zijn inderdaad groter bij hoge snelheden, maar los van het feit dat die enkele kilometers extra boven de 130 nog weinig uitmaken: die snelheden hebben ook de grootste gevolgen op secundaire en gewone wegen, en daar gaat zo'n begrenzer geen barst uitmaken.

Micele 22 maart 2011 22:34

In Nederland vielen er op 120 kmh-wegen over 6 jaren gemiddeld 1,8 doden met als oorzaak te snel rijden. Uiteraard zijn daar motorrijders bijgerekend. Dit was van 1998 t/m 2003 waar gemiddeld 69 verkeersoden op snelwegen vielen, alle oorzaken.

Zal nu ondertussen wslk maar 1 dode per jaar zijn.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,12-13&VW=T

http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
In 2009 vielen er 48* doden op Nederlandse 120 kmh-wegen (in 2003: 89)
Van die 48* waren dat 40 in auto´s, 2 motorrijders, de rest andere deelname (met al beperkte snelheid).

Past copy uit oud topic:

http://www.rijksoverheid.nl/document...eersdoden.html
Vragen Dijksma (PvdA) over de stijging van het aantal verkeersdoden
PDF document | 7 pagina's | 68 KB
Kamerstuk | 14-10-2005 | OCW
< Download >

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Onderwerp verkeersongevallencijfers 2003, vragen van lid Dijksma en reactie op AVV-rapport "Ontwikkelingen in de verkeersveiligheid tussen 2010 en 2020"
... page 3 en 4

1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen

Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven.

Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;

- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;

- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;

- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.

Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.

Ter informatie geef ik u een overzicht van de toedracht van ongevallen waarbij verkeersdoden vielen op 120 km/uur-wegen:

1998 1999 2000 2001 2002 2003

Totaal op alle 120 km/uur wegen: *gemiddelde/jaar
57 59 77 64 68 89 = 69 / jaar

Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17 10 25 14 28 19 = 19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4 3 0 6 0 17 = 5 / jaar
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4 11 10 9 7 6 = 8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3 2 5 6 4 9 = 5 / jaar
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3 = 1,8 / jaar

Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2 6 7 7 1 4 = 4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1 7 6 1 5 6 = 4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24 17 22 21 22 25 = 22 / jaar

| *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

-----
PS. en vraag nu niet naar gelijkaardige Be-statistieken of studies, want die zijn er niet.
"Oorzaak snelheid" wordt in Be statistisch niet geregistreerd.
bron:
Citaat:

STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007 12 maart 2007
pagina 1 van 19
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid
DOSSIER : OVERDREVEN EN ONAANGEPASTE SNELHEID
1. PROBLEEMSTELLING
Onaangepaste en overdreven snelheid wordt direct in verband gebracht met de verhoging van de kans op het plaatsvinden van verkeersongevallen en de verhoging van de ernst van deze ongevallen.
Snelheid speelt een min of meer belangrijke rol bij vele verkeersongevallen. Natuurlijk zijn er meestal verschillende factoren in het spel die, mede omdat er (te) snel wordt gereden, tot een ongeval leiden.
Snelheid kan tot een ongeval leiden omdat deze hoger was dan de toegestane snelheidslimiet (overdreven snelheid), of hoger dan de omstandigheden op dat moment veiligheidshalve toelieten (bijvoorbeeld door regen, mist of grote verkeersdrukte) (onaangepaste snelheid). Met name dit tweede aspect is over het algemeen moeilijk objectief vast te stellen.
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd.

http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf

Moor 23 maart 2011 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5375568)
In Nederland vielen er op 120 kmh-wegen over 6 jaren gemiddeld 1,8 doden met als oorzaak te snel rijden. Uiteraard zijn daar motorrijders bijgerekend. Dit was van 1998 t/m 2003 waar gemiddeld 69 verkeersoden op snelwegen vielen, alle oorzaken.

Zal nu ondertussen wslk maar 1 dode per jaar zijn.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,12-13&VW=T

http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
In 2009 vielen er 48* doden op Nederlandse 120 kmh-wegen (in 2003: 89)
Van die 48* waren dat 40 in auto´s, 2 motorrijders, de rest andere deelname (met al beperkte snelheid).

Past copy uit oud topic:

http://www.rijksoverheid.nl/document...eersdoden.html
Vragen Dijksma (PvdA) over de stijging van het aantal verkeersdoden
PDF document | 7 pagina's | 68 KB
Kamerstuk | 14-10-2005 | OCW
< Download >

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Onderwerp verkeersongevallencijfers 2003, vragen van lid Dijksma en reactie op AVV-rapport "Ontwikkelingen in de verkeersveiligheid tussen 2010 en 2020"
... page 3 en 4

1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen

Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven.

Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;

- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;

- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;

- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.

Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.

Ter informatie geef ik u een overzicht van de toedracht van ongevallen waarbij verkeersdoden vielen op 120 km/uur-wegen:

1998 1999 2000 2001 2002 2003

Totaal op alle 120 km/uur wegen: *gemiddelde/jaar
57 59 77 64 68 89 = 69 / jaar

Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17 10 25 14 28 19 = 19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4 3 0 6 0 17 = 5 / jaar
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4 11 10 9 7 6 = 8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3 2 5 6 4 9 = 5 / jaar
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3 = 1,8 / jaar

Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2 6 7 7 1 4 = 4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1 7 6 1 5 6 = 4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24 17 22 21 22 25 = 22 / jaar

| *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

-----
PS. en vraag nu niet naar gelijkaardige Be-statistieken of studies, want die zijn er niet.
"Oorzaak snelheid" wordt in Be statistisch niet geregistreerd.
bron:

Zeer interessant

CyberpunX 23 maart 2011 10:31

Nederlanders zijn slimmer als belgen.
Dus die vergelijking doortrekken klopt niet.

Hier een bewijs, oorzaak hoge snelheid, doden: 3.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-in-Gent.dhtml

Er kan geen argument bestaan om niet te begrenzen want sneller als 130 is sowieso verboden. Het is een overbodige optie in de wagen.

Sfax 23 maart 2011 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5376065)
Nederlanders zijn slimmer als belgen.
Dus die vergelijking doortrekken klopt niet.

Hier een bewijs, oorzaak hoge snelheid, doden: 3.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-in-Gent.dhtml

Er kan geen argument bestaan om niet te begrenzen want sneller als 130 is sowieso verboden. Het is een overbodige optie in de wagen.

En zouden ze nog geleefd hebben had hun wagen begrensd geweest op 130?

guido 007 23 maart 2011 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 5375105)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-in-alle-autos



Beste mensen

waarom die hypocrisie van de staat?


Hoeveel moeders en vaders zijn hun lieve dochters kwijt door een verschikkelijke ongeval? Hoeveel kettingbotsingen zijn er allemaal niet gebeurd.?


Waarom altijd eerst genezen dan voorkomen?


Waarom niet "beter voorkomen dan genezen"????


Hoeveel ouders treuren niet voor hun kinderen?

Zou het niet beter zijn om de auto's te begrenzen met een snelheidsbegrenzer tot 130 kilometers per uur of 140 kilomters per uur?


Maar de Belgische staat vreest het verlies van haar inkomsten. Dus de Belgische bevolking moet opstaan en moet dit afdwingen

Wat is kms per uur?

CyberpunX 23 maart 2011 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5376103)
En zouden ze nog geleefd hebben had hun wagen begrensd geweest op 130?

Het draaide om de oorzaak, niet de gevolgen. Eigenlijk hallucinant dat men een laag gemiddelde simpelweg van tafel veegt, een leven is veel meer als een cijfer. Elke individuele dode die kan ontweken worden zou toch heel de maatregel de moeite waard moeten maken?

Anna List 23 maart 2011 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5375265)
Ik zal er anders voor de lol nog een schepje bovenop doen: waarom geen dynamisch systeem waarbij auto's geen vaste maximumbegrenzing hebben, maar begrensd zijn afhankelijk van de plaatselijke snelheidslimieten? Kan geen probleem zijn om dat Europees te regelen. Ook ineens weer een boel werkgelegenheid om zo'n netwerk te ontwerpen, te installeren en te onderhouden.

lijkt me technisch absoluut niet onmogelijk

ik zie ook niet direct argumenten om tegen zo'n systeem te pleiten

wat ik niet kan plaatsen is waarom onze politici altijd zo traag moeten evoluteren met de stand van de techniek en wetenschap ...


het laat perfect ruimte voor de Duitse vrijheden én schept zelfs de mogelijkheid om te reageren op verkeersdrukte ... en mogelijkheid om bvb 's nachts limieten op te trekken ...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be