Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Sterke verschuiving in politieke landschap op vlak van vreemdelingenthema's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153079)

Groentje-18 23 maart 2011 13:29

Sterke verschuiving in politieke landschap op vlak van vreemdelingenthema's

Het valt me op dat thema's waar vroeger enkel het V.B. mee bezig was, heden ten dage gemeengoed geworden zijn.
Vele andere partijen nemen bepaalde ideeën over, zij het dat men minder extreem in zijn standpunten is, en brengen deze naar voren.

Ik baseer me daarvoor op hetgeen ik de laatste tijd opmerk in de media: enerzijds is er een stijgende informatiestroom door het toedoen van parlementaire vragen, anderzijds duiken er berichten op over een verstrenging van het vreemdelingenbeleid.

Bv. (de berichten van ongeveer de voorbije week)

Citaat:

De minister zegde nog dat hij een nieuw wetsontwerp klaar had om schijnhuwelijken strenger aan te pakken, maar dat verviel door de ontbinding van het parlement. "Niets belet de Kamer om dat voorstel vooralsnog te stemmen. Doe Uw werk!", zo zegde hij.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...d-in-2010.aspx

Citaat:

Ons land heeft vorig jaar ruim 41.000 personen een verblijfsvergunning toegekend in kader van de gezinshereniging.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...n-in-2010.aspx

Citaat:

Er is een serieus incident binnen de regering over de regularisatie van illegalen in de maak. CD&V en Open Vld willen dat staatssecretaris voor migratie Melchior Wathelet (cdH) zijn nota over regularisatie van criminele illegalen intrekt. "Deze nota is nooit op de regering besproken, hij wijkt af van wat de regering heeft beslist, hij gaat veel te ver omdat hij regularisatie mogelijk maakt van moordenaars, mensenhandelaars en pedofielen en dat kan niet", zo betoogden zowel Nahima Lanjri (CD&V) en Bart Somers (Open Vld) zopas in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken. Maar Wathelet wil zijn nota niet intrekken.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...-wathelet.aspx

Vorig jaar kwamen 2.522 buitenlandse ouders en grootouders naar België in het kader van de gezinshereniging. Dat deelde staatssecretaris voor Migratie Melchior Wathelet (cdH) mee aan Kamerlid Theo Francken (N-VA).

(...)

Maar volgens Wathelet is er momenteel geen controle, noch op de inkomsten in het herkomstland, noch op het vastgoed. Francken: "Wathelet zelf zegde dat de misbruiken zich vermoedelijk vooral bij Marokkanen en Turken situeren. Er is nog nooit iemand om die (financiële) redenen geweigerd en er is ook niemand gerechtelijk vervolgd. Soms storten de kinderen het onderhoudsgeld om na zes maanden hun ouders te laten overkomen en bezorgen die ouders het per kerende gewoon terug. Soms gaat het om medische shopping, waarbij de ouders alleen maar naar hier komen voor een heelkundige ingreep".[/quote]

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ders-over.aspx

Wat kan de oorzaak zijn? Is er volgens u werkelijk iets gaande (problemen) of gaat het hier om verkeerde beeldvorming of zijn de partijen enkel geïnteresseerd in het opruimen van het V.B. door, zoals in de profitsector vaak gebeurt, zijn vermoedelijk meest rendabele delen over te nemen?

En wat vindt u van deze evolutie?

Zelf komt mijn mening overeen met die van de politici die vandaag de dag de centrumpartijen of centrum rechts uitmaken. In de veronderstelling dat dit werkelijk hun mening is en men niet (uitsluitend) door electorale belangen wordt geleid.

Rudy 23 maart 2011 14:23

Groentje-18. Ik ben het eens met de perceptie dat er voor een strenger (im)migratiebeleid een gtoter draagvlak is. Ik verschiet zelfs van bepaalde reacties uit traditioneel linkse hoek. En ik vind het goed dat dergelijk thema, de benadering tot op heden, in vraag wordt gesteld.
Maar zwijg aub over cultuur, en zeker met grote "C" zoals je het stipuleert in je enquête. Met het cultuurvraagstuk verkracht je het ganse debat over immigratie.

Jeronimo 23 maart 2011 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5376470)
Groentje-18. Ik ben het eens met de perceptie dat er voor een strenger (im)migratiebeleid een gtoter draagvlak is. Ik verschiet zelfs van bepaalde reacties uit traditioneel linkse hoek. En ik vind het goed dat dergelijk thema, de benadering tot op heden, in vraag wordt gesteld.
Maar zwijg aub over cultuur, en zeker met grote "C" zoals je het stipuleert in je enquête. Met het cultuurvraagstuk verkracht je het ganse debat over immigratie.

Als liberaal vind je het vast vies dat er gepraat wordt over zaken zoals Identiteit en Cultuur, zo van die abstracte dingen die je niet kan meten of tellen, waar je geen prijs op kan plakken. 8-)

Groentje-18 23 maart 2011 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5376470)

Inderdaad, ik ben ook verbaasd dat partijen als Open VLD en de MR bijvoorbeeld, net als CD&V nu in deze mate bezig zijn met deze zaak. Dat was volgens mij tot voor kort volledig ondenkbaar. Ik vraag me zelfs af of er iets van terug te vinden is in hun partijprogramma's, met name dan dat van de meer liberale partijen.
Op deze manier lijkt het er meer en meer op dat de linkse partijen, die vroeger het merendeel leken uit te maken en ook het migratiebeleid grotendeels bepaalden (dat volgens mij links is te noemen?) een geïsoleerde groep gaan vormen met totaal andere ideeën dan de rest. Waar deze plaats vroeger voor 'extreem rechtse' partijen als het V.B. gereserveerd was.

Die hoofdletter C moest een hoofdletter V zijn die voor het woord 'laams' moest zijn beland. Ik weet niet wat ze daar doet. Dat was dus niet zo bedoeld. :)

Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met 'debat-verkrachting'?

Het vreemdelingenvraagstuk heeft volgens mij toch een impact op de Vlaamse (of Belgische, of zelfs Europese) cultuur? De meeste migranten hebben namelijk gewoonweg een andere cultuur, al komen ze uit de buurlanden (bv. Nederland waar frituurvlees iets is wat je uit een automaat haalt en vla iets wat je in een potje doet en naar binnen lepelt :|). ;) (Als je dat bedoelt?)

Eigenzinnig 23 maart 2011 15:09

Het migratiedebat wordt ook op de spits gedreven door de communautaire tegenstellingen..verstrenging door een vlaamse rechtse saneringsdrang, handhaving van de parasitaire regels door een waalse (exteem) links blok..

Rudy 23 maart 2011 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 5376502)
Als liberaal vind je het vast vies dat er gepraat wordt over zaken zoals Identiteit en Cultuur, zo van die abstracte dingen die je niet kan meten of tellen, waar je geen prijs op kan plakken. 8-)

Jeronimo.

Van liberalisme heb je geen snars begrepen.

Mijn inziens behoor je tot de categorie die vindt dat alles mag zolang niemand je tuin betreedt.

Wat weet jij over cultuur behalve je dagelijkse commerciële VTM waar het liefst met partner wordt van genoten ?

Jeronimo 23 maart 2011 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5376730)
Jeronimo.

Van liberalisme heb je geen snars begrepen.

Tuurlijk wel. Liberalisme interesseert zich enkel voor haar eigen verlichtingswaarden die als universeel en absoluut worden gezien. Cultuur en verschillen tussen mensen dringt het liefst terug tot in de privé-sfeer, in volksmuziek en typische keuken mag het zich uiten, maar vanaf cultuur ook eigen waarden en een eigen beeld van de maatschappij inhoudt gaat het voor de liberaal te ver.

Citaat:

Mijn inziens behoor je tot de categorie die vindt dat alles mag zolang niemand je tuin betreedt.
Vanwaar haal je dat?

Citaat:

Wat weet jij over cultuur behalve je dagelijkse commerciële VTM waar het liefst met partner wordt van genoten ?
Ik kijk amper televisie en praktisch nooit VTM. Er zijn al wel vaker karikaturen van mij gemaakt maar dit is veruit de slechtste. :?

Groentje-18 28 maart 2011 23:22

Jammer dat de discussie nu al stilgevallen is. Het was mijn bedoeling om alles nog eens met een neutrale bril en zonder oordeel te herbekijken en evalueren, om daarop opnieuw te oordelen over de waarde van de argumenten van tegen- en voorstanders.
Er kwamen echter geen argumenten van voorstanders van de multiculturele samenleving. Zijn die er dan niet (meer)?

Over dit thema valt thans erg veel te zeggen. Te meer daar men zelfs op de van oudsher rode zender problemen rond het asielbeleid aan de kaak durft stellen. Daarmee begeeft men zich buiten het door links streng afgebakende en bewaakte gebied dat men terecht 'politiek correct' heeft genoemd.
Die correct zegt veel over hoe links het ziet: dit is de enige juiste visie. Al de rest getuigt van een tekort aan ethische principes of zelfs volledig ongegronde haat tegenover bepaalde mensen, gebaseerd op de huidskleur.

Toch geeft de enquête wat informatie:
Van de 17 mensen die gestemd hebben, vinden 14 het een positieve evolutie dat de overheid meer aandacht besteed aan het asiel- en migratiebeleid.

Rudy 29 maart 2011 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5376555)
Inderdaad, ik ben ook verbaasd dat partijen als Open VLD en de MR bijvoorbeeld, net als CD&V nu in deze mate bezig zijn met deze zaak. Dat was volgens mij tot voor kort volledig ondenkbaar. Ik vraag me zelfs af of er iets van terug te vinden is in hun partijprogramma's, met name dan dat van de meer liberale partijen.

Wat ik vooral bedoelde was dat het links spectrum blijkbaar afstapt van het politiek correcte.

Liberale partijen stellen zich hoogstens vragen over aantallen, of een land de aantallen aankan. Liberale partijen stellen zich ook vragen over de meerwaarde van migratie. Die meerwaarde kan economisch zijn wegens lokaal gebrek aan gekwalificeerde werkkrachten. Voor de rest respecteren liberalen de individuele vrijheden omtrent cultuur.

Rudy 29 maart 2011 09:00

Citaat:

Het vreemdelingenvraagstuk heeft volgens mij toch een impact op de Vlaamse (of Belgische, of zelfs Europese) cultuur? De meeste migranten hebben namelijk gewoonweg een andere cultuur, al komen ze uit de buurlanden (bv. Nederland waar frituurvlees iets is wat je uit een automaat haalt en vla iets wat je in een potje doet en naar binnen lepelt :|). ;) (Als je dat bedoelt?)

Waarom zou het vreemdelingenvraagstuk een impact hebben op de cultuur ? Cultuur evolueert sowieso. Ook zonder vreemdelingen.
Iedereen is vrij zijn/haar identiteit te behouden.

Rudy 29 maart 2011 09:02

Citaat:

Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met 'debat-verkrachting'?

Ik vind de opties in je enquête nogal selectief.

Rudy 29 maart 2011 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5385696)
Toch geeft de enquête wat informatie:
Van de 17 mensen die gestemd hebben, vinden 14 het een positieve evolutie dat de overheid meer aandacht besteed aan het asiel- en migratiebeleid.

Migratiebeleid is ook belangrijk. Dat België daar zeer stuntelig mee omgaat is schrijnend. Te veel versnippering van bevoegdheden om een coherent beleid te voeren. Die versnippering is zo verwarrend als de haardos van Turtelboom, en het kost een bom geld. En de onraderingspolitiek om de Kosovaren te ontmoedigen is toch om te huilen zeker.

Groentje-18 15 april 2011 23:25

Mijn excuses voor het late antwoord. Dit topic is aan mijn aandacht ontsnapt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5385892)
Waarom zou het vreemdelingenvraagstuk een impact hebben op de cultuur ? Cultuur evolueert sowieso. Ook zonder vreemdelingen.

De kans dat onze Vlaamse cultuur zonder inmenging van migranten zou evolueren in de richting van een cultuur met een sterke Islamitische inslag, met Moslims die vrouwen onderdrukken en dieren zonder verdoving in massa kelen, die ons vies vinden en enkel voedsel door eigen volk geproduceerd willen consumeren, die eisen dat alle religieuze tekens (incluis Paastakken en Kerstbomen!!!) uit het openbare leven verdwijnen, ...

Die kans was er volgens mij niet.

Ik denk ook niet dat men plots zou evolueren naar hoofddoekendragen.
Nu heb ik het enkel over de Moslim-migranten. Maar zij vertegenwoordigen de meerderheid van de migranten en maken hun aanwezigheid het meeste duidelijk.

Citaat:

Iedereen is vrij zijn/haar identiteit te behouden.
Dat moest er nog aan mankeren!!! :?

Daarin ben je vrij, maar je buurt verandert zienderogen. Waar vroeger een frituur of gewone slager was met kwaliteitsvlees, is nu een halalslager of kebabzaak waar iedere maand nieuw personeel in staat. Of zelfs iedere week.
Iedere nieuwe migrant moet nl. zijn dagen gepresteerd hebben om een werkloosheidsuitkering te kunnen ontvangen...

Waar vroeger de buurt "spierwit" was (term waar het hbvl mee uitpakte in een krantenartikel over de diversiteit binnen scholen in Limburg, stel je voor dat het het woord "bruine"(!!!) school zou gebruikt worden. :?) zijn er nu allerlei verschillende kleuren, klederdrachten, talen, ... Kijk, op zich stoort mij dat niet. Ik ben jarenlang één van de grootste pleitbezorgers van dit forum geweest van een gemengde samenleving zoals je misschien nog weet. Dat is nog steeds zo.
Maar wat mij stoort is dat deze mensen zich telkens laten opvallen in onze samenleving door: storend , crimineel, onaangepast, ... gedrag en het niet spreken van de taal. Bovendien in de overgrote meerderheid van de gevallen op kosten van de hardwerkende blanke Vlaming die dan nog slachtoffer is van deze overlast of criminaliteit ook!!!!

Dat kan niet. Welke kleur je ook hebt, maak dat je je integreert in de samenleving en gedraag je deftig, zoals een eerbaar Vlaams burger zou doen.

Maar dus ten eerste verandert de omgeving waarin je al jarenlang woonde compleet. Ten tweede zijn er de gevolgen van overlast en criminaliteit.
Ten derde krijgt de Vlaming de rekening van al dat gelach (uitkeringen + extra instellingen die moeten opgericht worden + uitbreiding instellingen + heropbouw-, kuiswerken, ... en weet ik wat nog allemaal gepresenteerd).
Daarbij mogen we nog blij zijn als die rekening financieel is! Er zijn er die het al met hun leven hebben mogen bekopen, of er mensen van wie ze hielden aan hebben verloren...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5385903)
Migratiebeleid is ook belangrijk. Dat België daar zeer stuntelig mee omgaat is schrijnend. Te veel versnippering van bevoegdheden om een coherent beleid te voeren. Die versnippering is zo verwarrend als de haardos van Turtelboom, en het kost een bom geld. En de onraderingspolitiek om de Kosovaren te ontmoedigen is toch om te huilen zeker.

Daar ben ik het zeker mee eens!

Groentje-18 15 april 2011 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5385893)
Ik vind de opties in je enquête nogal selectief.

Drie van elk. Ik heb er over nagedacht omdat ik al van beemd ende ver zag aankomen de kritiek "je beïnvloedt de keuze door de manier waarop de enquête is opgesteld" zag aankomen. ;)
Maar gewoon 'ja' 'neen' en 'geen mening' leek me te weinig interessant.

Je mag een ander voorstel doen hoor. Misschien kan je er zelf een nieuw topic voor opstarten en dan kunnen we de resultaten vergelijken.
Al lijken er precies minder en minder bezoekers te komen in dit forumdeel. :?

AdrianHealey 16 april 2011 13:03

Ik snap dat niet: een 'migratieprobleem'.

Scherven A. Mok 16 april 2011 13:10

Het enige migratieprobleem dat ik ken is dat ik niet aan voldoende voorwaarden voldoe om in Australië werkend rond te trekken. Niemand kan zoiets sponseren. Sedentair leven met een vast werk kan ik hier ook.

Rudy 16 april 2011 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5412919)
Mijn excuses voor het late antwoord. Dit topic is aan mijn aandacht ontsnapt.

Geen excuses. Veel stof voor discussie. Ik kom hier zeker op terug. Ten laatste maandag. Eerst even uitrusten van enkele dagjes Amsterdam.
Maandag dus, ten laatste.
R.

AdrianHealey 16 april 2011 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 5376502)

:roflol:

Marie van de koster 16 april 2011 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5385903)

Ik denk dat zowel voor- als tegenstanders van de immigratie het hiermee kunnen zijn.

Groentje-18 17 april 2011 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5413680)
Geen excuses. Veel stof voor discussie. Ik kom hier zeker op terug. Ten laatste maandag. Eerst even uitrusten van enkele dagjes Amsterdam.
Maandag dus, ten laatste.
R.

Oh leuk! Amsterdam is de verering met een bezoekje zeker waard! :)

Geeft niet hoor, u ziet maar. Ik heb zelf ook niet zo veel tijd (of ik zou mijn tijd eigenlijk aan iets anders moeten besteden ;)) dus ik weet niet of ik snel kan antwoorden.

Groetjes!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be