Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Vlaamse luchthavens taxeren en Waalse niet ??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153165)

brother paul 25 maart 2011 12:11

Vlaamse luchthavens taxeren en Waalse niet ???
 
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=MT37U19L

man man, als je de CO2 van een vliegreis wilt taxeren, dan taxeer je de CONSUMENT gewoon rechstreeks voor 1euro per liter kerosene die hij verbrandt heeft via zijn vliegreizen.


Dus je vraagt aan de luchtvaarmaatschappijen van het verbruik bij te houden, de liters te verzamelen op rijksnummer. Van het bestand van het ministerie van financien te voeden.

En op het einde van de rit, einde van het jaar, valt er een CO2 corrigerende taks in uw brievenbus.

Sfax 25 maart 2011 12:16

Bof, je wijkt gewoon uit naar een nabije luchthaven. Vermijd je en passant ook nog eens de vakbondsacties die te pas en te onpas hier georganiseerd worden :D

Dat ze eerst eens leren besparen ipv alleen maar meer taksen en belastingen uit te vinden.

Rr00ttt 25 maart 2011 22:12

Ik vind het vooral opmerkelijk dat men low-cost en economy vluchten zou ontzien. Dat maakt alleszins al duidelijk dat hel doel alleszins niet het milieu is.

Het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat low-cost vluchten véél gevoeliger zijn voor een extra belasting dan bvb business vluchten.

Het lijkt me dus eerder weer voor de zoveelste keer eens een belastingheffing, waarbij men dan ook nog eens 'toevallig' Charleroi ontziet...

Boduo 25 maart 2011 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5380025)
Bof, je wijkt gewoon uit naar een nabije luchthaven. Vermijd je en passant ook nog eens de vakbondsacties die te pas en te onpas hier georganiseerd worden :D

Dat ze eerst eens leren besparen ipv alleen maar meer taksen en belastingen uit te vinden.

De nagel op de kop: eerst besparen !!!

:x :evil: :x

solidarnosc 25 maart 2011 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 5380982)
Ik vind het vooral opmerkelijk dat men low-cost en economy vluchten zou ontzien. Dat maakt alleszins al duidelijk dat hel doel alleszins niet het milieu is.

Het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat low-cost vluchten véél gevoeliger zijn voor een extra belasting dan bvb business vluchten.

Het lijkt me dus eerder weer voor de zoveelste keer eens een belastingheffing, waarbij men dan ook nog eens 'toevallig' Charleroi ontziet...

U heeft het weer niet goed gelezen. De taks zou alleen slaan op business class passagiers en niet op economy. Het grootste deel van de passagiers op Zaventem zijn ook economy wat nog iets anders is dan "low cost" wat as such een nietszeggend begrip is overigens.

Jazeker 25 maart 2011 23:18

En waarom hoort dit topic hier?

brother paul 25 maart 2011 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 5381094)
En waarom hoort dit topic hier?

omdat het in lopende zaken als suggestie naar bovenkomt ?

fcal 26 maart 2011 01:24

Citaat:

De taks zou alleen slaan op business class passagiers en niet op economy.
Dat zal dan voornamelijk politici en ambtenaren treffen van wie de kosten op de belastingbetaler verhaald worden. In deze crisistijd wordt in het bedrijfsleven bezuinigd op alles. Resultaat: een belasting, die door de onvermijdelijke administratie bij de overheid en de ondernemingen meer gaat kosten dan deze opbrengt.

Jazeker 26 maart 2011 03:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 5381219)
Dat zal dan voornamelijk politici en ambtenaren treffen van wie de kosten op de belastingbetaler verhaald worden. In deze crisistijd wordt in het bedrijfsleven bezuinigd op alles. Resultaat: een belasting, die door de onvermijdelijke administratie bij de overheid en de ondernemingen meer gaat kosten dan deze opbrengt.

2

Sfax 26 maart 2011 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 5380982)
Ik vind het vooral opmerkelijk dat men low-cost en economy vluchten zou ontzien. Dat maakt alleszins al duidelijk dat hel doel alleszins niet het milieu is.

Het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat low-cost vluchten véél gevoeliger zijn voor een extra belasting dan bvb business vluchten.

Het lijkt me dus eerder weer voor de zoveelste keer eens een belastingheffing, waarbij men dan ook nog eens 'toevallig' Charleroi ontziet...

Tuurlijk niet; dit is gewoon een ordinaire belasting. Niets meer, niets minder.

Sfax 26 maart 2011 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5381056)
U heeft het weer niet goed gelezen. De taks zou alleen slaan op business class passagiers en niet op economy. Het grootste deel van de passagiers op Zaventem zijn ook economy wat nog iets anders is dan "low cost" wat as such een nietszeggend begrip is overigens.

En waarom zou je economy dan ook niet belasten?

brother paul 26 maart 2011 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5381454)
En waarom zou je economy dan ook niet belasten?

als dat hun plan is, is dat omdat ze onder druk staan van ryanair.
Nu zoals gezegd belast niet de luchthaven, en ook niet de vliegmaatschappij, maar belast gewoon de 'flying mile' en hou die flying mile verplicht bij op E-ID paspoort, dan dient dat paspoortje nog ergens voor

Dan sluis je de kilometers en hun verbruik door naar de overheid, dan moeten die gewoon eens afpunten of de getallekes kloppen tov het opgegeven verbruik en bezetting van een vlieger

en dan moeten ze gewoon de verbruikte kerosene EQUITAXEREND bij de belasting voegen van die belg. Capité

Henri1 26 maart 2011 13:14

De zoveelste Walen kakdraad ?

Xenophon 26 maart 2011 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 5380982)
Ik vind het vooral opmerkelijk dat men low-cost en economy vluchten zou ontzien. Dat maakt alleszins al duidelijk dat hel doel alleszins niet het milieu is.

Het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat low-cost vluchten véél gevoeliger zijn voor een extra belasting dan bvb business vluchten.

Het lijkt me dus eerder weer voor de zoveelste keer eens een belastingheffing, waarbij men dan ook nog eens 'toevallig' Charleroi ontziet...

Dat is niet Charleroi, dat is Brussels South, een randgemeente van Brussel.


:D

Rr00ttt 27 maart 2011 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5381056)
U heeft het weer niet goed gelezen. De taks zou alleen slaan op business class passagiers en niet op economy. Het grootste deel van de passagiers op Zaventem zijn ook economy wat nog iets anders is dan "low cost" wat as such een nietszeggend begrip is overigens.

Dat maakt an sich toch de case enkel sterker? Men probeert de groep mensen te treffen waarvan een gedragsverandering het minst waarschijnlijk is, én die sowieso al maar een fractietje van het verkeer uitmaakt.

Een milieugerichte maatregel zou net andersom moeten werken.

Vlaanderen_onafhankelijk 28 maart 2011 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5380011)
man man, als je de CO2 van een vliegreis wilt taxeren, dan taxeer je de CONSUMENT gewoon rechstreeks voor 1euro per liter kerosene die hij verbrandt heeft via zijn vliegreizen.

Je laat dus de consument méér taksen betalen dan een liter kerosine kost?

Citaat:

Dus je vraagt aan de luchtvaarmaatschappijen van het verbruik bij te houden, de liters te verzamelen op rijksnummer. Van het bestand van het ministerie van financien te voeden.
Natuurlijk. De talloze buitenlandse maatschappijen die op onze luchthavens vliegen gaan zich met deze Belgische futiliteiten bezig houden. Om van de buitenlandse reizigers nog maar te zwijgen.

Nederland heeft ooit de ecotaks geprobeerd op vliegtickets. Zo gefabriceerd dat hun nationale maatschappij KLM nog redelijk gevrijwaard bleef. Ze begonnen trafiek te verliezen aan omliggende buurlanden.

Dit is nu zo'n typisch iets dat je enkel op Europees niveau kan regelen.

Vlaanderen_onafhankelijk 28 maart 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5381056)
U heeft het weer niet goed gelezen. De taks zou alleen slaan op business class passagiers en niet op economy. Het grootste deel van de passagiers op Zaventem zijn ook economy wat nog iets anders is dan "low cost" wat as such een nietszeggend begrip is overigens.

Maar in tegenstelling tot Charleroi en Luik (en Oostende) heb je in Zaventem wel een siginificante bussenis- en firstclass markt.

quercus 28 maart 2011 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5381531)
De zoveelste Walen kakdraad ?

:shit::shit::shit:

brother paul 28 maart 2011 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5381641)
Dat is niet Charleroi, dat is Brussels South, een randgemeente van Brussel.


:D

Moeten we dat niet annexeren bij brussel ?

brother paul 28 maart 2011 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 5385251)
Je laat dus de consument méér taksen betalen dan een liter kerosine kost?



Natuurlijk. De talloze buitenlandse maatschappijen die op onze luchthavens vliegen gaan zich met deze Belgische futiliteiten bezig houden. Om van de buitenlandse reizigers nog maar te zwijgen.

Nederland heeft ooit de ecotaks geprobeerd op vliegtickets. Zo gefabriceerd dat hun nationale maatschappij KLM nog redelijk gevrijwaard bleef. Ze begonnen trafiek te verliezen aan omliggende buurlanden.

Dit is nu zo'n typisch iets dat je enkel op Europees niveau kan regelen.

Hane dat is het punt, als je als buitenlander reist betaal je niet, als je als belgische consument reist betaal je wel ? Wat is daar nu vreemd aan ? Ze geven kaarten met flying miles ?? En jij zegt dat ze niet kunnen bijhouden hoeveel kilometers iemand vliegt ??


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be