![]() |
Federale kieskring
Ik was onlangs in discussie met iemand (IRL) en ik vroeg mezelf plots iets af:
Wat houdt (juridisch) bv. de PS tegen om pakweg een Gentse afdeling op te richten en bij de volgende verkiezingen op te komen in Oost-Vlaanderen? En indien dat mogelijk is, is de hele discussie omtrent een federale kieskring dan niet irrelevant? Ik ben niet meer zo actief hier, dus ik weet niet of dit nog al aan bod is gekomen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze begrijpen al geen Nederlands, laat staan Gents. Nutteloze vraag dus ;-)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Is perfect mogelijk. Ze moeten enkel kandidaten vinden, maar ik vermoed dat deze al bij SPA zullen zitten.
PVDA komt toch ook op in Wallonie onder PTB... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de verkozenen moeten wel wonen in hun kiesdistrict. |
in BHV kunnen de Franstaligen ook FR lijsten indienen, maar dan hebben ze hun nationale bekende kopstukken niet meer. Ze kunnen dan niet voor Reynders, Maingain, Milquet, enz... stemmen.
Het VB heeft eens lijsten ingediend in Henegouwen; maar allemaal onbekende namen. Dewinter, Annemans,... stonden niet op de lijst. |
Citaat:
want ook al is er de verplichting te wonen in het kiesdistrict, niks belet een partij een campagne te voeren met de kopstukken maar voor een lijst bvb ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Uiteindelijk is wat de voorstanders van de federale kieskring willen NIET dat Vlamingen en Walen ook voor partijen van de andere taalgroep kunnen stemmen (want dat kan perfect). Wat ze WEL willen is een systeem waarbij de Franstalige kiezers in Wallonië mee de zetelverdeling in de Nederlandse taalgroep kunnen beïnvloeden.
|
Citaat:
marketingtechnisch geen onoverkomelijk probleem hoor ... ik zeg u ... ze zijn daar niet in geinteresseerd. |
Ik hoor nu van iedereen dat het eigenlijk mogelijk is, maar niemand die eigenlijk weet waarom het dan ook niet gedaan wordt?
Enkel omdat ze op hun Vlaamse of Waalse collega-partij kunnen rekenen en er zodoende geen nood is aan "over de grenzen heen" te werken? Enkel omdat ze hun kopstukken niet kunnen gebruiken? Als de PS bijvoorbeeld kopmannen van de SPA afsnoept en op hun lijst zet in VL zou dat toch ook een gekend persoon zijn? |
Citaat:
m.i. is dit een oportuniteit die voor N-VA slechts win-win kan zijn ... en ik geloof nog dat ze de kiesdrempel zouden kunnen halen ook ... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be