Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Federale kieskring (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153239)

Kazan 26 maart 2011 18:48

Federale kieskring

Ik was onlangs in discussie met iemand (IRL) en ik vroeg mezelf plots iets af:
Wat houdt (juridisch) bv. de PS tegen om pakweg een Gentse afdeling op te richten en bij de volgende verkiezingen op te komen in Oost-Vlaanderen?
En indien dat mogelijk is, is de hele discussie omtrent een federale kieskring dan niet irrelevant?

Ik ben niet meer zo actief hier, dus ik weet niet of dit nog al aan bod is gekomen.

speurneus 26 maart 2011 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 5382010)
Wat houdt (juridisch) bv. de PS tegen om pakweg een Gentse afdeling op te richten en bij de volgende verkiezingen op te komen in Oost-Vlaanderen?
En indien dat mogelijk is, is de hele discussie omtrent een federale kieskring dan niet irrelevant?

Ik ben niet meer zo actief hier, dus ik weet niet of dit nog al aan bod is gekomen.

En wat zou dat veranderen aan het probleem BHV?

Kazan 26 maart 2011 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5382019)
En wat zou dat veranderen aan het probleem BHV?

Niets.

Distel 26 maart 2011 23:32

Ze begrijpen al geen Nederlands, laat staan Gents. Nutteloze vraag dus ;-)

speurneus 27 maart 2011 01:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 5382071)
Niets.

Warom dan deze onzinnige draad opstarten?

fonne 27 maart 2011 14:34

Citaat:

En indien dat mogelijk is, is de hele discussie omtrent een federale kieskring dan niet irrelevant?.

Niets, behalve dat ze hun reclame in Vlaanderen in het Nederlands moeten voeren. Trouwens, waarom zou de PS in Vlaanderen opkomen, als ze op elk moment op hun collaborateurs van de SP.A kunnen rekenen om de PS-staat ongeschonden te houden?

Mr. Orange 27 maart 2011 22:01

Is perfect mogelijk. Ze moeten enkel kandidaten vinden, maar ik vermoed dat deze al bij SPA zullen zitten.

PVDA komt toch ook op in Wallonie onder PTB...

Txiki 28 maart 2011 07:51

Citaat:

Het is al een paar keer geopperd, ja. Maar dat valt natuurlijk in dovemansoren. Het is inderdaad perfect mogelijk om in heel België lijsten in te dienen.

SDG 28 maart 2011 08:32

Citaat:

Het enige verschil is dat kandidaten die op een Oost-Vlaamse PS-lijst zouden staan niet elders verkiesbaar zouden zijn, gezien het concept van provinciale kieskringen.

SDG 28 maart 2011 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5382977)
Niets, behalve dat ze hun reclame in Vlaanderen in het Nederlands moeten voeren.

Nee, dat is niet verplicht. Met bv. de Turkstalige verkiezingsfolders die sommige partijen uitgeven is wettelijk ook niets verkeerd, dacht ik. Al staat dit natuurlijk los van de vraag of het tot aanbeveling strekt om zoiets te doen.

Anna List 28 maart 2011 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5382977)
Niets, behalve dat ze hun reclame in Vlaanderen in het Nederlands moeten voeren. Trouwens, waarom zou de PS in Vlaanderen opkomen, als ze op elk moment op hun collaborateurs van de SP.A kunnen rekenen om de PS-staat ongeschonden te houden?

niet waar, zij mogen hun reclame in gelijk welke taal voeren.

de verkozenen moeten wel wonen in hun kiesdistrict.

azert 28 maart 2011 08:53

in BHV kunnen de Franstaligen ook FR lijsten indienen, maar dan hebben ze hun nationale bekende kopstukken niet meer. Ze kunnen dan niet voor Reynders, Maingain, Milquet, enz... stemmen.
Het VB heeft eens lijsten ingediend in Henegouwen; maar allemaal onbekende namen. Dewinter, Annemans,... stonden niet op de lijst.

Anna List 28 maart 2011 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5384087)
in BHV kunnen de Franstaligen ook FR lijsten indienen, maar dan hebben ze hun nationale bekende kopstukken niet meer. Ze kunnen dan niet voor Reynders, Maingain, Milquet, enz... stemmen.
Het VB heeft eens lijsten ingediend in Henegouwen; maar allemaal onbekende namen. Dewinter, Annemans,... stonden niet op de lijst.

maar het kan wettelijk perfect ... blijkbaar zijn zelfs de partijen die beweren pro-Belgie te zijn ... niet geinteresseerd.

want ook al is er de verplichting te wonen in het kiesdistrict, niks belet een partij een campagne te voeren met de kopstukken maar voor een lijst bvb ...

azert 28 maart 2011 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5384088)
maar het kan wettelijk perfect ... blijkbaar zijn zelfs de partijen die beweren pro-Belgie te zijn ... niet geinteresseerd.

want ook al is er de verplichting te wonen in het kiesdistrict, niks belet een partij een campagne te voeren met de kopstukken maar voor een lijst bvb ...

dat is toch niet hetzelfde.

Jozef Ostyn 28 maart 2011 09:07

Citaat:

Uiteraard is dat perfect mogelijk.

guido 007 28 maart 2011 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5384095)

Idd, niet hetzelfde, maar als ze willen ...

Jozef Ostyn 28 maart 2011 09:12

Uiteindelijk is wat de voorstanders van de federale kieskring willen NIET dat Vlamingen en Walen ook voor partijen van de andere taalgroep kunnen stemmen (want dat kan perfect). Wat ze WEL willen is een systeem waarbij de Franstalige kiezers in Wallonië mee de zetelverdeling in de Nederlandse taalgroep kunnen beïnvloeden.

Anna List 28 maart 2011 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5384095)

marketingtechnisch geen onoverkomelijk probleem hoor ...

ik zeg u ... ze zijn daar niet in geinteresseerd.

plakker 28 maart 2011 09:47

Ik hoor nu van iedereen dat het eigenlijk mogelijk is, maar niemand die eigenlijk weet waarom het dan ook niet gedaan wordt?
Enkel omdat ze op hun Vlaamse of Waalse collega-partij kunnen rekenen en er zodoende geen nood is aan "over de grenzen heen" te werken?
Enkel omdat ze hun kopstukken niet kunnen gebruiken?
Als de PS bijvoorbeeld kopmannen van de SPA afsnoept en op hun lijst zet in VL zou dat toch ook een gekend persoon zijn?

Anna List 28 maart 2011 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 5384148)
Ik hoor nu van iedereen dat het eigenlijk mogelijk is, maar niemand die eigenlijk weet waarom het dan ook niet gedaan wordt?
Enkel omdat ze op hun Vlaamse of Waalse collega-partij kunnen rekenen en er zodoende geen nood is aan "over de grenzen heen" te werken?
Enkel omdat ze hun kopstukken niet kunnen gebruiken?
Als de PS bijvoorbeeld kopmannen van de SPA afsnoept en op hun lijst zet in VL zou dat toch ook een gekend persoon zijn?

uw logica gaat gek genoeg niet op voor N-VA ...

m.i. is dit een oportuniteit die voor N-VA slechts win-win kan zijn ...

en ik geloof nog dat ze de kiesdrempel zouden kunnen halen ook ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be