Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Dagelijks ruim duizend snelheidsduivels betrapt op snelwegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153286)

Micele 27 maart 2011 16:47

Dagelijks ruim duizend snelheidsduivels betrapt op snelwegen
 
Schande, 56 % rijdt meer als duiv(z)elingwekkende 10 kmh te snel.

En dat met 20 tot 50 kmh lagere snelheidsbeperkingen. Euh...

Nog straffer zelfs op de snelwegen (het woord zegt het), en die waren al in 1974 naar 120 kmh gelimiteerd, rijden elke dag nog altijd ruim duizend te snel.

95 % van de duivelse overtreders worden gepakt tussen 06h00 en 22h00. Lege of drukke wegen. Pakkeuh...

Citaat:

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...snelwegen.aspx

Dagelijks ruim duizend snelheidsduivels betrapt op snelwegen

Op de Belgische snelwegen worden elke dag gemiddeld 1.031 bestuurders betrapt op te snel rijden. Per uur zijn dat zowat 43 overtredingen. Dat blijkt uit cijfers die senator Guido De Padt (Open Vld) verkreeg van uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

De cijfers zijn van de periode van 2007 tot 2009. Het aantal overtredingen nam uiteindelijk toe met 23 procent.

Ruim de helft (56 procent) van de snelheidsduivels reed ruim 10 kilometer per uur te snel. Bijna alle overtredingen (95 procent) werden vastgesteld tussen 6 uur 's morgens en 22 uur 's avonds.

Vlaanderen registreerde drie vierde van de snelheidsovertredingen (73 procent), Wallonië een vierde (27 procent), en Brussel bijna geen.

De Padt pleit voor het behoud van de snelheidslimiet van 120 kilometer per uur. De liberaal is wel voor flexibelere snelheidslimieten die zouden aangepast kunnen worden aan tijd, plaats en situatie.

Zo kan de maximumsnelheid tijdens de spitsuren begrensd worden tot 90 per uur. "Hiervoor moeten we wel een inhaalbeweging maken op het vlak van telematica en variabele signalisatie, die de toepasselijke snelheden weergeven."


Binnen enkele jaren naar 19e eeuwse pakkans ?

Wie werd als eerste snelheidsovertreder aangehouden?

Dat was Jacob German, een New Yorkse taxichauffeur, die het heeft gewaagd om in de straten van deze Amerikaanse grootstad in het jaar 1899 met een snelheid van bijna twintig kilometer per uur rond te razen.
De agent die hem staande hield, was zelf per fiets onderweg.

http://tempelderhistorie.blogspot.co...1_archive.html

http://www.youtube.com/watch?v=0iesTkXOmN8 ;-)

hurricane 27 maart 2011 16:51

Logisch. Als je 80 % van je reistijd in de file staat, probeer je dat verlies goed te maken.
Maar waarom zou iemand iets aan de file doen ? De snelheidsovertredingen, achteraf, brengen gemakkelijk geld op.

Scherven A. Mok 27 maart 2011 17:00

's Nachts gebeuren ook wel de meeste dodelijke ongevallen.

Micele 27 maart 2011 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5383148)
's Nachts gebeuren ook wel de meeste dodelijke ongevallen.

Idd. Nu nog de aanleiding en welke dagen weten. ;-)

vb uit de laatste verkeersbarometer:
Citaat:

http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...ober2010nl.pdf

1.5. Weekendongevallen
Het aantal doden daalde sterker voor wat betreft de weekendongevallen dan voor de andere ongevallen. De daling vond voornamelijk plaats tussen de jaartotalen van mei en augustus 2010.
Weekendongevallen zijn nog steeds ernstiger dan andere ongevallen aangezien 40% van het aantal doden tijdens het weekend geregistreerd wordt tegenover slechts 30 % van het aantal ongevallen.
Bij de start van de weekendbarometer eind 2006 lag het aantal weekenddoen in Wallonië rond de 225 tegenover "slechts" 160 in Vlaanderen. Op dit moment is deze situatie drastisch veranderd: sinds enkele maanden stellen we geen noemenswaardig verschil meer vast in het aantal weekenddoden in beide gewesten ingevolge een sterke daling van het aantal doden ter plaatse in Wallonië. Terwijl Vlaanderen nog steeds ongeveer hetzelfde aantal weekenddoden telt als in 2006 (ongeveer 160) telt Wallonië sinds een paar maand zelfs minder weekenddoden dan Vlaanderen (ongeveer 150).
Euh... en ´s nachts worden maar 5 % gepakt op snelheid...

Citaat:

Ruim de helft (56 procent) van de snelheidsduivels reed ruim 10 kilometer per uur te snel. Bijna alle overtredingen (95 procent) werden vastgesteld tussen 6 uur 's morgens en 22 uur 's avonds.

Micele 28 maart 2011 17:34

Nog statistiekjes uit Nederland waar ze wel uitgebreid onderzoek doen op alle mogelijke ongevaloorzaken op de snelweg en het ook registreren.

In NL vallen gemiddeld 1,2 doden per jaar de laatste 10 jaar door te hoge snelheid op de 120 kmh wegen.

In Be flitsen ze zo graag op snelheid op de snelweg alhoewel in NL wel aangetoond is dat daar te hoge snelheid te verwaarlozen is (absoluut minste toedracht)

Het is dan werkelijk die dooddoener: ook die ene dode (gemiddeld per jaar) is teveel...
Alhoewel er 4 jaren waren van de laatste 10, waar statistisch geen enkele dode viel door "te hoge snelheid".

(ruim) Onvoldoende afstand houden is vermoedelijk de ongeval(*hoofd)oorzaak n°1 op Belgische snelwegen als ik de afstand-niet-houden-mentaliteit regelmatig (bij druk verkeer) zo ervaar (*ongevallen kunnen meerdere oorzaken hebben).
In de database-link toedracht 1 genoemd.

Naja, dat is zo moeilijk te flitsen hé (alhoewel D het doet) en te weinig netto kassa-kassa

NL heeft een uitgebreide database waar men uit diverse parameters kan kiezen: (in horizontale balk spoelen/selecteren)
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
- snelheidslimiet (weg) : 120 kmh ;
en respectievelijk:
- toedracht 1 : - (alle)
- toedracht 1: te hoge snelheid
- toedracht 1: onvoldoende afstand
het *gemiddelde/jaar: aantal (%) van 17 jaar zet ik erachter, laatste 10 jaar ook.
Citaat:

Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Geregistreerd Aantal
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 | *gemiddelde/jaar | laatste 10 j
toedracht 1 :
- alle
Dood 71 75 106 92 85 57 59 77 64 68 89 70 70 53 58 60 48 | 70,7 (100 %)|65,7 (100% lste 10 j)
- te hoge snelheid
Dood 4 4 6 2 5 2 2 2 0 1 3 3 0 0 0 1 2 | 2,17 ( 3 %)| 1,2 (1,8 %)
- onvoldoende afstand
Dood 9 6 6 15 11 9 6 10 12 11 13 15 18 11 12 13 10 | 11 ( 15,6 %)| 12,5 ( 19%)
Men ziet dus dat ´onvoldoende afstand´ gemiddeld > 5 x ´dodelijker´ is als ´te hoge snelheid´, voor 17 jaar toch.

Neem ik de laatste 10 jaar (2000-2009) - de snelwegen worden steeds drukker - afstand wordt steeds belangrijker (~ vlot kolonneverkeer), dan is het 1,2 doden / jaar: te hoge snelheid en 12,5 doden / jaar : onvoldoende afstand;
of afstand is factor + 10 dodelijker als ´snelheid´, dit op een totaal doden van 65,7 doden/jaar.
Dan is de laatste 10 jaar: afstand voor 19 % ´dodelijk´ en ´snelheid´ voor 1,8 %.

Citaat:

Op de Belgische snelwegen worden elke dag gemiddeld 1.031 bestuurders betrapt op te snel rijden. Per uur zijn dat zowat 43 overtredingen. Dat blijkt uit cijfers die senator Guido De Padt (Open Vld) verkreeg van uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

De cijfers zijn van de periode van 2007 tot 2009. Het aantal overtredingen nam uiteindelijk toe met 23 procent.

Ruim de helft (56 procent) van de snelheidsduivels reed ruim 10 kilometer per uur te snel. Bijna alle overtredingen (95 procent) werden vastgesteld tussen 6 uur 's morgens en 22 uur 's avonds.
Citaat:

Weekendongevallen zijn nog steeds ernstiger dan andere ongevallen aangezien 40% van het aantal doden tijdens het weekend geregistreerd wordt tegenover slechts 30 % van het aantal ongevallen


Ongevaloorzaak sn€lh€id is heel b€langRIJK voor de veiligheid op de snelweg, men zou natuurlijk die flitsers op de snelweg kunnen verplaatsen naar de 3 �* 4 maal dodelijkere gewone wegen per afgelegde km.
Maar dat is wslk omdat ze veel minder opbrengen aan snelheidsboetes.
Veiligheid huh, euhuh ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be