![]() |
Vlamingen gooien 500.000 ton eten per jaar weg
Citaat:
Lees meer http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...er-lijden.aspx Dit komt enerzijds door de wetgeving op voedselveiligheid en anderzijds door ons gedrag. 100 kg voedsel per (gemiddeld) gezin is gigantisch veel. Ik gooi persoonlijk ook redelijk veel voedsel weg, ik zorg er wel voor dat dit voedsel opgegeten wordt door honden, katten, varkens, koeien, kippen, ... |
Waarom moet ik nu denken aan Urbanus' act waarin hij een boterham op een wereldbol plekt?
|
Citaat:
|
In Wallonie smijten ze waarschijnlijk nog veel meer eten weg!
Dit kan niet meer gewoonweg, dat moet stoppen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is niet zozeer dat we thuis veel weg smijten denk ik. Eerder dat bij de distributeurs en in de winkel nogal veel wordt weg gesmeten doordat we liever geen producten kopen die er niet goed uitzien of bijna vervallen zijn. |
En wat is de oorzaak van deze verspilling ?
Verspillen we meer dan vroeger ? Of is het contrast tussen rijk en arm nog steeds zoals vroeger ? Bestaat er geen alternatief zoals toen we het zilverpapier rond de chocolade verzamelden voor de negertjes ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn zus is kok in een rustoord.
Voedsel mag niet opgewarmd worden of .... Gewoon wegsmijten is de boodschap. |
Citaat:
Eten hoeft niet weggegooid te worden. Er zijn alternatieven. |
Tja, restjes belanden bij ons bijna steevast in de vuilnisbak. Je maakt aardappelen en meestal blijft er dan eentje over of zo. Daarnaast blijven er ook een aantal schijfjes wortel over. Je kent het wel. Dan zetten we dat in de frigo en 3 dagen later gooi ik dat dan in de vuilbak...
|
In ziekenhuizen wordt tegenwoordig ook alles weggegooid. Terwijl je vroeger zag dat patiëntenschotels en soep op overschot opgegeten werden door het personeel, moet dat nu terug naar de keuken. Jammer.
Thuis verspillen we zeer weinig voedsel (beesten om de restjes op te eten), maar hier op kot moet ik heel veel in de vuilnisbak gooien. Porties voor één man, weet je wel. |
Ik snap het verband niet met de 'hongerlijders' van de Derde Wereld. Of we nu letterlijk alles wegsmijten of integendeel tot op het laatste restje opeten, dat maakt toch geen enkel verschil voor hen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn totaal weggooivolume bedraagt een tot twee emmers per week (eerder een) en daar zit zo goed als geen eten in. Ik ben dus geen weggooivlaming.
|
Onlangs op school legde ik mijn dessert op een bankje om dan later op te eten, want ik moest dringend naar het toilet, dan zag een studiemeester dat en ik moest die direct in de vuilnisbak doen. Toen ik het wou uitleggen negeerde die mij en ja, moest ik het dan maar in de vuilnisbak doen hè!
Had later die avond er nog steeds walging van. En in de Kerstvakantie liep ik in Gent, zag ik daar een bord staan "Wie een sigaret op de grond gooit, is een zak" terwijl naast dat bord een mevrouw haar sigaret op de grond smeet. En je moet eens letten als je in de stad loopt en je kijkt op de grond hoeveel kauwgum en sigaretten daar liggen. Iedereen is dus zeker een zak? |
Citaat:
Ik zou hem gewoon negeren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be