Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse bevolking groeit dubbel zo hard als Waalse (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153312)

Neil13 28 maart 2011 12:53

Vlaamse bevolking groeit dubbel zo hard als Waalse

http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=GIP383N20

Ik zag dit artikel in De Standaard en ik vroeg me af of dit op langere termijn geen effect heeft op de politieke samenstelling van het land. In de VS doen ze om de zoveel jaar een census en het aantal kiesmannen per staat wordt altijd aangepast volgens de meest recente census. Bijvoorbeeld: De Staat Texas had 34 kiesmannen maar door een sterke bevolkingsgroei zal deze bij de volgende presidentsverkiezingen 38 (+4) hebben. Waarom wordt hier in België niet over gesproken? Of hebben wij gewoon een compleet ander systeem waar de bevolkingsgroei van bepaalde regio's er niet toe doet?

bgf324 28 maart 2011 14:21

Of is dat te danken aan het feit dat we meer allochtonen aantrekken? Die weten ook wel waar het geld zit ...

Anna List 28 maart 2011 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Neil13 (Bericht 5384520)

Ik zag dit artikel in De Standaard en ik vroeg me af of dit op langere termijn geen effect heeft op de politieke samenstelling van het land. In de VS doen ze om de zoveel jaar een census en het aantal kiesmannen per staat wordt altijd aangepast volgens de meest recente census. Bijvoorbeeld: De Staat Texas had 34 kiesmannen maar door een sterke bevolkingsgroei zal deze bij de volgende presidentsverkiezingen 38 (+4) hebben. Waarom wordt hier in België niet over gesproken? Of hebben wij gewoon een compleet ander systeem waar de bevolkingsgroei van bepaalde regio's er niet toe doet?

volgens die cijfers zouden idd ongeveer 7 Nederlandstalige zetels moeten bijkomen in het B Kamer ... en er was al een oververtegenwoordiging van Franstaligen (een F zetel kost minder stemmen dan een NL zetel)

mss ineens tijd om dit recht te trekken ...

Boduo 28 maart 2011 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5384704)
Of is dat te danken aan het feit dat we meer allochtonen aantrekken? Die weten ook wel waar het geld zit ...

Inderdaad: de Vlaamse bevolking d�*�*lt !
Het zijn de allochtoonse vrouwen die meer kinderen op de wereld zetten !

maddox 28 maart 2011 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5384719)

Dat zijn toch nieuwe belgen?

Anna List 28 maart 2011 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5384724)
Dat zijn toch nieuwe belgen?

nieuwe Vlamingen.

zetelverhouding in B Kamer N/F dient dringend geactualiseerd

N/F zetels dienen evenveel stemmen te kosten.

freelancer 28 maart 2011 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5384773)
nieuwe Vlamingen.

Ja maar... dat wil dan zeggen dat 1 Franstalige = 1 Vlaming?!...
Dat krijgt U zelfs aan Sp.a en Groen! niet verkocht...

Neil13 28 maart 2011 17:52

Het gaat 'm er nu niet om waarom de bevolking in Vlaanderen stijgt maar wat hier het effect van is op het politieke landschap. Kan dit nu in België het zwaartepunt beïnvloeden of zijn de verhoudingen vlaams/franstalige zetels gebetonneerd?

bgf324 28 maart 2011 17:55

Citaat:

En hoe wil je die nieuwe regel er door krijgen?

fonne 28 maart 2011 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Neil13 (Bericht 5384520)

In principe moet in 2011 een aanpassing van de zetelverdeling over de kieskringen gebeuren aan de hand van de laatste volkstelling of bevolkingsstatistiek 2010. Dat zal er waarschijnlijk toe leiden dat Brussel een zetel meer krijgt en Henegouwen een minder. Verder verandert er vooralsnog niets. In 2020 zijn er grotere veranderingen te verwachten.

Geert C 28 maart 2011 19:19

Citaat:

Dan moet je van provinciale kieskringen naar één enkele federale kieskring, dat is echt de enige manier. :-P

Mitgard 28 maart 2011 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5384719)

Sliep uit!
Meiden met pit, die allochtoonse vrouwen.

fonne 28 maart 2011 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 5385303)
Sliep uit!
Meiden met pit, die allochtoonse vrouwen.

Van die meiden weet ik het zo nog niet, van die allochtoonse horendragers daarentegen ... ;-)

Boduo 28 maart 2011 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5385311)
Van die meiden weet ik het zo nog niet, van die allochtoonse horendragers daarentegen ... ;-)

Soit, het resultaat is dat de Vlaamse vrouwen (en mannen) minder kinderen WILLEN.
Dat zal later op hun kop vallen. Zéker weten ! De Belgische Staat lacht niet met zo'n "bewegingen"...

fonne 28 maart 2011 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 5385301)
Dan moet je van provinciale kieskringen naar één enkele federale kieskring, dat is echt de enige manier. :-P

Goed idee. Stuur jij een briefje naar Elioke?

lombas 28 maart 2011 19:58

Ik begrijp het artikel niet goed. Het is blijkbaar inderdaad zo dat er dubbel zoveel mensen zijn bijgekomen in Vlaanderen dan in Wallonië.

Nergens beweert het artikel echter dat er dubbel zoveel mensen in verhouding tot de algemene bevolking zijn bijgekomen.

Voorbeeld:

50+25=75

100+50=150

Beiden zijn een verhouding 1:2...

Boduo 28 maart 2011 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5385383)
Ik begrijp het artikel niet goed. Het is blijkbaar inderdaad zo dat er dubbel zoveel mensen zijn bijgekomen in Vlaanderen dan in Wallonië.

Nergens beweert het artikel echter dat er dubbel zoveel mensen in verhouding tot de algemene bevolking zijn bijgekomen.

Voorbeeld:

50+25=75

100+50=150

Beiden zijn een verhouding 1:2...

That's not the question. Het gaat over het feit dat het de allochtoonse vrouwen zijn die veel meer kinderen op de wereld zetten dan de Vlaamse ! ! !
De gemiddelde Vlaamse vrouw wil slechts 1 (één) kind...
:evil: :cry: :evil:

Mitgard 28 maart 2011 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5385362)
Soit, het resultaat is dat de Vlaamse vrouwen (en mannen) minder kinderen WILLEN.

Spijtig voor die blanke kinderen die wel nog geboren worden, die gaan een sombere toekomst tegemoet als etnische minderheid.

Boduo 28 maart 2011 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 5385412)
Spijtig voor die blanke kinderen die wel nog geboren worden, die gaan een sombere toekomst tegemoet als etnische minderheid.

Een aanmoediging voor onze Vlaamse vrouwen zou erin bestaan het kindergeld over te hevelen naar de Vlaamse regering.
Baas in EIGEN buik.

:?

bgf324 28 maart 2011 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 5385301)

Herzien van de provinciale kieskringen kan ook wonderen doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be