Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   CDU van Merkel krijgt klop in Baden-Württemberg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153313)

Wisord 28 maart 2011 12:57

CDU van Merkel krijgt klop in Baden-Württemberg

Citaat:

De Duitse regeringspartij CDU van bondskanselier Angela Merkel heeft vandaag zwaar klop gekregen. De christendemocratische partij verdwijnt na 58 jaar waarschijnlijk uit de regering van de grote zuidelijke deelstaat Baden-Württemberg. Voor het eerst in de Duitse geschiedenis zou een groene als minister-president kunnen worden benoemd. Die eer valt waarschijnlijk Winfried Kretschmann te beurt, een militant van het eerste uur.
De CDU kreeg 38,4 procent van de stemmen, een verlies van bijna 6 procentpunt. Daarentegen kregen de Groenen 24,6 procent en de sociaaldemocratische SPD 23,5 procent, volgens een exitpoll van omroep ZDF.

De SPD en de Groenen willen een rood-groene coalitie vormen. De roodgroene coalitie komt volgens voorspellingen uit op een meerderheid van 79 zetels, twee meer dan nodig. Aangezien de Groenen met 24,6 procent de grootste van de twee zijn, zou Winfried Kretschmann de post van minister-president kunnen claimen. Deze 62-jarige chemieprofessor maakt deel uit van de pragmatische vleugel van de "Grüne". Hij lag in het begin van de jaren '80 mee aan de basis van de ecologische partij in Baden-Wurttemberg.
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...ttemberg.dhtml

Laten we hopen dat dit de weg open zet naar een neergaande spiraal van asociaal (achterlijk) rechts in Europa.

Sjaax 28 maart 2011 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5384542)
CDU van Merkel krijgt klop in Baden-Württemberg

Waarom scoort Merkel eigenlijk slecht?

bgf324 28 maart 2011 14:15

Citaat:

Laten we hopen dat dit de weg open zet naar een neergaande spiraal van asociaal (achterlijk) rechts in Europa.

En binnen 4 jaar, als de spaarpot leeg is, is het weer tijd voor iets minder links.

CyberpunX 28 maart 2011 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 5384626)

Omdat alle kippen-zonder-kop nu anti-kernenergie zijn en even hypen op groen. Als morgen Japan zegt "All ok", dan hangen de stemmen weer af van het volgende nieuws-item. De media bepaalt immers welke partij sterk staat. Niet het gezond verstand.

D'ARTOIS 28 maart 2011 14:37

Cp x 2

solidarnosc 28 maart 2011 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5384695)
En binnen 4 jaar, als de spaarpot leeg is, is het weer tijd voor iets minder links.

De Duitse Groenen zijn helemaal niet zo links als Groen! laat staan Ecolo. In twee decennia zijn ze van zeer links naar behoorlijk centristisch gevolueerd op socio-economisch vlak. Ze hebben wel een paar uitgesproken thema's zoals kernenergie (wat as such niet links-rechts is) waar de Duitsers om de één of andere reden hysterisch over doen.

beepbeepikbeneenjeep 28 maart 2011 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5384706)
Omdat alle kippen-zonder-kop nu anti-kernenergie zijn en even hypen op groen. Als morgen Japan zegt "All ok", dan hangen de stemmen weer af van het volgende nieuws-item. De media bepaalt immers welke partij sterk staat. Niet het gezond verstand.

Meer moet er inderdaad niet aan toegevoegd worden, de grünen hebben hun eigen "dioxine-overwinning" binnengehaald, bij de volgende verkiezingen kunnen ze terug naar waar ze thuishoren, de marginaliteit.

lombas 28 maart 2011 19:17

Ik begrijp de hysterie ook niet. Merkel zou nu niet meteen op mijn stem kunnen rekenen, maar wat heeft ze hieromtrent misdaan? Ze gaat kerncentrales sluiten, mits een goede begeleiding.

Wat willen "ze" dan? Dat de grootste energievreter in Europa haar burgers opdraagt dan maar kaarsjes te branden?

Max van Dietschland 28 maart 2011 19:36

¨
Tja wat had je gedacht, zo zogenaamde economische mirkelmadam gaat met de billen bloot. Merkel heeft helemaal geen sterk leiderschap, zij eet gewoon uit de hand van de multinationals en het grootkapitaal. De gewone kleine werkman moet hiervoor opdraaien. Economische groei ? Ja, maar voor wie ?

CyberpunX 28 maart 2011 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5385297)
Wat willen "ze" dan? Dat de grootste energievreter in Europa haar burgers opdraagt dan maar kaarsjes te branden?

Links denkt nooit praktisch.

lombas 28 maart 2011 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5385355)
Links denkt nooit praktisch.

Ik ben zelf best links.

;-)

Savatage 28 maart 2011 19:42

Ik kan niet zeggen dat ik het erg vind. In het begin vond ik Merkel nog een goede politika maar dat is met de jaren volledig verminderd. Rechts kan je ze ook bezwaarlijk noemen, ik kan me niets voor de geest halen qua rechtse realisaties onder haar beleid. Dat dan ineens de kerncentrales dicht moesten in Duitsland t.g.v. dat gedoe in Japan vind ik al maar helemaal een populistische overhaaste beslissing.

freelancer 28 maart 2011 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5385358)
Ik ben zelf best links.

;-)

Was U vroeger geen secretaris van een extreem links Antwerps partijtje, dat opgeslorpt werd door het VB? :-D

lombas 29 maart 2011 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5385431)
Was U vroeger geen secretaris van een extreem links Antwerps partijtje, dat opgeslorpt werd door het VB? :-D

Secretaris?

Ik ben even "politiek secretaris" geweest binnen een jongerenvleugel. Ik tekende echter enkele maanden later mee de ontbinding van die jongerenvleugel omdat de voorzitter uitermate frauduleus was. We spreken dan over zes jaar geleden ongeveer.

Voor de rest heb ik wel altijd een partijkaart gehad, maar nooit (ambitie voor) een functie.

Scherven A. Mok 29 maart 2011 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 5384626)

Blijkbaar heeft het meer met Japan en kernenergie van doen dan met binnenlandse toestanden maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er serieuze onvrede heerst in Duitsland. Wij krijgen hier steevast de goeie kanten van het Duitschlandverhaal door BDW en Co voorgeschoteld maar de gewone mensen die ik daar spreek zijn helemaal niet opgezet met wat er allemaal door hun strot geramd wordt. 't Is dat ze niet te kiezen hebben. Ook daar is het allemaal Europa of globalisering die de rol van boeman krijgt doorgespeeld door de politiekers, evengoed door de linkse.

freelancer 29 maart 2011 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5385901)
Blijkbaar heeft het meer met Japan en kernenergie van doen dan met binnenlandse toestanden maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er serieuze onvrede heerst in Duitsland. Wij krijgen hier steevast de goeie kanten van het Duitschlandverhaal door BDW en Co voorgeschoteld maar de gewone mensen die ik daar spreek zijn helemaal niet opgezet met wat er allemaal door hun strot geramd wordt. 't Is dat ze niet te kiezen hebben. Ook daar is het allemaal Europa of globalisering die de rol van boeman krijgt doorgespeeld door de politiekers, evengoed door de linkse.

Zo snel uit één van de grootste crisissen van de laatste eeuwen geraken... dat is volgens mij wel degelijk mirakel.

Scherven A. Mok 29 maart 2011 14:36

De crisis is nog maar amper begonnen. De effecten op lange termijn van de weg die Duitsland is ingeslagen zijn nog niet zichtbaar. Die weg lijkt mij trouwens verdacht veel weg te hebben van die aan de overkant van de Atlantische oceaan en we weten waar dat op uitdraait. Niet dat ik niet in een tent wil leven maar dan toch liever niet in onze contreien.

Zwitser 30 maart 2011 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5385901)
Blijkbaar heeft het meer met Japan en kernenergie van doen dan met binnenlandse toestanden maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er serieuze onvrede heerst in Duitsland.

Ik denk dat het in het geval van Baden Wurtemberg vooral met het Stuttgart 2000 project te doen heeft...

Zwitser 30 maart 2011 14:42

Citaat:

Sinds wanneer is de CDU rechts?

Sjaax 30 maart 2011 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5388079)
Ik denk dat het in het geval van Baden Wurtemberg vooral met het Stuttgart 2000 project te doen heeft...

Maar dan nog. Merkel verliest volgens de polls in heel Duitsland.

Ik heb nog 'keine Ahnung' van de reden daarvoor. Meestal heb ik gauw mijn mening klaar. In dit geval niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be