Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Uw kijk op geluidsoverlast (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153325)

Demper 28 maart 2011 18:24

Uw kijk op geluidsoverlast

Hoe kijkt u aan tegenover geluidsoverlast?

Ik zit momenteel op kot als student en ik ben de aanhoudende geluidsoverlast van mijn bovenbuur meer dan beu. De rest van de studenten gedragen zich, maar het is die 1e rotte appel boven mij.

Hij heeft een krachtige geluidsinstallatie en zit er niet mee in om die eens stevig open te draaien. Vorig jaar kon dat duren tot 1 uur 's nachts, maar na enkele keren te gaan klagen gebeurt het 's avonds niet meer. Hij is nu echter overgeschakeld naar overdag.

Ik kan het echter overdag ook niet meer verdragen omdat hij de boel zodanig verzuurd heeft. Vorig jaar kon dat wel 5 a 6 uren aan een stuk duren. Moet ik dat eigenlijk tolereren, luide muziek in de namiddag? Kan u dat verdragen van uw buren?

Wat ik mij afvraag is hoe zo een mensen denken.
Hebben ze dat graag dat mensen komen klagen?
Moest iemand dat aan mij vertellen dat hij last heeft van mij, ik zou beschaamd zijn en er op zijn minst voor zorgen dat het niet meer gebeurd.

Is het misschien puur egocentrisme en nonchalance, arrogantie?
Of solliciteren ze daadwerkelijk naar ruzie en een ferm pak slaag?

Demper 28 maart 2011 18:27

Nog een pikant detail: uit verschillende bronnen en uit eigen ervaring blijkt dat het meestal West-Vlaamse studenten zijn die zorgen voor serieuze geluidsoverlast...

CyberpunX 28 maart 2011 18:55

Ik heb liever een buur die veel lawaai maakt, dan kan ik altijd de fout op hem stoten ... ik hou mij in elk geval niet in. Ben geen westvlaming trouwens ... voor uw statistieken :-P

Maar als hij zich aanpast en s'nachts geen kabaal maakt ... tsja ... geven en nemen. Maar jij bent dan zowel 'snachts als overdag thuis? Tsjonge jonge ... waar is de tijd dat studenten altijd op café zaten :cry::lol::twisted: Maar kom, om tegen mijn eigen winkel te spreken ... hij mag zelfs overdag slechts een bepaalde dB hanteren. Als het muziek zonder veel bass is ben je echter wel geschoren.

Steve_M 28 maart 2011 19:04

Je kan naar de les gaan. Dan heb je er ook geen last van.

Blue Sky 28 maart 2011 19:07

Is de meest voorkomende klacht. Mensen hebben effectief nood aan rust, zeker in ons hectische leventje met overal een drukte van jewelste, files, stress enz. Met een bevolking die maar blijft toenemen gaat dat heus niet beteren in de toekomst. Ook in rustige villawijken is de rust vaak ver te zoeken door allerhande "fantastische" uitvindingen zoals bladblazers en - zuigers die een hoop herrie veroorzaken daar waar men voorheen stil alles met de rakel deed.

Anderzijds heb je het feit dat de veroorzaker van de geluidsoverlast daar zelf geen last van heeft en zich daar dan ook geen vragen bij stelt. Domme mensen zijn niet in dat ze overlast voor derden veroorzaken ... vaak kan je een handje helpen om hen dat te laten inzien door ... een koekje van eigen deeg. Werkt wonderwel.

Vandaar ook de noodzaak voor regeltjes natuurlijk ...

Demper 28 maart 2011 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5385256)
Ik heb liever een buur die veel lawaai maakt, dan kan ik altijd de fout op hem stoten ... ik hou mij in elk geval niet in. Ben geen westvlaming trouwens ... voor uw statistieken :-P

Maar als hij zich aanpast en s'nachts geen kabaal maakt ... tsja ... geven en nemen. Maar jij bent dan zowel 'snachts als overdag thuis? Tsjonge jonge ... waar is de tijd dat studenten altijd op café zaten :cry::lol::twisted: Maar kom, om tegen mijn eigen winkel te spreken ... hij mag zelfs overdag slechts een bepaalde dB hanteren. Als het muziek zonder veel bass is ben je echter wel geschoren.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5385274)
Je kan naar de les gaan. Dan heb je er ook geen last van.

Dat is nu wel grappig wat jullie hier zeggen.
Ik ga effectief naar de les. Het is nu net die bovenbuur die hier constant aanwezig is. Als je van de les komt is het nodig om eens op je gemak te kunnen zitten op kot.

Trouwens, altijd op café... wie gaat dat betalen?
Twee keer in de week eens goed uitgaan is meer dan genoeg.
Het is die bovenbuur die eens meer zou moeten buiten komen.
Momenteel komt hij enkel buiten om een pita te halen of friet.
Een zielig persoontje is het. En hij staat dicht bij een goed pak slaag.

Demper 28 maart 2011 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5385279)
Is de meest voorkomende klacht. Mensen hebben effectief nood aan rust, zeker in ons hectische leventje met overal een drukte van jewelste, files, stress enz. Met een bevolking die maar blijft toenemen gaat dat heus niet beteren in de toekomst. Ook in rustige villawijken is de rust vaak ver te zoeken door allerhande "fantastische" uitvindingen zoals bladblazers en - zuigers die een hoop herrie veroorzaken daar waar men voorheen stil alles met de rakel deed.

Anderzijds heb je het feit dat de veroorzaker van de geluidsoverlast daar zelf geen last van heeft en zich daar dan ook geen vragen bij stelt. Domme mensen zijn niet in dat ze overlast voor derden veroorzaken ... vaak kan je een handje helpen om hen dat te laten inzien door ... een koekje van eigen deeg. Werkt wonderwel.

Vandaar ook de noodzaak voor regeltjes natuurlijk ...

Het probleem met dat "koekje van eigen deeg" is dat je dan de relatie met de buren die je niets misdoen aan het verzuren bent. Als die dan ook als reactie geluidsoverlast veroorzaken, ben je geheel de klos.

Er zouden simpelweg strenge straffen moeten staan op zo een gedrag, vind ik. Er zijn namelijk mensen die blijven volharden. Ik zou wel eens willen weten hoe die mensen denken. Die kunnen toch niet uit zijn op een handgemeen? Of zoeken ze aandacht?

Steve_M 28 maart 2011 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5385308)
Het probleem met dat "koekje van eigen deeg" is dat je dan de relatie met de buren die je niets misdoen aan het verzuren bent. Als die dan ook als reactie geluidsoverlast veroorzaken, ben je geheel de klos.

Er zouden simpelweg strenge straffen moeten staan op zo een gedrag, vind ik. Er zijn namelijk mensen die blijven volharden. Ik zou wel eens willen weten hoe die mensen denken. Die kunnen toch niet uit zijn op een handgemeen? Of zoeken ze aandacht?

Nee, die trekken zich daar gewoon geen reet van aan. Als je van je kloten gaat maken lachen ze je uit of doen ze gewoon alsof ze niet thuis zijn, bel je 's nachts de flikken, dan beginnen daarna de pesterijen (nu zou ik dat ook niet over mijn hart krijgen om voor zoiets de flikken te bellen), besluit je ze weg te pesten, dan loop je inderdaad het risico met je andere buren ambras te krijgen en dan wordt het toch een uitputtingsslag (aangezien jij al geïrriteerd begint, is de kans dat jij eerder breekt vrij groot). Blijft nog over: het academiejaar uitzitten en een ander kot zoeken, die gast op zijn gezicht slaan (maar dat kan dan juridisch weer gevolgen hebben) of met een aantal kotgenoten samen met de huisbaas iets proberen te fiksen. Dat laatste heb ikzelf ooit met succes gedaan.

kiko 28 maart 2011 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5385179)
Moest iemand dat aan mij vertellen dat hij last heeft van mij, ik zou beschaamd zijn en er op zijn minst voor zorgen dat het niet meer gebeurd.

Het is gewoon een egoïstische hufter, meer moet je er niet achter zoeken.

lombas 28 maart 2011 19:38

Bestaat er niet zoiets als een kotreglement? Wat als jij en de andere studenten die er last van hebben nu samen eens een aangetekend schrijven richten tot de huisbaas dat een verlenging van het contract niet hoeft als er niets aan die kerel gedaan wordt.

Uiteraard vertel je dit bij wijze van waarschuwing wel eerst aan de lastpost.

Wettelijk gezien denk ik dat je niet veel kunt doen. Een vrederechter kost alleen maar geld en tijd.

Maar uit wat je zegt, kan ik niet goed uitmaken dat jij en alle studenten die er last van hebben die jongen al eens duidelijk op zijn plaats hebben gezet.

Demper 28 maart 2011 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5385332)
Nee, die trekken zich daar gewoon geen reet van aan. Als je van je kloten gaat maken lachen ze je uit of doen ze gewoon alsof ze niet thuis zijn, bel je 's nachts de flikken, dan beginnen daarna de pesterijen (nu zou ik dat ook niet over mijn hart krijgen om voor zoiets de flikken te bellen), besluit je ze weg te pesten, dan loop je inderdaad het risico met je andere buren ambras te krijgen en dan wordt het toch een uitputtingsslag (aangezien jij al geïrriteerd begint, is de kans dat jij eerder breekt vrij groot). Blijft nog over: het academiejaar uitzitten en een ander kot zoeken, die gast op zijn gezicht slaan (maar dat kan dan juridisch weer gevolgen hebben) of met een aantal kotgenoten samen met de huisbaas iets proberen te fiksen. Dat laatste heb ikzelf ooit met succes gedaan.

Kijk, dit zijn de berichten waar we iets aan hebben, mijn complimenten.

Ik denk zelfs dat het niet eens mogelijk is om de flikken te bellen bij geluidsoverlast op kot.

Dat idee van overleggen met kotgenoten en de huisbaas vind ik wel goed.
Of misschien eens de ouders contacteren. Dat zal denk ik ook wel pikken dan.

Het is wel raar dat jij spreekt over een uitputtingsslag en "breken".
Ik dacht dat studenten op een kot een samenhorige bende horen te zijn, vrienden onder elkaar. Niet dus.

Demper 28 maart 2011 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5385353)
Het is gewoon een egoïstische hufter, meer moet je er niet achter zoeken.

Dat vind ik dan wel extreem egoïsme.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5385354)
Bestaat er niet zoiets als een kotreglement? Wat als jij en de andere studenten die er last van hebben nu samen eens een aangetekend schrijven richten tot de huisbaas dat een verlenging van het contract niet hoeft als er niets aan die kerel gedaan wordt.

Uiteraard vertel je dit bij wijze van waarschuwing wel eerst aan de lastpost.

Wettelijk gezien denk ik dat je niet veel kunt doen. Een vrederechter kost alleen maar geld en tijd.

Maar uit wat je zegt, kan ik niet goed uitmaken dat jij en alle studenten die er last van hebben die jongen al eens duidelijk op zijn plaats hebben gezet.

Hem eens duidelijk op zijn plaats zetten?
Al meerdere malen, en ik geef toe, het volume staat lager dan vorig jaar, maar nog altijd niet laag genoeg.

Daarbij, wat is jouw definitie van iemand op zijn plaats zetten?
Dat heeft bij zo een mensen geen effect meer.

lombas 28 maart 2011 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5385366)
Hem eens duidelijk op zijn plaats zetten?
Al meerdere malen, en ik geef toe, het volume staat lager dan vorig jaar, maar nog altijd niet laag genoeg.

Daarbij, wat is jouw definitie van iemand op zijn plaats zetten?
Dat heeft bij zo een mensen geen effect meer.

Als jij vindt dat je hem genoeg op zijn plaats hebt gezet: ofwel aangetekend schrijven aan de huisbaas (liefst met zoveel mogelijk mensen), ofwel eens naar een advocaat stappen. Dat is voor advies gratis. De gerechtelijke gevolgen voor het vredegerecht kun je perfect zelf doen.

dale 29 maart 2011 07:40

Geluidsoverlast vind ik het enige nadeel aan onze moderne maatschappij tegenover pre-moderne samenlevingen (waar er genoeg ruimte was om je terug te trekken - en zonder lawaai of lichtpollutie naar de sterren kijken :-D )

Lawaaierige mensen doen het volgens mij vooral om aandacht te trekken/zichzelf een identiteit aan te meten.

Het kan zijn dat die peroon (onbewust) net gaat voor de aandacht van de klachten.
Zoniet zou een deftig gesprek (eventueel met een tolk ; ) genoeg.

dale 29 maart 2011 07:40

Geluidsoverlast vind ik het enige nadeel aan onze moderne maatschappij tegenover pre-moderne samenlevingen (waar er genoeg ruimte was om je terug te trekken - en zonder lawaai of lichtpollutie naar de sterren kijken :-D )

Lawaaierige mensen doen het volgens mij vooral om aandacht te trekken/zichzelf een identiteit aan te meten.

Het kan zijn dat die peroon (onbewust) net gaat voor de aandacht van de klachten.
Zoniet zou een deftig gesprek (eventueel met een tolk ; ) genoeg.

Txiki 29 maart 2011 07:49

De enige vorm van geluid die ik bestempel als geluidsoverlast is al het getimmer, gezaag, geboor en alle andere geluiden van werken op een zondag.

giserke 29 maart 2011 07:49

Citaat:

Hoe kijkt u aan tegenover geluidsoverlast?

Ik zit momenteel op kot als student en ik ben de aanhoudende geluidsoverlast van mijn bovenbuur meer dan beu. De rest van de studenten gedragen zich, maar het is die 1e rotte appel boven mij.

Hij heeft een krachtige geluidsinstallatie en zit er niet mee in om die eens stevig open te draaien. Vorig jaar kon dat duren tot 1 uur 's nachts, maar na enkele keren te gaan klagen gebeurt het 's avonds niet meer. Hij is nu echter overgeschakeld naar overdag.

Ik kan het echter overdag ook niet meer verdragen omdat hij de boel zodanig verzuurd heeft. Vorig jaar kon dat wel 5 a 6 uren aan een stuk duren. Moet ik dat eigenlijk tolereren, luide muziek in de namiddag? Kan u dat verdragen van uw buren?

Je moet leren verdraagzaam zijn. ;-)

Txiki 29 maart 2011 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5385814)
Je moet leren verdraagzaam zijn. ;-)

:magniet: buur aanspreken: kan het wat zachter?

Rudy 29 maart 2011 07:51

Citaat:

Met alle begrip.

Mijn inziens puur egocentrisme, onkundig tot empathie.

Het doet mij denken aan de buurman met veel tijd die zich geroepen voelt op een zonnige zondagmiddag zijn gras af te rijden. Je vraagt je af hoe asociaal een mens toch kan zijn.

Mijn reactie is doorgaans, als praten niet helpt, beroep te doen op wettelijke middelen. Klacht indienen.

In uw situatie moet er toch kunnen gepraat worden met de kotbaas . Voor zover ik weet bestaan er toch afgesproken gedragsregels binnen het kotleven.

Blue Sky 29 maart 2011 07:54

Hij kan toch gewoon een koptelefoon opzetten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be