Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   EU bant auto's uit steden: we kunnen maar beter beginnen met een citytaks (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153334)

brother paul 28 maart 2011 20:43

EU bant auto's uit steden: we kunnen maar beter beginnen met een citytaks

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110328_146

overtreft de groenste verwachtingen, en een beleidsvisie van europa:
Citaat:

Over veertig jaar zullen er geen benzine- of dieselauto's meer in de steden mogen rondrijden. De totale CO2-uitstoot moet tegen dan bovendien met 60 procent omlaag. Dat staat alleszins in een plan dat de Europese Commissie tegen 2050 graag verwezenlijkt zou zien.
Citaat:

Concreet wil dat zeggen dat er tegen 2030 de helft minder vervuilende auto's in stadscentra mogen rondrijden. In 2050 moet er dan een absoluut verbod staan op benzine- en dieselauto's. Zo wil de Europese Commissie een overstap naar milieuvriendelijke wagens in de hand werken.
als ik het goed begrijp: BRUSSEL HEEFT EEN VOORBEELDFUNCTIE VOOR EUROPA... DUS BEGIN ERAAN !

- 1° een city taks ,die moduleert naar hybrid en electrisch verkeer, dus niet zoiets softs CO2 achtig maar keihard zero emission target

- 2° een hybride - electrische chassis auto-industrie als 'Flanders technology' move from the second wave..

Aurora_Borealis 29 maart 2011 08:54

Helaas hinken we in België serieus achterop, zeker met de gunstmaatregelen voor dieselvoertuigen...

Dat men werk maakt van het weren van sterk vervuilende dieselvoertuigen uit de steden.

En ja, dat betekent dat het niet allemaal op de kap moet komen van de automobilist, maar ook de stinkende dieselbussen van het openbaar vervoer moeten er zo rap mogelijk uit! Er zijn betere alternatieven zoals bussen op CNG (samengeperst aardgas) die een pak beter scoren qua emissies...

Scherven A. Mok 29 maart 2011 09:20

In Antwerpen gaat BAM proberen van zoveel mogelijk auto's en vrachtwagens uit heel België e Europa aan te trekken door voor miljarden nieuwe wegen te leggen.

guido 007 29 maart 2011 09:29

Ik meen ook vernomen te hebben dat transport van meer dan 300 km over het spoor of over het water moet.

Dat ze dan maar beginnen met een absoluut verbod op stakingen door het NMBS en ... personeel.

Micele 29 maart 2011 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5385906)
In Antwerpen gaat BAM proberen van zoveel mogelijk auto's en vrachtwagens uit heel België e Europa aan te trekken door voor miljarden nieuwe wegen te leggen.

Hoe werkt dat aantrekken met nieuwe wegen in de praktijk ?

Zo ?: "Dames en Heren autorijders en truckers van Europa in Antwerpen ligt een nieuw tracé, zoveel mogelijk daarheen !"

Dan moeten die nogal blij zijn want vanwaar al die autorijders en truckers vertrekken naar Antwerpen worden de wegen aldaar dan veel rustiger.

In het buitenland worden veel meer nieuwe wegen aangelegd als in Vlaanderen en toch rijden die Vlaamse/Europese autorijders en truckers niet naar die buitenlandse nieuwe wegen om zo onze wegen te ontlasten. Hoe komt dat toch ? ;-)

Txiki 29 maart 2011 09:41

Grappig voorstel. Typisch.

Blue Sky 29 maart 2011 10:02

Gelukkig heeft België Europa nog die ons allerhande bindende zaken oplegt zodat we wel vooruit MOETEN gaan. Zonder Europa zou er hier buiten wat geknoei helemaal niks gebeuren door een totaal gebrek aan visie en moed van de beleidsmensen.

CyberpunX 29 maart 2011 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5385916)
Ik meen ook vernomen te hebben dat transport van meer dan 300 km over het spoor of over het water moet.

Dat ze dan maar beginnen met een absoluut verbod op stakingen door het NMBS en ... personeel.

Dus dan is het verboden europa te doorkruisen in de wagen ...

brother paul 29 maart 2011 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5385935)
Grappig voorstel. Typisch.

ha nee, juist niet grappig, prachtig visionair, de visie komt uit europa, de neuzen moeten in die wind gezet worden, en als je meedoet capitaliseer je daarop, en als je niet meedoet hink je hopeloos achterop.

brother paul 29 maart 2011 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5385956)
Dus dan is het verboden europa te doorkruisen in de wagen ...

ik denk dat het geinspireerd is op het idee dat er geen batterijen bestaan die langer dan 300km meegaan, dus als je verder wilt rijden moet je gewoon ergens electrisch kunnen opladen.

Het alternatief zou kunnen zijn, dat je autosnelwegen stroken maakt van bvb 20km aan een stuk, waar je zo 10minuten uw auto kunt opladen en tanken terwijl je rijdt als het ware.

Kodo Kodo 29 maart 2011 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5385443)
BRUSSEL HEEFT EEN VOORBEELDFUNCTIE VOOR EUROPA... DUS BEGIN ERAAN !

- 1° een city taks ,die moduleert naar hybrid en electrisch verkeer, dus niet zoiets softs CO2 achtig maar keihard zero emission target

- 2° een hybride - electrische chassis auto-industrie als 'Flanders technology' move from the second wave..

Je hebt mijn sympathie, maar ik deel je economische optimisme niet: onze steden zullen milieuvriendelijk worden omdat het geld op is. We zullen binnenkort geen auto's meer kunnen betalen, ook geen milieuvriendelijke!

De euro is immers het papier niet waard waarop hij niet eens meer wordt gedrukt, en de dollar is ten dode opgeschreven. De Chinezen zullen olie kunnen kopen, het Westen zal daar geen geld meer voor hebben.

En hopelijk zullen de Chinezen je volgen in je visie...

Micele 29 maart 2011 10:09

De benzine/diesel-hybrides die de eerste 20 �* 60 km puur electrisch kunnen rijden, of wanneer het nodig is enkel electrisch te rijden in de stad zijn nu al op de markt. Zoiets noemen ze plug-in hybrides, of electrische voertuigen met een brandstofmotor als range extender (laad dan de accu´s weer op, eens buiten de stad). Ook fullhybrides kunnen dat.

Soit, info hieronder:
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle
Contents
3 Engine type
3.1 Hybrid electric-petroleum vehicles
3.2 Continuously outboard recharged electric vehicle (COREV)
3.3 Hybrid fuel (dual mode)
3.4 Fluid power hybrid
3.5 Electric-human power hybrid vehicle
4 Hybrid vehicle power train configurations
4.1 Parallel hybrid
4.2 Mild parallel hybrid
4.3 Power-split or series-parallel hybrid
4.4 Series hybrid
4.5 Plug-in hybrid electrical vehicle (PHEV)
4.6 Fuel cell, electric hybrid
Waarom dan tot 2030 (50%) en zelfs tot 2050 (100%) wachten ? :roll:

In Los Angeles rijdt geen enkele dieselbus meer in de stad, in vele Zwitserse steden ook niet.
Be heeft een redelijk dicht aardgasnet, en wat doen ze ermee voor het verkeer ?
(bijna) Zéro.
Ik denk dat er ondertussen 5 openbare CNG stations zijn, passen hier gemakkelijk alle 5 op, mss zijn er wel 6 (Berchem). :-D
Citaat:

Sortiert nach
Ort [D]etail Name / Strasse Land-PLZ Ort (Provinz) Tel/Fax Öffnungszeiten Bemerkungen Preis EUR /kg <L/H> [Rabatt]) Stand

1. Antwerpen Berchem D
ELECTRABEL
Vlijtstraat 6 B-2018 Antwerpen-Berchem 24h mit EC-Karte / Maestro-Karte Zugang zum Gelände mit Code: 1397, Bedienung des Terminals teilweise auf Deutsch. 0.834 16.10.2010

2. Antwerpen Hafen D DATS24 Orangegas
Vosseschijnstraat 42 B-2030 Antwerpen-Hafen (VLAAMS GEWEST)
? 24h mit Kundenkarte GPS ungenau (Strasse) / 0.880 (L)17.03.2011

? 6 ?. Berchem D Erdgas/CNG-Tankstelle
Uitbreidingsstraat 584 B-2600 Berchem ?
Brugge D

3. Industrieterrein Waggelwater te Waggelwaterstraat 1 B-8000 Brugge +32(0)50447711 24H am Tankautomat 1.109 06.06.2010

?. Dison D
ALG
Rue d'Andrimont 52 B-4820 Dison +32(0)87336780 ? GPS ungenau(Strasse), semi-public Halle D

4. Dats24 Tankstelle Orangegas
Edingensesteenweg 300 B-1500 Halle Mo-So 0-24 GPS Position über GoogleMap ermittelt / 0.89 (L) 20.02.2011

?. Jupille-sur-Meuse (Liege) D
ALG
Rue de Visé 23 B-4020 Jupille-sur-Meuse (Liege) +32(0)43629838 Mo-Fr 8-12 u. 13-17 Semi-Public!,

5. Mechelen D Electrabel CNG Elektriciteitstraat 68 B-2800 Mechelen
(VLAAMS GEWEST) 24h mit EC-Karte GPS Position über GoogleMap ermittelt / 0.849 17.07.2010

?. Seraing D ALG Rue du Molinay 60 B-4100 Seraing +32(0)43372564 8-12 u. 12:30-16:30 semi-public

http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu

Kodo Kodo 29 maart 2011 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5385906)

Die nieuwe wegen zullen leeg blijven, want met het voortschrijden van de crisis zal het verkeer drastisch krimpen. We zullen des te minder te besteden hebben omdat we de voor die nieuwe infrastructuur aangegane schulden zullen moeten aflossen. We zullen ze aflossen als we er niets meer aan hebben, aan die infrastructuur, als ze daar alleen nog maar in de weg zal staan. Dan kunnen we doen zoals de middeleeuwers met de Romeinse theaters en aquaducten deden: ze afbreken en er huizen of veestallen mee bouwen.

De financiële wereld kraakt wereldwijd in zijn voegen; het is duidelijk uit met de Westerse economische hegemonie, maar in de toekomstvisie van onze politici zal de ontwikkeling uit het verleden worden voortgezet.

Het volk heeft meer toekomstvisie, het zal er meer hebben zodra de problemen zich duidelijker aftekenen, en vooral: het moet wel verder kijken dan het eind van een vierjarige ambtstermijn. Waarom ons dan laten vertegenwoordigen door verkozenen? Directe democratie vormt de enige garantie voor een beleid met toekomstvisie.

Voltian 29 maart 2011 10:23

Hier kan je de White Paper helemaal bekijken.

http://ec.europa.eu/transport/strate...e_paper_en.htm

Ik heb twijfels bij de kwaliteit van de impact assessment, maar dat is een ander verhaal.

brother paul 29 maart 2011 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5385964)
Je hebt mijn sympathie, maar ik deel je economische optimisme niet: onze steden zullen milieuvriendelijk worden omdat het geld op is. We zullen binnenkort geen auto's meer kunnen betalen, ook geen milieuvriendelijke!

De euro is immers het papier niet waard waarop hij niet eens meer wordt gedrukt, en de dollar is ten dode opgeschreven. De Chinezen zullen olie kunnen kopen, het Westen zal daar geen geld meer voor hebben.

En hopelijk zullen de Chinezen je volgen in je visie...

kodo zoveel ^pessimisme ? nee, kijk als we iets willen hebben gaan we ervoor moeten werken hé... zo simpel zal dat zijn. We geven de mensen veel te veel geld om niets te doen, en uit te rangeren.

vervang die werklozensteun door een franchisesysteem en je zult verwonderd zijn hoe onze economie kan groeien, we investeren gewoon geld in nietsdoen.

brother paul 29 maart 2011 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 5385978)
Hier kan je de White Paper helemaal bekijken.

http://ec.europa.eu/transport/strate...e_paper_en.htm

Ik heb twijfels bij de kwaliteit van de impact assessment, maar dat is een ander verhaal.

ho, kijk als de europese commissie een target zet, bvb 20% Kyoto CO2 reductie en vernieuwbare energie, beginnen ze er toch allemaal aan... dus ja het zal wel een beweging in gang zetten.

De target is natuurlijk heel ambitieus 60% CO2 reductie. Maar kijk als je weet dat een electrische mobiliteit een electromotor is 90% efficient, de batterijconversie 60% dus 54%, dan weet je dat dit efficienter en dus minder verbruikt dan bvb een benzine/dieselmotor die 36% haalt. Dus ja het is ergens wel haalbaar gans die story.

Voltian 29 maart 2011 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5385988)
ho, kijk als de europese commissie een target zet, bvb 20% Kyoto CO2 reductie en vernieuwbare energie, beginnen ze er toch allemaal aan... dus ja het zal wel een beweging in gang zetten.

De target is natuurlijk heel ambitieus 60% CO2 reductie. Maar kijk als je weet dat een electrische mobiliteit een electromotor is 90% efficient, de batterijconversie 60% dus 54%, dan weet je dat dit efficienter en dus minder verbruikt dan bvb een benzine/dieselmotor die 36% haalt. Dus ja het is ergens wel haalbaar gans die story.

De twijfels rond de IA zijn van iets dieper liggende aard; maar goed, dat is een ander verhaal. De kwaliteit van een IA heeft de EC ook nooit weerhouden om onzinnige maatregelen toch voor te stellen. Soit, ik ga eerst de white paper eens helemaal tegoei lezen; zo'n krantenartikel pitk er alleen maar de catchphrases uit

CyberpunX 29 maart 2011 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5385961)
ik denk dat het geinspireerd is op het idee dat er geen batterijen bestaan die langer dan 300km meegaan, dus als je verder wilt rijden moet je gewoon ergens elektrisch kunnen opladen.

Aan die batterijduur valt ongetwijfeld nog te werken, met mogelijke ontwikkelingen houdt men weer geen rekening. Soit, ik vind het ergens dom, is zinloos mij nu nog een nieuwe wagen te kopen van het oud type en vind het aanbod van hybrids nog maar beperkt.

Dit lijkt me zo wat op een verdoken plan om de autoindustrie weer wat centen te geven. En de burger op extra kosten te jagen. Want van die hybrids bestaat nog geen degelijke tweedehandsmarkt. Wie gaat er dan nog in het centrum rondrijden? Alleen mensen met een nieuwe wagen, de hogere klasse dus. En mensen die in het centrum wonen? Verplichten de wagen buiten de stadsrand te laten? Verplichten een nieuwe wagen te kopen terwijl je de oude dan niet meer aan de straatstenen kwijt kan? Of massaal exporteren naar het oosten, wij halen dan wel -60% maar dat er ergens anders +80% stijgt kan hun blijkbaar niet bommen.

Kodo Kodo 29 maart 2011 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5385982)
kodo zoveel ^pessimisme ? nee, kijk als we iets willen hebben gaan we ervoor moeten werken hé... zo simpel zal dat zijn. We geven de mensen veel te veel geld om niets te doen, en uit te rangeren.

vervang die werklozensteun door een franchisesysteem en je zult verwonderd zijn hoe onze economie kan groeien, we investeren gewoon geld in nietsdoen.

Natuurlijk moeten we niet investeren in nietsdoen, en moet werklozensteun zelfredzaamheid bevorderen, in plaats van afhankelijkheid. De ontspoorde verzorgingsstaat is zeker één van de problemen. Maar had je nou toch een linkje bij dat woord "franchise" geplaatst! Ik meen me wel ergens vaag een post van jou te herinneren, maar als ik wil weten wat je bedoelt, moet ik het gaan opzoeken. En ja, zo dwalen we wel vér af van de auto's in de steden...

brother paul 29 maart 2011 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5386081)
Natuurlijk moeten we niet investeren in nietsdoen, en moet werklozensteun zelfredzaamheid bevorderen, in plaats van afhankelijkheid. De ontspoorde verzorgingsstaat is zeker één van de problemen. Maar had je nou toch een linkje bij dat woord "franchise" geplaatst! Ik meen me wel ergens vaag een post van jou te herinneren, maar als ik wil weten wat je bedoelt, moet ik het gaan opzoeken. En ja, zo dwalen we wel vér af van de auto's in de steden...

er bestaat daar geen link voor, franchise is zoals een verzekering dat je een deel zelf moet betalen. Dus een franchise in alle steunelementen, en je kunt heel sociaal zijn, en ondertussen responsabiliseren... Want een franchise moet je later terugbetalen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be