Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zondag ... rustdag! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153374)

Blue Sky 29 maart 2011 14:09

Zondag ... rustdag!

Wat vindt u van het idee om van zondag een RUSTdag te maken. Dit wil dus zeggen dat er dan geen lawaaierige karweien zou mogen uitvoeren met bladblazers en meer van dat fraais.

Vigilante VL 29 maart 2011 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5386357)
Wat vindt u van het idee om van zondag een RUSTdag te maken. Dit wil dus zeggen dat er dan geen lawaaierige karwijen zou mogen uitvoeren met bladblazers en meer van dat fraais.

:roll:

the_dude 29 maart 2011 14:13

staat dat niet in de wet, al paar eeuwen of zo?

Vigilante VL 29 maart 2011 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5386361)
staat dat niet in de wet, al paar eeuwen of zo?

Varieert van gemeente tot gemeente

job 29 maart 2011 15:11

Citaat:

Wat vindt u van het idee om van zondag een RUSTdag te maken. Dit wil dus zeggen dat er dan geen lawaaierige karweien zou mogen uitvoeren met bladblazers en meer van dat fraais.

Een RUSTdag voor iedereen dan, eh.
Er wordt helemaal NIET meer gewerkt !
Geen supermarkten meer open, geen bakkers, geen meubelboulevards, geen horeca, geen....
NIKS meer....
:cry::cry::cry:

Sfax 29 maart 2011 15:33

Citaat:

Zondag is een dag als een ander...
Men zou er alleen voor moeten zorgen dat die regels ivm weekend/zondag-openingen wat soepeler zijn.

job 29 maart 2011 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5386501)
Zondag is een dag als een ander...
Men zou er alleen voor moeten zorgen dat die regels ivm weekend/zondag-openingen wat soepeler zijn.

Voor mij mogen die regels net niet soepeler, maar strenger gemaakt worden.
Zondag is nu eenmaal niet een dag als een ander.
Of werk jij 's zondags misschien, zodat het lijkt alsof het een dag is als een ander ?
Of werk je 's zondags én in de week niet, zodat het steeds lijkt of elke dag een zondag is ?

Blue Sky 29 maart 2011 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5386473)
Geen supermarkten meer open, geen bakkers, geen meubelboulevards, geen horeca, geen....
NIKS meer....

Ik bedoel het in de zin van rustige dag. Niet letterlijk RUST dag.

Sfax 29 maart 2011 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5386509)
Voor mij mogen die regels net niet soepeler, maar strenger gemaakt worden.

Dat is jouw volste recht om dat te vinden. Ik hou er een andere mening op na.

Ik zie geen reden waarom, als ik op zondag vrij ben, ik dan per se niet moet kunnen gaan winkelen of whatever moet kunnen gaan doen. Da's vergelijkbaar met openbare diensten waar je ook verlof moet gaan nemen als je het ongeluk hebt om er langs te moeten gaan. Da's ook idioot.

Citaat:

Zondag is nu eenmaal niet een dag als een ander.
Wat is er anders aan dan?

Citaat:

Of werk jij 's zondags misschien, zodat het lijkt alsof het een dag is als een ander ?
Soms wel, soms niet, net zoals ik op andere dagen soms wel en soms niet werk.

Citaat:

Of werk je 's zondags én in de week niet, zodat het steeds lijkt of elke dag een zondag is ?
Nee, ik werk wanneer ik moet werken of wanneer ik wil werken, en ik werk niet wanneer ik dat niet moet of niet wil. Als andere landen perfect in staat zijn om laatavondopeningen en zondagopeningen te realiseren, waarom zouden wij dat in Belgie niet kunnen? Waarom moet ik pakweg naar Breda als ik zin heb om op zondag een mediamarkt te bezoeken?

Rudy 29 maart 2011 15:52

Citaat:

Achterhaald voorstel. Lees het reglement van uw gemeente.

maddox 29 maart 2011 15:58

Ik heb een gruwelijke hekel aan de plaatselijke wet op dat vlak.
Je mag geen electrische apparaten of handgereedschappen gebruiken die lawaai kunnen veroorzaken, en met lawaai bedoelen ze dan geluid dat irritant is of boven het omgevingsgeluid uitkomt. En dit de hele zondag en voor de rest van de week tussen 22 u en 6u.

Wanneer moet ik mijn verbouwingen doen? Als ik op't werk ben?

In alle geval, mij maakt het weinig uit dat er gewerkt word op zondag. Is dat nu dun'aldi , de parfumery Penis Aqua Rosa of autoglastotaalcarrepair.

job 29 maart 2011 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5386537)
Dat is jouw volste recht om dat te vinden. Ik hou er een andere mening op na.

Ik zie geen reden waarom, als ik op zondag vrij ben, ik dan per se niet moet kunnen gaan winkelen of whatever moet kunnen gaan doen. Da's vergelijkbaar met openbare diensten waar je ook verlof moet gaan nemen als je het ongeluk hebt om er langs te moeten gaan. Da's ook idioot.

Wat is er anders aan dan?

Soms wel, soms niet, net zoals ik op andere dagen soms wel en soms niet werk.

Nee, ik werk wanneer ik moet werken of wanneer ik wil werken, en ik werk niet wanneer ik dat niet moet of niet wil. Als andere landen perfect in staat zijn om laatavondopeningen en zondagopeningen te realiseren, waarom zouden wij dat in Belgie niet kunnen? Waarom moet ik pakweg naar Breda als ik zin heb om op zondag een mediamarkt te bezoeken?

Ik hoor het graag verdedigen om op zondag heel wat handelszaken, nutsbedrijven, banken en overheidsdiensten open te houden.
Tot de de vrager zelf gevraagd wordt (opgelegd wordt) om op zondag te werken.
Dan snakken ze plots bijna allemaal naar hun vrije zondag...

maddox 29 maart 2011 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5386548)
Ik hoor het graag verdedigen om op zondag heel wat handelszaken, nutsbedrijven, banken en overheidsdiensten open te houden.
Tot de de vrager zelf gevraagd wordt (opgelegd wordt) om op zondag te werken.
Dan snakken ze plots bijna allemaal naar hun vrije zondag...

Tja, dat noemen ze hypocriet en dom.
Zondag wordt over't algemeen beter vergoed, zoals in de arbeidswetgeving geregeld is.

Rudy 29 maart 2011 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5386547)
Ik heb een gruwelijke hekel aan de plaatselijke wet op dat vlak.
Je mag geen electrische apparaten of handgereedschappen gebruiken die lawaai kunnen veroorzaken, en met lawaai bedoelen ze dan geluid dat irritant is of boven het omgevingsgeluid uitkomt. En dit de hele zondag en voor de rest van de week tussen 22 u en 6u.

Wanneer moet ik mijn verbouwingen doen? Als ik op't werk ben?

In alle geval, mij maakt het weinig uit dat er gewerkt word op zondag. Is dat nu dun'aldi , de parfumery Penis Aqua Rosa of autoglastotaalcarrepair.

Doe je werk tijdens de werkuren.

Xenophon 29 maart 2011 16:23

Laat de mensen zelf kiezen, zo simpel zou dat moeten zijn.

Raf 29 maart 2011 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5386473)
NIKS meer....

Goed idee, zij het dan ik voor de horeca een uitzondering wil maken. Mensen moeten ook op zondag kunnen overnachten, eten en drinken. En om evidente redenen ook voor de medische sector natuurlijk. Verder mag er wat mij betreft een verbod komen op alle andere zondagsopeningen.

Rudy 29 maart 2011 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5386580)
Goed idee, zij het dan ik voor de horeca een uitzondering wil maken. Mensen moeten ook op zondag kunnen overnachten, eten en drinken. En om evidente redenen ook voor de medische sector natuurlijk. Verder mag er wat mij betreft een verbod komen op alle andere zondagsopeningen.

Tuurlijk is dat een goed idee. Refereren naar horeca en hospics heeft zelfs geen zin. De horeca werkt vooral als de klanten vrije tijd hebben. Heeft niet met geluidshinder of andere vormen van overlast te maken.

Zipper 29 maart 2011 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5386580)

²

Ik vind het best aangenaam om het verschil te zien tussen een zondag en een weekdag (rust tegenover drukte). Er wordt al genoeg gepresteerd en geconsumeerd tijdens de week.

Xenophon 29 maart 2011 16:55

Vlaanderen heeft geen sabbathdag nodig op zondag!

Laat de mensen zelf kiezen.

eno2 29 maart 2011 17:03

Citaat:

En waarom zou iedereen op hetzelfde moment moeten rusten?

Weer een zinloze verplichting meer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be