![]() |
Afschaffing Sabam
Wat ik wil bewijzen is dat er een gigantisch groot draagvlak is op dit forum voor de afschaffing van SABAM, ik hoop nu dat mijn inschatting juist is.
|
SABAM heeft bestaansrecht maar niet zoals het nu is. Auteursrechten moeten betaald worden maar op een redelijke manier.
|
Citaat:
Zoals ook aangehaald wordt in deze uitzending van basta http://www.een.be/programmas/basta/s...akro-artiesten Er moet een nieuw systeem komen waarbij men op een redelijke manier omgaat met auteursrechten (zoals jij ook aanhaalt). Ik zeg niet dat auteursrechten niet beschermt mogen worden, ik zeg dat ze niet meer door SABAM "beschermd" mogen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Het probleem is dus niet SABAM maar hun werkwijze. |
Citaat:
En de overheid kan dan bv een vast tarief aanrekenen aan comerciële evenementen waar de muziek wordt gebruikt om winst mee te maken. Als een persoon iets steelt dat niet van hem is, ga je dan zijn werkwijze beschuldigen of de persoon? SABAM is verantwoordelijk voor zijn werkwijze, zo is ook een persoon die steelt verantwoordelijk voor zijn "werkwijze" (zich iets toe-eigenen zonder te betalen). |
Citaat:
Als de politie fouten maakt, gaat ge de politie afschaffen of hun werkwijze bijsturen ? |
Citaat:
Men kan ook het ontslag van de verantwoordelijken eisen, maar als dit geen effect heeft (zoals ik wel denk dat dit zal zijn bij SABAM) dan zouden zwaardere maatregelen moeten volgen. Als maar 1 agent in de fout gaat dan bestraft men uiteraard die ene agent. |
Sabam als structuur heeft geen bestaansrecht meer
Sabam als project: het beschermen van auteursrechten (op een eerlijke, meelevende manier) wel. |
Akkoord dat men auteursrechten moet betalen, maar zoals het nu gaat , loopt het de spuigaten uit. Bovendien is het zo onoverzichtelijk dat men niet meer weet wanneer, en hoeveel!
Waarom geen forfait laten betalen ngl het aantal keren?? Er zijn clubs, verenigingen die minder dan 10 evenementen per jaar inrichten: laat die per evenement een forfait betalen, eventueel volgens het soort, bv toneel, bal, optreden koor..... Het zou ook wenselijk zijn dat men op voorhand het bedrag kent, want nu kan je echt voor desastreuse verrassingen komen te staan. |
Afschaffen, zonder meer.
|
Sinds de komst van het internet en het illegaal downloaden zijn de inkomsten van Sabam enorm gedaald, en dus denkt men de gederfde inkomsten op alle burgers te kunnen verhalen door dezelfde rechten op maar liefst minstens 4 verschillende manieren te innen :
1x bij aankoop van muziek 1x bij aankoop van de apparatuur of blanco CD 1x voor het luisteren op het werk en onrechtstreeks nog eens voor de rechten via de openbare omroep, commerciële zenders en de kabel Het wordt tijd dat hier perk en paal aan gesteld wordt door de wetgevende macht. Het volstaat in de auteursrechtenwet een limiet in te schrijven voor de inning van een recht. Indien men dat niet doet mogen wij ons binnenkort verwachten aan : - betalen elke keer je GSM afgaat : voor je beltoon ; reeds nu betalen producenten van ringtones 8% van de verkoopprijs aan SABAM, nu de luisteraars nog... - betalen aan de kassa elke keer je een muziekje hoort spelen in de supermarkt - betalen als je muziek luistert in een bedrijfswagen - betalen als je aerobict op muziek in de fitness en ik kan nog wel even doorgaan... Sabam baseert zich op zijn recente inningen op de interpretatie van de term "kosteloze privé-vertoning in familiekring" uit de auteursrechtenwet en past dit tot op de letter toe. Het wordt dan ook tijd dat deze term verduidelijkt en uitgebreid wordt in de wet zodat er geen misbruik meer van kan gemaakt worden... Bovendien mogen jullie je ook nog eens verwachten aan Uradex, die vergoedingen int voor naburige rechten, zeg maar de uitvoerders van de muziek. Naast de billijke vergoedingen in de horeca zullen ze wellicht binnenkort hun pijlen richten op de bedrijven, vermits Sabam hier haar slag heeft thuisgehaald... |
- Er zijn genoeg artiesten die miljoenen verdienen en zelf hun dingen op internet zetten. Het gehanteerd verkoopsmodel staat enorm achter.
- Ik kom regelmatig tegen "this video has been blocked in your country". Sabam zorgt ervoor dat we achtergesteld worden ipv een voortrekkersrol spelen. Sabam was tegen youtube, terwijl youtube op handen gedragen wordt door andere maatschappijen tegenwoordig. Sabam beperkt dus kennis en handel. - Sabam factureert niet bestaande namen, en betaalt niet door. - Sabam factureert te kleine ruimtes waardoor kleinere events en zelfs de organisatie van familiefeesten een hel kan worden - Sabam beperkt creativiteit. |
Nogmaals, als je betaalt is dat je eigen stommiteit. Pas als SABAM zwart op wit kan bewijzen wat je moet betalen dan reageer je, anders doe je gewoon alsof ze niet bestaan.
|
Citaat:
Wat je moet doen, is elke factuur van SABAM protesteren en eisen dat zij bewijzen waarom je zou moeten betalen of hun de bewijzen voorleggen waarom je niet zou moeten betalen. Als je niets doet, is dit een blijk dat je de factuur accepteert en dan kan Sabam je gerechterlijk vervolgen voor niet-betaling. |
SABAM zal dan moeten bewijzen dat ik die factuur ooit ontvangen heb. :mrgreen:
|
ja, zo snel als mogelijk aub.
|
Nu hopen dat de politici hier ook iets aan willen doen ...
Sabam hangt duidelijk vele mensen hun strot uit, of halen we de hooivorken boven (gezien de politici weer te traag zijn)? ![]() Ik denk dat als dit ooit zou ontaarden in een facebook/twitter protest dat de aantallen actievoerders veel groter zouden zijn dan eender welk protest in het recente verleden: Wie heeft sabam nog niet lastigevallen? Babies? Truckers? Bejaarden? ... Het ergste vind ik dan nog de arrogantie van SABAM, bv het binnenvallen op een kotfeestje van een student om aldaar de arme student zijn geld af te troggelen ... en dan heb ik het nog niet over het brutaal binnenvallen in het privé gebied van die student. Hoe lang nog voordat die mensen ons huis inbreken omdat we een liedje hebben opstaan terwijl we thuis met vrienden aan het babbelen zijn? |
Citaat:
Het is dringend tijd ... de mijne is al afgestoft :twisted: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be