![]() |
terug naar af.
Nu worden er terug paarden ingezet voor vuilophaling. De paarden blijken goedkope werkkrachten te zijn en vervuilen minder.
Nog even en we gaan terug naar de zeilvaart nu ze de kernenergie overal terug willen opbergen. Het Duitse vrachtschip Preussen, het grootste zeilschip dat ooit werd gebouwd, haalde van 1902 tot 1910 een vergelijkbare snelheid. Het 124 meter lange schip (lengte over dek) voer hoofdzakelijk tussen Hamburg en Iquique (Chili) en deed daar op een enkele reis 58 tot 79 dagen over. De hoogste gemiddelde snelheid die tijdens zo'n trip werd opgetekend, was 13,7 knopen (25 km/h). Sneller dus dan de 12 knopen (22 km/h) van de containerschepen van Maersk. En dat helemaal zonder vuile dieselolie vuile stookolie.µ Tres hombres 2 Het Franse bedrijf ‘Compagnie de Transport Maritime �* la Voile’ vervoert 60.000 flessen wijn van Bordeaux naar het Ierse Dublin via een traditionele 19e eeuwse zeilboot. In 2009 werden dit 2 miljoen flessen via die route getransporteerd worden, via twee zeilschepen. Tegen 2013 wil het bedrijf 7 schepen in de vaart hebben die ook naar Bristol, Manchester en zelfs naar Canada varen. http://www.lowtechmagazine.be/zeilschepen/ http://www.lowtechmagazine.be/kernenergie/ |
Citaat:
|
Het moderne zeilschip/jacht (weliswaar) Maltese Falcon, een vierkant getuigd schip, haalt met gemak een snelheid van tegen de 20 knopen. Lengte waterlijn speelt hierbij een zeer belangrijke rol want die bepaalt de max. snelheid van een (zeil)schip zonder in plané te gaan.
We zullen dan weer teruggaan naar het stukgoederen verkeer aangezien containers te onhandig zijn om te laden en buitendien bij een zeilschip het zwaartepunt zo laag mogelijk moet liggen. De snelste zeilers uit de 19e eeuw waren de theeclippers zoals Thermopylae en Cutty Sark. Die haalden snelheden in de buurt van de 18 knopen en meer. Maar als de olie op is of te duur wordt is er weinig keus meer. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@ Piero
Kan wel zijn maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Mensen zijn er genoeg, die zijn niet aan uitsterven onderhevig. |
Citaat:
http://www.musee-marine.fr/site/fr/PAGE-UK http://www.google.nl/images?as_epq=&...w=1024&bih=550 |
Citaat:
|
Citaat:
Dus ook op een groot zeilschip kan men vandaag de dag het best stellen met een minimale bemanning. http://www.lowtechmagazine.be/2007/1...ugkeer-va.html |
Citaat:
Het terug gaan naar stuk- of zakgoed betekend alleen maar meer werkgelegenheid, iets waar het land van vertrek en aankomst baat bij heeft. Bij de consumptie van massa's brandstof is echter de oliesector de begunstigde. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be