jOOSt |
30 maart 2011 22:59 |
Man in de straat kan weer fier zijn op zijn vaderland
Bondscoach Georges Leekens heeft in het bondsgebouw in Brussel teruggeblikt op de EK-kwalificatie-interlands van de Rode Duivels tegen Oostenrijk en Azerbeidzjan. Dankzij de dubbele zege staan de Belgen met tien punten uit zes duels op een voorlopige tweede plaats in groep A. Die plek geeft recht op barrageduels voor het EK van 2012 in Polen en Oekraïne.
"Fier op mijn spelersgroep"
"Ik ben nog steeds fier op mijn spelersgroep", opende Leekens. "Mijn spelers hebben niet enkel op, maar ook naast het veld het goede voorbeeld gegeven. De wedstrijden die we gespeeld hebben waren zeker niet perfect, maar we hebben gedaan wat me moesten doen. Nu mag er zeker geen euforie zijn, maar we mogen wel fier zijn over onze prestatie. Als nationale ploeg moeten we het Belgisch voetbal promoten, als Rode Duivels hebben we een voorbeeldfunctie", klonk het.
"Karakter tonen"
De Duivels werden in Oostenrijk aangemoedigd door zo'n 2.000 supporters, gisteren zaten er voor het duel tegen de Azeri's maar liefst 35.000 toeschouwers in het Koning Boudewijnstadion. "Wie had zes maanden geleden gedacht dat ons nationaal voetbal opnieuw zo zou kunnen leven? Dit is gewoonweg schitterend", vond Leekens. "De supporters willen een ploeg op het veld zien staan, die karakter toont. Dankzij ons voetbal kan de man in de straat opnieuw fier zijn op zijn vaderland."
"Belgische sfeer creëren"
"Tegen Turkije gaan we uiteraard proberen om een echte Belgische sfeer in de tribunes te krijgen", verduidelijkte Stefan Van Loock, het hoofd communicatie bij de KBVB. "Maandag hebben we een vergadering met de stad Brussel, waar we een concrete strategie zullen bepalen. Het is mogelijk dat supporters die er tegen Duitsland en/of Azerbeidzjan bij waren voorrang krijgen in de ticketverkoop, maar dat valt nog te bekijken. De bezoekende supporters zullen recht hebben op zo'n 5.000 tickets", klonk het.
(belga/svm)
Zozo..de opperduivel preekt onverdraagzaamheid en eng nationalisme. Waarom is het trouwens Rode Duivel en niet Gele Duivel of ja Zwarte Duivel?
|