Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Zeg niet langer Franse gemeenschap maar 'Federatie Wallonië-Brussel' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153590)

Snerror 4 april 2011 17:24

Zeg niet langer Franse gemeenschap maar 'Federatie Wallonië-Brussel'

Wat zou de achterliggende redenering hier toch zijn?

* Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110404_130

Distel 4 april 2011 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5395578)

Brussel aan La Wallonie linken, omdat ze denken dat ze er dan later meer aanspraak op kunnen maken.

captain jack 4 april 2011 17:43

Ach, who cares? Voor mijn part mochten ze het ook Disneyland noemen. Het verandert toch niets structureels.

freelancer 4 april 2011 17:44

Waarschijnlijk wat druk trachten te zetten....

Alleszins is dat - ongewild - een stevige opsteker voor de Vlaams-nationalisten... :-D

benjiro 4 april 2011 17:46

Boedelscheiding is blijkbaar al begonnen in de ogen van de Franstaligen. En deze willen vlug aanspraak maken op Brussel, door zichzelf te legitimeren als Wallonië en Brussel 1 deel zijn.

Altijd "Nee" zeggen, en intussen zijn ze de boedelscheiding rustig aan het voorbereiden om zo veel mogelijk aanspraak te maken op de verschillende gebieden.

Men vergeet wel dat Brussel technische gezien in Vlaams grondgebied ligt. Maar ja, geheugenverlies is altijd handig in de politiek.

In ieder geval, dit is blijkbaar de zoveelste provocatie.

quercus 4 april 2011 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5395578)

* Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110404_130

Gewoon pissigheid vanwege de franstalige "Bruxellois", vooral door de verklaring van Peeters. Maar Peeters heeft gelijk. Hij heeft overigens niet verklaard dat Brussel geen gewest kan zijn. Wel dat het niet een gewest kan zijn van dezelfde aard als Vlaanderen en Wallonië. En dat is toch maar doodnormaal? Zolang de Brusselaars (of beter de Brusselse politici) hun stad beschouwen als de hoofdstad van la Belgique, zolang moeten zij vanwege de andere gewesten een zekere graad van inspraak aanvaarden in hun beleid. Doen zij dat niet, dan hebben ze ook geen enkele grond meer om hun eisen voor extra financiering te staven.

Shadowke 4 april 2011 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door benjiro (Bericht 5395623)
Boedelscheiding is blijkbaar al begonnen in de ogen van de Franstaligen. En deze willen vlug aanspraak maken op Brussel, door zichzelf te legitimeren als Wallonië en Brussel 1 deel zijn.

Altijd "Nee" zeggen, en intussen zijn ze de boedelscheiding rustig aan het voorbereiden om zo veel mogelijk aanspraak te maken op de verschillende gebieden.

Men vergeet wel dat Brussel technische gezien in Vlaams grondgebied ligt. Maar ja, geheugenverlies is altijd handig in de politiek.

In ieder geval, dit is blijkbaar de zoveelste provocatie.

en ze gaan in het brusselse parlement een motie laten stemmen voor de uitbreiding van brussel zodat de federatie wallonie-brussel één geheel vormt.

maw ze laten belgie al vallen en proberen brussel in te pikken.
maar ze zullen falen.

lollysticky 4 april 2011 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5395627)
en ze gaan in het brusselse parlement een motie laten stemmen voor de uitbreiding van brussel zodat de federatie wallonie-brussel één geheel vormt.

maw ze laten belgie al vallen en proberen brussel in te pikken.
maar ze zullen falen.

En hoe gaan ze Brussel uitbreiden over Vlaams grondgebied? Wallonië en Brussel kunnen nu eenmaal geografisch niet aan elkaar gelinkt worden. Via naam wel natuurlijk, maar daar blijft het dan ook bij.

Gwyndion 4 april 2011 18:14

Op zich gewoon een andere benaming zonder reëele consequenties op zich, vooral een symbolische actie die wel gevolgen heeft. Ik vraag me vooral af hoe ze deze route denken te combineren met Brusel die de hoofdstad van alle Belgen (VL/Wal/Brux/Duits) dient te zijn.

lollysticky 4 april 2011 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5395667)
Op zich gewoon een andere benaming zonder reëele consequenties op zich, vooral een symbolische actie die wel gevolgen heeft. Ik vraag me vooral af hoe ze deze route denken te combineren met Brusel die de hoofdstad van alle Belgen (VL/Wal/Brux/Duits) dient te zijn.

niet...

franstaligen zitten enkel in met zichzelf; les autres, les serviteurs! Wat geven zij nu om nederlandstaligen, duitstaligen,... die spreken toch allemaal geen 'internationale' taal :D

kelt 4 april 2011 18:20

ze willen RESPECT

:|

Bokkenreyder 4 april 2011 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5395667)

Ze hebben dus al gekozen voor de splitsing: ze willen er nu alleen de N-VA nog de schuld voor in de schoenen schuiven. Wie zijn hier de separatisten?

tschoon verdiep 4 april 2011 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5395663)
En hoe gaan ze Brussel uitbreiden over Vlaams grondgebied? Wallonië en Brussel kunnen nu eenmaal geografisch niet aan elkaar gelinkt worden. Via naam wel natuurlijk, maar daar blijft het dan ook bij.

Tijd om de "goedendag" boven te halen, lijkt me.

Als ze grondgebied willen zal het zijn over mijn lijk.:twisted:

Shadowke 4 april 2011 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5395685)
Ze hebben dus al gekozen voor de splitsing: ze willen er nu alleen de N-VA nog de schuld voor in de schoenen schuiven. Wie zijn hier de sseparatisten?

klopt!

Hollander 4 april 2011 18:31

een oorlogsverklaring.

giserke 4 april 2011 18:32

Citaat:

Ze hebben dus al gekozen voor de splitsing: ze willen er nu alleen de N-VA nog de schuld voor in de schoenen schuiven. Wie zijn hier de sseparatisten?

N-VA spelbreker. Dat is toch onze bedoeling? :twisted:

Bokkenreyder 4 april 2011 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep (Bericht 5395691)
Tijd om de "goedendag" boven te halen, lijkt me.

Als ze grondgebied willen zal het zijn over mijn lijk.:twisted:

Ik zal naast je staan! :twisted:

SDG 4 april 2011 18:38

Citaat:

Een eventuele 'regering van nationale eenheid' zonder N-VA kan hiervoor zorgen. Om dmv onaanvaardbaar gebiedsverlies Vlaamse onafhankelijkheid zodanig onaantrekkelijk te maken dat men België ermee redt.

Ttz, dat is tenminste wat de Vlaamse belgitudepartijen - al dan niet tegen beter weten in - nog steeds denken.

Gwyndion 4 april 2011 18:45

Citaat:

Ze hebben dus al gekozen voor de splitsing: ze willen er nu alleen de N-VA nog de schuld voor in de schoenen schuiven. Wie zijn hier de separatisten?

Oh die indruk heb ik ook al lang hoor, was vooral een retorische vraag. Wel opvallend dat bij deze het geen kwaad kan als ze de mening van een taalminderheid (NL) in Brussel negeren terwijl dit federaal facistisch volgens diezelfde mensen. Die logicasprongen zijn natuurlijk niet nieuw.

djimi 4 april 2011 18:46

Citaat:

"Ein Korridor ist eine schmale Zone, die Zugang über oder durch fremdes Territorium gewährt, indem sie in der Regel einen Staat durch fremdes Hoheitsgebiet mit dem Meer oder mit einer Exklave verbindet bzw. über fremdes Staatsgebiet führt."

Groß-Francofonien hat das noch aufs Program, und wird es auch bekommen:

"Les communes �* facilités en périphérie décideront après consultation populaire."

Gelieve de Sudeten-Belges niet te onderschatten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be