Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De vlaggenzwaaiers laten weer van zich horen... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153599)

Patrijs 4 april 2011 23:08

De vlaggenzwaaiers laten weer van zich horen...

Citaat:

N-VA neemt akte van de "eenzijdige beslissing van de Franstalige partijen" voor de naamswijziging, "zonder daar ook maar de mening van de Vlaamse partijen over te vragen, noch die van de Vlamingen in Brussel"
De N-VA peuters komen weer wenen... Eerst roepen dat ze zoveel mogelijk zelf willen beslissen, maar als de ander zelf iets beslist... ho maar!
Bovendien, en dat is veel erger, bewijzen ze nog maar eens hoe ongelooflijk veel belangrijker het symbool dan de realiteit is in hun redenering.

Viktor Androv 4 april 2011 23:14

Los van uw mening hierover is op zijn minst de timing van heel het gebeuren pure provocatie.

Jan van den Berghe 5 april 2011 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs (Bericht 5396237)
De N-VA peuters komen weer wenen... Eerst roepen dat ze zoveel mogelijk zelf willen beslissen, maar als de ander zelf iets beslist... ho maar!
Bovendien, en dat is veel erger, bewijzen ze nog maar eens hoe ongelooflijk veel belangrijker het symbool dan de realiteit is in hun redenering.

Niet alleen in de redenering van wat u als "de N-VA peuters" omschrijft, maar in de eerste plaats in de ogen van de Franstaligen. Symbolen zijn soms krachtiger dan de werkelijkheid.

En dat ziet u schijnbaar niet in, want wat hier nu gebeurt is een onwrichting van het bestaande federale evenwicht, nl. de twee gemeenschappen die samen het hoofdstedelijk gewest beheren voor hun bevoegdheden. Door die stap van de Franstaligen wordt Brussel die status ontnomen en herleidt tot een onderdeel van een Franstalig staatsbestel. Eens te meer zijn het de Franstaligen die voor een fundamentele instabiliteit zorgen.

Hollander 5 april 2011 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5396461)
Niet alleen in de redenering van wat u als "de N-VA peuters" omschrijft, maar in de eerste plaats in de ogen van de Franstaligen. Symbolen zijn soms krachtiger dan de werkelijkheid.

En dat ziet u schijnbaar niet in, want wat hier nu gebeurt is een onwrichting van het bestaande federale evenwicht, nl. de twee gemeenschappen die samen het hoofdstedelijk gewest beheren voor hun bevoegdheden. Door die stap van de Franstaligen wordt Brussel die status ontnomen en herleidt tot een onderdeel van een Franstalig staatsbestel. Eens te meer zijn het de Franstaligen die voor een fundamentele instabiliteit zorgen.

En jullie staan erbij en kijken er naar.

guido 007 5 april 2011 08:18

Citaat:

Je begrijpt duidelijk niet waar het om gaat.

guido 007 5 april 2011 08:20

Citaat:

Iemand die reeds een twintigtal dagen actief is op dit forum mag ons peuters noem.
Een klein beetje ...

Maar ja dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.

Jan van den Berghe 5 april 2011 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5396481)
En jullie staan erbij en kijken er naar.

Alhoewel ik de kracht van de symbolen niet onderschat, vind ik het belangrijker dat er aan machtsuitbouw wordt gedaan aan Vlaamse kant, eerder dan aan dergelijke zaken.

Hollander 5 april 2011 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5396489)
Alhoewel ik de kracht van de symbolen niet onderschat, vind ik het belangrijker dat er aan machtsuitbouw wordt gedaan aan Vlaamse kant, eerder dan aan dergelijke zaken.

Zeker.

welke voorbeelden heeft u in gedachten?

Patrijs 5 april 2011 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Viktor Androv (Bericht 5396239)
Los van uw mening hierover is op zijn minst de timing van heel het gebeuren pure provocatie.

Daarmee ga ik akkoord, ik wil zeker ook niet die beslissing verdedigen of zo. Het gaat mij om de reactie van N-VA. Die staat weer bol van de kleinzierigheid en is er vooral op gebrand zoveel mogelijk mensen verontwaardigd te maken over die naamsverandering, vergelijk bijvoorbeeld met de reactie van Kris Peeters.

Citaat:

Iemand die reeds een twintigtal dagen actief is op dit forum mag ons peuters noem.
Een klein beetje ...

Maar ja dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.
Mijn excuus, ik wist niet dat je reeds 2 jaar actief moest zijn op het forum voor je een oordeel mag vellen. Mensen die zich kleinzierig gedragen vergelijken met peuters lijkt me bovendien eerder direct dan respectloos.

guido 007 5 april 2011 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs (Bericht 5396741)
Daarmee ga ik akkoord, ik wil zeker ook niet die beslissing verdedigen of zo. Het gaat mij om de reactie van N-VA. Die staat weer bol van de kleinzierigheid en is er vooral op gebrand zoveel mogelijk mensen verontwaardigd te maken over die naamsverandering, vergelijk bijvoorbeeld met de reactie van Kris Peeters.

Mijn excuus, ik wist niet dat je reeds 2 jaar actief moest zijn op het forum voor je een oordeel mag vellen. Mensen die zich kleinzierig gedragen vergelijken met peuters lijkt me bovendien eerder direct dan respectloos.

Als je een discussie wil voeren voer ze dan op een volwassen manier.
Mensen en groepen beledigen of uitmaken zal de discussie niet ten goede komen.

respublica 5 april 2011 12:59

Vlaggenzwaaiers?

solidarnosc 5 april 2011 16:11

Citaat:

En ik die dacht dat dit door het Vlaams geleur met "confederalisme" was.

system 5 april 2011 19:33

Citaat:

Het is niet omdat Olijke Bart niet wil weten van een Derde Gewest , zijnde Brussel, dat de Brusselaars dit niet willen. Wees maar blij dat de overwegende Franstalige Brusselaars zo coulant zijn tegenover de Vlaamse Brusselaars, anders konden deze laatste fluiten naar hun gemeentelijke mandaten. Brussel is nu eenmaal een Franstalige stad geworden. Niet dat ikzelf zo gelukkig ben met een 'gewest Brussel'. En nog minder ben ik gelukkig met de toepassing van de Taalwet in Brussel, vooral in de Brusselse hospitalen. Daar kunt ge verdorie van op aan. En daarom zeg ik: nooit Brussel loslaten!

Patrijs 5 april 2011 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5396753)
Als je een discussie wil voeren voer ze dan op een volwassen manier.
Mensen en groepen beledigen of uitmaken zal de discussie niet ten goede komen.

Net zoals leuteren over de hoe de discutie gevoerd moet worden trouwens.
Ik vind niet dat er iets verkeerd is met af en toe wat scherpe beeldspraak, denk ook niet dat een redelijk mens daardoor de discutie zal laten.

Txiki 5 april 2011 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs (Bericht 5397431)
Net zoals leuteren over de hoe de discutie gevoerd moet worden trouwens.
Ik vind niet dat er iets verkeerd is met af en toe wat scherpe beeldspraak, denk ook niet dat een redelijk mens daardoor de discutie zal laten.

Welke discussie?

Jan van den Berghe 5 april 2011 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5397425)
Het is niet omdat Olijke Bart niet wil weten van een Derde Gewest , zijnde Brussel, dat de Brusselaars dit niet willen. Wees maar blij dat de overwegende Franstalige Brusselaars zo coulant zijn tegenover de Vlaamse Brusselaars, anders konden deze laatste fluiten naar hun gemeentelijke mandaten. Brussel is nu eenmaal een Franstalige stad geworden. Niet dat ikzelf zo gelukkig ben met een 'gewest Brussel'. En nog minder ben ik gelukkig met de toepassing van de Taalwet in Brussel, vooral in de Brusselse hospitalen. Daar kunt ge verdorie van op aan. En daarom zeg ik: nooit Brussel loslaten!

Brussel is de hoofdstad van België, de plaats waar de twee grootste gemeenschappen met elkaar in contact staan. Het is dan ook normaal binnen een federale en zelfs confederale logica dat deze plaats samen beheerd wordt.

Brussel is trouwens geen Franstalige stad meer zoals in de jaren tachtig, maar is een anderstalige stad waarin het aantal Franstalige huisgezinnen steeds verder afneemt.

Hollander 5 april 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5397561)
Brussel is de hoofdstad van België, de plaats waar de twee grootste gemeenschappen met elkaar in contact staan. Het is dan ook normaal binnen een federale en zelfs confederale logica dat deze plaats samen beheerd wordt.

Brussel is trouwens geen Franstalige stad meer zoals in de jaren tachtig, maar is een anderstalige stad waarin het aantal Franstalige huisgezinnen steeds verder afneemt.

ca 30-40% momenteel nog. (net genoeg om faciliteiten te rechtvaardigen)

system 5 april 2011 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5397561)

Brussel is bij mijn weten een Franstalige stad. Punt uit. Of u of ik dat nu goedvinden of niet.

Hollander 5 april 2011 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5397587)
Brussel is bij mijn weten een Franstalige stad. Punt uit. Of u of ik dat nu goedvinden of niet.

U doet geen recht aan die ruime 60% die thuis geen frans/waals spreken.

Zeker weten.

Jan van den Berghe 5 april 2011 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5397587)

Bij uw weten misschien. Niet meer in de werkelijkheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be