Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Overheid verklaart dieselrijders de oorlog (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153602)

Blue Sky 5 april 2011 07:48

Overheid verklaart dieselrijders de oorlog
 
"Diesels stoten tot 50 x maar kankerverwekkend fijn stof uit dan benzine voertuigen" verklaren de ministers van milieu. De bedoeling is om de taksen op diesel op hetzelfde niveau als benzine te brengen.

Maximus Aurelius 5 april 2011 08:07

get ready.... for another tax raise!

fox 5 april 2011 10:26

In een land met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld kunnen we dat alleen maar toejuichen. Alé ik mag toch veronderstellen dat ze beide brandstoffen op hetzelfde niveau gaan brengen door de accijnzen op benzine te verlagen hé. Iets anders zou gewoonweg absurd zijn.

Micele 5 april 2011 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5396433)
"Diesels stoten tot 50 x maar kankerverwekkend fijn stof uit dan benzine voertuigen" verklaren de ministers van milieu. De bedoeling is om de taksen op diesel op hetzelfde niveau als benzine te brengen.

Weten ze toch al meer als 20 jaar; waarom nu pas ?????????

Citaat:

alle in België ingeschreven personenwagens:
1977:
- rijdend op benzine 2.595.302
- rijdend op diesel : 114.622


1987:
- rijdend op benzine 2.682.730
- rijdend op diesel : 696.791
2010:
- rijdend op benzine 2.035.578
- rijdend op diesel : 3.181.431

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/
Euhmm Europese richtlijnen - specifiek Richtlijn 88/436/EEG om het fijnstof te beperken - waarvoor dienen die ?
Citaat:

http://www.europa-nu.nl/id/vi8rm2w6c...ijn_70_220_eeg

Deze Richtlijn i is opgesteld door het Directoraat-generaal Ondernemingen en industrie (ENTR) i van de Europese Commissie en op 19 juni 1986 voorgelegd aan de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement volgens de samenwerkingsprocedure.

In overweging genomen dat het op 22 november 1973 door de Raad goedgekeurde eerste actieprogramma van de Europese Gemeenschap ter bescherming van het milieu reeds maant, rekening te houden met de laatste vorderingen op wetenschappelijk gebied in de strijd tegen de luchtverontreiniging door uitlaatgassen van motorvoertuigen en in deze zin de reeds vastgestelde richtlijnen aan te passen; dat overeenkomstig het derde actieprogramma extra inspanningen moeten worden geleverd met het oog op een aanzienlijke verlaging van het huidige niveau van verontreiniging door uitlaatgassen van motorvoertuigen;

In overweging genomen dat de onderlinge verschillen, die kunnen ontstaan in de nationale voorschriften met betrekking tot de emissiegrenzen voor verontreinigende deeltjes afkomstig van motoren met compressieontsteking ( dieselmotoren ), die als goedkeuringscriteria worden gehanteerd voor voertuigen die met zulke motoren zijn uitgerust, aanleiding kunnen geven tot belemmeringen voor het vrije verkeer van deze produkten in de Gemeenschap; dat het derhalve noodzakelijk lijkt hiervoor gemeenschappelijke normen vast te stellen;
...

officiele titel besluit NL

Richtlijn 88/436/EEG van de Raad van 16 juni 1988 tot wijziging van Richtlijn 70/220/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot maatregelen tegen luchtverontreiniging door uitlaatgassen van motoren in motorvoertuigen (Beperking van emissies van verontreinigende deeltjes door dieselmotoren)

Publicatieblad besluit i Official Journal L 214 , 06/08/1988 P. 0001 - 0017
fase eu dossier globaal Rechtsgeldige fase
datum voorstel i 19-06-1986
datum raadsdocument 1986-06-23 00:00
datum besluit 16-06-1988
datum bekendmaking i 06-08-1988
datum inwerkingtreding i 28-06-1988
datum uiterste omzetting i 01-10-1988
dagen tussen voorstel en besluit 728
van actor Directoraat-generaal Ondernemingen en industrie (ENTR)
aan actor Lidstaten Europese Unie
Wat hebben onze politiekers ondertussen gedaan om de populariteit van de diesel euhmm te bevorderen :roll: ipv in bepaalde grenzen te houden, zoals Nederland bvb ?

1 . bron: http://www.petrolfed.be/dutch/docs/E...1971.01.01.xls
- Sinds de invoering van accijns op benzine de 1 juli 83 (van 0 naar 0,2776 eurocent = 11 Bef !, zie tabel); is de accijns op de benzine toch nog altijd meer gestegen als die op diesel:
benzine: + 33,6 cent
diesel : + 28,06 cent

- de 1 jan 89 was het verschil in accijns tussen benzine en diesel ~ 12 €cent in het voordeel van diesel.
Nu is dat meer als 20 €cent in het voordeel van dieselpersonenwagens, daarop komt nog de BTW...

2. Geleidelijk afschaffen van de accijnscompenserende hogere verkeerstaks voor dieselpersonenwagens door de paarse regering Verhofstadt II ze waren zeker naar de cinema geweest voor Al Gore... 1 jan 2008 was de verkeerstaks idem.

3. Verdere subsidiëring van kleine ´stads´diesels tot zelfs lage middenklasse dieselpersonenwagens door extra CO2-premies van 3 %- tot 15 %-aankoopprijs (met bovengrens) uit te keren voor quasi 95% dieselpersonenwagens. Dit op basis van een totaal onrealistische rollenbanktest (NEFZ) waar de motor amper belast wordt, en dus cijfers die in de praktijk quasi onhaalbaar zijn.



Goe bezig. :roll:

Blue Sky 5 april 2011 12:09

Tja … dat is eigen aan de politici hé. Door hun gebrek aan politieke moed ( accijnzen op diesel verhogen is immers geen populair maatregel ) laten ze de problemen verder escaleren om dan … uiteindelijk toch de maatregel te moeten doorvoeren ( maar dan is de impact veel groter aangezien veel mensen reeds een diesel aangekocht hebben ).

Micele 5 april 2011 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5396608)
In een land met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld kunnen we dat alleen maar toejuichen. Alé ik mag toch veronderstellen dat ze beide brandstoffen op hetzelfde niveau gaan brengen door de accijnzen op benzine te verlagen hé. Iets anders zou gewoonweg absurd zijn.

Idd, dat is het minste wat ze kunnen doen.

hurricane 5 april 2011 12:59

Zeer typische situatie in dit apenland.
Eerst zorgen dat er zo veel mogelijk dieselrijders zijn en dan de prijs, onder het mom van 'fijn stof', opdrijven.
Hij of zij die dan denkt dat de benzineprijs omlaag gaat, komt bedrogen uit.
Het is naief te denken dat in dit land cadeaus worden uitgedeeld.
Oh, wacht ! Toch wel. Maar dan aan andersgekleurde 'kanslozen'.

thefishdoesntthink 5 april 2011 13:28

De accijnzen op de diesel kunnen niet hoog genoeg zijn! Beter laat dan nooit!

Stingray 5 april 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5396866)
Zeer typische situatie in dit apenland.
Eerst zorgen dat er zo veel mogelijk dieselrijders zijn en dan de prijs, onder het mom van 'fijn stof', opdrijven.
Hij of zij die dan denkt dat de benzineprijs omlaag gaat, komt bedrogen uit.
Het is naief te denken dat in dit land cadeaus worden uitgedeeld.
Oh, wacht ! Toch wel. Maar dan aan andersgekleurde 'kanslozen'.

X2.

Het gaat alleen om de centen, de rest is bijzaak.

brother paul 5 april 2011 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5396759)
Weten ze toch al meer als 20 jaar; waarom nu pas ?????????


Euhmm Europese richtlijnen - specifiek Richtlijn 88/436/EEG om het fijnstof te beperken - waarvoor dienen die ?


Wat hebben onze politiekers ondertussen gedaan om de populariteit van de diesel euhmm te bevorderen :roll: ipv in bepaalde grenzen te houden, zoals Nederland bvb ?

1 . bron: http://www.petrolfed.be/dutch/docs/E...1971.01.01.xls
- Sinds de invoering van accijns op benzine de 1 juli 83 (van 0 naar 0,2776 eurocent = 11 Bef !, zie tabel); is de accijns op de benzine toch nog altijd meer gestegen als die op diesel:
benzine: + 33,6 cent
diesel : + 28,06 cent

- de 1 jan 89 was het verschil in accijns tussen benzine en diesel ~ 12 €cent in het voordeel van diesel.
Nu is dat meer als 20 €cent in het voordeel van dieselpersonenwagens, daarop komt nog de BTW...

2. Geleidelijk afschaffen van de accijnscompenserende hogere verkeerstaks voor dieselpersonenwagens door de paarse regering Verhofstadt II ze waren zeker naar de cinema geweest voor Al Gore... 1 jan 2008 was de verkeerstaks idem.

3. Verdere subsidiëring van kleine ´stads´diesels tot zelfs lage middenklasse dieselpersonenwagens door extra CO2-premies van 3 %- tot 15 %-aankoopprijs (met bovengrens) uit te keren voor quasi 95% dieselpersonenwagens. Dit op basis van een totaal onrealistische rollenbanktest (NEFZ) waar de motor amper belast wordt, en dus cijfers die in de praktijk quasi onhaalbaar zijn.



Goe bezig. :roll:


anderzijds miceleke

http://www.caradvice.com.au/10684/pe...ciency-record/

er bestaan mensen die erin slagen om moeiteloos ONDER die cijfers te rijden...
John and Helen Taylor driving the Peugeot 308 HDi managed a slightly more efficient 3.13-litres per 100km across a 25 Day Round Australia Trip.

brother paul 5 april 2011 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 5396915)
De accijnzen op de diesel kunnen niet hoog genoeg zijn! Beter laat dan nooit!

dat ze beginnen met de huisbrandolie en de gas equitaxerend te maken met de diezel, en de benzine minder te belasten.
Dan gaan de inkomsten zo boomen, en gaat er niemand nog klagen van budgettaire tekorten.

Mambo 5 april 2011 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5397531)
X2.

Het gaat alleen om de centen, de rest is bijzaak.

³

Micele 5 april 2011 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5397582)
anderzijds miceleke

http://www.caradvice.com.au/10684/pe...ciency-record/

er bestaan mensen die erin slagen om moeiteloos ONDER die cijfers te rijden...
John and Helen Taylor driving the Peugeot 308 HDi managed a slightly more efficient 3.13-litres per 100km across a 25 Day Round Australia Trip.

Ik schreef in de praktijk (en quasi = bijna) Paul, dus eigenlijk geen recordrit in the middle of nowhere no traffic Australia. ;-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Dit op basis van een totaal onrealistische rollenbanktest (NEFZ) waar de motor amper belast wordt, en dus cijfers die in de praktijk quasi onhaalbaar zijn.

Hieronder dagelijkse praktijkcijfers, allemaal zuinige Peugeot 308 HDi 1,6 80 kW-idem, de zuinigste staat bovenaan:

Citaat:

http://www.spritmonitor.de/de/uebers...exactmodel=308

Peugeot
308SW Sport Plus HDI 110
Diesel, 80 kW 5,72 Allesquatsch
Peugeot
308 SW Tendance
Diesel, 80 kW 5,76 leo25
Peugeot
308 PREM.HDI 110 5T
Diesel, 80 kW 5,82 montfort
Peugeot
308 HDI110
Diesel, 80 kW 5,88 schreddermaus
Peugeot
308 SW 1,6 HDI 110
Diesel, 80 kW 5,96 AMohy
Peugeot
308SW
Diesel, 80 kW 6,06 Holgero
Peugeot
308 Sport Plus
Diesel, 80 kW 6,14 d_seibert
Peugeot
308SW Sport Plus HDi FAP 110
Diesel, 80 kW 6,14 Leo308
Peugeot
308 SW 1.6 HDi Sport
Diesel, 80 kW 6,33 c227838
Peugeot
308 SW Sport
Diesel, 80 kW 6,40 Elecraft
Peugeot
308 Exclusive 1.6 HDi 110 FAP
Diesel, 80 kW 7,09 oliver073
Peugeot
308 SW Buissiness Line I
Diesel, 80 kW 7,12 PASchanz
btw, ADAC heeft in een zeer uitvoerige test vastgesteld dat het werkelijke verbruik gemiddeld 25 % boven die NEFZ of ECE-rollenbanktest ligt.

En die van ADAC rijden al gierig, maar realistisch én veilig.
Dus niet in ralenti uitbollen waar men kan hé, nikske foefelaré.
Dus ook niet in het sog van een vrachtwagen rijden of andere "super ecotrukjes "bergaf en wind mee".

Citaat:

http://www.stern.de/auto/service/nor...t-1517771.html

Zwischen Norm und Wirklichkeit

Was steckt hinter dem Normzyklus, warum gibt es Abweichungen. Warum ist die Norm nicht immer die Realität?

Der angegebene Normverbrauch erfasst in einer Anordnung auf dem Messstand den Verbrauch des Fahrzeugs in einem genau definierten Fahrzyklus. Die Laborbedingungen ermöglichen es, alle Fahrzeuge unter exakt den gleichen Bedingungen zu testen. Das könnte ein Praxistest auf normalen Straßen nie leisten. An dem Verlauf der Fahrzyklen gibt es immer wieder Kritik. Die ist aber letztlich unvermeidlich, denn ein einziger Fahrzyklus kann nicht den Alltag aller Fahrzeugklassen quer durch Europa abbilden.

Der europäische Fahrzyklus (NEFZ -Neuer Europäischer Fahrzyklus) dauert insgesamt weniger als 20 Minuten. Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus (städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus. Zuerst erscheint das relativ kurz, aber wer innehält, wird bemerken, dass viele Fahrten im Alltag noch kürzer sind.

Wesentliche Abweichungen zum Alltagsbetrieb sind vorprogrammiert – zudem in vieler Hinsicht bei der Messung auf dem Versuchsstand ideale Bedingungen simuliert werden. Der Laie muss daran denken, dass der Normverbrauch einen Anhaltspunkt angibt, mit wie wenig Sprit ein Wagen auskommen kann. Im Einzelnen bedeutet dass: Es wird nur der Verbrauch durch die Bewegung des Fahrzeugs gemessen. Alle weiteren Energieverbraucher werden ausgeschaltet und kämen mit ihrem Energiebedarf in der Auto-Realität noch dazu. Das können kleine Stromfresser wie ein Radio oder größere wie eine Klimaanlage sein. Besonders bei Kurzstrecken können sich Sitzheizung, beheizte Scheiben oder das massive Abkühlen eines aufgeheizten Fahrzeugs im Sommer deutlich bemerkbar machen.

Abgespeckt zum Test

Außerdem wird der Wagen möglichst leicht auf den Teststand geschickt. Ein schlanker Fahrer, ein leerer Kofferraum und möglichst keine schwere Sonderausstattung verringern den Verbrauch. Verbrauchsfördernde Extras wie Sport- oder Geländereifen gibt es nicht, statt ihrer sind Leichtlaufreifen und dünnflüssiges Motoröl Usus.

Für den deutschen Fahrer kommt hinzu, dass das bundesdeutsche Tempo auf Autobahnen im Zyklus nicht vorgesehen ist, bei 120 km/h ist Schluss. Auch beim Stichwort "City" sollte man an den städtischen Verkehr in einem Vorort denken. Der Dauerstau im engeren Bereich der Großstädte, wo acht Kilometer schon mal eine Stunde Fahrzeit bedeuten, wird nicht erfasst. Die Beschleunigung auf dem Rollstand ist zudem überaus moderat.

Verbrauch um 25 Prozent höher

Diese Bedingungen entsprechen nicht unbedingt der alltäglichen Praxis, sie sind aber auch nicht unrealistisch. Die Probe ist einfach gemacht: Wer es darauf anlegt, kann mit zurückhaltender Fahrweise bei fast jeden Fahrzeug auch einen Verbrauch in Nähe der Normangaben erreichen. Wer aber das Gaspedal gern mal durchdrückt, mit Top-Speed über die Autobahn jagt oder seinen Kofferraum mit schwerem Gerümpel füllt, darf sich nicht wundern. Alle Autohersteller laden Journalisten gern mal zu Spritspar-Veranstaltungen ein. Hier wird dann bewiesen, dass man mit gutem Willen und Disziplin den Normverbrauch sogar unterbieten kann.

Praktisch ist der angegebene Normverbrauch nur ein Anhaltspunkt, mit der Kunde den Verbrauch unterschiedlicher Motoren und Fahrzeuge vergleichen kann. Je nach individuellem Bewegungsprofil und Fahrstil können sich massive Abweichungen ergeben. Der ADAC ermittelte in einem großangelegten Test um 25 Prozent höhere Verbräuche. Das sollte man pauschal einkalkulieren. Im Alltag kann man den Normverbrauch nur erreichen, wenn man stets sehr diszipliniert fährt oder wenn das eigene Bewegungsprofil sich positiv vom Normzyklus abhebt – etwa durch Langstreckenfahrt.

Wird der Wagen mit durchgedrückten Gaspedal oder nur in extremen Kurzstrecken bewegt, kann die Abweichung sogar noch größer sein.

brother paul 5 april 2011 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5397867)
Ik schreef in de praktijk (en quasi = bijna) Paul, dus eigenlijk geen recordrit in the middle of nowhere no traffic Australia. ;-)



Hieronder dagelijkse praktijkcijfers, allemaal zuinige Peugeot 308 HDi 1,6 80 kW-idem, de zuinigste staat bovenaan:

Wel Miceleke, ik slaag gemiddeld om ONDER die NORM te rijden.
De Audi A6 van mijn vrouw rijdt met mijn vrouw hoofdzakelijk aan het stuur 6.3liter. En met mij aan het stuur 4.8 liter.

Maximus Aurelius 5 april 2011 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5397935)
Wel Miceleke, ik slaag gemiddeld om ONDER die NORM te rijden.
De Audi A6 van mijn vrouw rijdt met mijn vrouw hoofdzakelijk aan het stuur 6.3liter. En met mij aan het stuur 4.8 liter.



mijn E rijdt op de autostrade een dikke 9. wat is je punt?

Maximus Aurelius 5 april 2011 23:51

kijk, ik heb weinig zin om de hele discussie te lezen. maar al het gezever is zowiezo quatsch, gelet dat we hier de hoogste taksen ter wereld betalen (ik vermoed dat enkel noord korea beter doet) kan geen redelijke mens NOG hogere taksen verdedigen.

ipv taksen te verhogen zou men beter subsidies afbouwen.

ik heb alleszins geen zin om nog meer belastingen te betalen voor mijn mercedes. ik heb al 50% inkomstenbelasting betaald + 21% btw + tienduust% accijnzen op elke liter die ik verrij + inverkeersstelling/jaarlijkse taks op mijn motorisatie en weet ik veel wat nog.

Micele 5 april 2011 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5397935)
Wel Miceleke, ik slaag gemiddeld om ONDER die NORM te rijden.
De Audi A6 van mijn vrouw rijdt met mijn vrouw hoofdzakelijk aan het stuur 6.3liter. En met mij aan het stuur 4.8 liter.

En wat is de norm van die A6 ?

En welke van de 3 neem je, of neem je wslk de gemiddelde norm ?

Ik neem de zuinigste nieuwe A6 van het moment, en even p/c

Citaat:

Verbrauch
Kraftstoffart Diesel EN 590
Kraftstoffverbrauch nach 93/116/EG in l/100km städtisch 6,0 l
Kraftstoffverbrauch nach 93/116/EG in l/100km ausserstädtisch 4,4 l
Kraftstoffverbrauch nach 93/116/EG in l/100km insgesamt 4,9 l

CO2-Emissionen (g/km) 129 g/km
Emissionsklasse EU5
http://www.audi.de/de/brand/de/neuwa...che_daten.html
Dus 0,1 liter onder gemiddelde cyclusnorm, proficiat Paul.
nu jouw vrouw nog, want als ik het gemiddelde neem ;-)

Had je wind mee, en rustig verkeer ?
Half geladen, airco aan ? ... ;-) :-)

brother paul 5 april 2011 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius (Bericht 5397955)
kijk, ik heb weinig zin om de hele discussie te lezen. maar al het gezever is zowiezo quatsch, gelet dat we hier de hoogste taksen ter wereld betalen (ik vermoed dat enkel noord korea beter doet) kan geen redelijke mens NOG hogere taksen verdedigen.

ipv taksen te verhogen zou men beter subsidies afbouwen.

ik heb alleszins geen zin om nog meer belastingen te betalen voor mijn mercedes. ik heb al 50% inkomstenbelasting betaald + 21% btw + tienduust% accijnzen op elke liter die ik verrij + inverkeersstelling/jaarlijkse taks op mijn motorisatie en weet ik veel wat nog.

en ik zeg dat dat ze mazout en gas moeten belasten, en stoppen met de auto's

in mijn jeugdjaren hebben ze mij wagens op kernenergie en turbinemotoren beloofd.
In 2000 hebben ze mijn fuelcell aangedreven wagens beloofd

en het enige dat ik zie zijn plugin hybriden die met mondjesmaat op de markt komen..

brother paul 5 april 2011 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5397959)
En wat is de norm van die A6 ?

En welke van de 3 neem je, of neem je wslk de gemiddelde norm ?

Ik neem de zuinigste nieuwe A6 van het moment, en even p/c



Dus 0,1 liter onder gemiddelde cyclusnorm, proficiat. ;-)

Had je wind mee, en rustig verkeer ? ;-) :-)

de norm is stadscyclus Micel, dat is bij de meeste mensen zo

Maximus Aurelius 5 april 2011 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5397963)
en ik zeg dat dat ze mazout en gas moeten belasten, en stoppen met de auto's




maar die worden al belast. de doorsnee man betaalt al 50% belastingen (op inkomen) alvorens hij er een centje van kan uitgeven.


het moet eens gedaan zijn met die ziekelijke drang naar meer overheid, meer belastingen en meer bemoeienissen hoe jan met de pet zijn geld wenst uit te geven.

fuck the government. fuck yves leterme. fuck karel de gucht. fuck verhofstoot en fuck die hele socialistische kliek met hun gezeik over "eerlijkheid".


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be