Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Open Vld en sp.a bekvechten over Brussels onderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153736)

Marxmannetje 7 april 2011 19:30

Open Vld en sp.a bekvechten over Brussels onderwijs

Citaat:

Open Vld en sp.a blijven naar mekaar uithalen over de capaciteitsproblemen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Smet wijst er in een kranteninterview op dat Open Vld met toenmalig Brussels minister Guy Vanhengel jarenlang het aandeel Nederlandstaligen in de scholen liet verwateren. Vanhengel schiet terug: "Kinderen uit scholen weren omdat hun ouders geen Nederlands kennen is kortzichtig".

Dat het Nederlandstalig onderwijs in Brussel capaciteitsproblemen kent, staat buiten kijf. Niemand ontkent het licht van de zon, maar de verwijten over de "schuldigen" blijven intussen over en weer vliegen.

"De Open Vld, die nu het hardst roept, was met Guy Vanhengel wel jaren bevoegd voor onderwijs in Brussel", stelt Smet vandaag in De Standaard. "En wat hebben ze gedaan? Alles ging perfect, want er kwamen leerlingen bij. Dat het om Franstaligen ging en dat we nu met een capaciteits- én een kwaliteitsprobleem zitten, hebben ze niet zien aankomen."

Volgens Vanhengel was het echter net Smet die tijdens de vorige legislatuur in het VGC-college "alles gedaan heeft om capaciteitsuitbreidingen af te remmen". "Hij blokkeerde systematisch de verdere uitbreiding van het Urgentiefonds, dat door toedoen van Open Vld 50 miljoen investeerde in infrastructuurwerken omdat de middelen van de Vlaamse gemeenschap de noden niet konden lenigen", aldus de liberaal.

Dat Smet laat uitschijnen dat Open Vld oorzaak is van de problemen, doordat ze de poort openzette voor Franstalige kinderen, pikt hij niet. "Voorrang voor Nederlandstaligen? Uiteraard. Maar kinderen weigeren omdat hun ouders geen Nederlands spreken, dat aanvaard ik niet", besluit hij. (belga/adha)
Gewoon die ouders Nederlands leren spreken, je crois? Of hadden ze dat niet allang moeten doen? De fout ligt toch denk ik bij de ouders, hoor.

EddyBal 8 april 2011 11:46

VLD wil de zaken verkeerd voorstellen. Open deur voor de Franstaligen, maakt dat je je onderwijs naar een lager niveau brengt, door de taalmoeilijkheden. Een percentage echte nederlandstaligen is een noodzaak om de kwaliteit te behouden.

Het gaat niet op om franstalige kinderen zomarr in het Vlaamse onderwijsnet te loodsen, als er voor de Vlaamse kinderen daardoor geen plaats is. Het Vlaamse onderwijs moet zijn eigen bevolking en doelgroep dienen, de overschot kan door anderen bezet worden.

Marxmannetje 8 april 2011 12:04

Citaat:

Het Vlaamse onderwijs moet zijn eigen bevolking en doelgroep dienen, de overschot kan door anderen bezet worden.
Wie zijn die anderen dan?

job 8 april 2011 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5401849)
VLD wil de zaken verkeerd voorstellen. Open deur voor de Franstaligen, maakt dat je je onderwijs naar een lager niveau brengt, door de taalmoeilijkheden. Een percentage echte nederlandstaligen is een noodzaak om de kwaliteit te behouden.

Het gaat niet op om franstalige kinderen zomarr in het Vlaamse onderwijsnet te loodsen, als er voor de Vlaamse kinderen daardoor geen plaats is. Het Vlaamse onderwijs moet zijn eigen bevolking en doelgroep dienen, de overschot kan door anderen bezet worden.

Maar het is m.i. zo, dat het NL onderwijs de deuren wél moet openzetten voor anderstaligen.
En dat er een systeem dient uitgewerkt te worden, dat zelfs een tsunami van anderstaligen in een klas geen lager niveau met zich meebrengt voor de NL-talige kinderen.
Met speciale uren, persoonlijke begeleiding, enz. moet dit perfect kunnen.
En dat mag Vlaanderen best wat geld kosten, voor mijn part.

SDG 8 april 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5401927)
Maar het is m.i. zo, dat het NL onderwijs de deuren wél moet openzetten voor anderstaligen.
En dat er een systeem dient uitgewerkt te worden, dat zelfs een tsunami van anderstaligen in een klas geen lager niveau met zich meebrengt voor de NL-talige kinderen.

Maar wie ben jij, nietwaar? Het zou mij niet verbazen indien veel mensen in Vlaanderen, ook in de politieke kaste, nog steeds reageren in de trant van: 'Kosten al die vreemdelingen ons zo nog niet genoeg?'

job 8 april 2011 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5401941)
Maar wie ben jij, nietwaar? Het zou mij niet verbazen indien veel mensen in Vlaanderen, ook in de politieke kaste, nog steeds reageren in de trant van: 'Kosten al die vreemdelingen ons zo nog niet genoeg?'

Zo is dat.
Niemand zal naar mij, een gewone belastingbetalende stemplichtige burger, luisteren omdat ik een goed idee zou hebben.
Iedereen zou naar mij luisteren als ik een zeer hoge functie had, ongeacht de onzin die ik dan zou uitspuien.

job 8 april 2011 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5401941)

Je kan ze niet wegtoveren, niet wegsturen, niet opsluiten in een kamp, niet...
Ze zijn gekomen om te blijven.

Wél kan er gezorgd worden voor een welafgesproken migrantenstop.

Maar aan hen, die hier zijn, en hier blijven, moet de mogelijkheid gegeven worden om zo snel als mogelijk te kunnen integreren, zodat zij hun plaats in de gemeenschap zonder al te veel moeilijkheden kunnen innemen.
En dat begint bij het onderwijs.

hurricane 8 april 2011 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5401927)

En hoe ziet u dat in de praktijk gebeuren ?
Z'n paar honderdduizend persoonlijke begeleiders ?
'Wat geld' lijkt me in dit verband onmogelijk.

Pieke 8 april 2011 12:50

dringend investeren in het nederlandstalig onderwijs in brussel. Het is hét instrument bij uitstek om van brussel een echt tweetalige stad te maken. plain and simpel, maar het kost geld, en geeft de navelstaarder alweer een beetje munitie tegen den allochtoon, zoals ook weeral blijkt in dees draad

Pieke 8 april 2011 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5401957)

we klonen djimi :cheer:

guido 007 8 april 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 5401965)
dringend investeren in het nederlandstalig onderwijs in brussel. Het is hét instrument bij uitstek om van brussel een echt tweetalige stad te maken. plain and simpel, maar het kost geld, en geeft de navelstaarder alweer een beetje munitie tegen den allochtoon, zoals ook weeral blijkt in dees draad

Inderdaad.

Marxmannetje 8 april 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5401951)
Zo is dat.
Niemand zal naar mij, een gewone belastingbetalende stemplichtige burger, luisteren omdat ik een goed idee zou hebben.
Iedereen zou naar mij luisteren als ik een zeer hoge functie had, ongeacht de onzin die ik dan zou uitspuien.

Rare democratie hier eigenlijk.
Demos=volk
Cratein=heersen

Heerschappij van het vo...Hoge politieke ambten.

job 8 april 2011 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5401957)

Ik ben niet thuis in het systeem van het onderwijs.
Maar iets doet me toch vermoeden dat persoonlijke begeleiding perfect haalbaar moet zijn. Het is natuurlijk wel zo dat elke (anderstalige) leerling een begeleider zal nodig hebben, maar die begeleider zal meerdere kinderen kunnen begeleiden.
En ja, dat mag gerust 'wat geld' kosten. Dat mogen voor mijn part gerust wat tientallen of meer begeleiders zijn, die uiteraard betaald dienen te worden.

Ik zie het liever dat Vlaanderen hierin investeert, dan in pakweg zonnepanelensubsidies (die ze dan eigenlijk zelfs nog laten doorrekenen aan Jan Modaal, maar da's een ander verhaal.)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be