Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   (Onderzoek)Politieke voorkeur te verklaren door hersenstructuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153775)

Nexer 8 april 2011 15:46

(Onderzoek)Politieke voorkeur te verklaren door hersenstructuur

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/We...nstructuur.htm

Citaat:

Dat linkse en rechtse politici het vaak niet met elkaar eens zijn, is bekend. Nu blijkt uit onderzoek dat hun geschillen kunnen worden verklaard door verschillen in structuur van de hersenen van de twee kampen.

De studie is uitgevoerd door de Universiteit van Londen en wordt gepubliceerd in vaktijdschrift Current Biology.

Angst
Het gedeelte van de hersenen dat ingewikkelde situaties verwerkt, de cortex cingularis anterior, is bij progressieven meer ontwikkeld. Progressieven hebben vaak meer inlevingsvermogen. Bij conservatieven daarentegen is er meer hersenactiviteit in het deel van de hersenen dat angst verwerkt, de amygdala.

Uit het onderzoek blijkt ook dat progressieven beter kunnen omgaan met tegenstrijdige informatie en conservatieven erg gevoelig zijn voor bedreigingen en opwinding. Zij kunnen niet omgaan met onzekerheden, terwijl progressieven openstaan voor nieuwe ervaringen.

Karakter
De onderzoeksresultaten komen overeen met eerdere conclusies van psychologen over de verschillende karakters van mensen met linkse en rechtse opvattingen. Psychologen hebben eerder de politieke voorkeur van mensen verklaard aan de hand van hun persoonlijkheid.

Volgens hoofdonderzoeker dokter Kanhai zou de structuur van de hersenen ook kunnen verklaren waarom sommige mensen niet in politiek geïnteresseerd zijn.

Eerder ontdekten Amerikaanse wetenschappers een gen dat ervoor zorgt dat iemand sneller links georiënteerd is. Ook als mensen op de middelbare school veel vrienden, zijn ze vaker links, menen de onderzoekers.
1 probleem dat ik het met het artikel is dat het de politieke kampen in 2 zuilen verdeeld. Compleet zwart/wit. Ben je conservatief, dan ben je het over de hele lijn.

Niet mee akkoord. Zo ben ik voor publiek wapenbezit, een rechts/conservatief standpunt. Tevens ben ik voor het homohuwelijk, iets waar rechts/conservatief zich tegen kant. En da's maar 1 voorbeeld.

Vandaag de dag nog denken in zwart/wit op politiek vlak werkt niet meer.

Verder is het artikel ook wat kort in z'n beoordeling. Conservatief/rechts mag dan angstig zijn, ik haal daar uit dat links/progressief de negatieve kanten van nieuwe ideeën onderschat, omdat ze die angst niet voelen. Dit zeg ik uit ervaring: het concept dat er dingen fout lopen buiten wat men zelf voorspeld heeft, lijkt de linkse politiek vreemd.

Nog bedenkingen bij dit artikel?

Raven 8 april 2011 20:21

1) dat links & rechts vandaag de dag niet meer relevant is... wat met groen-rechts of links-liberalistisch ... ?

2) waarom zo'n stereotype context? Men kan evengoed spreken dat de mensen met "linkse" hersenen roekeloos zijn terwijl de rechtse eerder voorzichtig. Dat de linkse mensen flapuits zijn en de rechtsen meer gereserveerd. Het is doordat dit onderzoek zo'n context creeert, dat ik toch wantrouwig sta tegenover het doel van dit onderzoek.

De conclusie is duidelijk:

Rechts: angsthaas, timide, interesseert zich niet in politiek (en waarschijnlijk niets anders ook niet)
Links: vooruitkijkend & experimenterend, vlotjes & extravert, politiek erg begaan

3) Ik herhaal hier 2 in een andere context (;-) ) ... Wat maakt dit nu uit?

Mahalingam 8 april 2011 20:55

Als je erfelijk behept bent met linkse hersens dan is daar niets meer aan te doen?

Glenneke 8 april 2011 22:09

Links en rechts is meer een culturele context.

Wat hier als rechts wordt gezien wordt in de VS al al erg links gezien

filosoof 8 april 2011 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 5402228)
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/We...nstructuur.htm

1 probleem dat ik het met het artikel is dat het de politieke kampen in 2 zuilen verdeeld. Compleet zwart/wit. Ben je conservatief, dan ben je het over de hele lijn.

Niet mee akkoord. Zo ben ik voor publiek wapenbezit, een rechts/conservatief standpunt. Tevens ben ik voor het homohuwelijk, iets waar rechts/conservatief zich tegen kant. En da's maar 1 voorbeeld.

Vandaag de dag nog denken in zwart/wit op politiek vlak werkt niet meer.

Verder is het artikel ook wat kort in z'n beoordeling. Conservatief/rechts mag dan angstig zijn, ik haal daar uit dat links/progressief de negatieve kanten van nieuwe ideeën onderschat, omdat ze die angst niet voelen. Dit zeg ik uit ervaring: het concept dat er dingen fout lopen buiten wat men zelf voorspeld heeft, lijkt de linkse politiek vreemd.

Nog bedenkingen bij dit artikel?

Sinds Rosenberg, Hans F.K. Günther en Lombroso las ik zo geen onzin als dat artikel.

En Elsewiet klasseert dat onder 'Wetenschap'...:roll:

Heftruck 9 april 2011 14:20

Als hersenen informatie verwerken, is het maar logisch dat de manier waarop dat gebeurt gevolgen heeft voor het denken. Iemand nog informatie over dit soort onderzoek?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be