Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   subforum Vlaams Waalse dialoog (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153831)

Scherven A. Mok 9 april 2011 15:54

subforum Vlaams Waalse dialoog

Niet omdat België zo nodig moet gered worden ofzo maar ik zie wel iets in een (tweetalig) subforum dat langs de andere kant van de taalgrens gepromoot wordt zodat we met en over elkaars grieven kunnen discussiëren. Ik zit met een aantal dingen waarvan ik wel eens denk dat ik die in een lezersbrief wil neerpennen maar ik ga dat in mijn abominabel Frans nooit gepubliceerd krijgen. Daardoor kwam dit ideetje bij me op al kan het hier evengoed om een geval van cryptomnesie gaan en al eerder voorgesteld zijn geweest.

manta 9 april 2011 16:50

Is er zo geen waals politicsforum ? (Neen, niet da van le soir...)
Mss wel handig om eens te horen hoe het met de gedachtengang van de gemiddelde inwoner van buurland wallonië gaat ... ;-)

Rudy 19 april 2011 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5403523)
Niet omdat België zo nodig moet gered worden ofzo maar ik zie wel iets in een (tweetalig) subforum dat langs de andere kant van de taalgrens gepromoot wordt zodat we met en over elkaars grieven kunnen discussiëren. Ik zit met een aantal dingen waarvan ik wel eens denk dat ik die in een lezersbrief wil neerpennen maar ik ga dat in mijn abominabel Frans nooit gepubliceerd krijgen. Daardoor kwam dit ideetje bij me op al kan het hier evengoed om een geval van cryptomnesie gaan en al eerder voorgesteld zijn geweest.

Geen slecht idee. Ik zou wel voorstellen dat ieder in zijn/haar taal formuleert.

Rudy 19 april 2011 18:44

Schrappen: "geen slecht idee"
Lees: "goed idee"

Ik ben voorstander van een tweetalig subforum waar ieder in z'n eigen taal formuleert. De evidentie is uiteraard dat alle leden binnen het debat elkaar begrijpen. Taalneukers die enkel anderen willen beschadigen kunnen dus worden gemist.

Trixie 19 april 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5419860)
Schrappen: "geen slecht idee"
Lees: "goed idee"

Ik ben voorstander van een tweetalig subforum waar ieder in z'n eigen taal formuleert. De evidentie is uiteraard dat alle leden binnen het debat elkaar begrijpen. Taalneukers die enkel anderen willen beschadigen kunnen dus worden gemist.

Ik ben ook voor. Lijkt mij een tof idee en idd: we kunnen ieder in onze eigen taal onze mening geven, maar degenen die het wensen kunnen ook in de andere taal posten. Uiteraard zonder door de ander uitgescholden te worden en elkaars (kleine) taalfouten door de vingers te zien.

bgf324 19 april 2011 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5403523)

Tweetalig schelden komt er van :P

Of misschien een idee om dat in het Engels te doen?

Rudy 19 april 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5420204)
Tweetalig schelden komt er van :P

Of misschien een idee om dat in het Engels te doen?

Waarom ? Je klinkt erger dan de Nederlanders. Die spreken Engels tegen de Vlaming die de weg vraagt, maar verkopen wel "Vlaamse" fritjes in Amsterdam.

Ik pleit voor een F/N-subforum zonder wildvreemde talen.

bgf324 19 april 2011 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5420227)
Waarom ? Je klinkt erger dan de Nederlanders. Die spreken Engels tegen de Vlaming die de weg vraagt, maar verkopen wel "Vlaamse" fritjes in Amsterdam.

Frans is een wildvreemde taal. Of wil u de Walen Nederlands doen spreken?
Succes dan ...

Txiki 19 april 2011 20:51

Als ik een dialoog wil met een Waal(se), ga ik wel op café ginder.

Trixie 19 april 2011 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5420237)
Frans is een wildvreemde taal. Of wil u de Walen Nederlands doen spreken?
Succes dan ...

Frans een wildvreemde taal? Amai. Ben jij dan ni naar school gegaan? Bij mijn weten wordt er vanaf de lagere school Frans onderwezen hier in ons landje.

bgf324 19 april 2011 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5420380)
Frans een wildvreemde taal? Amai. Ben jij dan ni naar school gegaan? Bij mijn weten wordt er vanaf de lagere school Frans onderwezen hier in ons landje.

Stellen dat Engels wildvreemd is en Frans niet is een vreemde uitspraak. Engels is minder wildvreemd dan het Frans.

Trixie 19 april 2011 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5420414)
Stellen dat Engels wildvreemd is en Frans niet is een vreemde uitspraak. Engels is minder wildvreemd dan het Frans.

Waar heb ik gesteld dat Engels een wildvreemde taal is?

gehuigert 19 april 2011 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5419688)
Geen slecht idee. Ik zou wel voorstellen dat ieder in zijn/haar taal formuleert.

Door dat Alterbelgo initiatief heb ik enkel fantastische Franstaligen leren kennen. Onze stelregel (of hoe je dat ook noemt): iedereen drukt zich uit in de taal van de ander: ik praat in het Frans tegen hen, zij in het Nederlands tegen mij.

Voordeel: je leert hun taal beter en zij onze taal beter; je leert wat meer nederigheid (iedereen zal redelijk wat fouten maken); ...
Nadeel: het zal wat meer moeite kosten om effectief te posten.

bgf324 20 april 2011 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5420476)
Waar heb ik gesteld dat Engels een wildvreemde taal is?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5420227)

bgf324 20 april 2011 00:55

Engels lijkt me het meest neutrale. Tenzij we natuurlijk Esperanto hanteren.

Scarabaeida 20 april 2011 01:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5420608)
Engels lijkt me het meest neutrale. Tenzij we natuurlijk Esperanto hanteren.

Duits is beter. Het is bovendien een landstaal en gesproken op Waals grondgebied.

Scarabaeida 20 april 2011 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5403575)
Is er zo geen waals politicsforum ? (Neen, niet da van le soir...)
Mss wel handig om eens te horen hoe het met de gedachtengang van de gemiddelde inwoner van buurland wallonië gaat ... ;-)

Dat ontberen ze in het Zuiden, een onafhankelijk politiek forum. De meeste Walen en Franstalige Belgen tout court gebruiken de Franse fora, waar ik evenmin goede voorbeelden ken.

Scherven A. Mok 29 mei 2011 05:42

up

dringend nood aan want mijn beeld van 'de walen' is zwaar aan het verslechteren de laatste dagen en weken

kan misschien ook gepromoot worden in andere media zodat er vers bloed dor de draden gaat stromen

Maarten Malaise 29 mei 2011 09:49

Beste mensen, paar jaar geleden heb ik politique.be gekocht. Staat nog niets op. Maar het is mogelijk om daarop een forum te openen, mits er ook moderatie en promotie aan de andere kant van de taalgrens bestaat. Een idee waarvoor we bij Politics momenteel geen medewerkers hebben. Als iemand zich geroepen voelt ...

freelancer 29 mei 2011 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise (Bericht 5479938)
Beste mensen, paar jaar geleden heb ik politique.be gekocht. Staat nog niets op. Maar het is mogelijk om daarop een forum te openen, mits er ook moderatie en promotie aan de andere kant van de taalgrens bestaat. Een idee waarvoor we bij Politics momenteel geen medewerkers hebben. Als iemand zich geroepen voelt ...

En waarom 'politique.be' ? Omdat Nederlands minderwaardig is? ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be