Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   IJsland vs bankiers: 2 - 0 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153873)

Pelgrim 11 april 2011 15:07

IJsland vs bankiers: 2 - 0

Voor de tweede keer op rij hebben de Vikingen het lef gehad de banken de middenvinger te geven, waarmee dat volk zich duidelijk superieur maakt aan de bende schapen die elders in €uropa leven.

Hulde aan deze helden :cheer:

giserke 11 april 2011 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5405856)
Voor de tweede keer op rij hebben de Vikingen het lef gehad de banken de middenvinger te geven, waarmee dat volk zich duidelijk superieur maakt aan de bende schapen die elders in €uropa leven.

Hulde aan deze helden :cheer:

De andere Europese landen zullen een andere vinger opheffen: economische boykot die IJsland in diepe armoede zal storten, waarna Ijsland met hangende pootjes zullen terugkeren op hun beslissing.

Pelgrim 11 april 2011 15:25

Niet als we hier een voorbeeld nemen aan de IJslanders en eindelijk ook de financiële dictatuur buiten gooien.

freelancer 11 april 2011 17:03

Het was beter dan men de linksen hun tutter af zou pakken....

eno2 11 april 2011 18:35

De bankiers moeten veroordeeld worden ook nog voor economische misdadden tegen de mensheid

Jozef Ostyn 12 april 2011 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5405877)
De andere Europese landen zullen een andere vinger opheffen: economische boykot die IJsland in diepe armoede zal storten, waarna Ijsland met hangende pootjes zullen terugkeren op hun beslissing.

Denk ik ook.

Pelgrim 12 april 2011 10:59

Chantage en afpersing hoort inderdaad bij het huidige economische systeem. Maar het is niet alleen IJsland dat failliet gaat, heel €uropa gaat failliet. En door deze wijze beslissing zal het uiteindelijk IJsland zijn dat kan gaan chanteren tegen de failliete €urolanden: doe wat wij zeggen of ge krijgt uw geld niet terug.

Jozef Ostyn 12 april 2011 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5407403)
Chantage en afpersing hoort inderdaad bij het huidige economische systeem. Maar het is niet alleen IJsland dat failliet gaat, heel €uropa gaat failliet. En door deze wijze beslissing zal het uiteindelijk IJsland zijn dat kan gaan chanteren tegen de failliete €urolanden: doe wat wij zeggen of ge krijgt uw geld niet terug.

Ijsland kan er inderdaad voor kiezen terug te keren naar een overlevingseconomie gebaseerd op visvangst en beperkte landbouw. Veel geluk daarmee.

Pelgrim 12 april 2011 11:21

Dat zou wellicht nog geen slecht idee zijn. Een economie die gebaseerd is op reële welvaart in plaats van gebakken lucht, daarmee zullen zij inderdaad overleven in tegenstelling tot de rest van europa, dat z'n voedselaanvoer serieus in gevaar brengt.

Tavek 12 april 2011 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 5407433)
Ijsland kan er inderdaad voor kiezen terug te keren naar een overlevingseconomie gebaseerd op visvangst en beperkte landbouw. Veel geluk daarmee.

Het zal nog steeds handel kunnen drijven, maar het zal daarvoor geen grote leningen meer kunnen afsluiten omdat ze insolvent zijn op de kredietmarkt.

Maar wetende dat ze hun eigen energie opwekken, en op dat gebied onafhankelijk zijn, denk ik dat het allemaal niet zo een vaart zal lopen. Er zal nog steeds volop gehandeld worden met ijsland.

ViveLaBelgique 12 april 2011 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5405887)
Niet als we hier een voorbeeld nemen aan de IJslanders en eindelijk ook de financiële dictatuur buiten gooien.

Ik denk dat je de impact van de crisis sinds oktober 2008 voor de burgers in IJsland niet begrijpt.

Hun munt is voor meer dan de 65% gedevalueerd. De prijzen van het vastgoed zijn totaal in elkaar gezakt. Het is hen niet meer toegelaten om hun eigen centen om te zetten in vreemde valuta. Ze mogen slechts beperkt geld transferen ( cash of via bank) naar het buitenland.

http://www.youtube.com/watch?v=g4MuIrdEhPM

ViveLaBelgique 12 april 2011 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 5407433)

Tot voor de crisis was de bevolking tegen toetreding tot de EU.

Ze hebben er nu wel voor gekozen. Indien ze niet zouden geleend hebben bij het IMF en bij EU landen zoals de UK en Nederland dan was het oorlog. Dan hadden deze landen gewoon dit land veroverd omdat ze hun schulden weigerden terug te betalen.

Pelgrim 12 april 2011 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5407582)
Ik denk dat je de impact van de crisis sinds oktober 2008 voor de burgers in IJsland niet begrijpt.

Ik denk dat jij de oorzaken niet begrijpt. De crisis werd door de banken veroorzaakt en die worden nu door IJsland berecht.

Citaat:

Hun munt is voor meer dan de 65% gedevalueerd. De prijzen van het vastgoed zijn totaal in elkaar gezakt. Het is hen niet meer toegelaten om hun eigen centen om te zetten in vreemde valuta. Ze mogen slechts beperkt geld transferen ( cash of via bank) naar het buitenland.
Dat staat ons ook te wachten, en aangezien men hier het lef niet heeft de banken verantwoordelijk te stellen zal het hier nog vele malen erger worden.

Ijsland mag veel verloren hebben (dat heb je met parasiterende banken) maar zal net door deze zet er versterkt uitkomen.
Bereid jij je ondertussen maar voor op een hongersnood want als dit systeem in elkaar zakt (wat mathematisch onvermijdelijk is) dan zal voedsel het eerste zijn dat uit de winkelrekken verdwijnt. Je zal met plezier een paar duizend waardeloze euro op tafel gooien voor een paar IJslandse viskes.

gertc 12 april 2011 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5407586)
Tot voor de crisis was de bevolking tegen toetreding tot de EU.

Ze hebben er nu wel voor gekozen. Indien ze niet zouden geleend hebben bij het IMF en bij EU landen zoals de UK en Nederland dan was het oorlog. Dan hadden deze landen gewoon dit land veroverd omdat ze hun schulden weigerden terug te betalen.

In welke wereld leef jij? Er zijn de laatste 50 jaar een hoop landen geweest die hun schulden niet terugbetaalden. Hoeveel oorlogen zijn daaruit gevolgd?

gertc 12 april 2011 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5407582)

Het zal inderdaad pijn doen daar, en ik kan me nauwelijks voorstellen hoe hard die crisis is voor de modale Ijslander. Maar de terugbetaling van dat geld zou ook een zeer zware hypotheek leggen op het land.
Heel simplistisch zou ik kunnen zeggen dat ze de keuze hebben:
  • Geen werk, armoede, en geen lening terug te betalen
  • Werken, het overgrote deel van wat je verdient afgeven aan het buitenland, armoede

ViveLaBelgique 12 april 2011 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5407590)
Ik denk dat jij de oorzaken niet begrijpt. De crisis werd door de banken veroorzaakt en die worden nu door IJsland berecht.

Tja de banken liggen altijd aan de oorzaak volgens sommigen. Het immoreel gedrag van de banken is echter slechts een gevolg van de onderliggende tolerantie van de overheden en de bevolking. Uiteraard hebben de banken ook zelf door hun immoreel gedrag en op zeepbellen gebaseerde buitenlandse expansie de bevolking met nog veel meer schulden opgezadeld. De speculatie tegen de banken en de IJslandse Kroon zijn de laatste druppel geweest die de emmer deden overlopen. De echte oorzaak ligt echter ook voor een groot deel bij de bevolking:

http://www.youtube.com/watch?v=hgbwOQXlRF0

Om het cru te stellen, de bevolking had er alle reden toe om te beseffen dat ze veel te goedkoop konden lenen in hun IJslandse kronen. Veel burgers hebben in IJsland ook massaal ontleent voor buitensporige luxe. Ze hadden beter een beetje hun activa veilig gesteld in andere munten.

Citaat:

Dat staat ons ook te wachten, en aangezien men hier het lef niet heeft de banken verantwoordelijk te stellen zal het hier nog vele malen erger worden.

Ijsland mag veel verloren hebben (dat heb je met parasiterende banken) maar zal net door deze zet er versterkt uitkomen.
Bereid jij je ondertussen maar voor op een hongersnood want als dit systeem in elkaar zakt (wat mathematisch onvermijdelijk is) dan zal voedsel het eerste zijn dat uit de winkelrekken verdwijnt. Je zal met plezier een paar duizend waardeloze euro op tafel gooien voor een paar IJslandse viskes.
Welke maatregelen neem jezelf om je hiertegen te beschermen ?

Persoonlijk blijf ik nogal euro-gezind omdat de andere munten evengoed kloppen gaan krijgen.

Voor hongersnood heb ik niet onmiddellijk schrik. Ik denk wel dat er al een evolutie in gang is gezet hier waar er onderscheid komt tussen goedkope voeding en de duurdere voeding. Ook al wordt het voedsel hier 1000% duurder dan gaat het nog draagbaar worden binnen de meesten hun budget. Er gaat wel een groot risico komen dat de 4de wereld hier in dit land toeneemt, zoals dit nu al in Amerika gebeurt.

ViveLaBelgique 12 april 2011 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5407652)
Het zal inderdaad pijn doen daar, en ik kan me nauwelijks voorstellen hoe hard die crisis is voor de modale Ijslander. Maar de terugbetaling van dat geld zou ook een zeer zware hypotheek leggen op het land.
Heel simplistisch zou ik kunnen zeggen dat ze de keuze hebben:
  • Geen werk, armoede, en geen lening terug te betalen
  • Werken, het overgrote deel van wat je verdient afgeven aan het buitenland, armoede

Bij keuze één sluit je jezelf ook af van alle import vooral vanuit Europa. Ze hebben ook geleend bij het IMF. Ze gaan dus ook moeilijk iets kunnen betalen in US $ als ze geen akkoord maken met het IMF voor de terugbetaling. Plus je riskeert dat de schuldeisers hun deurwaarder sturen met oorlogschepen om al de activa op het eiland in beslag te nemen.

Jozef Ostyn 12 april 2011 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5407590)

Ijsland en de Ijslanders hebben dit spel vrolijk meegespeeld zolang het goed ging en opbracht. Boontje komt nu om zijn loontje.

Pelgrim 12 april 2011 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5407657)
Tja de banken liggen altijd aan de oorzaak volgens sommigen. Het immoreel gedrag van de banken is echter slechts een gevolg van de onderliggende tolerantie van de overheden en de bevolking. Uiteraard hebben de banken ook zelf door hun immoreel gedrag en op zeepbellen gebaseerde buitenlandse expansie de bevolking met nog veel meer schulden opgezadeld. De speculatie tegen de banken en de IJslandse Kroon zijn de laatste druppel geweest die de emmer deden overlopen. De echte oorzaak ligt echter ook voor een groot deel bij de bevolking:

http://www.youtube.com/watch?v=hgbwOQXlRF0

Om het cru te stellen, de bevolking had er alle reden toe om te beseffen dat ze veel te goedkoop konden lenen in hun IJslandse kronen. Veel burgers hebben in IJsland ook massaal ontleent voor buitensporige luxe. Ze hadden beter een beetje hun activa veilig gesteld in andere munten.

Allemaal best mogelijk, dat krijg je met een gigantische neoliberale propagandamachine en banken die dat kunnen financieren met geld dat ze tevoorschijn toveren. Dat neemt niet weg dat de crisis zelf door de banken werd veroorzaakt.

Citaat:

Welke maatregelen neem jezelf om je hiertegen te beschermen ?

Persoonlijk blijf ik nogal euro-gezind omdat de andere munten evengoed kloppen gaan krijgen.
Dat is wel belachelijk, je blijft dus liever op de Titanic zitten omdat de andere boten nog sneller zinken? :?

Citaat:

Voor hongersnood heb ik niet onmiddellijk schrik. Ik denk wel dat er al een evolutie in gang is gezet hier waar er onderscheid komt tussen goedkope voeding en de duurdere voeding. Ook al wordt het voedsel hier 1000% duurder dan gaat het nog draagbaar worden binnen de meesten hun budget. Er gaat wel een groot risico komen dat de 4de wereld hier in dit land toeneemt, zoals dit nu al in Amerika gebeurt.
Al de rest wordt ook duurder. Dus dan zal het niet meer zo draaglijk zijn.

ViveLaBelgique 12 april 2011 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5407690)
Allemaal best mogelijk, dat krijg je met een gigantische neoliberale propagandamachine en banken die dat kunnen financieren met geld dat ze tevoorschijn toveren. Dat neemt niet weg dat de crisis zelf door de banken werd veroorzaakt.

Als je voor jezelf kan aantonen dat je niet meer dan 1 maandloon bij de bank hebt staan en dat je niet maar dan ook niets hebt geïnvesteerd in vastgoed dan zou ik meer respect krijgen voor dergelijke meningen. Vastgoed is eveneens een mogelijke zeepbel zoals de euro munt of de immens veel kleinere en kwetsbaardere IJslandse Kroon.

Je hebt natuurlijk gelijk, de banken beheren het geld en dus liggen ze altijd mee aan de oorzaak van de crisis. Dat neemt niet weg dat de bevolking en de overheden mee profiteren en ze de banken maar laten begaan.

Citaat:

Dat is wel belachelijk, je blijft dus liever op de Titanic zitten omdat de andere boten nog sneller zinken? :?

Al de rest wordt ook duurder. Dus dan zal het niet meer zo draaglijk zijn.
Wat is het alternatief ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be