ViveLaBelgique |
12 april 2011 13:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
(Bericht 5407590)
Ik denk dat jij de oorzaken niet begrijpt. De crisis werd door de banken veroorzaakt en die worden nu door IJsland berecht.
|
Tja de banken liggen altijd aan de oorzaak volgens sommigen. Het immoreel gedrag van de banken is echter slechts een gevolg van de onderliggende tolerantie van de overheden en de bevolking. Uiteraard hebben de banken ook zelf door hun immoreel gedrag en op zeepbellen gebaseerde buitenlandse expansie de bevolking met nog veel meer schulden opgezadeld. De speculatie tegen de banken en de IJslandse Kroon zijn de laatste druppel geweest die de emmer deden overlopen. De echte oorzaak ligt echter ook voor een groot deel bij de bevolking:
http://www.youtube.com/watch?v=hgbwOQXlRF0
Om het cru te stellen, de bevolking had er alle reden toe om te beseffen dat ze veel te goedkoop konden lenen in hun IJslandse kronen. Veel burgers hebben in IJsland ook massaal ontleent voor buitensporige luxe. Ze hadden beter een beetje hun activa veilig gesteld in andere munten.
Citaat:
Dat staat ons ook te wachten, en aangezien men hier het lef niet heeft de banken verantwoordelijk te stellen zal het hier nog vele malen erger worden.
Ijsland mag veel verloren hebben (dat heb je met parasiterende banken) maar zal net door deze zet er versterkt uitkomen.
Bereid jij je ondertussen maar voor op een hongersnood want als dit systeem in elkaar zakt (wat mathematisch onvermijdelijk is) dan zal voedsel het eerste zijn dat uit de winkelrekken verdwijnt. Je zal met plezier een paar duizend waardeloze euro op tafel gooien voor een paar IJslandse viskes.
|
Welke maatregelen neem jezelf om je hiertegen te beschermen ?
Persoonlijk blijf ik nogal euro-gezind omdat de andere munten evengoed kloppen gaan krijgen.
Voor hongersnood heb ik niet onmiddellijk schrik. Ik denk wel dat er al een evolutie in gang is gezet hier waar er onderscheid komt tussen goedkope voeding en de duurdere voeding. Ook al wordt het voedsel hier 1000% duurder dan gaat het nog draagbaar worden binnen de meesten hun budget. Er gaat wel een groot risico komen dat de 4de wereld hier in dit land toeneemt, zoals dit nu al in Amerika gebeurt.
|