Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Nederlandstalige verkiezingspropaganda in Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=154013)

azert 15 april 2011 06:24

Nederlandstalige verkiezingspropaganda in Wallonië

Toen de Vlamingen in de begin van de vorige eeuw naar Wallonië trokken was hun eerste natuurlijke reactie:
we richten Vlaamse verenigingen op en stemmen voor eigen Vlaamse mensen (personaliteitsbeginsel). Net zoals de Franstaligen in o.a. BHV doen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Ku...slijsten.dhtml

De Vlamingen die in Vlaanderen woonden, zagen dat echter niet zitten en floten hen later terug: ze kozen voor het territorialiteitsbeginsel omdat ze dachten om zo weerstand te kunnen bieden tegenover het Frans.

In Friesland zijn de Nederlandstaligen sterker en geldt het personaliteitsbeginsel.

Québec: het territorialiteitsbeginsel voor de Franstaligen die moeten opboksen tegen het grote Engels.

Men kiest het beginsel waar men voordeel uit haalt.

SDG 15 april 2011 06:56

Jij weet volgens mij maar al te goed dat het Wallonië was dat destijds om eentalige gebieden vroeg, om het eigen gebeid eentalig Frans te houden. Toch zit je hier weer eens de hele zaak om te draaien. Misschien dat je daar ergens nog één onwetende tijdelijk mee om de tuin leidt, maar denk jij werkelijk dat wij achterlijk zijn en niet weten hoe de vork precies in de steel zit?

Henri1 15 april 2011 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5411549)
Jij weet volgens mij maar al te goed dat het Wallonië was dat destijds om eentalige gebieden vroeg, om het eigen gebeid eentalig Frans te houden. Toch zit je hier weer eens de hele zaak om te draaien. Misschien dat je daar ergens nog één onwetende tijdelijk mee om de tuin leidt, maar denk jij werkelijk dat wij achterlijk zijn en niet weten hoe de vork precies in de steel zit?

U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

U kunt zich misschien afvragen wie eerst was, de kip of het ei ?

SDG 15 april 2011 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5411837)
U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

Het gaat hier over Vlaanderen en Wallonië in zijn totaliteit, niet over de Vlaams-nationalisten. Dat jij dat onderscheid niet kunt maken en hier een exclusief Vlaams-nationalistisch verhaal van maakt bewijst dat je geen sikkepit begrijpt van waar het hier over gaat.

frank1234 15 april 2011 12:58

volgens mij waren het de franstalige brusselaars

De schoofzak 15 april 2011 20:43

Citaat:

Ik vraag mij juist nul de botten af.

Ik heb mijn politieke overtuiging over hoe het best de overheid waarvan ik afhang, die mij belastingen oplegt en die mij zou moeten behoeden voor criminaliteit en onrecht, georganiseerd zou moeten worden.

En die organisatie ziet eruit als volgt: democratie, geen monarchie, Vlaanderen onafhankelijk, en opbouw van overheid in lagen: gemeente, Vlaanderen, Europa.

Vindt gij het nu voldoende om voor het hebben van die politieke overtuiging, dat sommigen mij nazist, ultra-rechts, extremist ... mogen noemen ?
Of legt eens uit hoe gij mij ziet.

Ik zie jou vanzelfsprekend als niet-democraat (wegens niet verkozen staatshoofd), als oorlogszoeker (wegens de territorium-uitbreidingswens), als ordinaire dief en oplichter (wegens ondoorzichtigheid van transferts en weigeren van responsabiliteit).

filosoof 15 april 2011 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5411546)
Toen de Vlamingen in de begin van de vorige eeuw naar Wallonië trokken was hun eerste natuurlijke reactie:
we richten Vlaamse verenigingen op en stemmen voor eigen Vlaamse mensen (personaliteitsbeginsel). Net zoals de Franstaligen in o.a. BHV doen.

De Vlamingen die in Vlaanderen woonden, zagen dat echter niet zitten en floten hen later terug: ze kozen voor het territorialiteitsbeginsel omdat ze dachten om zo weerstand te kunnen bieden tegenover het Frans.

In Friesland zijn de Nederlandstaligen sterker en geldt het personaliteitsbeginsel.

Québec: het territorialiteitsbeginsel voor de Franstaligen die moeten opboksen tegen het grote Engels.

In de Knack stond er ook een artikel over:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4990659892.htm

En hier en nu maar alle legendes geloven over die arme onderdrukte Vlaamse grootouders.
Zonder er bij stil te staan dat die Walen even erg hunne père zagen.
Dat past niet in de stereotypering.

De schoofzak 16 april 2011 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5412946)
In de Knack stond er ook een artikel over:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4990659892.htm

En hier en nu maar alle legendes geloven over die arme onderdrukte Vlaamse grootouders.
Zonder er bij stil te staan dat die Walen even erg hunne père zagen.
Dat past niet in de stereotypering.

Oei, werden ook zij scheef bekeken als zij 'geen tweede taal' konden spreken?
Aai dont tink so. Ze hadden wel meer kansen dan zo'n boerke, om vb. werkleider, meestergast, ... te worden, en zo wat minder hunne père te zien.

Mr. Orange 16 april 2011 18:51

Citaat:

Fout vadertje, dat waren de Brusselaars, die van het Francophone bourgeoisie type, waar ze momenteel mee geallieerd zijn in hun Wallobrux federatie.

Henri1 17 april 2011 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5411843)
Het gaat hier over Vlaanderen en Wallonië in zijn totaliteit, niet over de Vlaams-nationalisten. Dat jij dat onderscheid niet kunt maken en hier een exclusief Vlaams-nationalistisch verhaal van maakt bewijst dat je geen sikkepit begrijpt van waar het hier over gaat.

Ik kan zeer goed het onderscheid maken.
Ik merk dat de man of vrouw in de straat de politieke spoelletjes hartsgrondig beu zijn en dit aan beide zijden van de taalgrens.

Enkel de zogezegde echte vlamingen vindt dat ze politiek goed bezig zijn.

De vraag is wanneer de N-VA meelopers die voor de partij gestemd hebben omdat hij goed bezig was in de slimste mens terug naar de CD&V en naar spa gaan.

Henri1 17 april 2011 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5412737)
Ik vraag mij juist nul de botten af.

Ik heb mijn politieke overtuiging over hoe het best de overheid waarvan ik afhang, die mij belastingen oplegt en die mij zou moeten behoeden voor criminaliteit en onrecht, georganiseerd zou moeten worden.

En die organisatie ziet eruit als volgt: democratie, geen monarchie, Vlaanderen onafhankelijk, en opbouw van overheid in lagen: gemeente, Vlaanderen, Europa.

Vindt gij het nu voldoende om voor het hebben van die politieke overtuiging, dat sommigen mij nazist, ultra-rechts, extremist ... mogen noemen ?
Of legt eens uit hoe gij mij ziet.

Ik zie jou vanzelfsprekend als niet-democraat (wegens niet verkozen staatshoofd), als oorlogszoeker (wegens de territorium-uitbreidingswens), als ordinaire dief en oplichter (wegens ondoorzichtigheid van transferts en weigeren van responsabiliteit).

Wat U zich afvraagt zal me worst of botte wezen.
U hangt af van België en u woont in het Vlaamse of Waalse Gewest.
Dat is de realiteit, of u dat nu leuk vindt is natuurlijk een andere discussie.

vlijmscherp 17 april 2011 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5415146)
Ik merk dat de man of vrouw in de straat de politieke spoelletjes hartsgrondig beu zijn en dit aan beide zijden van de taalgrens.

De vraag is wanneer de N-VA meelopers die voor de partij gestemd hebben omdat hij goed bezig was in de slimste mens terug naar de CD&V en naar spa gaan.

daarom dat in alle peilingen de N-VA meer en meer stemmen krijgen?

daarom dat meer en meer BV's er voor uitkomen dat ze Vlaamsgezind zijn?

respublica 17 april 2011 12:54

Citaat:

:-)
Besef het toch eens Henri, de verdeeldheid is niet alleen bij de politici, ook onder de mensen. Stop met jezelf dat fabeltje wijs te maken dat het enkel om 'politieke spelletjes' gaat.

SDG 17 april 2011 13:09

Citaat:

Indien je er werlelijk iets van begrepen hed, had je gezien dat het hier helemaal niet om de N-VA gaat of zelfs niet eens om Vlaams-nationalisme, maar om territorialiteits- versus personaliteitsprincipe. Kun jij jouw mantra's dan ook achterhouden voor relevante discussies daaromtrent?

69kk 12 mei 2011 07:57

Gebuisd

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5411546)

Bent U misschien gebuisd voor "Geschiedenis van Belgie"?

EddyBal 15 mei 2011 07:16

Citaat:

Amai Henri, en dat zonder rood te worden? Zoveel negationisme... :roll:

EddyBal 15 mei 2011 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 69kk (Bericht 5452955)
Bent U misschien gebuisd voor "Geschiedenis van Belgie"?

Gewoon gebuisd in begrijpend lezen ;) Of was het gewoon in begrijpen? :lol:

Het Oosten 15 mei 2011 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5411843)

Ik zag ook deze documenaire op Canvas. Zeer interessant.

En daaruit bleek onder andere dat de Vlamingen missen hadden in het Vlaams en dat er hele wijken waren in La Louvière bijvoorbeeld waar er uitsluitend Vlaams werd 'geklapt'. De Walen maakten daar nooit een probleem van.

vlijmscherp 15 mei 2011 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5458181)
Ik zag ook deze documenaire op Canvas. Zeer interessant.

En daaruit bleek onder andere dat de Vlamingen missen hadden in het Vlaams en dat er hele wijken waren in La Louvière bijvoorbeeld waar er uitsluitend Vlaams werd 'geklapt'. De Walen maakten daar nooit een probleem van.

ze hebben daar zéér veel problemen van gemaakt. en waarom denk je dat de Franstaligen niet wilden dat België tweetalig werd?

Het Oosten 15 mei 2011 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5458286)
ze hebben daar zéér veel problemen van gemaakt. en waarom denk je dat de Franstaligen niet wilden dat België tweetalig werd?

Daarover heb ik toch niets van gemerkt in de voornoemde docu. Hebt u de uitzending gezien?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be