Groentje-18 |
16 april 2011 00:17 |
Onderwijs in een cultureel diverse samenleving
Door het toenemend aantal taalonkundige migranten met een totaal andere culturele achtergrond in Vlaanderen en Wallonië, zitten we met een duidelijk probleem: taalonkundige kinderen in het gewone onderwijs, met een gebrek aan cultureel relevante (=voor onze samenleving) bagage.
Dat is natuurlijk nogal vervelend. Als een leerkracht een bepaalde opdracht geeft, weet één kind totaal niet wat er gebeurt. Met handen, voeten en vooral tijd is het dan behelpen. Tijd die ten koste gaat van de andere kinderen die wel de taal machtig zijn waarin ze studeren.
Heden zijn er in Limburg blijkbaar nog maar twaalf scholen waarbij je er zeker van kan zijn dat je kind hier niet door geïrriteerd of benadeeld wordt.
Daarrond is er recent heel wat te doen geweest, en terecht. Het probleem en zijn gevolgen worden almaar groter.
Ik ben verbaasd dat er nog geen topic over is?
Hoe vindt u dat het probleem het beste kan worden aangepakt? Via concentratiescholen, gemengde scholen of anders?
Pascal Smet vindt alvast dat er quota moeten komen die kinderen uit minderheidsgroepen voorrang moeten geven.
Een journalist van HBVL laat zijn mening ook subtiel doorschemeren:
Citaat:
Limburg telt 12 spierwitte scholen
Limburg telt twaalf spierwitte basisscholen, dat zijn scholen waarvan alle kinderen thuis Nederlands spreken. Daarnaast hebben we - vooral in de mijngemeenten - veel scholen waarvan de meeste leerlingen met hun familie in een andere taal communiceren. Het ministerie van Onderwijs maakte die cijfers voor het eerst bekend.
De gemeentelijke basisschool in de Dorpsstraat in Halen is in elk geval Limburgs witste. Van de 265 kinderen die op het moment van de tellingen (1 februari 2010) hier school liepen, spreekt thuis iedereen Nederlands.
In sommige gemeenten hebben ze trouwens meer dan één spierwitte school. Zowel in Lummen, Meeuwen-Gruitrode als Tessenderlo hebben ze zelfs twee witte scholen. Ook in Tongeren hebben ze er twee, maar dat zijn maar kleintjes met 17 en 15 leerlingen.
De scholen waar thuis het minst Nederlands wordt gespoken, vind je uiteraard vooral in de mijngemeenten. De Horizon in Beringen op kop, gevolgd door De Schans in Heusden-Zolder, de basisschool in de Hospitaalstraat in Beringen en De Mozaïek in Houthalen.
Diploma moeder
Thuis geen Nederlands spreken is trouwens één van de elementen om in aanmerking te komen voor de middelen uit de pot voor gelijke onderwijskansen (GOK). Andere kenmerken zijn buurt, studiebeurs en scholingsgraad van de moeder.
Scholen met veel kinderen die aan die vier kenmerken voldoen, krijgen extra middelen. De kenmerken buurt en studietoelage worden pas later bekend gemaakt. De scholingsgraad van de moeder is wel al opgelijst. Als de moeder geen diploma heeft van het secundair onderwijs, telt dit dus ook voor de GOK-middelen.
|
http://www.hbvl.be/limburg/limburg-t...e-scholen.aspx
Los van de inhoud en de subtiele hint "jullie krijgen minder geld" aan het adres van de spierwitte scholen, vraag ik me af wat er zou gebeuren moesten we bepaalde scholen waaronder enkele in Antwerpen, Genk en Gent aanduiden met het woord "bruine" scholen.
Racisme, iemand?
|